گردشگری و خلق شهر شاد (مورد مطالعه: شهرهای چالوس و نوشهر)
محورهای موضوعی : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگری
نسترن خندان
1
,
نازنین تبریزی
2
,
محمد حسن ذال
3
1 - دانشگاه مازندران
2 - گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه مازندران
3 - گروه جهانگردی دانشگاه مازندران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
گردشگری از مهم ترین فعالیتهای زندگی است که باعث ایجاد شادی و در نتیجه رضایت کلی از زندگی میشود. از سوی دیگر حضور «میزبان خوشحال» برای توسعه موفقیت آمیز گردشگری، عاملی اساسی است. بنابراین پایش میزان شادی و رضایت حاصل از فعالیتهای گردشگری عامل موفقیت هر برنامه توسعه گردشگری است. سنجش موضوع ذکر شده در شهرهای نوشهر و چالوس به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در شمال کشور اهمیت ویژهای دارد. به همین منظور، پژوهش حاضر با هدف شناخت نقش گردشگری در ایجاد شاخصهای شهر شاد در چالوس و نوشهر انجام شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، ساکنین شهرهای نوشهر و چالوس هستند و از روش نمونهگیری در دسترس برای تعیین افراد پاسخگو به سؤالات پرسشنامهها استفاده شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران ، 380 نفر برآورد شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل آماری معادلات ساختاری، تحلیل عاملی و روش مربعات جزئی در نرمافزارهای اس پی اس اس و پی ال اس ، صورت گرفت. نتایج پژوهش بهطورکلی نشان میدهد که گردشگری در شهرهای نوشهر و چالوس، در ايجاد شهر شاد تأثیرگذار میباشد ولی بر اساس نتایج حاصل از آزمونهای آماری میزان این تأثیرگذاری، بسیار ضعیف است. همچنین نتایج نشان میدهد که گردشگری به میزان اندک باعث افزایش رفاه، شادی، مشارکت اجتماعی، بهبود ویژگیهای کالبدی و همچنین افزایش رضایت ساکنین شهرهای نوشهر و چالوس شده است.
Tourism can help create happiness and, therefore, provide people with the satisfaction of life. On the other hand, the presence of a "happy host" is a fundamental requirement for the successful development of tourism, making the monitoring of the tourism-induces happiness and satisfaction level a key factor in any such development program. In this regard, as assessing the issue in Noshahr and Chalous cities (as two main tourist destinations in northern Iran) is of particular importance, this study set out to investigate the role of tourism in constructing the indices of a happy city in Chalus and Nowshahr. The statistical population of the study comprised residents of Nowshahr and Chalous cities. Moreover, the sample size was estimated to be 380 using Cochran's formula, and the participants of the study were selected via the convenience sampling method. Finally, the data collected from the questionnaires distributed among the respondents were analyzed through structural equations and factor analysis using the SPSS and PLS software. The results revealed that tourism was effective in creating happy cities in Nowshahr and Chalous. However, according to the results of statistical tests, the extent of such influence was found to be very poor. It was also found that tourism slightly increased the welfare, happiness, social participation, and satisfaction of the residents of Nowshahr and Chalous cities.
