شناسایی و اولویتبندی ابعاد کیفیت تجربه گردشگر از دیدگاه گردشگران خارجی سفر کرده به شهر شیراز
محورهای موضوعی :مهدی فرمانی 1 , محمد غفاری 2 , نوید شفیعی 3 , مصطفی زندی نسب 4
1 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران
2 - پردیس فارابی دانشگاه تهران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
4 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران
کلید واژه: گردشگری#تجربه گردشگر#کیفیت تجربه گردشگر#هتل بزرگ شیراز ,
چکیده مقاله :
امروزه تجربه گردشگر و انتخاب مقصد گردشگری کانون توجه و تمرکز گردشگری در صنعت و دانشگاه است. در واقع گردشگران امروزی ارزشمحور هستند و مقاصد گردشگری زمانی میتوانند موفق باشند که برای گردشگر ارزش ایجاد نمایند. همچنین، کیفیت تجربه گردشگر یکی از کلیدیترین مزیتهای رقابتی مقصد گردشگری است. بنابراین پژوهش حاضر بهدنبال شناسایی و اولویتبندی ابعاد کیفیت تجربه گردشگر از دیدگاه گردشگران خارجی سفر کرده به شهر شیراز است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از گردشگران خارجی سفر کرده به شهر شیراز است که در فروردین و اردیبهشت ماه 1398 به این شهر سفر کردهاند و در هتل بزرگ شیراز اقامت داشتهاند. از این جامعه نمونهای به حجم 400 نفر از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و روایی سازه سنجیده شد و پایایی آن نیز به وسیله آلفای کرونباخ مورد تأييد قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش و استخراج ابعاد از تحلیل عاملی اکتشافی، جهت بررسی و تأييد ابعاد شناساییشده از روش تحلیل عاملی تأييدی و اولویتبندی آن از آنتروپی شانون به ترتیب در نرمافزارهای آماری اسپیاساس، لیزرل و اکسل استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد ابعاد کیفیت تجربه گردشگر شامل ده بعد است؛ که از نظر پاسخدهندگان بعد تجربه تعاملی ادراکشده در رتبه اول اهمیت قرار دارد.
Nowadays, tourist experience and tourist destination choice are the main focal points in the tourism industry and tourism-related subjects addressed at universities. As modern tourists are value-oriented, tourist destinations could only be successful if they create value for their visitors. Moreover, the Quality of tourists' experiences is a key competitive advantage for tourist destinations. This descriptive-survey study, therefore, sought to identify and prioritize different aspects of tourist experience quality from the viewpoint of tourists visiting Shiraz. The statistical population of this study comprised of those foreign tourists who visited Shiraz in April and May of 2019 and stayed at the Grand Hotel of Shiraz. To collect the required data, a questionnaire was administered on 400 visitors who were selected via convenience sampling. The questionnaire's construct validity was measured and approved by experts, and its reliability was confirmed by Cronbach's Alpha. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted to identify different aspects of tourist experience quality and validate the identified aspects, respectively, using SPSS and LISREL software. Moreover, to prioritize the aspects, the Shannon Entropy method was implemented in EXCEL software. The study's findings indicated that tourist experience quality consisted of ten aspects. It was also found that perceived interactive experience ranked first in that list from the respondents' standpoint.
·
اکبری، محسن؛ آل طه، سیدحسن و حاتمی نژاد، محمد. (1398). تأثير همخوانی تصویر خود و ایدهآل بر تجربه، رضایت و ارتباط دهان به دهان گردشگران کیش. مطالعات اجتماعی گردشگر، سال هفتم، شماره 14. صص 338-309.
باسخا، مهدی؛ حسینی امیری، سیدمحمود و روحینژاد، سالومه. (1398). نقش اقتصاد تجربه گردشگری روستایی بر دلبستگی مکان و نیات رفتاری گردشگران روستایی (مورد مطالعه: مناطق ییلاقی رامسر و چالوس). مطالعات مدیریت گردشگری، سال چهاردهم، شماره 47. صص 156-125.
جعفری، سیدمحمدباقر؛ غفاری، محمد و عباسی، احمد. (1397). شناسایی و مفهومپردازی کیفیت تجربه مذهبی گردشگر (مورد مطالعه: گردشگران خارجی شهر قم). جغرافیا (برنامهریزی منطقهای)، سال هشتم، شماره 3. صص 29-7.
حبیب پور گتابی، کرم و صفری شالی، رضا. (1391). کاربرد spss در تحقیقات پیمایشی (تحلیل دادههای کمی). تهران: انتشارات غزال.
رنجبران، بهرام؛ امامی، علیرضا و غفاری، محمد. (1393). رفتار مصرف کننده در گردشگری. تهران: مهکامه.
صدر موسوی، میرستار؛ حاتمی، افشار و ناصر امینی جلودار، سمیه. (1392). تحلیلی بر رابطه بین امکانات گردشگری، جذب گردشگری و کیفیت تجربه گردشگران از دید گردشگران مطالعه موردی: سرعین. دومین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین.
غفاری، محمد؛ رضایی دولت آبادی، حسین و دهقانی اناری، فرشید (1393). تحلیل عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران به مقاصد گردشگری (مورد مطالعه: گردشگران خارجی سفر کرده به شهر اصفهان). مدیریت فرهنگ سازمانی، سال دوازدهم، شماره 3. صص 568-551.
کریمی علویجه، محمدرضا؛ اصلانی افراشته؛ امیر و نائلی، مریم (1398). کاوشی بر تبیین پیشایندها (پیشزمینهها) و پیامدهای رضایت از تجربه سفر گردشگران سالمند. مطالعات مدیریت گردشگری، سال چهاردهم، شماره 45. صص 34-1.
Bujdosó, Z., Dávid, L., Tőzsér, A., Kovács, G., Major-Kathi, V., Uakhitova, G., & Vasvári, M. (2015). Basis of heritagization and cultural tourism development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 188, 307-315.
Bustamante, J. C., & Rubio, N. (2017). Measuring customer experience in physical retail environments. Journal of Service Management, 28(5), 884-913.
Chang, T. Y., & Horng, S. C. (2010). Conceptualizing and measuring experience quality: the customer's perspective. The Service Industries Journal, 30(14), 2401-2419.
Chen, C. F., & Chen, F. S. (2010). Experience quality, perceived value, satisfaction and behavioral intentions for heritage tourists. Tourism management, 31(1), 29-35.
Comrey, A. L., & Lee, H. B. (2013). A first course in factor analysis. Psychology Press.
Den Breejen, L. (2007). The experiences of long distance walking: A case study of the West Highland Way in Scotland. Tourism management, 28(6), 1417-1427.
Dwyer, L., & Kim, C. (2003). Destination competitiveness: determinants and indicators. Current issues in tourism, 6(5), 369-414.
Fernandes, T., & Cruz, M. (2016). Dimensions and outcomes of experience quality in tourism: The case of Port wine cellars. Journal of Retailing and Consumer Services, 31, 371-379.
Henrique de Souza, L., Kastenholz, E., & Barbosa, M. D. L. D. A. (2018). Relevant dimensions of tourist experiences in unique, alternative person-to-person accommodation—sharing castles, treehouses, windmills, houseboats or house-buses. International Journal of Hospitality & Tourism Administration, 21(4) 1-32.
Jennings, G., & Nickerson, N. (Eds.). (2006). Quality tourism experiences. Routledge.
Jin, N., Lee, S., & Lee, H. (2015). The effect of experience quality on perceived value, satisfaction, image and behavioral intention of water park patrons: New versus repeat visitors. International Journal of Tourism Research, 17(1), 82-95.
Kim, J. H. (2010). Determining the factors affecting the memorable nature of travel experiences. Journal of Travel & Tourism Marketing, 27(8), 780-796.
Kim, J. H. (2018). The impact of memorable tourism experiences on loyalty behaviors: The mediating effects of destination image and satisfaction. Journal of Travel Research, 57(7), 856-870.
Laming, C., & Mason, K. (2014). Customer experience an analysis of the concept and its performance in airline brands. Research in Transportation Business & Management, 10, 15-25.
Lin, C. H., & Kuo, B. Z. L. (2016). The behavioral consequences of tourist experience. Tourism Management Perspectives, 18, 84-91.
Meng, F. (2006). An examination of destination competitiveness from the tourists' perspective: the relationship between quality of tourism experience and perceived destination competitiveness (Doctoral dissertation, Virginia Tech).
Moon, H., & Han, H. (2019). Tourist experience quality and loyalty to an island destination: The moderating impact of destination image. Journal of Travel & Tourism Marketing, 36(1), 43-59.
Nematpour, M., & Faraji, A. (2019). Structural analysis of the tourism impacts in the form of future study in developing countries (case study: Iran). Journal of Tourism Futures, 5(3), 259-282.
Novais, M. A., Ruhanen, L., & Arcodia, C. (2018). Destination competitiveness: A phenomenographic study. Tourism Management, 64, 324-334.
Park, S., & Santos, C. A. (2017). Exploring the tourist experience: A sequential approach. ournal of Travel Research, 56 (1), 16-27.
Patwa, N., Seetharaman, A., Nair, V., & Cruz, A. D. (2018). Changing Dimensions of Customer Experience. Research Journal of Economics, 2(4), 1-7.
Pizam, A. (2010). Creating memorable experiences. International Journal of Hospitality Management, 29(3), 343.
Shang, W., Qiao, G., & Chen, N. (2019). Tourist experience of slow tourism: from authenticity to place attachment–a mixed-method study based on the case of slow city in China. Asia Pacific Journal of Tourism Research, 25(2), 170-188.
Suhartanto, D., Brien, A., Primiana, I., Wibisono, N., & Triyuni, N. N. (2019). Tourist loyalty in creative tourism: the role of experience quality, value, satisfaction, and motivation. Current Issues in Tourism, 23(7), 867-879.
Sun, X., Lin, B., Chen, Y., Tseng, S., & Gao, J. (2019). Can Commercialization Reduce Tourists’ Experience Quality? Evidence from Xijiang Miao Village in Guizhou, China. Journal of Hospitality & Tourism Research, 43(1), 120-140.
Tang, C., Zheng, Q., & Ng, P. (2019). A Study on the Coordinative Green Development of Tourist Experience and Commercialization of Tourism at Cultural Heritage Sites. Sustainability, 11(17), 32-47.
Tung, V. W. S., & Ritchie, J. B. (2011). Exploring the essence of memorable tourism experiences. Annals of tourism research, 38(4), 1367-1386.
Verhoef, P. C., Lemon, K. N., Parasuraman, A., Roggeveen, A., Tsiros, M., & Schlesinger, L. A. (2009). Customer experience creation: Determinants, dynamics and management strategies. Journal of retailing, 85(1), 31-41.
#Zhang, H., Wu, Y., & Buhalis, D. (2018). A model of perceived image, memorable tourism experiences and revisit intention. Journal of destination marketing & management, 8, 326-336.
Zolkiewski, J., Story, V., Burton, J., Chan, P., Gomes, A., Hunter-Jones, P. & Robinson, W. (2017). Strategic B2B customer experience management: the importance of outcomes-based measures. Journal of Services Marketing, 31(2), 172-184.