شناسایی و اولویتبندی ابعاد کیفیت تجربه گردشگر از دیدگاه گردشگران خارجی سفر کرده به شهر شیراز
محورهای موضوعی :
مهدی فرمانی
1
,
محمد غفاری
2
,
نوید شفیعی
3
,
مصطفی زندی نسب
4
1 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران
2 - پردیس فارابی دانشگاه تهران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
4 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، ایران
کلید واژه: گردشگری#تجربه گردشگر#کیفیت تجربه گردشگر#هتل بزرگ شیراز ,
چکیده مقاله :
امروزه تجربه گردشگر و انتخاب مقصد گردشگری کانون توجه و تمرکز گردشگری در صنعت و دانشگاه است. در واقع گردشگران امروزی ارزشمحور هستند و مقاصد گردشگری زمانی میتوانند موفق باشند که برای گردشگر ارزش ایجاد نمایند. همچنین، کیفیت تجربه گردشگر یکی از کلیدیترین مزیتهای رقابتی مقصد گردشگری است. بنابراین پژوهش حاضر بهدنبال شناسایی و اولویتبندی ابعاد کیفیت تجربه گردشگر از دیدگاه گردشگران خارجی سفر کرده به شهر شیراز است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل آن دسته از گردشگران خارجی سفر کرده به شهر شیراز است که در فروردین و اردیبهشت ماه 1398 به این شهر سفر کردهاند و در هتل بزرگ شیراز اقامت داشتهاند. از این جامعه نمونهای به حجم 400 نفر از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و روایی سازه سنجیده شد و پایایی آن نیز به وسیله آلفای کرونباخ مورد تأييد قرار گرفت. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش و استخراج ابعاد از تحلیل عاملی اکتشافی، جهت بررسی و تأييد ابعاد شناساییشده از روش تحلیل عاملی تأييدی و اولویتبندی آن از آنتروپی شانون به ترتیب در نرمافزارهای آماری اسپیاساس، لیزرل و اکسل استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد ابعاد کیفیت تجربه گردشگر شامل ده بعد است؛ که از نظر پاسخدهندگان بعد تجربه تعاملی ادراکشده در رتبه اول اهمیت قرار دارد.
Nowadays, tourist experience and tourist destination choice are the main focal points in the tourism industry and tourism-related subjects addressed at universities. As modern tourists are value-oriented, tourist destinations could only be successful if they create value for their visitors. Moreover, the Quality of tourists' experiences is a key competitive advantage for tourist destinations. This descriptive-survey study, therefore, sought to identify and prioritize different aspects of tourist experience quality from the viewpoint of tourists visiting Shiraz. The statistical population of this study comprised of those foreign tourists who visited Shiraz in April and May of 2019 and stayed at the Grand Hotel of Shiraz. To collect the required data, a questionnaire was administered on 400 visitors who were selected via convenience sampling. The questionnaire's construct validity was measured and approved by experts, and its reliability was confirmed by Cronbach's Alpha. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were conducted to identify different aspects of tourist experience quality and validate the identified aspects, respectively, using SPSS and LISREL software. Moreover, to prioritize the aspects, the Shannon Entropy method was implemented in EXCEL software. The study's findings indicated that tourist experience quality consisted of ten aspects. It was also found that perceived interactive experience ranked first in that list from the respondents' standpoint.
