رابطه انگیزههای بومگردی و بازدید مجدد از منطقه گردشگری در منطقه سلیمان تنگه ساری، استان مازندران
محورهای موضوعی : مطالعات اجتماعی و گردشگری، جامعه شناسی گردشگریبهرام نکوئی صدری 1 , الهه حیدری بروجنی 2 , فاطمه فهرست 3
1 - دانشکده علوم گردشگری، دانشگاه علم و فرهنگ
2 - دانشگاه علم و فرهنگ
3 - دانشگاه علامه طباطبایی
کلید واژه: انگیزه بومگردی#بی­, انگیزگی# تکرار بازدید#نظریه خودتعیینی#منطقه سلیمان تنگه ساری,
چکیده مقاله :
انگیزه، عامل اصلی رفتار گردشگران و مبنای مهمی برای تصمیمگیری آنهاست. این پژوهش، تلاش میکند تا انگیزههای بومگردان را در سفرهایشان مورد بررسی قرار دهد، همچنین تأثیر انگیزههای (درونی، بیرونی، بیانگیزگی) آنها را بر اساس نظریه روانشناختی خودتعیینی بر روی تکرار بازدید از منطقه بررسي نمايد. 163 پرسشنامه از بازدیدکنندگان منطقه سلیمان تنگه به روش نمونهگیری در دسترس در هفته اول مرداد ماه 1394 جهت تعیین مهمترین انگیزههای گردشگران جمعآوری شده است. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون میانگین و T تک نمونه تحلیل شد و جهت بررسی ارتباط دو متغیر مستقل و وابسته از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه با روش گام به گام استفاده شد. از میان سه شکل انگیزه گردشگران، انگیزۀ درونی، انگیزۀ بیرونی و عدم انگیزۀ گردشگران، تنها انگیزۀ درونی با احتمال بازدید مجدد از منطقۀ سلیمان تنگه ارتباط معنیدار و مثبت وجود دارد. یعنی افزایش انگیزههای درونی گردشگران موجب افزایش احتمال بازدید از منطقۀ سلیمان تنگه در آینده خواهد شد.
Motivation is considered as the main driving force in tourists’ behavior and an important basis for their decision making. This study sought to examine the ecotourists’ motivations for their travels and the impact of motivations (intrinsic motivation, extrinsic motivation, and amotivation) on their intention to revisit the destination according to the self-determined psychological theory. To this end, a questionnaire was administered on 163 visitors of the Soleiman-Tangeh region during the first week of August 2015 who were selected via convenience sampling. The collected data were analyzed using descriptive statistical methods, mean and one-sample t-test. To examine the relationship between variables, Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression analysis were utilized.The findings of the study showed that from among the three forms of ecotourists’ motivation, i.e., intrinsic motivation, extrinsic motivation, amotivation, it was merely the intrinsic motivation that had a significant and positive relationship with the possibility of revisiting the Soleiman-Tangeh region, indicating that an increase in the ecotourists’ intrinsic motivation would increase the chances of revisiting the Soleiman-Tangeh region in the future.
·
پیرس، فیلیپ. (1395). رفتار گردشگر. ترجمه دکتر حمید ضرغام بروجنی و همکاران. چاپ دوم. تهران: مهکامه.
حاج علیلو، بهزاد و نکوئی صدری، بهرام. (1390). ژئوتوریسم. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور کشور.
رستگار، حمیدرضا و صرافان، امیرمحمد. (1393). «نگاهی بر نقش و اهمیت انگیزه گردشگران در توسعه گردشگری پایدار در ایران». دومین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پایدار، همدان: 22 آبان.
سکاران، اوما. (1390). روشهای تحقیق در مدیریت. ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی. چاپ هشتم. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
عليزاده ثاني، محسن؛ فراهانی، بنفشه و احمدی خطیر، طاهره. (1393). «عوامل انگيزشي گردشگري سلامت در چشمههاي آبگرم استان مازندران (مطالعه موردي رامسر و لاويج)». مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری سال سوم. شماره 11. صص 33 - 52.
قادری، اسماعیل و مطهر، سیده مهسا. (1392). «بررسی عامل کششی انگیزاننده گردشگران در انتخاب مقصد، مقایسه مقاصد داخلی و خارجی (مطالعه موردی شهر تهران)». فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهري. شماره2. 15 الی 29.
کال، ام. ؛ بورگ، و. و گال، جی. پی. (1394). روشهای تحقیق کمّی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (جلد اول). مترجمان: دکتر احمدرضا نصر، دکتر حمیدرضا عریضی، دکتر محمود ابوالقاسمی، محمدجعفر پاک سرشت، دکتر علیرضا کیامنش، دکتر خسرو باقری، دکتر محمد خیر، دکتر منیجه شهنی ییلاق و دکتر زهره خسروی به اهتمام دکتر احمد رضا نصر. چاپ دهم. تهران: سمت.
گی، چاک وای و فایو-سولا، اداردو. (1390). جهانگردی در چشمانداز جامع. ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی. چاپ هفتم. تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
نکوئی صدری، بهرام. (1392). گزارش دوره فشرده آموزشی مدیریت و برنامهریزی اکوتوریسم در دانشگاه ملّی فیجی. تهران: سازمان بهرهوری ایران.
نکوئی صدری، بهرام. (۱۳۸۵). «طبیعت رویکردی نو در گردشگری». مجموعه مقالات همایش علمی یک روزه، بررسی توانمندیها، موانع و مشکلات و راههای توسعه گردشگری در آذربایجان شرقی، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی. تبريز: هتل پارس تبریز.
وب سایت اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران. (اردیبهشت 1399). مناطق چهارگانه-- قابل دسترسی آنلاین در لینک: https://mazandaran.doe.ir/portal/home/?976472
Aicher, T. J., Brenner, J., &Eddosary, M. (2015). Individuals’ motivation to participate in sport tourism: A self-determination theory perspective. International Journal of Sport Management, Recreation and Tourism, 18, 56-81.
Allan, M., (2012). Geotourism: Toward a better understanding of motivations for a geotourism experience, aSelf-Determination Theory perspective. Germany: LAP Lambert Academic Publishing, Saarbrucken.
Craike, M. (2008). Application of self-determination theory to a study of the determinants of regular participation in leisure-time physical activity. World Leisure Journal, 50(1), 58-69.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The" what" and" why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological inquiry, 11(4), 227-268.
Deci, E., L., Ryan, R.M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. NewYork: Plenum Press.
Fennell, David A.(2015). Ecotourism, (the fourth edition); Taylor & Francis Ltd.
Honey, M. (1999). Ecotourism and Sustainable Development: Who Owns Paradise? Washington DC: Island Press.
Jafari, J.(2000) .Encyclopedia of Tourism. New York: Rutledge.
Jang, S., Bai, B. H., Clark, W. and Chi, M. E. (2009). Affect, travel motivation, and travel intention: A senior market. Journal of Hospitality & Tourism Research, 33(1), 51-73.
Klenosky, D. B. (2002). The “pull” of tourism destinations: A means-ends investigation. Journal of Travel Research, 40(4), 385–395.
Larsen, S., Øgaard, T., &Brun, W. (2011). Backpackers and mainstreamers: Realities and myths. Annals of Tourism Research, 38(2), 690-707.
Ma, A. T., Chow, A. S., Cheung, L. T., & Liu, S. (2018). Self-determined travel motivation and environmentally responsible behaviour of Chinese visitors to national forest protected areas in South China. Global ecology and conservation, 16.Retrieved from https://doi.org/10.1016/j.gecco.2018.e00480.
Markland, D., & Tobin, V. (2004). A modification to the behavioural regulation in exercise questionnaire to include an assessment of amotivation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 26 (2), 191-196.
Maslow, A. H. (1970). Motivation and Personality. New York: Harper & Row.
Pearce, P.L.(2005). Tourist behavior: Themes and Conceptual Schemes. Clevedon, UK: Channel view.
Pearce, P. L., & Packer, J. (2013). Minds on the move: New links from psychology to tourism. Annals of Tourism Research, 40, 386-411.
Ramírez, F., & Santana, J. (2019). Environmental Education and Biodiversity Conservation. In: Ramírez, F., & Santana, J. (Eds.) Environmental Education and Ecotourism (pp. 7-11). Springer, Cham.
Shavanddasht, M. &Karubi, M.&Sadry B.N. (2017) ‘An Examination Of The Relationship Between Cave Tourists’ Motivations And Satisfaction: The Case Of Alisadr Cave, Iran’, GeoJournal of Tourism and Geosites, no. 2, vol. 20, p.165-176.
Wu,M. ,& Pearce P. (2014). Chinese recreational vehicle users in Australia: A Ethnographic Study Of Tourist Motivation. TourismManagement, 43:22-35.
Zhang, Y., Cole, Sh., Ricci, P., Gao, J. (2017). Context-Based Leisure Travel Facilitation among People with Mobility Challenges: A Self-Determination Theory Approach. Journal of Travel Research, Volume: 58 issue: 1, 42-62
https://doi.org/10.1177/0047287517741004