شناسایی مهمترین مسائل گردشگری شهر اصفهان
محورهای موضوعی :مهری شاهزیدی 1 , سحر موحدی 2 , نفیسه باقری 3
1 -
2 - دانشگاه علم و فرهنگ تهران
3 - جهاد دانشگاهی واحد اصفهان
کلید واژه: مسأله اجتماعی, مسأله گردشگری, رویکرد تضاد,
چکیده مقاله :
گردشگری شهری یکی از رایجترین و درآمدزاترین انواع گردشگری است. شهر اصفهان نیز به دلیل برخورداری از پتانسیلهای متعدد و متنوع تاریخی_فرهنگی میتواند یکی از مقاصد اصلی گردشگری شهری باشد. توسعه گردشگری در شهر اصفهان در اسناد بالادستی نظیر سند راهبردی توسعه اصفهان 1404 و سند توسعه استان اصفهان نیز پیشبینی شده است. با این حال، اصفهان نتوانسته است به حد مطلوب توسعه گردشگری شهری دست یابد. از این رو، هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی مهمترین مسائلی است که مانع از توسعه گردشگری در اصفهان شدهاند. این پژوهش با رویکرد کیفی انجام شد و دادههای این پژوهش با تکنیک مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری گردید. حجم نمونه به تعداد 26 مصاحبه بر مبنای حد اشباع تعیین شد. مصاحبهشوندگان از میان سه گروه نخبگان، مسئولان و فعالان حوزه گردشگری با بهرهگیری از نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تماتیک تحلیل گردید. در فرایند تحلیل یک مسأله هسته و سه مسأله محوری شناسایی شد. مسأله هسته «عدم اولویت گردشگری در سطح کلان» و مسائل اصلی شامل «مدیریت ناکارآمد و امتناع از برنامهریزی»، «گریز از سرمایهگذاری» و «محدودیتهای منابع انسانی» هستند. افزون بر این، مشخص گردید که رویکرد غالب در تعریف مسائل گردشگری رویکرد تضاد است.
Urban tourism is one of the most prevalent and lucrative types of tourism. Enjoying great cultural and historical potentials, Isfahan could be regarded as one of main destinations for urban tourism in Iran. However, while its development in terms of tourism has been defined in some legally binding documents such as "Isfahan’s 1404 Development Strategic Document" and "Isfahan Province Development Document", it has failed to be developed ideally in that regard. This study, therefore, set out to identify the most significant problems hindering the development of tourism in Isfahan. The data of this qualitative research were collected via 26 semi-structured interviews whose size was determined based on saturation effect. The participants of the study were selected through purposive sampling from among the elites, officials, and the practitioners of the tourism industry. Analyzing the data through thematic analysis, one core problem and three axial problems were identified for the Isfahan’s tourism industry. The core problem was, according to the findings, that tourism did not have priority at the macro level, and the axial problems included “inefficient management and lack of well-defined plans”, “abstinence from investment”, and “inadequate human resources”. It was also found that conflicting ideas were the dominant problem in defining the main issues in tourism.
