نقش فرهنگ ملی ایران در تصویرسازی مقصدهای گردشگری کشور (مورد مطالعه: استان گیلان)
محورهای موضوعی :محمّدرضا تقی زاده جورشری 1 , نرگس دل افروز 2 , سید محمود شبگو منصف 3 , سعید باقرسلیمی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
کلید واژه: آشنایی با فرهنگ, تصویر مقصد گردشگری, گیلان, ایران,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق، ارزیابی تأثیر آشنایی با فرهنگ یک کشور بر تصویر آن کشور نزد گردشگران خارجی می باشد. علاوه بر این، تلاش شد تا نقش آشنایی با فرهنگ کشور بر بهبود تصویر یک واحد جغرافیایی کوچکتر یعنی استان نیز مورد بررسی قرار گیرد. به این منظور، استان گیلان انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات لازم جهت آزمون سه فرضیه تحقیق، از پرسشنامه ای تلفیقی حاوی 24 سؤال استفاده و بین 218 نفر از گردشگران خارجی بازدیدکننده از شهرهای مختلف استان گیلان، به عنوان جامعه آماری تحقیق توزیع شد. در این تحقیق، با استفاده از تكنيك مدل یابی معادلات ساختاري، فرضیه ها و روابط بین متغیرهای تحقیق در محيط نرم-افزار پی ال اس مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج یافته ها نشان داد که آشنایی با فرهنگ ایران می تواند تصویر کشور و همین طور استان را نزد گردشگر بهبود ببخشد. علاوه بر این، تأثیر تصویر ایران بر تصویر گیلان نیز تأیید شد.
This study set out to investigate the effect of familiarity with a country’s culture on the images created in the minds of the foreign tourists visiting there, and the improvement of the public images made of smaller geographical units of that country such as its provices as well. To this end, Gilan province was selected as the population of the study to research on. To collect the required data for testing the three hypotheses defined for this study, a 24-item questionnaire was administered on some 218 foreign tourists who visited different cities of Gilan province. The hypotheses and relationship between the research variables were analyzed through PLS software, using structural equation modeling techniques. The findings of the study suggested that familiarity with Iranian culture could improve Iran’s image and that of the Gilan province in the mind of a foreign tourist. Moreover, the impact of the Iran’s image on Gilan’s image was confirmed.
"آذر، عادل؛ غلام¬زاده، رسول؛ قنواتی، مهدی. (1391). مد¬¬لسازی مسیری - ساختاری در مدیریت: کاربرد نرمافزار Smart PLS. چاپ اول، تهران: نگاه دانش.
اکبری، پیمان؛ بهارستان، امید؛ شائمی¬برزکی، علی. (1392). «تحلیل تأثیر هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی بر تعارضات سازمانی: مطالعه موردی». فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، دوره ۲۶، شماره ۴، ص86.
بیک¬محمدی، حسن؛ کریمی قطب¬آبادی، فضل¬اله؛ شکوهی، شاپور. (1396). «تحلیل شاخص¬های توسعه فرهنگی (مطالعه موردی: شهرستان¬های استان فارس)». مطالعات برنامه¬ریزی سکونتگاه¬های انسانی، دوره 12، شماره 1، ص54.
بیشمی، بهار؛ خدایاری، بهناز؛ پارس¬زاده، علی. (1395). «ارائه مدل برندینگ ملی ایران- ادغام مفاهیم برندینگ و تصویر مقصد». فصلنامه برنامه¬ریزی و توسعه گردشگری، دوره 5، شماره 18، ص203.
بیات، روح¬الله و مرندی، مهسا. (1395). «تبیین تأثیر تداعی¬های برند مؤثر بر شکل¬گیری تصویر مقصد گردشگری در بین گردشگران داخلی بر اساس برندسازی مقصد گردشگری (مطالعه مقایسه¬ای قزوین و اصفهان)». فصلنامه گردشگری و توسعه، دوره 5، شماره 1، صص67-65.
پرچکانی، پروانه. (1395). «تأثیر مؤلفه¬های فرهنگی در معماری برند شهرها با رویکرد گردشگری». فصلنامه هنر و تمدن شرق، دوره 4، شماره 12، ص44.
حسنی، علی و امینیان، ناصر. (1395). «توسعه صنعت گردشگری عامل ارتباطات بین فرهنگی». فصلنامه پژوهش¬های جدید در مدیریت و حسابداری، شماره 15، صص133-130.
حیدری¬چیانه، رحیم؛ صنوبر، ناصر؛ سعدلونیا، حسین. (1394). «تحلیلی بر نقش تصویر برند بر توسعه گردشگری شهری مطالعه موردی: کلان شهر تبریز». فصلنامه پژوهش و برنامه¬ريزي شهري، دوره 6، شماره 22، صص 94-79.
خسروي، محمدرضا؛ دل¬افروز، نرگس؛ شاهرودي، كامبيز؛ رضايي¬يوسفي، بهنام. (1395). «توسعة مدلي براي سنجش تأثير مسئوليت اجتماعي و هويت سازماني بر ارزش ويژة برند شركت (مورد مطالعه: شركت صنعتي پارس خزر)». فصلنامه مدیریت بازرگانی، دورة 7، شمارة 3، ص632.
جعفری، مصطفی و رییس¬میرزایی، نرگس. (1393). «تأثیر سواد فرهنگی بر توسعه توریسم فرهنگی». دومین همایش ملی مهندسی صنایع و مدیریت پایدار. تهران.
رنجبريان، بهرام؛ محمودي، ادريس؛ قاسمي، افشين. (1392). «بررسي تأثير کشور سازنده نام تجاري بر ارزش ويژه نام تجاري». مجله مديريت بازاريابي، دوره 8، شماره 18، صص66-65.
سيف، ياسر؛ محمدزماني، محمدرضا؛ شجاعي، ياسر؛ مقدم، رضا. (1397). «بازاريابي كارآفرينانه، قابليت¬هاي بازاريابي و عملكرد كسب وكارهاي پروژه¬محور». فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 10، شمارة 1، صص164-146.
شمس، مجيد و اميني، نصيره. (1388). «ارزيابي شاخص فرهنگ ايراني و تاثير آن در توسعه گردشگري». نشریه نگرش¬هاي نو در جغرافياي انساني (جعرافياي انساني). دوره 1، شماره 4، صص83-81.
کوکبی¬سقی، فهیمه؛ قلی¬پور سوته، رحمت¬الله؛ پیران¬نژاد، علی. (1397). «مطالعه رابطه درگیری مثبت در کار و بهرهوری دانش نیروی کار با نقش میانجی¬گر ساختار سازمانی». پژوهش¬های مدیریت عمومی، دوره 11، شماره 39، صص 229-247.
قاسمي، حاكم و ناظري، زهرا. (1391). «فرهنگ ايراني در عصر جهاني ¬شدن (مورد مطالعه فرهنگ نوروز)». مطالعات فرهنگ – ارتباطات، دوره 13، شماره 19، ص96.
مقصودی، مجتبی و عرب، منیره. (1395). «بررسی سیاست¬گذاری گردشگری در کشورهای اسلامی، با تأکید بر کشورهای ایران، ترکیه و مالزی». فصلنامه سیاست جهانی، دوره 5، شمارة 1، صص192-180.
محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمد رحیم. (1393). معادلات¬ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم¬افزار Smart-PLS: آموزشی و کاربردی. چاپ اول، تهران: کتاب مهربان نشر.
محمودی، سمیه؛ رنجبریان، بهرام؛ فتحی، سعید. (1394). «توسعه مدل تصویر ذهنی از ایران به¬عنوان یک مقصد گردشگری: رویکرد پژوهش ترکیبی». پژوهش¬های مدیریت عمومی، دوره 8، شماره 28، صص166-139.
منیری، مهدی؛ صالحی¬امیری، سیدرضا؛ چاوش¬باشی، فرزانه. (1397). «ارائه استراتژی مناسب دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مقایسه تطبیقی ایران و ترکیه». فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات، دوره 19، شماره 41، ص125.
نداف، مهدي؛ درزيان¬عزيزي، عبدالهادي؛ تيرانداز، سحر. (1397). «بررسی نقش میانجی ابعاد کیفیت رابطه در تأثیر شخصیسازی خدمات و قدردانی مشتری بر ارزش ویژه برند». فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره 1، صص217-212.
Artigas, Enrique Marinao., Vilches-Montero, Sonia., Yrigoyen, Coro Chasco. (2015). Antecedents of tourism destination reputation: The mediating role of familiarity. Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 26, 147-152.
Agapito, D., Valle, P. & Mendes, J. (2014). The sensory dimension of tourist experiences: Capturing meaningful sensory-informed themes in Southwest Portugal. Tourism Management, Vol. 42, 224-237.
Agapito, D., Mendes, J. & Valle, P. (2010). Destination image. Perspectives of tourism versus residents. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation. 1 (1), 90-109.
Asseraf, Yoel., Shoham, Aviv. (2017). Destination branding: The role of consumer affinity. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 6, Issue 4, 375-384.
Bianchi, Constanza., Milberg, Sandra., Cúneo, Andres. (2017). Understanding travelers' intentions to visit a short versus long-haul emerging vacation destination: The case of Chile. Tourism Management, Vol. 59, 315.
Cerro, Ana María Campón., Mogollón, José Manuel Hernández., Alves, Helena. (2017). Sustainable improvement of competitiveness in rural tourism destinations: The quest for tourist loyalty in Spain. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 6, 252-266.
Chen, C. C., Lai, Y. H. R., Petrick, J. F., & Lin, Y. H. (2016). Tourism between divided nations: An examination of stereotyping on destination image. Tourism Management, 55, 25-36.
De Moya, M., & Jain, R. (2013). When tourists are your “friends”: Exploring the brand personality of Mexico and Brazil on Facebook. Public Relations Review, 39, 23–29.
Frías-Jamilena, Dolores M., Sabiote-Ortiz, Carmen M., Martín-Santana, Josefa D., Beerli-Palacio, Asunción. (2018). The effect of Cultural Intelligence on consumer-based destination brand equity. Annals of Tourism Research, Vol. 72, 22-36.
Foroudi, Pantea. (2019). Influence of brand signature, brand awareness, brand attitude, brand reputation on hotel industry’s brand performance. International Journal of Hospitality Management, 76, 271-285.
Foroudi, Pantea., Gupta, Suraksha., Kitchen, Philip., Foroudi, Mohammad M., Nguyen, Bang. (2016). A framework of place branding, place image, and place reputation: antecedents and moderators. Qualitative Market Research: An International Journal, 19 (2). 241-264.
Frías, D. M., Rodríguez, M. A., Alberto Castaneda, J., Sabiote, C. M., & Buhalis, D. (2011). The formation of a tourist destination's image via information sources: The moderating effect of culture. International Journal of Tourism Research, 14(5), 437-450.
Gupta, Shashwat., Foroudi, Mohammad M., Väätänen, Juha., Gupta, Suraksha., Wright, Len Tiu. (2018). Nations as brands: Cinema's place in the branding role. Journal of Business Research, In Press.
Hahm, Jeeyeon (Jeannie)., Severt, Kimberly. (2018). Importance of destination marketing on image and familiarity. Journal of Hospitality and Tourism Insights, Vol. 1, Issue: 1, 37-53.
Herrero, Ángel., San Martín, Héctor., María, del Mar Garcia de los Salmones., Collado, Jesús. (2017). Examining the hierarchy of destination brands and the chain of effects between brand equity dimensions. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 6, 353-362.
Jalilvand, Mohammad Reza., Heidari, Ali. (2017). Comparing face-to-face and electronic word-of-mouth in destination image formation: The case of Iran. Information Technology & People, Vol. 30, 710-735.
Japutra, Arnold., Molinillo, Sebastian. (2019). Responsible and active brand personality: On the relationships with brand experience and key relationship constructs. Journal of Business Research, Vol. 99, 464-471.
Kheng Tan, Wee., En Wu, Cheng. (2016). An investigation of the relationships among destination familiarity, destination image and future visit intention. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 5, Issue 3, 214-226.
Kim, S. H., Holland, S., & Han, H. S. (2013). A structural model for examining how destination image, perceived value, and service quality affect destination loyalty: A case study of Orlando. International Journal of Tourism Research, 15(4), 313-328.
Kim, H. B., & Lee, S. (2015). Impacts of city personality and image on revisit intention. International Journal of Tourism Cities, 1(1), 50-69.
Kladou, Stella., Kavaratzis, Mihalis., Rigopoulou, Irini., Salonika, Eleftheria. (2017). The role of brand elements in destination branding. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 6, 426-428.
Kladou, S., & Mavragani, E. (2015). Assessing destination image: An online marketing approach and the case of trip advisor. Journal of Destination Marketing & Management. Vol. 4, 187-193.
Lopes, S. D. F. (2011). Destination image: Origins, developments and implications. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 9(2), 305-315.
Lee, So Jung., Bai, Billy. (2016). Influence of popular culture on special interest tourists' destination image. Tourism Management 52, 161-169.
Liu, Hongbo., Li, Xiang (Robert)., Cárdenas, David A., Yang, Yang. (2018). Perceived cultural distance and international destination choice: The role of destination familiarity, geographic distance, and cultural motivation. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 9, 300-309.
Martins, José., Costa, Catarina., Oliveira, Tiago., Gonçalves, Ramiro., Branco, Frederico. (2019). How smartphone advertising influences consumers' purchase intention. Journal of Business Research, Vol. 94, 381-382.
Martínez González, José Alberto., Parra-Lopez, Eduardo., Buhalis, Dimitrios. (2017). The loyalty of young residents in an island destination: An integrated model. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 6, Issue 4, 447.
Mohaidin, Zurina., Tze Wei, Koay., Ali Murshid, Mohsen. (2017). Factors influencing the tourists’ intention to select sustainable tourism destination: a case study of Penang, Malaysia. International Journal of Tourism Cities, Vol. 3, 442-465.
Nazarian, Alireza., Atkinson, Peter., Foroudi, Pantea. (2017). Influence of national culture and balanced organizational culture on the hotel industry’s performance. International Journal of Hospitality Management, Vol. 63, 22-32.
Ozretic-Dosen, Durdana., Previsic, Jozo., Krupka, Zoran., Skare, Vatroslav., Komarac, Tanja. (2018). The role of familiarity in the assessment of Turkey’s country/destination image: going beyond soap operas. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, Vol. 12, Issue: 3, 277-291.
Park, Jeong-Yeol., Back, Robin M., Bufquin, Diego., Shapoval, Valeriya. (2019). Servicescape, positive affect, satisfaction and behavioral intentions: The moderating role of familiarity. International Journal of Hospitality Management, Vol. 78, 102-111.
Parra, Vanesa F. Guzman., Oblitas, José Roberto Vila., Lafuente, Francisco Javier Maqueda. (2016). Exploring the effects of cognitive destination image attributes on tourist satisfaction and destination loyalty: a case study of Málaga, Spain. Tourism & Management Studies, 12(1), 67.
Qu, Hailin., Hyunjung Kim, Lisa., Hyunjung Im, Holly. (2011). A model of destination branding: Integrating the concepts of the branding and destination image. Tourism Management, Vol. 32, 465-467.
Stylos, Nikolaos., Bellou, Victoria., Andronikidis, Andreas., Vassiliadis, Chris A. (2017). Linking the dots among destination images, place attachment, and revisit intentions: A study among British and Russian tourists. Tourism Management 60, 15-29.
Santana, Josefa D. Martín., Palacio, Asunción Beerli., Nazzareno, Patrizio A. (2017). Antecedents and consequences of destination image gap. Annals of Tourism Research, Vol. 62, 13-25.
Souiden, Nizar., Ladhari, Riadh., Chiadmi, Nour Eddine. (2017). Destination personality and destination image. Journal of Hospitality and Tourism Management 32, 54-70.
Shyan Horng, Jeou., Hsing Liu, Chih., Yu Chou, Hsin., Yen Tsai, Chang. (2012). Understanding the impact of culinary brand equity and destination familiarity on travel intentions. Tourism Management, Vol. 33, 815-824.
Tasci, Asli D.A. (2018). Testing the cross-brand and cross-market validity of a consumer based brand equity (CBBE) model for destination brands. Tourism Management 65, 149.
Teng Iat Loi, Lawrence., Siu Ian So, Amy., Sheungting Lo, Iris, Hoc Nang Fong., Lawrence. (2017). Does the quality of tourist shuttles influence revisit intention through destination image and satisfaction? The case of Macao. Journal of Hospitality and Tourism Management 32, 115-123.
Veríssimo, José Manuel Cristóvão., Borges Tiago, Maria Teresa., Gomes Tiago, Flávio., Jardim, João Sérgio. (2017). Tourism destination brand Dimensions: An exploratory approach. Tourism & Management Studies, 13(4), 3.
Wu, Chi-Min., Chen, Tso-Jen. (2018). Collective psychological capital: Linking shared leadership, organizational commitment, and creativity. International Journal of Hospitality Management, 74, 79.
Xia, Menglong., Zhang, Yang., Zhang, Chen. (2018). A TAM-based approach to explore the effect of online experience on destination image: A smartphone user's perspective. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 8, 259-270.
آذر، عادل؛ غلام¬زاده، رسول؛ قنواتی، مهدی. (1391). مد¬¬لسازی مسیری - ساختاری در مدیریت: کاربرد نرمافزار Smart PLS. چاپ اول، تهران: نگاه دانش.
اکبری، پیمان؛ بهارستان، امید؛ شائمی¬برزکی، علی. (1392). «تحلیل تأثیر هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی بر تعارضات سازمانی: مطالعه موردی». فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، دوره ۲۶، شماره ۴، ص86.
بیک¬محمدی، حسن؛ کریمی قطب¬آبادی، فضل¬اله؛ شکوهی، شاپور. (1396). «تحلیل شاخص¬های توسعه فرهنگی (مطالعه موردی: شهرستان¬های استان فارس)». مطالعات برنامه¬ریزی سکونتگاه¬های انسانی، دوره 12، شماره 1، ص54.
بیشمی، بهار؛ خدایاری، بهناز؛ پارس¬زاده، علی. (1395). «ارائه مدل برندینگ ملی ایران- ادغام مفاهیم برندینگ و تصویر مقصد». فصلنامه برنامه¬ریزی و توسعه گردشگری، دوره 5، شماره 18، ص203.
بیات، روح¬الله و مرندی، مهسا. (1395). «تبیین تأثیر تداعی¬های برند مؤثر بر شکل¬گیری تصویر مقصد گردشگری در بین گردشگران داخلی بر اساس برندسازی مقصد گردشگری (مطالعه مقایسه¬ای قزوین و اصفهان)». فصلنامه گردشگری و توسعه، دوره 5، شماره 1، صص67-65.
پرچکانی، پروانه. (1395). «تأثیر مؤلفه¬های فرهنگی در معماری برند شهرها با رویکرد گردشگری». فصلنامه هنر و تمدن شرق، دوره 4، شماره 12، ص44.
حسنی، علی و امینیان، ناصر. (1395). «توسعه صنعت گردشگری عامل ارتباطات بین فرهنگی». فصلنامه پژوهش¬های جدید در مدیریت و حسابداری، شماره 15، صص133-130.
حیدری¬چیانه، رحیم؛ صنوبر، ناصر؛ سعدلونیا، حسین. (1394). «تحلیلی بر نقش تصویر برند بر توسعه گردشگری شهری مطالعه موردی: کلان شهر تبریز». فصلنامه پژوهش و برنامه¬ريزي شهري، دوره 6، شماره 22، صص 94-79.
خسروي، محمدرضا؛ دل¬افروز، نرگس؛ شاهرودي، كامبيز؛ رضايي¬يوسفي، بهنام. (1395). «توسعة مدلي براي سنجش تأثير مسئوليت اجتماعي و هويت سازماني بر ارزش ويژة برند شركت (مورد مطالعه: شركت صنعتي پارس خزر)». فصلنامه مدیریت بازرگانی، دورة 7، شمارة 3، ص632.
جعفری، مصطفی و رییس¬میرزایی، نرگس. (1393). «تأثیر سواد فرهنگی بر توسعه توریسم فرهنگی». دومین همایش ملی مهندسی صنایع و مدیریت پایدار. تهران.
رنجبريان، بهرام؛ محمودي، ادريس؛ قاسمي، افشين. (1392). «بررسي تأثير کشور سازنده نام تجاري بر ارزش ويژه نام تجاري». مجله مديريت بازاريابي، دوره 8، شماره 18، صص66-65.
سيف، ياسر؛ محمدزماني، محمدرضا؛ شجاعي، ياسر؛ مقدم، رضا. (1397). «بازاريابي كارآفرينانه، قابليت¬هاي بازاريابي و عملكرد كسب وكارهاي پروژه¬محور». فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 10، شمارة 1، صص164-146.
شمس، مجيد و اميني، نصيره. (1388). «ارزيابي شاخص فرهنگ ايراني و تاثير آن در توسعه گردشگري». نشریه نگرش¬هاي نو در جغرافياي انساني (جعرافياي انساني). دوره 1، شماره 4، صص83-81.
کوکبی¬سقی، فهیمه؛ قلی¬پور سوته، رحمت¬الله؛ پیران¬نژاد، علی. (1397). «مطالعه رابطه درگیری مثبت در کار و بهرهوری دانش نیروی کار با نقش میانجی¬گر ساختار سازمانی». پژوهش¬های مدیریت عمومی، دوره 11، شماره 39، صص 229-247.
قاسمي، حاكم و ناظري، زهرا. (1391). «فرهنگ ايراني در عصر جهاني ¬شدن (مورد مطالعه فرهنگ نوروز)». مطالعات فرهنگ – ارتباطات، دوره 13، شماره 19، ص96.
مقصودی، مجتبی و عرب، منیره. (1395). «بررسی سیاست¬گذاری گردشگری در کشورهای اسلامی، با تأکید بر کشورهای ایران، ترکیه و مالزی». فصلنامه سیاست جهانی، دوره 5، شمارة 1، صص192-180.
محسنین، شهریار و اسفیدانی، محمد رحیم. (1393). معادلات¬ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم¬افزار Smart-PLS: آموزشی و کاربردی. چاپ اول، تهران: کتاب مهربان نشر.
محمودی، سمیه؛ رنجبریان، بهرام؛ فتحی، سعید. (1394). «توسعه مدل تصویر ذهنی از ایران به¬عنوان یک مقصد گردشگری: رویکرد پژوهش ترکیبی». پژوهش¬های مدیریت عمومی، دوره 8، شماره 28، صص166-139.
منیری، مهدی؛ صالحی¬امیری، سیدرضا؛ چاوش¬باشی، فرزانه. (1397). «ارائه استراتژی مناسب دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مقایسه تطبیقی ایران و ترکیه». فصلنامه مطالعات فرهنگ – ارتباطات، دوره 19، شماره 41، ص125.
نداف، مهدي؛ درزيان¬عزيزي، عبدالهادي؛ تيرانداز، سحر. (1397). «بررسی نقش میانجی ابعاد کیفیت رابطه در تأثیر شخصیسازی خدمات و قدردانی مشتری بر ارزش ویژه برند». فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 10، شماره 1، صص217-212.
Artigas, Enrique Marinao., Vilches-Montero, Sonia., Yrigoyen, Coro Chasco. (2015). Antecedents of tourism destination reputation: The mediating role of familiarity. Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 26, 147-152.
Agapito, D., Valle, P. & Mendes, J. (2014). The sensory dimension of tourist experiences: Capturing meaningful sensory-informed themes in Southwest Portugal. Tourism Management, Vol. 42, 224-237.
Agapito, D., Mendes, J. & Valle, P. (2010). Destination image. Perspectives of tourism versus residents. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation. 1 (1), 90-109.
Asseraf, Yoel., Shoham, Aviv. (2017). Destination branding: The role of consumer affinity. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 6, Issue 4, 375-384.
Bianchi, Constanza., Milberg, Sandra., Cúneo, Andres. (2017). Understanding travelers' intentions to visit a short versus long-haul emerging vacation destination: The case of Chile. Tourism Management, Vol. 59, 315.
Cerro, Ana María Campón., Mogollón, José Manuel Hernández., Alves, Helena. (2017). Sustainable improvement of competitiveness in rural tourism destinations: The quest for tourist loyalty in Spain. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 6, 252-266.
Chen, C. C., Lai, Y. H. R., Petrick, J. F., & Lin, Y. H. (2016). Tourism between divided nations: An examination of stereotyping on destination image. Tourism Management, 55, 25-36.
De Moya, M., & Jain, R. (2013). When tourists are your “friends”: Exploring the brand personality of Mexico and Brazil on Facebook. Public Relations Review, 39, 23–29.
Frías-Jamilena, Dolores M., Sabiote-Ortiz, Carmen M., Martín-Santana, Josefa D., Beerli-Palacio, Asunción. (2018). The effect of Cultural Intelligence on consumer-based destination brand equity. Annals of Tourism Research, Vol. 72, 22-36.
Foroudi, Pantea. (2019). Influence of brand signature, brand awareness, brand attitude, brand reputation on hotel industry’s brand performance. International Journal of Hospitality Management, 76, 271-285.
Foroudi, Pantea., Gupta, Suraksha., Kitchen, Philip., Foroudi, Mohammad M., Nguyen, Bang. (2016). A framework of place branding, place image, and place reputation: antecedents and moderators. Qualitative Market Research: An International Journal, 19 (2). 241-264.
Frías, D. M., Rodríguez, M. A., Alberto Castaneda, J., Sabiote, C. M., & Buhalis, D. (2011). The formation of a tourist destination's image via information sources: The moderating effect of culture. International Journal of Tourism Research, 14(5), 437-450.
Gupta, Shashwat., Foroudi, Mohammad M., Väätänen, Juha., Gupta, Suraksha., Wright, Len Tiu. (2018). Nations as brands: Cinema's place in the branding role. Journal of Business Research, In Press.
Hahm, Jeeyeon (Jeannie)., Severt, Kimberly. (2018). Importance of destination marketing on image and familiarity. Journal of Hospitality and Tourism Insights, Vol. 1, Issue: 1, 37-53.
Herrero, Ángel., San Martín, Héctor., María, del Mar Garcia de los Salmones., Collado, Jesús. (2017). Examining the hierarchy of destination brands and the chain of effects between brand equity dimensions. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 6, 353-362.
Jalilvand, Mohammad Reza., Heidari, Ali. (2017). Comparing face-to-face and electronic word-of-mouth in destination image formation: The case of Iran. Information Technology & People, Vol. 30, 710-735.
Japutra, Arnold., Molinillo, Sebastian. (2019). Responsible and active brand personality: On the relationships with brand experience and key relationship constructs. Journal of Business Research, Vol. 99, 464-471.
Kheng Tan, Wee., En Wu, Cheng. (2016). An investigation of the relationships among destination familiarity, destination image and future visit intention. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 5, Issue 3, 214-226.
Kim, S. H., Holland, S., & Han, H. S. (2013). A structural model for examining how destination image, perceived value, and service quality affect destination loyalty: A case study of Orlando. International Journal of Tourism Research, 15(4), 313-328.
Kim, H. B., & Lee, S. (2015). Impacts of city personality and image on revisit intention. International Journal of Tourism Cities, 1(1), 50-69.
Kladou, Stella., Kavaratzis, Mihalis., Rigopoulou, Irini., Salonika, Eleftheria. (2017). The role of brand elements in destination branding. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 6, 426-428.
Kladou, S., & Mavragani, E. (2015). Assessing destination image: An online marketing approach and the case of trip advisor. Journal of Destination Marketing & Management. Vol. 4, 187-193.
Lopes, S. D. F. (2011). Destination image: Origins, developments and implications. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 9(2), 305-315.
Lee, So Jung., Bai, Billy. (2016). Influence of popular culture on special interest tourists' destination image. Tourism Management 52, 161-169.
Liu, Hongbo., Li, Xiang (Robert)., Cárdenas, David A., Yang, Yang. (2018). Perceived cultural distance and international destination choice: The role of destination familiarity, geographic distance, and cultural motivation. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 9, 300-309.
Martins, José., Costa, Catarina., Oliveira, Tiago., Gonçalves, Ramiro., Branco, Frederico. (2019). How smartphone advertising influences consumers' purchase intention. Journal of Business Research, Vol. 94, 381-382.
Martínez González, José Alberto., Parra-Lopez, Eduardo., Buhalis, Dimitrios. (2017). The loyalty of young residents in an island destination: An integrated model. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 6, Issue 4, 447.
Mohaidin, Zurina., Tze Wei, Koay., Ali Murshid, Mohsen. (2017). Factors influencing the tourists’ intention to select sustainable tourism destination: a case study of Penang, Malaysia. International Journal of Tourism Cities, Vol. 3, 442-465.
Nazarian, Alireza., Atkinson, Peter., Foroudi, Pantea. (2017). Influence of national culture and balanced organizational culture on the hotel industry’s performance. International Journal of Hospitality Management, Vol. 63, 22-32.
Ozretic-Dosen, Durdana., Previsic, Jozo., Krupka, Zoran., Skare, Vatroslav., Komarac, Tanja. (2018). The role of familiarity in the assessment of Turkey’s country/destination image: going beyond soap operas. International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, Vol. 12, Issue: 3, 277-291.
Park, Jeong-Yeol., Back, Robin M., Bufquin, Diego., Shapoval, Valeriya. (2019). Servicescape, positive affect, satisfaction and behavioral intentions: The moderating role of familiarity. International Journal of Hospitality Management, Vol. 78, 102-111.
Parra, Vanesa F. Guzman., Oblitas, José Roberto Vila., Lafuente, Francisco Javier Maqueda. (2016). Exploring the effects of cognitive destination image attributes on tourist satisfaction and destination loyalty: a case study of Málaga, Spain. Tourism & Management Studies, 12(1), 67.
Qu, Hailin., Hyunjung Kim, Lisa., Hyunjung Im, Holly. (2011). A model of destination branding: Integrating the concepts of the branding and destination image. Tourism Management, Vol. 32, 465-467.
Stylos, Nikolaos., Bellou, Victoria., Andronikidis, Andreas., Vassiliadis, Chris A. (2017). Linking the dots among destination images, place attachment, and revisit intentions: A study among British and Russian tourists. Tourism Management 60, 15-29.
Santana, Josefa D. Martín., Palacio, Asunción Beerli., Nazzareno, Patrizio A. (2017). Antecedents and consequences of destination image gap. Annals of Tourism Research, Vol. 62, 13-25.
Souiden, Nizar., Ladhari, Riadh., Chiadmi, Nour Eddine. (2017). Destination personality and destination image. Journal of Hospitality and Tourism Management 32, 54-70.
Shyan Horng, Jeou., Hsing Liu, Chih., Yu Chou, Hsin., Yen Tsai, Chang. (2012). Understanding the impact of culinary brand equity and destination familiarity on travel intentions. Tourism Management, Vol. 33, 815-824.
Tasci, Asli D.A. (2018). Testing the cross-brand and cross-market validity of a consumer based brand equity (CBBE) model for destination brands. Tourism Management 65, 149.
Teng Iat Loi, Lawrence., Siu Ian So, Amy., Sheungting Lo, Iris, Hoc Nang Fong., Lawrence. (2017). Does the quality of tourist shuttles influence revisit intention through destination image and satisfaction? The case of Macao. Journal of Hospitality and Tourism Management 32, 115-123.
Veríssimo, José Manuel Cristóvão., Borges Tiago, Maria Teresa., Gomes Tiago, Flávio., Jardim, João Sérgio. (2017). Tourism destination brand Dimensions: An exploratory approach. Tourism & Management Studies, 13(4), 3.
Wu, Chi-Min., Chen, Tso-Jen. (2018). Collective psychological capital: Linking shared leadership, organizational commitment, and creativity. International Journal of Hospitality Management, 74, 79.
Xia, Menglong., Zhang, Yang., Zhang, Chen. (2018). A TAM-based approach to explore the effect of online experience on destination image: A smartphone user's perspective. Journal of Destination Marketing & Management, Vol. 8, 259-270.
"