چگونگی انعکاس برند کارفرما در آگهیهای شغلی (موردمطالعه: صنعت گردشگری و هتلداری)
محورهای موضوعی :
1 - مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
2 - دانشگاه تهران
کلید واژه: برند کارفرما, آگهی شغلی, کارمندیابی, گردشگری,
چکیده مقاله :
با توجه به رشد صنعت گردشگری در ایران و همزمان با آن افزایش رقابت شرکتها برای جذب نیروی کار بااستعداد، انجام پژوهش در حوزه برندسازی کارفرما از دیدگاه کارمندان بالقوه شرکتهای گردشگری می تواند به جذب استعدادهای برتر کمک نماید. آگهی شغلی اولین زمینه مواجهه افراد جویای کار با شرکتهاست و در این مرحله حساس، برند کارفرما میتواند استعدادها را قبل از رقبا به سازمان جذب کند و منجر به ایجاد مزیت رقابتی پایدار شود. تحقیق حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر رویکرد، کیفی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه شرکتهای صنعت گردشگری کشور تشکیل میدهند. آگهیهای شغلی مرتبط با صنعت گردشگری مربوط به بازه زمانی سهماهه پاییز سال 1397 در 12 سایت کاریابی جستجو شد. 177 عدد آگهی استخدام در حوزه گردشگری از 52 شرکت جمعآوری شد. سپس اطلاعات موجود در این آگهیها با روش تحلیل محتوای کمی کدگذاری و فراوانی تکرار هر کد نیز محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان داد شرکتها در آگهیهای شغلی خود مأموریت کاری، مکان شرکت، زمان منعطف، ساعت کاری، تعطیلات، وجود امکانات کار از راه دور، کیفیت همکاران، چالش کار، توانمندسازی، کارهای نوآورانه، تحرک بینالمللی، اندازه شرکت، آوازه محصول یا خدمت شرکت، حقوق مبنا، مزایا و تسهیلات رفاهی را منعکس میکنند. جویندگان کار پیامهای دریافتی را از سازمانهای مختلف در ذهن خود مورد تحلیل قرار داده و سازمانی را انتخاب میکنند که بیشترین تناسب را با آنها داشته باشد. بنابراین شرکتها میبایست از طریق انعکاس حداکثری ابعاد برند کارفرما در آگهیهای شغلی و کارمندیابیهای اینترنتی، موجبات جذب استعدادها به سازمان خود را فراهم آورند.
Taking the increasing growth of the Iranian tourism industry and the mounting competition between various active tourism companies to recruit talented workforce into consideration, the conduct of studies on employer branding from the perspective of potential employees of such companies could be useful in employing top talents. In this regard, it could be argued that Job advertisements are the first contact zones where the job hunters may cross into, and that at this critical stage, employer branding could play a significant role in recruiting talents before other competitors do so, providing the companies with a sustained competitive advantage. The population of this applied-qualitative study comprised of all Iranian companies acting in tourism industry. As for collecting the required data, 177 relevant tourism job advertisements released in 12 different job hunting websites in autumn 2018 were identified and recorded. Then the content of the ads were coded via quantitative content analysis method and the frequency of each code was computed. The findings of the study indicated that work missions, company’s location, flextime, working hours, holidays, teleworking facilities, co-worker quality, work challenges, international mobility, company size, reputation of the company’s product or service, basic salary and bonuses, and welfare facilities were the items which normally appear in job advertisements published by tourism companies. Job seekers, therefore, mentally examine the messages they receive from various organizations and select the organization that best suits them. Tourism companies, thus, need to feature as much dimensions of their brands as possible in their job advertisements and internet-based recruitments so that they manage to recruit top talents.
افجه، سیدعلی اکبر و علیزاده فر، زهرا. (1396). «رابطهی ادراک از برند کارفرما با نگرشهای شغلی کارکنان». مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 26(84)، 73-96.
باباشاهی، جبار؛ حمیدی زاده، علی؛ محمد نژاد فدردی، منصوره و سیدامیری، نادر. (1397). «برند کارفرما؛ راهبردی نوین در جذب نیروهای خلاق تداعی معانی، تصویر سازمان و تناسب شخص سازمان در نقش میانجی». دوفصلنامه علمی - پژوهشی اندیشه مدیریت راهبردی، 12(1)، 205-224.
حسینی، شیما. (1392). اهمیت صنعت گردشگری در توسعهی ملی. دوماهنامه تحلیلی-پژوهشی آمار، 1(۳): ۲۴-۲۸.
حمیدیان پور، فخریه؛ ضیاییبیده، علیرضا و سعیدا اردکانی، محمد. (1392). «ارائه مدلی جهت بررسی پیامدهای ارزش ویژه برند کارفرما با استفاده از رویکرد مدلسازی معادله ساختاری». کاوشهای مدیریت بازرگانی، 5(9)، 1-20.
خدامی، سهیلا و اصانلو، بهاره. (1394). «طراحی مدل ایجاد جذابیت کارفرما مبتنی بر ساخت برند متمایز کارفرما». مجله پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 5(1)، 61-83.
خواستار، حمزه. (1388). «ارائهی روشی برای محاسبهی پایایی مرحلهی کدگذاری در مصاحبههای پژوهشی». حوزه و دانشگاه روششناسی علوم انسانی، 15(58)، 161-174.
رحیمیان، اشرف. (1392). «برند کارفرما؛ راهبرد نوین مدیریت سرمایههای انسانی». پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 5(2)، 127-150.
سعادت، اسفندیار. (1395). مدیریت منابع انسانی، چاپ بیست و یکم. تهران: سمت.
طالبی، کامبیز و دهقان، عامر. (1392). «تأثیر سرمایۀ انسانی بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری اقبال شهر یزد)». فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت بازرگانی، 5(3)، 83-104.
عباس زاده، محمد. (1391). «تأملی بر اعتبار و پایایی در تحقیقات کیفی». جامعهشناسی کاربردی، 23(1)، 19-34.
علیزاده ثانی، محسن و نجات، سهیل. (1395). «بررسی تأثیر جذابیت برند کارفرما بر تمایل استخدام نخبگان (مطالعۀ موردی: شرکتهای زیرمجموعۀ وزارت نفت)». فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت بازرگانی، 8(1)، 205-228.
فیض، داود و نبوی چاشمی، سید رضی. (1395). «توسعه صنعت گردشگری با تأکید بر رویکرد منابع انسانی (مورد مطالعه: استان سمنان)». برنامهریزی و توسعه گردشگری، 5(17)، 82-96.
قلی پور، آرین. (1397)، مدیریت منابع انسانی (مفاهیم، تئوریها و کاربردها)، چاپ نهم، انتشارات سمت. تهران
گری دِسلِر. (1391). مبانی مدیریت منابع انسانی. ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی. چاپ نهم. تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
Alnıaçık, E., Alnıaçık, Ü., Erat, S., & Akçin, K. (2014). Attracting talented employees to the company: Do we need different employer branding strategies in different cultures?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 150, 336-344.
Aslam, S. (2015). Employer branding and intention to apply by usage of social media in banking sector, Pakistan. International Journal of Scientific & Engineering Research, 6(5), 400-405.
Backhaus, K., & Tikoo, S. (2004). Conceptualizing and researching employer branding. Career development international, 9(5), 501-517.
Berthon, P., Ewing, M., & Hah, L. L. (2005). Captivating company: dimensions of attractiveness in employer branding. International journal of advertising, 24(2), 151-172.
Broek, M. N. (2015). From employer attractiveness to employer branding: Results of a mixed methods research (Master's thesis, University of Twente).
Dawn, S. K., & Biswas, S. (2010). Employer branding: A new strategic dimension of Indian corporations. ASIAN JOURNAL OF MANAGEMENT RESEARCH. 21-33
Dell, D., Ainspan, N., Bodenberg, T., Troy, K., & Hickey, J. (2001, April). Engaging employees through your brand. In Conference Board Report, Number R. 1288-01-RR. Canada: Conference Board.
Florea, N. V. (2011). Using branding to attract, recruit, and retain talented staff, Journal of Management and Marketing, 8(2): 283- 297.
Frase, M. J. (2007). Stocking your talent pool. HR Magazine, 52(4), 76-74.
Freer, T. (2011). Social media gaming–a recipe for employer brand success. Strategic HR Review, 11(1), 13-17.
Grunewalder, A. (2007). Employer branding: Marketing the company as an attractive employer (Seminar review), Druck and Bindung, Norderstedt, Germany.
Ivancevich, J. (2010), Human Resource Management, 11th Edition, Irwin Professional Pub.
Kapoor, V. (2010). Employer Branding: A Study of Its Relevance in India. IUP Journal of Brand Management, 7.
Khabir, M. L. (2014). What are the factors that make an employer attractive in the eyes of prospective employees in Bangladesh. Development, 4, 704.
Knox, S., & Freeman, C. (2006). Measuring and managing employer brand image in the service industry. Journal of Marketing Management, 22(7-8), 695-716.
Kucherov, D., & Zavyalova, E. (2012). HRD practices and talent management in the companies with the employer brand. European Journal of Training and Development, 36(1), 86-104 .
Kunerth, B., & Mosley, R. (2011). Applying employer brand management to employee engagement. Strategic HR Review, 10(3), 19-26.
Li, K. X., Jin, M., & Shi, W. (2018). Tourism as an important impetus to promoting economic growth: A critical review. Tourism management perspectives, 26, 135-142.
Minchington, B. (2006). "Your Employer brand manager‟s handbook: Torrensville: collective learning.
Mishra, S., & Kumar, S. P. (2019). E-recruitment and training comprehensiveness: untapped antecedents of employer branding. Industrial and Commercial Training, 51(2), 125-136.
Puncheva-Michelotti, P., Hudson, S., & Jin, G. (2018). Employer branding and CSR communication in online recruitment advertising. Business Horizons, 61(4), 643-651.
Sartain, L., & Schumann, M. (2008). Brand from the inside: Eight essentials to emotionally connect your employees to your business. John Wiley & Sons.
Wilden, R., Gudergan, S., & Lings, I. (2010). Employer branding: strategic implications for staff recruitment. Journal of Marketing Management, 26(1-2), 56-73.