تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر عملکرد زیست¬محیطی کارکنان هتل
محورهای موضوعی :عباسعلی رستگار 1 , مهدی سبک رو 2 , مرتضی ملکی مین باش رزگاه 3 , هوشمند باقری قره بلاغ 4
1 - دانشگاه سمنان
2 - دانشگاه یزد
3 - دانشگاه سمنان
4 - دانشگاه سمنان
کلید واژه: منابع انسانی سبز, رفتار حامی زیست محیطی کارکنان, عملکرد زیست محیطی, هتل,
چکیده مقاله :
موضوع مدیریت منابع انسانی در مدیریت سازگار با محیط زیست هتل ها هنوز نسبتاً ناشناخته باقی مانده است. از سوی دیگر، صنعت هتل داری یکی از بخش هایی است که بار بیشتری بر دوش محیط زیست می گذارد. بنابراین به دلیل افزایش مسائل زیست-محیطی در صنعت هتل داری باید اقدامات مرتبط با توسعه پایدار نظیر بکارگیری شیوه های مدیریت منابع انسانی سبز را اجرا کرد. در این راستا؛ این مطالعه به بررسی چگونگی بهبود رفتار سازگار با محیط زسیت کارکنان و عملکرد زیستمحیطی هتلها از طریق مدیریت منابع انسانی سبز میپردازد. روش پژوهش از نظر هدف در دسته پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و از لحاظ روش گردآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی، از نوع همبستگی است. برای این منظور نمونه ای به تعداد 236 نفر از کارکنان هتل هایی در شهرهای تبریز، تهران و مشهد که دغدغۀ حفاظت از محیط زیست را دارند، بصورت غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند. بررسی پایایی پرسشنامه بهکمک آلفای کرونباخ و پایایی مرکب انجام گرفت. برای روایی آن نیز از روایی همگرا و واگرا استفاده شد. فرضیههای پژوهش نیز با بهرهمندی از معادلات ساختاری بررسی شدند. یافته های پژوهش نشان داد مدیریت منابع انسانی سبز، بر تعهد سازمانی کارکنان، رفتار حامی زیست محیطی و عملکرد زیست محیطی هتل ها تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تعهد سازمانی تأثیر مثبت و معنی داری بر رفتار حامی زیست محیطی کارکنان دارد.
Managing human resources in eco-friendly management of the hotels remains a relatively unexplored subject. The hotel industry is a sector that largely burdens the environment. Given the many environmental issues that the hotel industry created, sustainable business practices such as green human resource management is essential. This study examined the ways to improve employees’ eco-friendly behavior and hotels’ environmental performance through green human resource management. The paper followed an applied method with a descriptive-exploratory correlation approach. Exemplary samples of 236 hotel employees (concerned with environmental issues) were randomly selected in the cities of Tabriz, Tehran, and Mashhad. Cronbach’s alpha and composite reliability were used to determine the reliability of the questionnaire. To determine validity, we used convergent and divergent validity. The hypotheses of the research were tested using structural equation modeling. The findings showed that green human resource management had a positive and significant effect on the employees’ organizational commitment, eco-friendly behavior, and the hotels’ environmental performance. The organizational commitment, too, had a positive and significant effect on the employees’ eco-friendly behavior.
آذر، عادل و غلامزاده، رسول. (1395). مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی (PLS-SEM). تهران: نگاه دانش، ص: 145.
بورقانی فراهانی، سهیلا؛ فتوت، بنفشه و خادم، مریم. (1396). «اثرات عوامل منابع انسانی سبز بر عملکرد محیطی سازمان¬های تولیدی (¬مورد مطالعه¬: شرکتهای پتروشیمی منطقه عسلویه و ماهشهر)». نشریۀ مدیریت فردا، شمارۀ 16، 40-29.
بهاری، جعفر، صالحی؛ صادق و بذله، مرجان. (1397). «تأثیر تعهد مدیریت در کیفیت خدمات بر رضایت شغلی کارکنان در صنعت هتلداری مورد مطالعه: هتل¬های پنج ستاره شهر تبریز». دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، سال ششم، شماره یازدهم، 56-27.
حقیقت¬منفرد، جلال؛ اوسط¬حضرتی، علی و میرزاده، حجت. (1389). «تأثیر تعهد سازمانی بر عملکرد کارکنان». مدیریت کسب و کار.¬ 2 (6)، 130-104.
رجب¬پور، ابراهیم. (1396). «تأثیر مدیریت منابع انسانی بر توسعه مدیریت زیست¬محیطی». پژوهشهای مدیریت منابع انسانی. 9(1)، 51-74.
زارع شاهآبادی، اکبر؛ سیارخلج، حامد و آقا عبدالله ماهوتفروش، ستاره. (1395). «عوامل مرتبط با رفتارهای حامی محیط¬زیست در محیط شهری (مورد مطالعه: شهروندان شهر کرج)». فصلنامه علمی- پژوهشی آموزش محیط¬زیست و توسعه پایدار. 5 (1)، 39-27.
فرخی، مجتبی؛ نصراصفهانی، علی و صفری، علی. (1396). «ارائه چهارچوب مدیریت منابع انسانی سبز در صنعت فولاد». پژوهشهای مدیریت منابع انسانی. 9 (4)، 179-153.
قلی¬پور، آرین؛ پورعزت، علی¬اصغر و محمدی، فرشته. (1385). «تبیین عوامل درون سازمانی و برون سازمانی مؤثر بر ساخت سازمانی هویت در سازمانهای دولتی». فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت دولتی. 3 (7)، 166-149.
Arulrajah, A. A., Opatha, H. H. D. N. P., & Nawaratne, N. N. J. (2015). Green human resource management practices: A review. Sri Lankan Journal of Human Resource Management, 5(1).
Ashforth, B.E., Mael, F., 1989. Social identity theory and the organization. Acad. Manag. Rev. 14, 20–39.
Bhattacharya, C.B., Korschun, D., Sen, S., 2009. Strengthening stakeholder–company relationships through mutually beneficial corporate social responsibility initiatives. J. Bus. Ethics, 85, 257–272.
Bishop, J. W., Scott, K. D., & Burroughs, S. M. (2000). Support, commitment, and employee outcomes in a team environment. Journal of Management, 26(6), 1113-1132.
Brammer, S., Millington, A., Rayton, B., 2007. The contribution of corporate social responsibility to organizational commitment. Int. J. Hum. Resour. Manag. 18, 1701–1719.
Bratton, J., & Gold, J. (2017). Human resource management: theory and practice. Palgrave.
Carmeli, A. (2005). Perceived external prestige, affective commitment, and citizenship behaviors. Organization studies, 26(3), 443-464.
Daily, B. F., & Huang, S. C. (2001). Achieving sustainability through attention to human resource factors in environmental management. International Journal of operations & production management, 21(12), 1539-1552.
Domínguez-Falcón, C., Martín-Santana, J.D., Saá-Pérez, P.D., 2016. Human resources management and performance in the hotel industry: the role of the commitment and satisfaction of managers versus supervisors. Journal of Hospitality Management. 28, 490–515.
Gould-Williams, J., Davies, F., 2005. Using social exchange theory to predict the effects of hrm practice on employee outcomes. Public Manag. Rev. 7, 1–24. Hsiao, T. Y., Chuang, C. M., Kuo, N. W., & Yu, S. M. F. (2014). Establishing attributes of an environmental management system for green hotel evaluation. International Journal of Hospitality Management, 36, 197-208.
Huselid, M. A. (1995). The impact of human resource management practices on turnover, productivity, and corporate financial performance. Academy of management journal, 38(3), 635-672.
Jiang, K., Lepak, D. P., Hu, J., & Baer, J. C. (2012). How does human resource management influence organizational outcomes? A meta-analytic investigation of mediating mechanisms. Academy of management Journal, 55(6), 1264-1294.
Kang, K. H., Stein, L., Heo, C. Y., & Lee, S. (2012). Consumers’ willingness to pay for green initiatives of the hotel industry. International Journal of Hospitality Management, 31(2), 564-572.
Kim, Y. J., Kim, W. G., Choi, H. M., & Phetvaroon, K. (2019). The effect of green human resource management on hotel employees’ eco-friendly behavior and environmental performance. International Journal of Hospitality Management, 76, 83-93.
Koys, D. J. (2001). The effects of employee satisfaction, organizational citizenship behavior, and turnover on organizational effectiveness: A unit‐level, longitudinal study. Personnel psychology, 54(1), 101-114.
Liden, R. C., Wayne, S. J., Kraimer, M. L., & Sparrowe, R. T. (2003). The dual commitments of contingent workers: An examination of contingents' commitment to the agency and the organization. Journal of Organizational Behavior: The International Journal of Industrial, Occupational and Organizational Psychology and Behavior, 24(5), 609-625.
Lo, S. H., Peters, G. J. Y., & Kok, G. (2012). A review of determinants of and interventions for proenvironmental behaviors in organizations. Journal of Applied Social Psychology, 42(12), 2933-2967.
López-Gamero, M. D., Molina-Azorín, J. F., & Claver-Cortes, E. (2009). The whole relationship between environmental variables and firm performance: Competitive advantage and firm resources as mediator variables. Journal of environmental management, 90(10), 3110-3121.
Manaktola, K., & Jauhari, V. (2007). Exploring consumer attitude and behaviour towards green practices in the lodging industry in India. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 19(5), 364-377.
Meyer, J. P., Stanley, D. J., Herscovitch, L., & Topolnytsky, L. (2002). Affective, continuance, and normative commitment to the organization: A meta-analysis of antecedents, correlates, and consequences. Journal of vocational behavior, 61(1), 20-52.
Milliman, J., Clair, J., 1996. Best environmental HRM practices in the US. In: Wehrmeyer, W. (Ed.), Greening People: Human Resource and Environmental Management. Journal of vocational behavior, 58(4). 49–74.
Molina-Azorín, J. F., Tarí, J. J., Pereira-Moliner, J., López-Gamero, M. D., & Pertusa-Ortega, E. M. (2015). The effects of quality and environmental management on competitive advantage: A mixed methods study in the hotel industry. Tourism Management, 50, 41-54.
Nejati, M., Rabiei, S., & Jabbour, C. J. C. (2017). Envisioning the invisible: Understanding the synergy between green human resource management and green supply chain management in manufacturing firms in Iran in light of the moderating effect of employees' resistance to change. Journal of Cleaner Production, 168, 163-172.
Ng, T. W., & Feldman, D. C. (2011). Affective organizational commitment and citizenship behavior: Linear and non-linear moderating effects of organizational tenure. Journal of Vocational Behavior, 79(2), 528-537.
Nielsen, T. M., Hrivnak, G. A., & Shaw, M. (2009). Organizational citizenship behavior and performance: A meta-analysis of group-level research. Small Group Research, 40(5), 555-577.
Paillé, P., Chen, Y., Boiral, O., & Jin, J. (2014). The impact of human resource management on environmental performance: An employee-level study. Journal of Business Ethics, 121(3), 451-466.
Rahman, I., Reynolds, D., & Svaren, S. (2012). How “green” are North American hotels? An exploration of low-cost adoption practices. International Journal of Hospitality Management, 31(3), 720-727.
Renwick, D. W., Redman, T., & Maguire, S. (2013). Green human resource management: A review and research agenda. International Journal of Management Reviews, 15(1), 1-14.
Shen, J., & Benson, J. (2016). When CSR is a social norm: How socially responsible human resource management affects employee work behavior. Journal of Management, 42(6), 1723-1746.
Takeuchi, R., Chen, G., & Lepak, D. P. (2009). THROUGH THE LOOKING GLASS OF A SOCIAL SYSTEM: CROSS‐LEVEL EFFECTS OF HIGH‐PERFORMANCE WORK SYSTEMS ON EMPLOYEES’ATTITUDES. Personnel Psychology, 62(1), 1-29.
Turker, D. (2009). How corporate social responsibility influences organizational commitment. Journal of Business Ethics, 89(2), 189-208.
Vazifehdoust, H., Taleghani, M., Esmaeilpour, F., & Nazari, K. (2013). Purchasing green to become greener: Factors influence consumers’ green purchasing behavior. Management Science Letters, 3(9), 2489-2500.
Walz, S. M., & Niehoff, B. P. (2000). Organizational citizenship behaviors: Their relationship to organizational effectiveness. Journal of Hospitality & Tourism Research, 24(3), 301-319.
Yen, C. H., Chen, C. Y., & Teng, H. Y. (2013). Perceptions of environmental management and employee job attitudes in hotel firms. Journal of Human Resources in Hospitality & Tourism, 12(2), 155-174.