تأثیر «رابطه عاطفی» با برند بر وفاداری مشتریان در صنعت هتل داری مورد مطالعه: هتل های چهار و پنج ستاره استان مازندران
محورهای موضوعی :امیر خزائی پول 1 , فرهاد حنیفی 2 , وحیدرضا میرابی 3 , محمدجواد تقی پوریان 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل قشم
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
4 - استادیار گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
رابطه عاطفی با برند یکی از سازه های پراهمیت در بازاریابی است و عبارت است از حالت ذهنی برون-نیافته در پاسخ به برند؛ که در اثر احساس مثبت قوی، برانگیختگی و غالب شدن برند در ذهن شناختی مصرف کننده ایجاد می شود. هدف تحقیق حاضر آزمون تأثیر رابطه عاطفی با برند بر انواع چهارگانة وفاداری مشتری از جمله وفاداری شناختی، عاطفی، کنشی و رفتاری بوده است. موارد مطالعه در بخش کیفی، مشتریانی بوده اند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع انتخاب شده-اند و در بخش کمی، جامعه آماری این تحقیق، مسافران هتل های چهار و پنج ستاره استان مازندران بوده اند. اعضای این جامعه آماری بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای پخش شدند و طبقات بر اساس تعداد اتاق های هتل ها مشخص گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج این تحقیق نشان داد که رابطة عاطفی با برند بر انواع چهارگانة وفاداری در صنعت هتل داری تأثیر مثبت و معنی داری دارد که بیش ترین تأثیر بر وفاداری شناختی و کم-ترین تأثیر بر وفاداری رفتاری بوده است.
Brand romance is an important construct in marketing. It refers to a potential mental state in response to the brand and is created based on a strong positive emotion, arousal, and the dominance of a brand in the subjective mind of the consumer. The aim of this study was to test the effect of brand romance on the four types of customer loyalty, including cognitive, emotional, conative and behavioral loyalty. In the qualitative section, participants were customers who were selected using purposive sampling based on the saturation principle. In the quantitative section, the statistical population included the travelers of five and four-star hotels in Mazandaran province. Members of the statistical population were distributed based on the stratified sampling method. Classes were determined based on the number of hotel rooms. Collected data were tested using Smart PLS software. The results showed that brand romance had a positive and significant effect on the four types of loyalty in the hotel industry. The highest effect was on cognitive loyalty and the lowest was on behavioral loyalty.
