ارزیابی عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران داخلی و خارجی مجموعه گردشگری بیستون
محورهای موضوعی :منیژه احمدی 1 , ارسطو خیراللهی 2 , مهدی چراغی 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هنگامیکه بحث رضایتمندی گردشگران از یک جاذبه مطرح میشود، باید به مؤلفههای مرتبط با ارزیابی رضایتمندی توجه نمود. به هر میزان رضایت، توقعات و انتظارات گردشگران تأمین شود به همان میزان جذب گردشگر و توسعه گردشگری محقق میشود. بر این اساس، پرسش اساسی پژوهش حاضر این است که «عوامل مؤثر بر میزان رضایتمندی گردشگران داخلی و خارجی از مجموعه میراث جهانی بیستون چیست؟» با توجه به هدف پژوهش، نوع تحقیق، کاربردی و روش تحقيق، پیمایشی - تحليلی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی و در تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی و آزمون تی مستقل) استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، گردشگران داخلی و خارجی بازدید کننده از مجموعه تاریخی بیستون هستند. تعداد نمونه لازم به علت مشخص نبودن تعداد دقیق جامعه آماری با استفاده از فرمول کوکران 384 گردشگر داخلی و 384 گردشگر خارجی محاسبه شد. یافته های پژوهش بر اساس آمار استنباطی (روش تحلیل عاملی) نشان میدهد که 6 مؤلفه مؤثر بر رضایت-مندی گردشگران شامل کیفیت محیطی، کیفیت خدمات، کیفیت رفتار جامعه میزبان، کیفیت هزینه خدمات، کیفیت امنیت، کیفیت خدمات حمل و نقل است. همچنین نتایج نشان می دهد کیفیت هزینه خدمات، کیفیت محیطی و کیفیت خدمات حمل و نقل مهم ترین عامل مؤثر در رضایت مندی گردشگران داخلی و خارجی است.
When discussing the level of tourists’ satisfaction in a specific destination, attention needs to be paid to indicators of satisfaction analysis. Providing needs and expectations of tourists guarantee a higher level of tourist attraction and development. The main question of this study was, “What are the main factors which affect the level of tourists’ satisfaction in Bisotoun international tourist destination?” This research is applied, and the method is descriptive analysis. Data collection was based on field observations, library research, and using questionnaires. To analyze the data, descriptive and inferential statistics, including factor analysis method and independent T Test, have been used. Statistical population of this study included national and foreign visitors of Bisotoun international tourism complex. Since the number or the statistical population was unclear, using Cochran, the numbers of required samples were specified as 384 for each group of national and international tourists. The results of the study show that six factors affect tourists’ satisfaction: quality of the environment; quality of services; quality of the host community and their behavior toward tourists; prices of the services; quality of safety; and the quality of transportation services. Results also show that prices of the services, quality of the environment, and transportation services have the highest effect on the satisfaction of the national and international tourists.
