ارزیابی اثرات اجتماعی – فرهنگی گردشگری بر جامعۀ میزبان (مورد مطالعه: شهر بانه)
محورهای موضوعی :مهدی کروبی 1 , ساسان احمدی 2 , محمد رسولی 3
1 - دانشگاه علامه طباطبایی تهران
2 - مدیریت جهانگردی،
3 - مدیریت جهانگردی،
کلید واژه: گردشگری, جامعۀ میزبان, اثرات اجتماعی - فرهنگی, شهر بانه,
چکیده مقاله :
حضور گردشگران در هر کشوری بر الگوی زندگی افراد بومی تأثیر می گذارد. بازدیدکنندگان نیز تحت تأثیر فرهنگ کشور میزبان و ارزش های موجود در آن قرار می-گیرند. در این پژوهش سعی شده است پیامدها و اثرات مثبت و منفی توسعۀ گردشگری بر جامعۀ میزبان بررسی شود. روش پژوهش، پیمایشی است و از پرسش نامه مصاحبه ای برای جمع آوری اطلاعات بهره گرفته شده است. جامعۀ مورد مطالعه، خانوارهای ساکن شهر بانه هستند و حجم نمونه آماری 396 نفر است که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به دست آمد. آلفاي كرونباخ، حدود70 درصد بوده و روايي نسبتا ًبالايي داشته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات از تحلیل رگرسیون استفاده شده است. تحلیل یافته های تحقیق، بیانگر این است که مهم ترين عامل تأثير گذار در پيش-بيني متغير وابستۀ تغییر در جامعۀ میزبان، تغییر فرهنگی است و بعد از آن اثر نمایشی، اقتباس فرهنگی به ترتيب بيشترين تأثير را بر نگرش جامعۀ میزبان داشته اند. کالایی شدن فرهنگ كمتر از ديگر شاخص ها تأثيرگذار بر تغییر در جامعۀ میزبان بوده است.
The presence of tourists at every country will influence the pattern of life, of the local people. Also, visitors will be affected by the culture and existing values of the host country. In this research, we studied the positive and negative effects of tourism development on the host community. This research was conducted by survey method and benefited of schedule interview (Baneh households). The sample size of this research was 369 (people) and it was done through Multi-stage cluster sampling method. Cronbach's alpha was 70 percent which showed relatively a high reliability. Regression analysis has been considered for the data analysis and hypotheses testing. Analysis of the data, shows that the most efficient factor in prediction of dependent variable "change in the host community", is cultural change. After that, conspicuous consumption and cultural adaption have the highest influence on the host community attitude change. Cultural Commodification has lower effect on changing the host community attitude comparing to other indicators.
ترابیان، پونه. (1387). «سنجش سطح قابل قبول اثرات اجتماعی منفی دیدارکنندگان بر جوامع محلی در ایران؛ مطالعۀ موردی: سکونت¬گاه¬های روستای پریشان». پایان¬نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
سرلک، احمد. (1379). «صنعت گردشگری و 50 سال برنامه¬ریزی در ایران». ماهنامه اطلاعات سیاسی و اقتصادی. شماره 157_ 158.
شکاری، فاطمه. (1383). تعیین ظرفیت تحمل اجتماعی و واکنش¬های رفتاری دیدارکنندگان به ازدحام در آبشار مارگون. تهران: علامه طباطبایی.
ضیایی، محمود؛ میرزایی، روزبه. (1386). واژگان تخصصی فراغت، گردشگری و هتل¬داری. تهران: انتشارات ترمه.
Allen l,long p,perudue R.,kieselbachs.(1988).the Impact of tourism. development on residents , perception of community . Journal of travel research 27(1):16-21.
Andereck, K. and Vogt, C. 2000. The relationship between residents attitudes toward tourism and tourism development options. Journal of Travel Research, 3 (39): 27 36.
Bishnu Sharma, Pam Dyer, (2009) "Residents' involvement in tourism and their perceptions of tourism impacts", Benchmarking: An International Journal, Vol. 16 Iss: 3, pp.351 - 371
Chuang, Sh. 2013. Residents' attitudes toward rural tourism in Taiwan: a comparative viewpoint, Journal International Journal of Tourism Research, 15 (2): 152-170.
cohen . E,(1998). Authenticity and commoditization .Annals of tourism Research , 313- 338.
Dowling , R, timothy , D, & singh , s , 2003, tourism in destination communities oxon: CABI international .63
Doxy , G, 1975, A . causation theory of visitor – resident irritation . 195-98.
Mathieson,A., wall,G(1982).tourism:Economic, physical and social impacts.logman:newyork
Reid, D,(2003).Tourism , Globalization and Development: Responsible tourism planning , London : plutopres.
Reisingar, y ,( 2009). international tourism : cultures and behavior. Burlington butter worth – Heinemann.
Weaver, D. 2002. Tourism management, john wielly and sons Australia, Vol 1, 504 pages