اولویت¬بندی جاذبه¬های گردشگری شهرستان یزد از دیدگاه گردشگران آسیایی و اروپایی
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه تهران
کلید واژه: : اولویت¬, بندی, جاذبه¬, های گردشگری, شهرستان یزد, گردشگران آسیایی, گردشگران اروپایی,
چکیده مقاله :
با وجود اینکه یزد دارای انواع مختلفی از جاذبههای فرهنگی و طبیعی است، ولی اهمیت هر یک از این جاذبه ها در نظر گردشگران خارجی بهدرستی مشخص نیست. هدف از این مطالعه، شناسایی و طبقه بندی جاذبه های گردشگری شهرستان یزد و اولویت بندی آنها از دیدگاه خبرگان و گردشگران آسیایی و اروپایی است. برای تحقق اهداف ابتدا با استفاده از روش کتابخانه ای جاذبههای گردشگری شهر یزد به دو گروه اصلی و زیر مجموعهها تقسیم شدند؛ سپس برای اولویت بندی جاذبه های گردشگری اصلی از دیدگاه خبرگان، از تکنیک ای اچ پی فازی استفاده شد. همچنین برای اولویت بندی زیر مجموعه های هر یک از جاذبه های اصلی از دیدگاه گردشگران آسیایی و اروپایی، طی تحقیقی پیمایشی از پرسشنامه استفاده شد. گردشگران مورد بررسی شامل 103 گردشگر اروپایی و 111 گردشگرآسیایی هستند که در سال 1393 به یزد سفر نموده بودند. برای اولویتبندی دیدگاه گردشگران اروپایی و آسیایی ازتکنیک ویکور فازی استفاده شد. یافتهها نشان داد که خبرگان گردشگری شهرستان یزد جاذبه های اصلی گردشگری را به ترتیب اولویت به 5 گروه اصلی (1. جاذبه های فرهنگی/ انسانساخت ایجاد شده با هدفی غیر از جذب گردشگر 2. جاذبه های فرهنگی ناملموس 3. جاذبه های فرهنگی/ انسانساخت ایجاد شده با هدف اولیه جذب گردشگر 4. جاذبه های طبیعی 5. رویدادها) با 15 زیرمجموعه تقسیم نمودند. بر این اساس اولویت بندی جاذبه ها از دیدگاه گردشگران آسیایی و اروپایی بررسی شد و تفاوت چندانی مشاهده نشد.
Although Yazd has a variety of cultural and natural attractions, but the importance of each of these from the perspective of foreign tourists is not entirely clear. The aim of this study is to identify and classify tourist attractions in Yazd and prioritizing them from the perspective of experts and Asian and European tourists. To realize the objectives, first with the help of desk research, tourist attractions in Yazd were divided into two main categories and sub-categories, then in order to prioritize the main tourist attractions from the perspective of experts, fuzzy EHP technique was used. Also to prioritize sub-categories of each of the main attractions from the perspective of Asian and European tourists by the survey, a questionnaire was designed. Sample size of this study consists of 111 Asian tourists and 103 European tourists who had traveled to Yazd in 2014. To prioritize the views of European and Asian tourists, VIKOR fuzzy technique was used. The results showed that tourism experts in Yazd, has divided the main tourist attractions in order of preference to the five main categories (1. Cultural attractions / man-made created with a purpose other than to attract tourists, 2. Intangible cultural attractions, 3. Cultural attractions / man-made created with the primary purpose of attracting tourists, 4. Natural attractions 5. Events) with 15 sub-categories. Accordingly attractions' prioritization was investigated from the perspective of Asian and European tourists and no significant difference was observed.