تحلیل بعد اجتماعی مدیریت کارآفرینی پایدار در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتل¬های 4 و 5 ستاره شهر تهران )
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه تهران
کلید واژه: کارآفرینی اجتماعی پایدار, گردشگری پایدار, عوامل اجتماعی, هتل,
چکیده مقاله :
کارآفرینی، مؤلفه ای حیاتی در موفقیت اجتماعی، سازمانی و فردی است. یکی از رویکردهای مهم در کارآفرینی، کارآفرینی اجتماعی است که به نظر میرسد در تحقق پایداری اجتماعی کسب و کارها نیز می تواند ابزاری سودمند باشد. بعد اجتماعی یکی از ابعاد مهم پایداری را شکل می دهد. علاوه بر این، در صنعت گردشگری با تعامل گسترده میان افراد و پیامدهای اجتماعی گسترده، چالش های اجتماعی اهمیتی دوچندان می یابد. هتل ها نیز به عنوان یکی از بخش های مهم صنعت گردشگری آثار مختلفی بر جامعه و محیط برجای می گذارند، اما مظاهر پایبندی به اصول پایداری اجتماعی در بین کسب وکارهای مختلف صنعت گردشگری و از جمله هتل ها در ایران، چندان گسترده نیست. بنابراین، مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که میزان توجه به بعد اجتماعی مدیریت کارآفرینی پایدار در هتل های ایران چگونه است؟ بدين منظور از پیمایش های میدانی و مشاهده بهره گرفته شده و هتل های 4 و 5 ستاره تهران (در مجموع 17 هتل) مورد مطالعه قرار گرفتند. علاوه بر این 5 شاخص عینی در رابطه با فعالیت های پایدار اجتماعی هتل ها مورد بررسی قرار گرفته و نتایج این مشاهده با نتایج حاصل از پرسشنامه ها مقایسه گردیده است. پرسشنامه ها در میان مدیران (17 مدیر هتل)، کارکنان (213 نفر)، مهمانان (96 نفر) و همسایگان هتل (196 نفر) توزیع گردید. برای دستیابی به پاسخ پرسش مقاله نیز آزمون های تی تک نمونه ای، تی مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاکی از تفاوت میان دیدگاه های گروه های چهارگانه با واقعیت های موجود (شاخص های عینی قابل مشاهده) است.
Entrepreneurship is a crucial element in the social, organizational and personal success. One of the important approaches in entrepreneurship is social entrepreneurship which seems to be a beneficial instrument in reaching businesses' social sustainability. Social dimension is one of the most important one in sustainability. Also, in tourism industry, there is an extensive interaction between people and many social consequences, therefor, more importance would be attached to the social challenges. Hotels as one of the most important sectors of tourism industry have various impacts on the society and the environment but implications of tourism businesses (including hotels) commitment to the social sustainability principles in Iran are limited. So that, current paper will answer the following question: what is the level of attention to social aspects of sustainable entrepreneurship management in Iran’s hotels? In order to answer this question, surveys and observation were used in 17, 4 and 5 star hotels of Tehran. Moreover, 5 objective indicators related to hotels’ sustainable social activities were observed and the outcomes were compared with the surveys results. Questionnaires were distributed among 17 managers, 213 employees, 96 guests and 196 neighbors of hotels. One sample T test, two sample T test and ANOVA analysis were used in order to test the research hypothesis. Gained results indicate the difference between surveys outcome and the observed facts.