تحلیل شبکه¬های اجتماعی؛ رویکردی نو در توسعۀ گردشگری روستایی
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه گیلان
کلید واژه: توسعۀ گردشگری, گردشگری روستایی, تحلیل شبکه¬, های اجتماعی,
چکیده مقاله :
یکی از راهبردهای توسعۀ روستایی، توسعۀ گردشگری است. از ویژگیهای گردشگری، ماهیت پراکندۀ آن است. به همین دلیل در چند سال اخیر موضوع همکارهای شبکهای در گردشگری مورد توجه بسیار قرار گرفته است. در اقتصاد بسیاری از کشورها، شبکه ها نسبت به سایر حوزه ها در گردشگری اهمیت بیشتری دارند. از این روی پرداختن به تحلیل شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن در توسعۀ گردشگری بسیار ضروری است. تحلیل شبکه های اجتماعی، روششناسی علمی و تکنیکی آماری در توصیف، تحلیل و بررسی روابط تجربی بین موضوعات مورد پژوهش و ساختار این روابط است. این موضوعات میتوانند افراد، اشیاء، گروهها، مفاهیم، مشاغل، سؤالات، عوامل، ابعاد، خوشهها و طبقات مختلف باشند. این تحلیل دارای این قابلیت است که واقعیت بیرونی را که به صورت شبکه است، به طور منظم و فشرده تشریح کند و امکان چکیدهسازی، ذخیره، تکثیر، ترکیب و یکپارچهسازی، بازیابی و نمایش اطلاعات را فراهم آورد. در این پژوهش با مرور ادبیات موجود، به بررسی ابعاد مختلف نظری و روششناسی شبکه، سابقۀ کاربرد تحلیل شبکه های اجتماعی در موضوعات مختلف، همچنین ظهور،کاربرد و مزایای آن بهویژه در گردشگری روستایی پرداخته شده است. نتایج نشان میدهد با توجه به ماهیت پراکندۀ مقصدها و کسبوکارهای گردشگری، رویکرد شبکهای میتواند روشی برای بقا و توسعۀ فعالیتهای گردشگری محسوب شود.