نهاد خیرات و ندورات و عدالت ترمیمی
محورهای موضوعی : حقوق خصوصیاسعد نوبخت 1 , میثم نعمت اللهی 2
1 -
2 - آزاد
کلید واژه: عدالت ترمیمی, سیاست جنایی, دستورات دینی, نذورات, نهاد, خیرات. ,
چکیده مقاله :
شناخت سازکارهای عدالت ترمیمی و استفاده مطلوب از این سازکارها یکی از ضرورت های جامعه حقوقی است. ظرفیت های متفاوتی در جوامع مختلف با فرهنگ ها و قومیت های متفاوت از نهاد عدالت ترمیمی وجود دارد که با شناخت آن ها و قاعده مندیشان می توان در جهت غیر قضایی کردن فرآیندهای حقوقی و جزائی استفاده نمود. هر چه این شناخت و عملی کردن آن تسریع شود فرآیندهای دادرسی قضائی نیز مطلوب تر خواهد شد چون دستگاه قضائی با کاهش ورودی پرونده ها می تواند در بستر مناسب تر با دقت عمل بیشتری به روند دادرسی بپردازد. نهاد خیرات و نذورات یکی از سازکارهای عدالت ترمیمی است که می تواند نقش و جایگاهی شایان توجه در این مسیر داشته باشد. انتظار این که جامعه حقوقی در راه رسیدن به اهداف عالی و عدالت ایده آل همه ابزارها را شناخته باشد و یا توان استفاده از تمامی این وسایل و ابزارها را داشته باشد انتظاری است عبث و بیهوده، لذا تمامی صاحب نظران و اندیشمندان عرصه علم حقوق جهت شناسایی و به کارگیری این ابزارها تلاشهای وافری را نموده اند. با این حال با بذل توجه به این که تا شناخت و حصول به عدالت بشر راهی دراز و طولانی در پیش دارد شایسته است تمامی اندیشمندان این عرصه و دانش پژوهان این رشته علمی با بسیج تمامی امکانات خود بر ادامه مسیر و نیل به عدالت مطلوب و دادرسیهای عادلانه همتی مضاعف بنماید. این مقاله به دنبال کشف طریق و راههای جدیدی است تا بتواند از ظرفیتهای سیاست جنایی استفاده نموده و با استفاده از دستورات و ظرفیتهای دینی گامی در جهت نیل به این مقصود بردارد. استفاده از مصادیق عدالت ترمیمی همسطح نظر نویسنده است .
Expecting the legal community to know about the ideal goals and the ideal justice of all the tools, or the ability to use all of these tools is an unreasonable and in vain, so all the scholars and thinkers of the field of science of law to identify and Using these tools has made a lot of effort. However, due to the fact that it is desirable for all the scholars of this field and scholars of this field to mobilize all their possibilities to continue the course and achieve the desired justice and trials, until the knowledge and achievement of human justice is a long and long way. Be honest and fair. This paper seeks to explore new ways and ways to use the capacities of criminal politics and to take steps to reach this goal using religious orders and capacities. Using the examples of restorative justice is at the same level as the writer's point of view.
1- نجفی ابرندآبادی علی حسین، هاشم بیگی حمید.، (1397). «دانشنامه جرم شناسی»، تهران: انتشارات حقوق .
2- دیموند گسن، (1394). «جرم شناسی نظری»، ترجمه مهدی کی نیا، قم: انتشارات یاران.
3- سزار بکاریا، (1395). «رساله جرائم و مجازات ها»، ترجمه محمدعلی اردبیلی، تهران: رسالت.
4- ژرژ پیکا، (1395). «جرم شناسی»، ترجمه علی حسین نجفی ابرندآبادی، تهران: یاوران.
5- شیری عباس، (1389)، مجموعه مقالات همایش ملی، تهران: انتشارات دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری.
6- ، (1373)، تحریر الوسیله، قم: مهر.
7- خمینی روحالله، (بی تا)، توضیح المسائل. تهران: موسسه عروج
8- شیری عباس، (1385)، عدالت ترمیمی مبانی و کنشگران، تهران: چابک .
9- جواد آملی، (1394)، منبع الفکر، قم : نشر اسراء، ص 339.
10- طباطبایی منوچهر، (1363)، حقوق اداری، تهران: سمت.
11- متسکیو، (بی تا)، روح القوانین، کتاب ششم، فصل شانزدهم، تهران: سمت.
12- معظمی شهلا، مجموعه مقالات همایش ملی