بررسی ماهیت بازاریابی شبکه ای ( نتورک مارکتینگ ) در ایران و مقایسه آن با کمیسیون تجارت فدرال آمریکا(ftc)
محورهای موضوعی : حقوق خصوصیحمید صمدی فرد 1 , فرشید طیبی 2
1 - علوم تحقیقات فارس
2 - آزاد تهران
کلید واژه: بازاریابی شبکه اي سالم, بازاریابی شبکه اي ناسالم, شبکه بازاریابی, ساختار هرمی, کنوانسیون تجارت فدرال آمریکا.,
چکیده مقاله :
.در عمل ما با دو نوع بازاریابی شبکه اي مواجه هستیم، نخست بازاریابی شبکه اي قانونی و دیگري طرح هاي هرمی، که اکثریت قریب به اتفاق آن از نوع دوم می باشد که در اکثر کشورها غیر قانونی است.از دیدگاه سازمان تجارت فدرال آمریکا طرح بازاریابی شبکه ای یک روش بسیار خوب برای فروش محصولات و خدمات به واسطه توزیع کنندگان است.هر چند این نوع از بازار یابی از جمله فعالیت های جدید اقتصادی است که آن را می توان در در قالب یک قرارداد مستقل بدون این که تحت عنوان یکی از عقود معین گنجانیده شود مطرح کرد ولی ممکن است اندک شباهت هایی با عقودی مثل اجاره، صلح، بیع وکالت داشته باشد و بتوان آن را درقالب این عقود آن را مطرح کرد، اما هر کدام از این موارد مزبور خود مشکلاتی را دارا می باشند.در اين پژوهش سعي شده در ابتدا اين شکل از بازاريابي معرفي و تبیین گردد و وجوه تمايز دو نوع سالم و ناسالم آن بيان شود، سپس نوع سالم آن که به لحاظ حقوقی با تطبیق به جنبه های فقهی و قوانین کنوانسیون تجارت فدرال امریکا(ftc)که کمتر بررسي شده، مورد مداقه و تجزیه و تحلیل قرار گيرد و پس از آن نوع ناسالم بازاريابي شبکه اي (هرمی )مورد نقد و بررسي فقهي واقع شود.
In practice , we are dealing with two types of network marketing , first network marketing and other pyramid schemes , which are the vast majority of the second type , which is illegal in most countries . From the United States Federal Trade Organization perspective , the marketing plan is a very good way to sell products and services by distributors . Although this type of market includes new economic activities , which can be incorporated into an independent contract without being incorporated under the title of one of the contarct, it may have a few similarities with such as rent , peace , sale of law , and can be introduced , but each may have problems . In this study , it has been tried primarily to describe this form of marketing and the distinction of two healthy and unhealthy types , then the healthy type that is legally reviewed by matching the aspect of jurisprudence and the rules of the Federal Convention
منابع :
1- آقابابایی، اسماعیل؛(1389) مسائل فقهی و حقوقی شرکتهاي هرمی؛ قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،چاپ دهم.
2- اصغری، جمشید/ سادات فقیه، صدیقه، (1387)، بررسی علمی و حقوقی بازاریابی شبکه ای، چاپ اول، مجد.
3- افشار، محمد/ معبودی، رضا(1384)، قوانین کشور آمریکا و کانادا در ارتباط با فعالیتهای بازاریابی چند سطحی
4- بازرگان، عباس، مشایخ،فریده (1382) به سوی یادگیری برخط ( الکترونیکی ) ، تهران:انتشارات آگاه ، چاپ سوم.
5- تاج الدینی، مهران، (1384)،علم بازاریابی شبکه اي، تهران: نشر روزنگار، چاپ اول
6- جعفری ، محمدرضا (1380)به سوی تمدن جدید و سیاست در موج سوم ،تهران:نشر علم ، چاپ چهارم .
7- جعفری لنگرودی، محمد جعفر، (1363)، ترمینولوژی حقوق، چاپ اول، بنیاد راستاد.
8- ذکایی، محمد سعید؛اسماعیلی، محمد جواد؛ (1388)آسیب شناسی بازاریابی شبکه ای در ایران،تهران:مجله مطالعات امنیت اجتماعی ،شماره 20.
9- سبحانی، جعفر،(1388) شرکتهاي هرمی نامشروع اند ؛ تهران: مجله کلام اسلامی، ش 72.
10- صحرائیان،سید مهدي،(1384)،تجارت الکترونیک و مدیریت بازاریابی و فروش شبکه اي چند مرحله اي ، تهران:انتشارات معارف، چاپ سوم.
11- عزیزی،شهریار؛ (1390) ،مقایسه تطبیقی بازاریابی شبکه ای و ساختارهای هرمی ، تهران:مجله کانون،دوره دی ماه،سال پنجاه سوم.
12- عطارزاده ، سعيد (1392) ، بازاريابي شبكه اي در فقه و حقوق كيفري ايران، پژوهش هاي فقه و حقوق اسلامي ، تهران:دوره10، شماره 34.
13- علیان نژادی دامغانی، ابوالقاسم، (1385)، بازاریابی شبکه ای یا کلاهبرداری مرموز، چاپ اول، مدرسه الامام علی بن ابیطالب
14- موسوی بجنوردی، سید محمد، (1385)، قواعد فقهیه، چاپ اول، مجد.
15- میر محمد صادقی،حسین؛ گرایلی،محمد باقر؛ (1383)تحلیل فعالیت شرکت های هرمی از منظر حقوق کیفری اختصاصی و مقایسه ی آن با بازاریابی شبکه ای، تهران: مجله حقوقی کیفری،بهار و تابستان.
16- یزدانی، محمود،( 1385)، بازاریابی شبکه حقه اقتصادي یا فعالیت اقتصادي؛ مشهد: انتشارات امامت،چاپ اول.