پژوهشی بر برنامهریزی درسی محیطزیست در آموزشهای مدرسهای و برنامههای درسی در ایران
محورهای موضوعی : علوم زیست محیطیعبدالحسین پیشگو 1 , شریفه عزیزی 2 , زیبا بستام 3
1 - آموزش پرورش
2 - دانشگاه پیام نور
3 - دانشکده دکتر معین
کلید واژه:
چکیده مقاله :
ردپای سابقه آموزش رسمی محیطزیست در ایران را میتوان در نخستین برنامهریزی رسمی یافت. اما در واقع آموزش محیطزیست به معنای امروزی خود بیش از سه دهه عمر ندارد. در این مدت تلاشهایی برایی وارد كردن موضوعهای محیطزیستی در برنامههای رسمی كشور انجام شد و موضوعهای محیطزیستی در دروس مختلف گنجانیده شد. هدف پژوهش حاضر برنامهریزی درسی محیطزیست در آموزشهای مدرسهای و برنامههای درسی در ایران است. پرسش اساسی پژوهش چه راهکارهایی میتوان برایی بهبود وضعیت موجود حفظ محیطزیست در آموزشهای مدرسهای و برنامههای درسی دوران تحصیلی ایران پیشنهاد نمود؟ این پژوهش یک پیمایش کتابخانهای است و اطلاعات موردنیاز برایی پاسخگویی به سالها، از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای، گزارشهای تحقیقی و جستجو در شبکه جهانی اینترنت جمعآوریشده است. یافتههای پژوهش نشان داد که وضعیت موجود حفظ محیطزیست در آموزش محیطزیست دوره تحصیل ایران علیرغم تلاشهایی که صورت گرفته چندان خوب نیست و توجهی که سایر کشورهای پیشگام نسبت به حفظ محیطزیست در آموزش مدرسهایشان دارند، در دوره تحصیلی در ایران مشاهده نمیشود. پژوهش حاضر نیز بهمنظور بهبود وضعیت حفظ محیطزیست در برنامههای درسی در ایران راهکارهایی از قبیل طراحی برنامه درسی آموزش محیطزیست، نیازسنجی آموزش زیستمحیطی، بازنگری اساسی نسبت به محتوای آموزش محیطزیست را پیشنهاد مینماید.
Traces of the history of formal environmental education in Iran can be found in the first official planning. But in fact, environmental education in its current sense is not more than thirty decades old. During this period, efforts were made to include environmental issues in the official programs of the country, and environmental issues were included in various courses. The aim of the present study is environmental curriculum planning in school education and curricula in Iran. The main question of the research: What solutions can be proposed to improve the current situation of environmental protection in school education and curricula in Iran? This research is a library survey and the information needed to respond to the years has been gathered through library documents, research reports and searches on the World Wide Web. Findings showed that the current situation of environmental protection in environmental education in Iran is not very good despite the efforts made and the attention that other pioneer countries have to environmental protection in their school education is not observed in Iran. The present study also suggests solutions such as environmental education curriculum design, environmental education needs assessment, and a fundamental review of the content of environmental education in order to improve the environmental protection situation in curricula in Iran.
