طراحی مدل مدیریت استراتژیک آموزشهای فنی و حرفه ای
محورهای موضوعی : عمومىداود فرخی 1 , حسن شهرکی پور 2 , صمد کریم زاده 3
1 - دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران
کلید واژه: تقویت یاران آموزشی, تضمین کیفیت, جذابیت آموزشی, تغییرات شغلی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای مدیریت استراتژیک آموزشهای فنی و حرفهای به منظور اعمال مدیریت استراتژیک بهینه در تقابل و سازگاری با محیط است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش اجرا توصیفی پیمایشی مقطعی و از نظر دادهها، آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش مطالعه کتابخانهای 28 منبع معتبر بر اساس اشباع نظری نمونهگیری شد و مولفههای استراتژیک آموزش فنی و حرفهای براساس گرندد تئوری 12 مولفه شامل اشتغال پذیری، جذابیت آموزشی، یادگیری مادام العمر، تقاضا محوری، تغییرات شغلی، پژوهشهای کاربردی، انعطافپذیری، اقتصاد آموزشی، تقویت یاران آموزشی، بهبود نظام سنجش، تضمین کیفیت، مشاوره شغلی میباشد و برای مدیریت استراتژیک به طور عام 6 مولفه و 22 زیر مولفه شامل کاوش مفهومی، پویش محیطی، استراتژیسازی، پیادهسازی و ارزشیابی دستاوردها و راهبری و پایش استراتژیک شناسایی شد و با انجام مصاحبه نیمه ساختاری شامل 7 پرسش با 10 نفر از خبرگان، نسبت به پیوند دهی و سازماندهی مولفهها به منظور تدوین مدل کیفی نهایی اقدام شد. در اعتبارسنجی مدل و درجه تناسب آن 95 درصد بدست آمد. در پایان پیشنهادات متعددی ارائه شد که مدیران سازمان آموزش فنی و حرفه ای با شناخت مولفههای فوق میتوانند مدیریت استراتژیک را با موفقیت اعمال نمایند.
The purpose of this study is to identify the components of strategic management of technical and vocational training in order to apply optimal strategic management in interaction and adaptation to the environment. The research is cross-sectional in terms of applied purpose, descriptive survey in terms of implementation method and mixed (qualitative and quantitative) in terms of data. In the library study section, 28 authoritative sources were sampled based on theoretical saturation and the strategic components of technical and vocational education based on 12-component ground theory including employment, educational attractiveness, lifelong learning, demand-driven, job changes, research Practical, flexibility, educational economics, strengthening educational assistants, improving the assessment system, quality assurance, job counseling and for strategic management in general 6 components and 22 sub-components including conceptual exploration, environmental scanning, strategy building, implementation Achievement and evaluation of achievements and strategic leadership and monitoring were identified and by conducting semi-structural interviews including 7 questions with 10 experts, the components were linked and organized in order to develop a final quality model. In model validation and its degree of fit, 95% was obtained. In the end, several suggestions were made that the managers of the Technical and Vocational Education Organization, by recognizing the above components, can successfully apply strategic management
1. اسمعیلی، مهدی. مطالعه مقایسه ای آموزش فنی و حرفه ای در دوره متوسطه در کشورهای مختلف جهان. سازمان پژوهش های برنامه ریزی آموزشی و درسی وزارت آموزش و پرورش. 1393.
2. پیرس، جان؛ رابینسون، ریچارد. برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک. مترجم: سهراب، خلیلی شورینی. 1389. تهران: یادواره کتاب. چاپ ششم. 2009.
3. حمیدی زاده، محمد رضا. برنامه ریزی استراتژیک. انتشارات سمت. 1389.
4. خلیلی شورینی، سهراب؛ محمد زاده، سید علیرضا. آسیب شناسی تدوین استراتژی در سازمانهای ایرانی. سومین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک. 1387.
5. رضوانی، حمید رضا؛ شیروانی،فاطمه. ماموریت، چشم انداز، ارزشها مقصد استراتژیک سازمان:تفاوت وتشابه. پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت استراتژیک. تهران: 1389.
6. سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مستندات برنامه ششم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی. تهران: 1395.
7. سیفرید، اروین. شاخص هایی برای کیفیت آموزش فنی وحرفه ای. (مترجمان: صالحی عمران ویحیی پور،1392) تهران: سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور. 2007.
8. سیفی، الهام. نظام آموزش فنی وحرفه ای دانمارک با رویکرد آموزش های فنی وحرفه ای. تهران: سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور. 1393.
9. صالحی عمران، ابراهیم. پیش گفتار مترجم. شاخص های کیفیت آموزش فنی وحرفه ای. تهران: سازمان آموزش فنی و حرفه ای. 1392.
10. طاهر پور شلمانی، علیرضا. نظام آموزشی فرانسه با رویکرد آموزشهای فنی وحرفه ای. تهران: سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور. 1392.
11. فرخی، داود. نظام آموزش فنی وحرفه ای کانادا با رویکرد آموزش های فنی و حرفه ای. تهران: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور. 1392.
12. غفاریان، وفا، کیانی، غلامرضا پنج فرمان برای تفکر استراتژیک، تهران: فرا. 1389.
13. کاراوند، عباس، مداحی، ابراهیم آینده پژوهی: مبانی، مفاهیم وروشها. پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی. 1394.
14. کافمن، راجر؛ هرمن، جری. برنامه ریزی استراتژیک در نظام آموزشی: باز اندیشی، باز سازی، ساختارها، باز آفرینی .چاپ پنجم. (ترجمه مشایخ، بازرگان، 1391.) تهران: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی. 2000.
15. گاسکف، ولادیمیر. مدیریت نظامهای آموزش وتربیت حرفه ای، راهنمای مسئولان ومدیران ارشد. (ترجمه. نفیسی، 1384) تهران: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مرکز مدارک علمی، موزه و انتشارات. 2000.
16. لوکاس، ب، اسپنسر، ایی، کلاکستون، جی. چگونگی تدریس در آموزشهای فنی و حرفه ای. نظریه پداگوژی حرفه ای، ترجمه خانپور، عبداله پور، 1393. تهران: 2012.
17. مرکز پژوهش های مجلس. گزارش الزامات تشکیل نظام آموزش فنی و تربیت فنی و حرفه ای، معاونت پژوهشهای اجتماعی فرهنگی، دفتر مطاعات اجتماعی. 1393.
18. منوریان، عباس. تفکر استراتژیک: مفهوم، عناصر و مدل ها. انتشارات: دانشگاه تهران. 1394.
19. ورزشکار، احمد. مدیریت استراتژیک پیشرفته: فرایندها و مدل ها. دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.1390.
20. فریدی، فاطمه؛ غیاثوند، زهره؛ ولایی، هما. بررسی تضمین کیفیت در آموزش وپرورش فنی وحرفه ای رومانی. آموزش فنی و حرفه ای واشتغال در ایران، جلد چهارم (صص122-135). تهران: سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور. 1392.
21. کمیسیون ملی یونسکو- ایران . یادگیری مادام العمر. 1395. بازیابی از سایت به آدرسhttp://fa. Irurunesco.org
22. کاظمی طلاچی، آرمین؛ کمالی، سحر. نظام آموزش مهارتی و آکادمیک در کشور سوییس:رویکردها و چالشها. آموزش فنی و حرفه ای واشتغال در چشم انداز پژوهش، جلد چهارم (صص. 668-684). تهران: سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور. 1392.
23. کافمن، راجر ؛ هرمن، جری. برنامه ریزی استراتژیک در نظام آموزشی: باز اندیشی، باز سازی، ساختارها، باز آفرینی (چاپ پنجم). (ترجمه مشایخ، بازرگان، 1391.) تهران: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی. 2000.
24. گاسکف، ولادیمیر. مدیریت نظام های آموزش وتربیت حرفه ای، راهنمای مسئولان ومدیران ارشد. (ترجمه. نفیسی, 1384) تهران: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مرکز مدارک علمی، موزه و انتشارات. 2000.
25. محمد علی، محبوبه. آموزش های فنی و حرفه ای و راه های اصلاح آن. رشد آموزش فنی و حرفه ای دوره هفتم، شماره یک. (1390). 26. مهرعلیزاده، یداله؛ مقدس پور، احسان؛ جود زاده، نسترن مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک: مبانی نظری و تجربی. تهران: انتشارات راه معاصر. 1392الف.
27. مهرعلیزاده، یداله؛ قلاوند، رحمن؛ ملایی، شهرام. طراحی واستقرار نظام جامع ملی مهارت وفناوری: تحلیلی بر روند تحولات وآسیب شناسی نظام آموزش فنی وحرفه ای استان خوزستان. آموزش فنی و حرفه ای و اشتغال در چشم اندازپژوهش (صص 590-601). تهران: سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور.1392ب.
28. ولماری، کریستینا؛ هلاکرپی، سپو؛ فریموت، راسموس. الگوهای شایستگی برای مجریان آموزشهای فنی و حرفه ای. (ترجمه صالحی عمران، تجری،1392.) تهران: سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور. 2012.
29. هانگر، دیوید، توماس، ویلن. اصول مدیریت استراتژیک. ترجمه خورشیدی، محبی نیا، مهدی زاده و فرخی. دانشگاه فرهنگیان. نشر احسن. 2010.
30. یزدان پناه، احمد علی، (1389). گونه شناسی مدل های فرایند برنامه ریزی راهبردی، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی. 31. یونسکو. به سوی آموزش کیفی برابر، جامع و یادگیری مادام العمر و پیوسته برای همه، ترجمه در سال 1395توسط کمیسیون ملی آموزش ایران.2016.
32. Cedefop European. Reporting on European training policy Cede fop. Centre for the Development of Vocational Training retrieved from http://www.cedefop.europa.eu/en/events-and-projects/projects/reporting-european-training-policy. 2015.
33. David, fred R.Strategic management (12 th ed.).newyork:macmillan publishing company. 2010.
34. IIEP,UNESCO.strategic planning organization arrangement. Education sector planning working papers. Working paper 2. 2016.
35. NPC. National Development Plan Vision for 2030, national planning commission. Southern Africa. 2011.
36. Saner-Yiu, L.. Preparatory Steps in Obtaining ISO 10015+ Quality Certification . Academy for Quality in Training and Education. 2012.
37. Torjus, Abusland. United Kingdom, VET in Europe, country report, refer net, ECCTIS ltd. (2014).