ارائه مدل ترکیبی ماتریس سوات و تحلیل عاملی تأییدی در تعیین و اولویتبندی راهبردهای یک شرکت تولیدی
محورهای موضوعی : توسعه بنگاههای کوچک و متوسط و انطباق اهداف آنها با توسعه پایدار در کشورمحسن پورقاسم 1 , عاطیه صفردوست 2 , سید رضا سلامی 3
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه علامه طباطبائی
3 - دانشگاه علامه طباطبائي
کلید واژه: راهبرد, راهبرد رقابتی, جایگاه راهبردی, چارچوب جامع تدوین راهبرد, صنعت لوازم خانگی.,
چکیده مقاله :
با توجه به اهمیت و ضرورت برنامهریزی راهبردی برای پاسخگویی به محیط رقابتی، هدف از این پژوهش تدوین و اولویتبندی راهبردهای یک شرکت تولیدی بزرگ در حوزه لوازم خانگی میباشد. بر این اساس به منظور پاسخگویی به سؤالات تحقیق و شناسایی عوامل داخلی و خارجی و راهبردهای شرکت، کلیه مدیران و کارشناسان ارشد مرتبط با حوزه در شرکت، که در حدود 70 نفر میباشند بهعنوان جامعه مورد بررسی انتخاب شدند. برای تدوین ماتریس سوات به روش نمونهگیری هدفمند برخی از مدیران ارشد مجموعه انتخاب شدند و در مرحله بعد با روش نمونهگیری تصادفی تعداد 65 پرسشنامه توزیع و در نهایت 57 پرسشنامه برای انجام تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار Smart pls، جمعآوری و تحلیل گردید. یافتههای بدستآمده از تحقیق نشان میدهد که با توجه به اینکه شرکت از نظر نقاط قوت، جایگاه قابل قبولی است و در عین حال تهدیدهای محیطی نیز قابل توجه میباشد، راهبرد پیشنهادی به شرکت راهبرد رقابتی است و شامل چهار خرده راهبرد میباشد: طراحی و توسعه محصولات جدید با تمرکز بر محصولات راهبردی و انحصاری، استفاده از تجربه و دانش فنی متخصصین در راهاندازی شرکتهای تولید قطعات یدکی پر مصرف خارجی با هدف داخلیسازی، تعریف پروژههای بهبود کیفیت محصول متناسب با نیازهای مشتری، و افزایش سرمایهگذاری مالی در بخش تحقیق و توسعه به منظور توسعه محصول.
Considering the importance and necessity of strategic planning to respond to a competitive environment, the purpose of this research is to formulate and prioritize the strategies of a large manufacturing company in the field of household appliances. To answer the research questions and identify internal and external factors and company strategies, all managers and senior experts related to the field in the company, approximately 70 people, were selected as the research community. To compile the SWOT matrix, some senior managers of the company were selected through purposeful sampling. In the next step, 65 questionnaires were distributed through random sampling, and finally, 57 questionnaires were collected and analyzed using confirmatory factor analysis in Smart PLS software. The findings of the research indicate that the company is in an acceptable position in terms of its strengths, but at the same time, the environmental threats are significant. Therefore, the proposed strategy for the company is a competitive strategy, which includes four sub-strategies: designing and developing new products with a focus on strategic and exclusive products, leveraging the experience and technical knowledge of experts to establish companies that produce high-end foreign spare parts with the aim of internalization, defining product quality improvement projects in line with customer needs, and increasing financial investment in the research and development department for product development.
1- سوکی، بهزاد، نجفبیگی، رضا، دانش فرد، کرماله. آسیبشناسی برنامهریزی استراتژیک در سازمانهای محلی (مطالعه موردی شورای شهر و شهرداریهای استان کرمانشاه). مطالعات مدیریت شهری 39(11)، 87-104. 1398.
2- جهانگیری، سمیه، فرنیا، مهدی، و ثابتی چوبدار، لیلی. نحوه بکارگیری برنامهریزی استراتژیک در شرکتها و سازمانهای تولیدی. کنفرانس بینالمللی مدیریت، گردشگری و تکنولوژی. 1400.
3- احمدیان، ایوب، جعفرینیا، سعید. شناسایی و اولویتبندی عوامل کلیدی موفقیت برنامهریزی استراتژیک در کسب و کارهای الکترونیکی ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 10(38)، 47-68، 1398.
4- امینی، محمدتقی.، و خبازباویل، صمد. تدوین استراتژی به روش چارچوب جامع تدوین استراتژی مطالعه موردی: شرکت سهند خودرو تبریز. مدیریت بازرگانی، 1(2)، 17-32، 1388.
5- ابراهیمینژاد، مهدی، جبارزاده کرباسی، بهرام. اثر برنامهریزی استراتژیک مشارکتی، انعطافپذیری استراتژیک و رفتار شهروندی سازمانی تغییر محور بر اجرای استراتژی، پژوهشهای مدیریت راهبردی، 25(72)، 73-97. 1398.
6- مجله دنیای اقتصاد، تحلیلی بر صنعت لوازم خانگی، 5583، 1401.
7- بیگمرادی، رضا، روستا، علیرضا و دشمنزیاری، اسفندیار. تبیین وفاداری مشتریان براساس شخصیت نام تجاری در صنعت لوازم خانگی، با رویکرد کیفی مبتنی بر تئوری دادهبنیاد. مطالعات رفتار مصرفکننده، 7(1)، 144-130. 1399.
8- انصاریموحد، صدیقه، و هنرمندساری، محمدجواد. تدوین و گزینش راهبردهای مناسب براساس تحلیل ماتریس سوات در صنعت نشر ایران. کتاب مهر، -(14)، 34-55. 1399.
9- سبحانیفرد، یاسر، اخوان خرازیان، مریم، محمدزمانی، مجید، و انصاری، امین. ارزیابی راهبردهای برند لوازم خانگی داخلی و خارجی از دید مشتریان ایرانی. مطالعات مدیریت راهبردی، 3(10 )، 97-112. 1391.
10- توسلی، میترا، بررسی برنامهریزی استراتژیک مطالعه موردی شرکت پارسخزر، کنفرانس سالانه مدیریت و اقتصاد کسب و کار، تهران، 1394.
11- طاهرخانی، آرمان، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان لوازم خانگی شرکت سامسونگ مطالعه موردی شهر زنجان، دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و مهندسی صنایع، 1394.
12- پیرایش، رضا، منزوی، ایلیا، و فصاحتی، امیر. بررسی نقش چرخه عمر در انتخاب استراتژی قیمتگذاری شرکت (مطالعه موردی: لوازم خانگی کوچک). کنفرانس بینالمللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21. 1395.
13- لطفی، سمانه، بررسی مدیریت استراتژیک در کسب و کار مطالعه موردی: لوازم خانگی پارس، سومین همایش بینالمللی دستاوردهای نوین در علوم مدیریت و اقتصاد، قرچک، 1396.
14- کروبی، مهدی، و احمدی، ساسان. برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری پزشکی با استفاده از ماتریس سوات- و تکنیک تاپسیس- فازی. مطالعات مدیریت گردشگری (مطالعات جهانگردی)، 15(51)، 1-30. 1399.
15- صفری، حسین، و خانمحمدی، احسان. اولویتبندی اهداف استراتژیک کارت امتیازی متوازن با استفاده از رویکرد کمی SWOT و روشهای تصمیمگیری چندشاخصه فازی. چشمانداز مدیریت صنعتی، 12(2 (پیاپی 46))، 37-63. 1401.
16- ناظمی، شمسالدین.، و مرتضوی، سعید.، و ملک، عفت. معرفی و بهکارگیری مدل برنامهریزی لیتل در تدوین استراتژی برای محصولات منتخب یک شرکت مورد مطالعه: شرکت تولیدی لوازم خانگی آلفا. پژوهشهای مدیریت در ایران، 13(4 (پیاپی 64))، 249-280، 1388.
17- روحی، رامین، رابطهی کارآفرینی استراتژیک با هوش رقابتی و رقابتپذیری در شرکت تولیدی صنعتی پاکشوما جهت ارائه مدل، ششمین کنفرانس بینالمللی علوم مدیریت و حسابداری، تهران، 1399.
18- George, Bert, Richard M. Walker, and Joost Monster. Does strategic planning improve organizational performance? A meta‐analysis." Public Administration Review 79, no. 6, 810-819. 2019.
19- Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazi, E. Research methods in behavioral sciences, Ageh Publishing, Tehran. 2018.
20- Mosadeghrad AM. Essentials of healthcare organization and management. Tehran: Dibagran; 2015.
21- Sackett K. Jones, J. and Erdley, W. Incorporating healthcare informatics into the strategic planning process in nursing education. Nursing Leadership Forum, 9 (3): 98-104. 2009.
22- Mosely GB. Managing health care business strategy. Jones and Batlett Publishers. 2009.
23- Kariuki Nyawira, S.O Chiri, G. Strategic succession planning strategies on organizational productivity: a case of Githunguri dairy cooperative society". International Academic Journal of Human Resource and Business Administration. 2(3), pp.179-200. 2017.
24- Putri, Nyimas Ekinevita, Retno Astuti, and Shyntia Atica Putri. "Perencanaan strategi pengembangan restoran menggunakan analisis SWOT dan metode QSPM (quantitative strategic planning matriks, studi kasus restoran big burger malang). Industria: Jurnal Teknologi dan Manajemen Agroindustri 3.2: 93-106. 2014
25- Memarzadeh, Gh, Kyakjury, K. & Rudgarnjad, F. Strategic Analysis of the Islamic Azad University in order to provide appropriate strategies (Bandar Anzali Institute), research management. 88. 2011.
26- Arbab Shirani, Behrooz, Ali Zeynal Hamadani, and Seyed Hamidreza Shavaran. Application a Mixed Model of Factor Analysis and SWOT Analysis in Determining Strategic Priorities for Higher Education (Case Study: Isfahan State Higher Education Subsystem). Journal of Educational Scinces 26, no. 1, 217-240. 2019.
27- Amirshenava, Sina, and Morteza Osanloo. "Strategic planning of post-mining land uses: A semi-quantitative approach based on the SWOT analysis and IE matrix. Resources Policy 76, 102585. 2022.
28- Glaister, K. W., Dincer, O., Tatoglu, E., & Demirbag, M. A comparison of strategic planning practices in companies from the UK and Turkey. Journal of Management Development, 28(4), 361-379. 2009.
29- Benzaghta, M. A., Elwalda, A., Mousa, M. M., Erkan, I., & Rahman, M. SWOT analysis applications: An integrative literature review. Journal of Global Business Insights, 6(1), 55-73. 2021.
30- Görener, A., Toker, K., & Ulucay, K. Application of combined SWOT and AHP: a case study for a manufacturing firm. Procedia-social and behavioral sciences, 58, 1525-1534. 2012.
31- Şeker, Ş., & Özgürler, M. Analysis of the Turkish consumer electronics firm using SWOT-AHP method. Procedia-social and behavioral sciences, 58, 1544-1554. 2012.
32- Al-Refaie, A., Sy, E., Rawabdeh, I., & Alaween, W. Integration of SWOT and ANP for effective strategic planning in the cosmetic industry. Advances in Production Engineering & Management, 11(1), 49. 2016.
33- Sharma, A., & Beg, M. A. Strategic analysis using SWOT-AHP: A fibre cement sheet company application. Journal of Management Development, 39(4), 543-557. 2020.
34- Keding, Christoph. Understanding the interplay of artificial intelligence and strategic management: four decades of research in review. Management Review Quarterly 71.1: 91-134. 2021.
35- Szum, Katarzyna, and Joanicjusz Nazarko. Exploring the determinants of Industry 4.0 development using an extended SWOT analysis: A regional study. Energies 13.22: 5972. 2020.
36- Thakur, V., & Mangla, S. K. Change management for sustainability: Evaluating the role of human, operational and technological factors in leading Indian firms in home appliances sector. Journal of cleaner production, 213, 847-862. 2019.
37- Moazen Jamshidi, M. H. Identifying and Ranking Key Competencies of Managers for Realization of Human Resources Excellence at Home Appliances Manufacturing Companies. Journal of Human Resource Management, 9(1), 1-24. 2019.
38- Sedighi, M. M., Mokfi, T., & Golrizgashti, S. Proposing a customer knowledge management model for customer value augmentation: A home appliances case study. Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management, 19, 321-347. 2012.
39- Awan, A. G., & Rehman, A. U. Impact of customer satisfaction on brand loyalty: An empirical analysis of home appliances in Pakistan. British Journal of Marketing Studies, 2(8), 18-32. 2014.
40- Uzir, M. U. H., Hamid, A. B. A., Jerin, I., Latiff, A. S. A., & Thurasamy, R. Customer satisfaction and brand loyalty to electronic home appliances in Bangladesh: The contingent role of brand trust. SN Business & Economics, 1(6), 86. 2021.
41- Baroto, M. B., Abdullah, M. M. B., & Wan, H. L. Hybrid strategy: A new strategy for competitive advantage. International Journal of Business and Management, 7(20), 120. 2012.