تاثیرگذاری شدت رقابت بر مولفه های عملکردی سازمان در صنعت فلز
محورهای موضوعی : توسعه بنگاههای کوچک و متوسط و انطباق اهداف آنها با توسعه پایدار در کشور
1 - دانشجوی دانشگاه آزاد تبریز
2 - هیئت علمی دانشگاه آزاد کرج- دانشکده مدیریت
کلید واژه: شدت رقابت , صنایع فلزی , عملکرد سازمان, سرمایه گذاری, سودآوری.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر بر تأثیرگذاری شدت رقابت بر مولفه های عملکردی سازمان ( بعد سرمایه گذاری و مالی ، مشتری ، فرآیند داخلی و یادگیری) در صنعت فلز می پردازد. روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده و از لحاظ هدف کاربردی است. از تعداد 230 مدیر ارشد در زمینه صنایع فلزی در استان آذربایجان شرقی با استفاده از فرمول کوکران نمونه ای به حجم 144نفر به صورت تصادفی از این جامعه گرفته شده است. ابزار پژوهش ، پرسشنامه بوده و به منظور بررسی روایی و پایایی پرسشنامه، دراعتبار محتوا با نظر خواهی ازخبرگان و در بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی متغییر های پژوهش استفاده شده است. همچنین آلفای کرونباخ برای کلیه سوالات پرسشنامه برابر902/0بدست آمده که پایایی بالای پرسشنامه را تایید می نماید. برای توزیع داده ها از آزمون کالموگروف اسمیرنوف استفاده گردید و نتایج نشان داد که همه عوامل در نمونه مورد بررسی از توزیع نرمال پیروی نموده است. برای تحلیل فرضیه ها از آزمون رگرسیون و با استفاده از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل و پردازش دادههای تحقیق استفاده گردیده است. براساس یافته های پژوهش شدت رقابت بر بعد مالی ، بعد مشتری ، بعد فرایندهای داخلی و بعد فرایندهای یادگیری سازمان تاثیردارد. نتایج جداول رگرسیونی نشان داد که شدت رقابت بر بعد مشتری سازمان بیشترین تأثیر را دارد.
The purpose of this study was to investigate the effect of competition intensity on the performance components of the organization (investment and financial dimension, customer, internal process and learning) in the metal industry. The research method is descriptive-survey and is applied in terms of purpose. From 230 senior managers in the field of metal industry in East Azerbaijan province, using Cochran's formula, a sample of 144 people was randomly taken from this community. The research tool was a questionnaire and in order to check the validity and reliability of the questionnaire, in content validity by asking experts and in assessing the validity of the structure, factor analysis of research variables was used. Cronback alpha for all questionnaire questions was 0.902, which confirms the high reliability of the questionnaire. Kolmogorovw-Smirnov test was used to distribute the data and the results showed that all factors in the sample followed the normal distribution. To analyze the hypotheses, regression test was used and SPSS software was used to analyze and process the research data. According to the research findings, the intensity of competition affects the financial dimension, customer dimension, internal processes dimension and the organization's learning processes dimension. The results of regression tables showed that the intensity of competition has the greatest impact on the customer dimension of the organization.
1. شیروانی، فاطمه، بررسی تاثیر سرمایه فکری و فرایند خلق دانش بر مزیت رقابتی در صنایع غذایی شهرک های صنعتی شرق مازندران، پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران، 1390
2. مهرگان ، محمد رضا . و اصغری زاده ، عزت الله. و صفری ، حسین. «طراحی مدلی برای رقابت پذیری در سطح بنگاه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختار یافته مطالعه موردی: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران». فصلنامه پژوهش نامه بازرگانی ، شماره 46، 1387؛ ص36-1.
3. مهربانی، وحید، نقش رفابت در تحولات بهره وری بخش صنعت، فصلنامه پژوهش های اقتصادی، شماره12، دوره1، 1391؛ صص192-17.
4. رضایی، فرزین، عازم، حامد، تاثیر شدت رقابتی و راهبرد تجاری بر ارتباط بین اهرم مالی و عملکرد شرکتها، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، شماره5، دوره12ف، 1395؛ صص12-22.
5. مظفری، محمد مهدی، ارتباط گرایش به کارافرینی، قابلیت¬های بازاریابی و عملکرد شرکت با نقش تعدیل تر شدت رقابت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، مطالعات مدیریت کسب و کار، دوره7، شماره27، 1398؛ صص59-102.
6. علمی، محمد.«عوامل موثر در رقابت پذیری اقتصاد و بازرگانی و شاخص های آن». تهران ، چاپ و نشر بازرگانی ، سازمان توسعه تجارت ، 1389؛ ص 4-1.
7. خدادادکاشى، فرهاد. "دیدگاههاى مختلف در مورد مفهوم و نظریه رقابت و تطبیق آن با وضعیت رقابت در بخش صنعت ایران". پژوهشها و سیاستهاى.اقتصادى 71 (51). 1388؛ صص 40-25.
8. معصومی، سپیده، بررسی تاثیر شدت رقابتی بر عملکرد برند با نقش میانجی قابلیت های بازاریابی و یادگیری بازار، پایان نامه ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران. 1392؛
9. مشبکی، اصغر، یستام، هادی، ارتقای عملکرد سازمانی از طریق فراموشی سازمانی هدفمند، مجله مدیریت سلامت، شماره15، دوره48، 1388، 1391؛ صص12-23.
10. ابزاری، مهدی، رنجبریان، بهرام، تاثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی و عملکرد سازمانی در صنعت هتلداری، مجله چشم انداز مدیریت، شماره31، 1389؛ صص42-25.
11. فیل سرایی، مهدی و رضایی فخرآباد، الهه، بررسی رابطه بین ساختار سرمایه، شدت رقابت و عملکرد شرکت،هجدهمین همایش ملی حسابداری ایران،یزد، 1399
12. صدرائی جواهری، احمد. و نوحپیشه ، مریم. «بررسی پویایی کسب و کار در میان صنایع منتخب ایران». فصلنامه پژوهش ها و سیاست های اقتصادی ، شماره 79 ، 1395؛ صص 98-55
13. اعرابی، سیدمحمد و عابدی،رحیم، رابطه هماهنگی بین استراتژیهای مالی ، سرمایه گذاری ، تقسیم سود و سرمایه در گردش با عملکرد سازرمانی، نشریه پژوهشهای مدیریت در ایران دوره 15 شماره4 صص1-27
14. داودی، رضا و بهبودی فر، مسلم،بررسی تاثیر کارآفرینی گرایی، شدت رقابت و قابلیت بازاریابی بر عملکرد شرکت (مورد مطالعه: صنعت مواد غذایی شهر شیراز)، هفدهمین کنفرانس بین المللی مدیریت،تهران، 1399
15. بهداروند، سولماز و مسرور، غلامعلی، بررسی تاثیر جهت گیری کارآفرینی بر قابلیت بازاریابی و عملکرد با نقش تعدیل گر شدت رقابت (مورد مطالعه: شرکت های کوچک و متوسط شهر اهواز)،دومین کنفرانس ملی اندیشه های نوین در مدیریت کسب و کار،تهران1398
16. حسینی، طبیبی و علی نتاج خراسانی تاثیر شدت رقابت بر عملکرد سازمانی با نقش مدیریت منابع انسانی راهبردی و تصویر برند، مجله برنامه ریزی و توسعه گردشگری، سال هفتم، شماره 24، 1397صص101-82
17. قنبرزاده، نوروز محمد ، بررسی وضعیت و ارایه الگوی ساختاری عملکرد سازمانی بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن از طریق سرمایه فکری در دانشگاه ارومیه، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه.1391
18. Lopez-Costa, J.A. and Munoz-Canavate, A. (2015). Relational Capital and Organizational Performance in the Portuguese Hotel Sector (NUTS II Lisbon). 4th World Conference on Business, Economics and Management, 26(2): 64-71.
19. Harris, S. O. & Mossholder, K. W. The Affective Implications of Perceived Congruence with Culture Dimensions during Organizational Transformation. Journal of Management, 2001; 22 (4): 527-47.
20. O” Cass, A. & Ngo, L. v. Balancing external adaptation and internal effectiveness achieving better brand performance. Journal of business research: 2007; 60, 11-20.
21. Altuntaş, G., Semerciöz, F., Mert, A. and Pehlivan, Ç. Industry Forces, Competitive and Functional Strategies and Organizational Performance: Evidence from Restaurants in Istanbul. Turkey. 10th International Strategic Management Conference,2014; 150: 300 – 309,
22. Tavitiyaman, P; Qu, H; Zhang, H. The impact of industry force factors on resource competitive strategies and hotel performance. International Journal of Hospitality Management,2011; 30: 648-657,
23. Feurer, R. & Chaharbaghi, K. "Dafining competitiveness: A holistic approach". Management decision, 2003; 32(2), 49 – 58.
24. Hitt, M. A; Ireland, D; Hoskisson, R. E. Strategic Management: Competitiveness and Globalization (Concepts and Cases). Mason, USA.2007;
25. Harris, S. O. & Mossholder, K. W. The Affective Implications of Perceived Congruence with Culture Dimensions during Organizational Transformation. Journal of Management, 22 (4): 527-47, 1996
26. Feng, T; CAI, D; Wang, D; Zhang, X. Environmental management systems and financial performance: The joint effect of switching cost and competitive intensity. Journal of Cleaner Production, 2015; 1678-1679.
27. Kohli A.K., and Jaworski, B.J. Marketing orientation: the constuct, research propositions and managerial implication.Journal of marketing, 1990; No. 54.
28. Busi, M. Collaborative Performance Mangament: Present Gaps and Future Research. International Journal of Productivity and Performance Management,2006; 55(1): 7-25
29. Chan, R. Y.K; He, H; Chan, H. K; Wang, William Y. C. Environmental orientation and corporate performance: The mediation mechanism of green supply chain management and moderating effect of competitive intensity. Industrial Marketing Management, 2012; 41: 621–630.
30. Gulsun Hoscanoghu, B. Measuring and Managing Intellectual Capital: An Examination of Critical Success Factors. MA, University of Wien.2010;
31. Adnan, A., Abdullah, H.S. and Ahmad, J. Assessing the moderating effect of competition intensity on HRM practices and organizational performance link: The experience of Malaysian R&D companies. 7th International Economics & Business Management Conference,2016; 35(1): 462-467.
32. Chen, Chen; Li, Li; Ma, Mary LZ. Product market competition and the cost of equity capital: evidence from China. Journal of Accounting and Economics,2014; 21 (3), 227-261
33. Cetindamar, D. & Kilitcioglu, H. “Measuring the competitiveness of a firm for an award system". Competitiveness review: an international Business journal,2013; (23), 1 – 22
34. Galeri, S. "Competitiveness of nations: The fundumenials, IMD word competitiveness year book ".2005; 139 – 157
35. Porter, M.E.The Competitive Advantage of Nations. New York: Oxford University press.1991;
36. Song, X. M and Parry, M. E. Challenges of Managing the Development of Breakthrough Products in Japan. Journal of Operations Management,1999; Vol. 17, No. 6, pp. 665-688
37. Kaplan, R. S. and Norton, D. P. transforming the balanced scorecard from performance measurement to strategic management, Accounting Horizons, 2001; 15(1), 87-104.
38. Wu H, Lin Y, Chang، C. (2011). Performance evaluation of extension education centers in universities based on the balanced scorecard، Journal of Evaluation and Program Planning. 2011; 50–37و34.