نقش عوامل حیاتی موفقیت در توانمندسازی مدیران (مطالعه موردی: شرکتهای پیمانکاری شهرداری اصفهان)
محورهای موضوعی : شایستگی های مورد نیاز رهبران منابع انسانیریحانه السادات هاشمی 1 , احمد رضا شکرچی زاده 2 , محمد شکرچیان خوزستانی 3
1 - مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ،ایران
3 - روابط بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: توانمندسازی مدیران, شرکتهای پیمانکاری, شهرداری اصفهان, عوامل حیاتی موفقیت,
چکیده مقاله :
نیروی انسانی توانمند یکی از مؤلفههای ورود سازمانها به عرصههای پیچیده رقابت است. ازآنجاییکه عوامل متعددی در توانمندسازی مدیران، نقش دارند. بررسی نقطه اشتراک این عوامل، عوامل حیاتی موفقیت در توانمندسازی مدیران را شناسایی و آشکار میکند. توانمندسازی بهعنوان یکی از ابزارهای سودمند ارتقاء کیفی کارکنان و افزایش اثربخشی سازمانی تلقی میگردد؛ سازمانهای توانمند ماحصل اندیشه مدیران توانمند است؛ ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف شناسایی عوامل حیاتی موفقیت در توانمندسازی مدیران شرکتهای پیمانکاری شهرداری اصفهان، انجامشده است. پژوهش حاضر، پژوهشی کاربردی است که برای انجام آن از روش توصیفی (پیمایشی) استفادهشده است. جامعه آماری آن شامل مدیران شرکتهای پیمانکاری شهرداری اصفهان بوده و حجم نمونه، با استفاده از فرمول کوکران، 120 نفر برآورد شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته به روش دلفی و برای تجزیهوتحلیل دادهها، از نرمافزار SPSS و شاخصهای آمار توصیفی و نیز آزمون تی تکنمونهای، بهره گرفته شد. عوامل حیاتی موفقیت در توانمندسازی جامعه مخاطب، تأثیر دارد و در سطح بالاتر از متوسط (179/4) نقش دارند. نتایج این پژوهش نشان داد که شش عامل: انگیزش، آموزش، مهارت های مدیریتی، تمرکز بر توسعه منابع انسانی، تقویت آگاهی، تفکر تحلیلی، در موفقیت توانمندسازی مدیران نقش حیاتی دارند و نقش این عوامل، در سطح بالاتر از متوسط در توانمندسازی مدیران این شرکتها، تأیید شد.
Capable human source is one of the important components of organizations entering the complex areas.On the other hand, capable employees are the result of the presence of skilled management. Although several factors play role in managers' empowerment. Examining the common ground of these factors identifies and reveals the vital factors of success in empowering managers. Empowerment is considered as one of the useful tools to improve the quality of employees and increase organizational effectiveness.Therefore, considering the importance of managers' empowerment, the present study was conducted to identify the critical success factors in empowering managers of Isfahan Municipality contracting companies. The present study is an applied research which has been done by descriptive (survey) method. Its statistical population included the managers of Isfahan Municipality contracting companies and the sample size was estimated to be 120 people using Cochran's formula. The data collection tool in this study was a researcher made Delphi questionnaire. To analyze the data, SPSS software and descriptive statistics indicators as well as one sample t-test were used. The critical success factors have an effect on empowering the managers of Isfahan Municipality contracting companies and play a role above the average (4.179). The results of this study showed that six factors: Motivation, education, managerial skills, focus on human resource development, awareness raising and analytical thinking, play a vital role in the success of empowering managers.The role of these factors was confirmed at a higher than average level in empowering the managers of these companies.the managers of these companies
امین الرعایا، مهین؛ یارمحمدیان، محمدحسین؛ احسان پور، سهیلا؛ حسنزاده، اکبر؛ بهرامی، سوسن. (1384). نیازسنجی آموزشی مدیران ستادی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اصفهان. مدیریت سلامت، دوره 8، شماره 20: 67-61.
بختياري، حسن؛ احمديمقدم، اسماعيل. (1389). نقش راهبردهاي مديريتي در توانمندسازي مديران. فصلنامه پژوهشهاي مديريت انتظامي (مطالعات مديريت انتظامي)، 5(1)، 39- 53.
جلالی، رامین؛ الوانی، سیدمهدی؛ حسنپور، اکبر؛ محبزادگان، یوسف. (1396). شناسایی و مدلسازی عوامل مؤثر بر توانمندسازی مدیران دریایی. فصلنامه آموزش علوم دریایی، (8)، 14-29.
سلامی، سیدرضا؛ بهگزین، سیداحمد؛ شفیعی، مهرداد. (1390). شناسایی و ارزیابی عوامل حیاتی موفقیت پارکهای علم و فناوری در ایران از دیدگاه خبرگان. فصلنامه رشد فناوری، 8(29)، 63-72.
سیدجوادین، سید رضا. (1395). مبانی سازمان و مدیریت. چاپ 9. تهران: نگاه دانش، 576 صفحه.
صفری، حسین؛ مرادی مقدم، محسن. (1393). بلوغ فرآیندهای کسب¬وکار. چاپ 1. تهران: موسسه کتاب مهربان نشر، 362 صفحه.
عاصمی، عاطفه؛ ریاحینیا، نصرت؛ زندیان، فاطمه. (1390). سواد اطلاعاتی: آموزش و یادگیری. تهران: کتابدار.
عقیلی، سیدمسعود. (1395). بررسی و شناخت عواملحیاتی موفقیت اجرای قرارداد BOT (ساخت-بهرهبرداری-انتقال) در ساخت اماکن ورزشی (مطالعه موردی: ورزشگاه نقش جهان اصفهان). پایاننامه کارشناسی ارشد. اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان).
قاسمی بنابری، حمیدرضا؛ حسینپور، داود؛ میرمحمدی، سیدمحمد. (1396). عوامل کلیدی موفقیت توانمندسازی کارکنان. مجله مطالعات مدیریت و بهبود و تحول، 25(83)، 93-114.
قاسمی، جعفر. (1382). «توانمندسازی». مجله تدبیر، (132)، 22-27.
قلی¬پور، آرین. (1399). مدیریت منابع انسانی (مفاهیم، تئوری¬ها و کاربردها). چاپ 13. تهران: سمت، 604 صفحه.
کاشف، حسنا؛ تقوایی یزدی، مریم؛ نیازآذری، کیومرث. (1397). طراحی مدل شفافیت سازمانی بهمنظور توانمندسازی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، سال 12، شماره 2: 158-145.
کریمی علویجه، محمدرضا؛ صفایی، مریم؛ احمدی، محمدمهدی. (1395). شناسایی عوامل حیاتی موفقیت صنعت روانکارهای ایرا با استفاده از روش فرآیند تحلیل شبکهای در جهت کسب مزیت رقابتی. نشریه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 6(2)، 71-91.
مانیان، امیر؛ عربسرخی، ابوذر. (1389). تعيين عوامل حياتي موفقيت براي همراستايي استراتژيک فناوري اطلاعات و کسب و کار سازمان. نشریه پژوهشهاي مديريت در ايران، 14(3)، 195-226.
منوریان، عباس؛ نیازی، حمیدرضا. (1385). عوامل مؤثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان مدیریت و برنامهریزی. مجموعه مقالات سومین کنفرانس توسعه منابع انسانی.
میرمحمدی، سید محمد؛ حسین¬پور، داوود؛ قاسمی بنابری، حمیدرضا. (1396). عوامل کلیدی موفقیت توانمندسازی کارکنان. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال 25، شماره 83: 114-93.
یعقوبی، نورمحمد؛ شاکری، رؤیا. (1392). شناسايي و رتبهبندي عوامل حياتي موفقيت استقرار شهر الكترونيكي. مجله پژوهشهاي مديريت عمومي، 6(19)، 61-82.
Bullen, Christine, V., Rockart, John, F. (1981). A Primer on Critical Success Factors. Massachusetts Institute of Technology, Center for Information Systems Research.
Catherine, C., Tom, B., Alan, W. (2011). Relocating empowerment as a management concept for Asia; Journal of Business Research, In Press, Corrected Proof, Available Online 6.
Conger, J. A., Kanungo, R. N. (1988). The empowerment process: integrating theory and practice. Academy of Management Review, 13(3), 471-482.
Craig, W., Paul, D.J., Kimberly, M.J.P. (2011). Structural and psychological empowerment climates, performance and the moderating role of shared feltaccountability. A Managerial Perspective Journal of Applied Psychology, Vol.96, Issue.
Fernandez, Sergio & Moldogaziev, Tima. (2015). Employee Empowerment and Job Satisfaction in the U.S. Federal Bureaucracy A Self-Determination Theory Perspective. The American Review of Public Administration (ARPA). 4(45), 375-401.
Hanaysha, J. (2016). Examining the effects of employee empowerment, teamwork, and employee training on organizational commitment. Social and Behavioral Sciences, 229, 298-306.
Kanter, R.M. (1979). Power failure in Management Circuits. Harward Business Review, 4-57.
Konczak, L.J. & etal. (2012). Defining and Measuring Empowering Leader Behavior: Development of an Upward Feedback Instrument. Educational and Psychology Measurement, 2(60), 301-313.
Lee, J.A. (2010). The Empowerment Approach to Social Work Practice Building the Beloved Community (2 ended). New York: Columbia University.
Li-Yun, S., Zhen Zhang, J.Q., Zhen Xiong, C. (2012). Empowerment and creativity: A cross-level investigation. The Leadership Quarterly, 1(23), 55-65.
Malham, D. (2010). Significant conditions in Employees empowerment: the case of ordanian four star hotel, Jameat-al-yermok, PP: 332-367, Nov.
McColl-Kennedy, G. R., Anderson, R. D. (2002). Impact of leadership style and emotions on subordinate performance. The Leadership Quarterly, 13(5), 545-559.
Melhem, Y. (2004). The antecedents of customer contact employee’s empowerment. Employee Relation, 26(1), 72-93.
Nauman, Sh., etal. (2009). Patternof empowerment and leadership style in project environment. International journal of project management, 28, 638-649,
Noe R, Hollenbeck J, Gerhart B, Wright P. (2009). Fundamentals of Human Resource Management. 3 Th edn, Mc Graw-Hill Publishing.
Robbins, T.L., etal. (2002). an integrative model of the empowerment process. Human resource management review. 12, 419-440.
Rothwell, W.J. (2005). Effective Succession Planning. Third Edition. AMA com.
Rothwell, W.J., Kazanas, H.C. (2003). The Strategic Development of Talent (3rd Ed). Amherst, MA: HRD Press.
Russell A, Matthews. Wendy, Michelle Dias., Steven G, Cole. (2002). the Organizational Empowerment Scale. Emerald Journal, 3(32), 297-318.