ارائه مدل مفهومی فعالیت های تحقیق و توسعه بومی در توسعه محصول جدید (مطالعه موردي: صنایع لبنی)
محورهای موضوعی : مديريت تحقيق و توسعهسید روح اله فرجی 1 , حسین ادب 2 , جلال حقیقت منفرد 3
1 - گروه مدیریت تکنولوژی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: فعالیت های تحقیق و توسعه, بومی سازی, توسعه محصول جدید, دانش, تئوری داده بنیاد,
چکیده مقاله :
عصر حاضر، عصر دانش و فناوری است. بنابراین شرکت هایی موفق هستند که با استفاده از فعالیت های تحقیق و توسعه در زمینه های فنی و اقتصادی و با شناخت شرایط بومی در صدد تدوین راهبرد توسعه محصولات جدید باشند. هدف این پژوهش، ارائه مدل مفهومی فعالیت های تحقیق و توسعه بومی در توسعه محصول جدید در صنایع لبنی می باشد. این پژوهش از نظر نتیجه، یک تحقیق کاربردی و از نظر هدف تحقیق اکتشافی می باشد. رویکرد بخش کیفی، مبتنی بر تئوری داده بنیاد می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساخت یافته با 18 نفر از مدیران و خبرگان حوزه تحقیق و توسعه صنایع لبنی می باشد. نمونه گیری با دو روش نمونه گیری هدفمند و قضاوتی انجام شد. نتایج در مورد شرایط علی، روندهای درون سازمانی و برون سازمانی می باشد. پدیده اصلی این پژوهش، بومی سازی فعالیت های تحقیق و توسعه می باشد. عوامل مداخله گر شامل قابلیت های سازمانی، عوامل قانونی، پتانسیل و نگرش مدیریت و تغییرات محیط عمومی می باشد. بستر پژوهش، ساختار ایده و محصول، ساختار بازار و صنعت، بینش و رویکرد مصرف کننده و پایگاه نهادی تحقیق و توسعه است. راهبرد ها شامل ایجاد دانش تحقیق و توسعه، مقابله با ضعف آموزش و منابع انسانی، منابع مالی، مکانیزم های مواجهه با ریسک، مکانیزم های رقابتی، مقابله با ضعف نهادی و مشتری محوری می باشد. در انتها پیامدها شامل بهبود شاخص مالی شرکت، ارائه محصول جدید به بازار، بهبود موقعیت و بهره وری، صادرات و ارتقا دانش بومی و مهارت ها می باشد.
The present era is the era of knowledge and technology. In such circumstances, companies will be successful in using research and development activities in technical and economic fields and recognizing the existing local conditions to develop a strategy for the development and design of new products.The purpose of this research is to present a conceptual model of indigenous research and development activities in new product development in the dairy industry. This research is applied in terms of results and is an exploratory research in terms of purpose. The qualitative part approach is based on the Grand Theory strategy. The data collection tool is a semi-structured interview with 18 managers and experts in the field of research and development in the dairy industry. Sampling was performed in a purposeful and judgmental manner. The results are about causal conditions, internal and external Organizational trends.The main phenomenon is the indigenous of research and development activities. Interfering factors included organizational capabilities, legal factors, management potential and attitudes, and changes in the public environment. Underlying factors are the structure of the idea and the product, the market structure of the industry, the consumer approach, the institutional basis of research and development. Strategies include research and development knowledge mechanisms, training and human resources,financial resources, risk management, competitive and strategic mechanisms, coping with institutional weakness and customer focus. Implications also include improving the company's financial indicators, offering new products and services, improving position and productivity,exporting and upgrading indigenous knowledge and skills.
1. امیری، یاسر، طراحی الگوی جامع فرآیندی عوامل موثر بر توسعه محصول جدید در صنایع تولیدی، فرایند مدیریت توسعه، دوره 28، شماره 4، 1394.
2. زارعی، محمد، طحاری، محمد حسین، مهدویان، علی رضا، ارزیابی فعالیت های تحقیق و توسعه در ایران، فصل نامه مدیریت صنعتی، شماره 1، ص 55-74، 1393.
3. عالم تبریز، اکبر و حمیدی زاده، محمدرضا، مدل توسعه محصول جدید در صنعت خودروسازی، شماره 26، ص 33- 51، 1396.
4. فرزانه، مصطفی، رادفر، رضا، موسوی، یگانه، الگوی تجاری سازی محصولات فناورانه در شرایط رکود بازار در ایران، پژوهش های مدیریت عمومی، سال دوازدهم، شماره 44، ص 181-207، 1398.
5. علی احمدی، علی رضا، جایگاه و نقش فعالیت های تحقیق و توسعه در استراتژی های دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز، فصلنامه مدیریت فردا، سال چهارم، شماره 15 و 16، 1395.
6. پویایی، ایمان و نادری بنی، ناهید، بررسی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت پروژه های تحقیق و توسعه محصولات هوایی، فصل نامه علمی مدیریت استاندارد و کیفیت، دوره6، شماره 21، 1395.
7. دانایی فرد، حسن، الوانی، سید مهدی، آذر، عادل، روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکرد جامع، 1386.
8. کرسول، جولیت، پویش کیفی و طرح پژوهش، انتخاب از میان پنج رویکرد روایت پژوهی، ویرایش دوم ترجمه حسن دانایی فرد و حسن کاظمی، تهران: انتشار صفار، 1394.
9. Zhao, SH., Papanastassiou, M., Pearce, R., Iguchi, CH. MNE R&D internationalization in developing Asia, Asia Pacific Journal of Management, 2020.
10. Davis, Douglas. New Product Development Processes in The Australian FMCG Industry, Contemporary Management Research Pages 3-22, Vol. 10, No. 1, 2017.
11. Wang, D. Han, B. Effects of indigenous R&D and foreign spillover on energy intensity in China, Journal of Renewable and Sustainable Energy 9, 035901, 2017.
12. Rajan, J., Joshi, S., Subramanian, S. The indian patent system and indigenous R&D, Research Policy, 29-43, 2014.
13.Clark, Y. Lee, C. Technological capability, agglomeration economies and frm location choice, Regional Studies, 48, 1337–1352, 2018.
14.Davis, Douglas. New Product Development Processes in The Australian FMCG Industry, Contemporary Management Research, Pages 3-22, Vol 10, No 1, 2017.
15. Cuervo-Cazurra, A., Jesús Nieto, M and Rodríguez, A. The impact of R&D sources on new product development: Sources of funds and the diversity versus control of knowledge debate, Journal of Long Range Planning, Pages 649-665, 2018.
16. Adomako, s., Amankwah-Amoah, j., Danso, A and Kwadwo Danquah, J. R&D intensity, knowledge creation process and new product performance:The mediating role of R&D teams, Journal of Business Research, 2019.
17. Chen, CH., Huang, J., Chang, H and Lei, H, The effects of indigenous R&D activities on China's energy intensity: Aregional perspective, Science of the Total Environment, pages 1066- 1078, 2019.
18. Brem, A. Wolfram, P. Research and development from the bottom up - introduction of terminologies for new product development in emerging markets, Journal of Innovation and Entrepreneurship, 2018.
19. Zhao, SH., Papanastassiou, M., Pearce, R. Iguchi, CH. MNE R&D internationalization in developing Asia, Asia Pacific Journal of Management, 2020.
20. Qiao, Y., Ding, GH and Liu, J. Localization, knowledge spillover, and R&D investment: Evidence of Chinese cities, Journal of Urban Management, 2019.
21. Yang, CH. Hayakawa, K. Localization and overseas R&D activity: the case of Taiwanese multinational enterprises in China, R&D Management, 45, 2, 2015.
22. Mand, Matthias. On the Cyclicality of R&D Activities, Journal of Macroeconomics, 2018.
23. Zedtwitz, M., Friesike, S and Gassmann, O. Managing R&D and New Product Development, Journal of Business and Management, Innovation, Organizational Theory and Behaviour, 2018.
24. Becker. on the cycle of research and development activities, Article in R& D Management, 2016.
25. Altuntas, S., BeşirÖzsoy, E and Mor, S. Innovative new product development: a case study, Journal of Procedia computer science, pages 214- 221, 2019.
26. Silinevica, Irena. Igavens, Maris. Salmane. Research of the new product development process, Article in Latgale National Economy Research in China, Journal of Renewable and Sustainable Energy 9, 0359, 2017.
27.Boškova, Iveta. Ratinger,Tomas. Structure, Innovations and Performance of the Czech Dairy Value Chain, presentation at the 140th EAAE Seminar, “Theories and Empirical Applications on Policy and Governance of Agri-food Value Chains,” Perugia, Italy, December 13-15, 2015.
28. Braun, V. Clarke, V. Using thematic analysis in psychology, Qualitative research in psychology 3, 77-101, 2006.
29. Amar, R. haggard, P. Literature Review, Constructivist Grounded Theory Methodology, Qualititative Social Research, 16(3), 2017.