بررسی تأثیر هوش استراتژیک بر رفتار کارآفرینانه و توسعه سازمانی در دانشگاه
محورهای موضوعی : انتقال فناوري و تجاريسازي پژوهشنیما رنجی جفرودی 1 , علی پورفلاح 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی انزلی
2 - دانشگاه آزاد اسلامی انزلی
کلید واژه: توسعه سازمانی, رفتار کارآفرینانه, هوش, هوش استراتژیک , دانشگاه,
چکیده مقاله :
امروزه کارآفرینی دانشگاهی یک آرمان پیشرفته و جذاب برای آمورش عالی است.در دنیای رقابتی آینده،دانشگاه ها برای حفظ بقای خود راهی جز حرکت به سمت کارآفرینی دانشگاه ندارند.همچنین.توسعه سازمانی تلاش و فرایندی کاربردی ،نظام مند و مستمر در گستره سیستم است که میکوشد مبتنی بر علوم رفتاری و با بهره گیری از راهبردها و فنون آن ،تغییرات شناختی ،فرهنگی و ساختاری-فرایندی سازمان(دانشگاه) را به گونه ای ایجاد و هدایت نماید که منجر به تواناسازی سازمان(دانشگاه ) برای جهت گیری راهبردی کارامد،مشکل گشایی خلاق و خودنوسازی اثربخش متناسب با تغییرات و اقتضائات حال و آینده محیط در راستای تضمین و بهبود اثربخشی و سلامت سازمانی(دانشگاه)گردد. در این تحقیق به بررسی تأثیر هوش استراتژیک بر رفتار کارآفرینانه و توسعه سازمانی دانشگاه پرداخته شده است. این تحقیق براساس نوع هدف کاربردی است. به منظور گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران دانشگاهی در استان گیلان بوده و از طریق فرمول کوکران حجم نمونه 204 نفر به دست آمد. نتایج حاصل نشان میدهند که از 10 فرضیه ارائه شده تحقیق 6 فرضیه مورد تایید قرار گرفت. هوش استراتژیک و توسعه سازمانی بر توسعه سازمانی دانشگاههای آزاد اسلامی در استان گیلان تاثیر معناداری دارد. جنسیت، سن ، تجارب آموزشی و سطوح آموزشی رابطه بین هوش استراتژیک و توسعه سازمانی دانشگاه های آزاد اسلامی در استان گیلان را تعدیل میکنند. اما جنسیت، سن ، تجارب آموزشی و سطوح آموزشی رابطه بین هوش استراتژیک و رفتار کارآفرینانه دانشگاه های آزاد اسلامی در استان گیلان را تعدیل نمیکنند.
Entrepreneurial behavior and organizational development can provide the necessary capacity to respond effectively to environmental requirements and enable the university to be effective through purposeful development of capabilities and competencies of university managers, technology development to achieve continuous technological innovation. In this study, the effect of strategic intelligence on entrepreneurial behavior and organizational development of the university has been investigated. This research is based on the type of applied goal. A questionnaire was used to collect information. The statistical population of this study was university administrators in Guilan province and a sample size of 204 people was obtained through Cochran's formula. The results show that out of 10 hypotheses presented in the research, 6 hypotheses were confirmed. Strategic intelligence and organizational development have a significant effect on the organizational development of Islamic Azad universities in Gilan province. Gender, age, educational experiences and educational levels moderate the relationship between strategic intelligence and organizational development of Islamic Azad universities in Gilan province. But gender, age, educational experiences and educational levels do not moderate the relationship between strategic intelligence and entrepreneurial behavior of Islamic Azad universities in Gilan province.
1- اسلامی، سید محمود، بازآیی، قاسمعلی. (1399). اولویتبندی و تحلیل عوامل مؤثر بر کاهش هزینهها در سازمان صدا و سیما با رویکرد بلوغ مدیریت دانش. پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی, 12(45)، 21-46،1399.
2- آزادی، یدالله، عیدی پور،کامران، بخیت, معصومه, قائمی, بهاره. رابطة هوش استراتژیک مدیران با عملکرد شغلی و موفقیت سازمانی کارکنان از دیدگاه کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،10(2)،1400.
3- بادلی، فائزه و فرهادی محلی، علی،بررسی تاثیر تفکر استراتژیک بر توسعه سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش استراتژیک (مورد مطالعه:سازمان امور مالیاتی)،چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت کسب و کار و بازرگانی،تهران،1398.
4- بهزادی، نازنین، رضوی, سید مصطفی, حسینی, سید رسول. طراحی الگوی مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد کارآفرینی سازمانی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی،7(4)،697-713،1393.
5- ترک زاده،جعفر.توسعه سازمانی دانشگاه علوم انتظامی،دانش انتظامی ،8(3)،49-32،1385 .
6- ثمری، عیسی، یمنی دوزی سرخابی، محمد، صالحی عمران، ابراهیم، گرائی نژاد، غلامرضا. بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در فرآیند «توسعه دانشگاهی دردانشگاههای دولتی ایران. دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی،2 (4)،67-100،1393،1393.
7- الحسینی ، سید حسن . بالندگی سازمانی . تهران : انتشارات بهاریه ،1397.
8- حق شناس گرگابي،محمد،خسروي،محمد.بررسی نظری نقش هوشمندی استراتژیک در توسعه تفکر استراتژیک سازمانی، كنفرانس بين المللي مديريت و اقتصاد در قرن 21، 2(1):1-20،1395.
9- خلفی، امیر، خواجه ئیان، داتیس، بدیع زاده، علی. توسعه کارآفرینی رسانه ای سازمانی با استفاده از درگیرسازی مخاطب در پلتفرمهای اجتماعی. مطالعات رسانه ای, 14(شماره 1(پیاپی44)), 59-69،1398.
10- دوستار محمد، بابازاده طاهره ، مرادی محمود (1398)، بررسی تاثیر یادگیری بر نوآوری با تقش تعدیل گری اینرسی سازمانی، نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 9، شماره 2، 198-165،1398.
11- دیانتی، ربابه، زارع زیدی، علیرضا، (1396) نقش مديريت منابع انساني در تقويت كارآفريني سازماني، مطالعات كاربردي در علوم مديريت و توسعه، 4(6): 1-12،1396.
12- رضایی، بابک،زرگر، سیدمحمد،همتیان،هادی. بررسی تاثیر ابعاد مدیریت منابع انسانی سبز بر توسعه سازمانی پایدار، آموزش علوم دریایی، دوره 7، شماره 20، 108-93،1399.
13- رضائیان،علی. مبانی سازمان و مدیریت ، تهران : نشر سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، 1397 .
14- زارع، وحید، نوربخش، مهوش، نوربخش، پریوش، شجیع، رضا، کفچه، پرویز. طراحی مدل هوش راهبردی بهعنوان ابزار توسعه مدیریت راهبردی در وزارت ورزش و جوانان. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی،4(16)،83-114،1399.
15- زندی، مرجان، رحیمی فرجاد، حاجیه. واکاوی میانجی گری کارآفرینی سازمانی در تأثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی ( مورد مطالعه کارکنان بانک کشاورزی)، مطالعات منابع انسانی، 9(4)، 103-122،1398.
16- سالاری، رضا، یعقوبی، نورمحمد.بررسی تاثیر هوش استراتژیک مدیران بر عملکرد کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان، همایش ملی اقتصاد، مدیریت توسعه و کارآفرینی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی، 1-17، 1398 .
17- سپهوند، رضا، جعفری، میثم، ویشلقی، مهدیه. قدرت ارتباطات استراتژیک و توسعه سازمانی در شرکت های دولتی در گذر زمان : تحلیل نقش میانجی شبکه سازی سیاسی (مورد مطالعه: شرکت های تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران). بهبود مدیریت،13(4)،165-187،1398.
18- شاه آبادی ابوالفضل، شهبازی شقایق، سهرابی وفا حسین. تاثیر عوامل درونسازمانی و برونسازمانی (سیاستهای کلان اقتصادی) بر رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاههای منتخب ایران. فرایند مدیریت و توسعه. ، ۲۸ (۳) :۶۳-۸۴،1394.
19- شمس جاوی، نسرین،بهمئی، لیلا. هوش استراتژیک اعضای هیأت علمی، شاخصی تأثیرگذار بر پیاده سازی دانش در دانشگاه ها مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز،9(2)،93-100،1397.
20- طهماسبی، داریوش، آقازاده، هاشم،سلیمان زاده، امید. اثر بازاریابی داخلی و کارآفرینی سازمانی بر عملکرد(بهرهوری، مالی و توسعه کارکنان) بانک تجارت. مدیریت بهرهوری, 13(2(49) تابستان), 69-91،1398.
21- فاتح راد، مهدی. (1384). توسعه مبتنی بر دانایی، دانشگاه کارآفرین و ارتباط موثر صنعت و دانشگاه. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 3(8) ،70-81،1384.
22- فردوسي، محمدحسن، فراهاني ابوالفضل، کشاورز لقمان . طراحي الگوي کارآفريني سازماني مبتني بر رابطه ي ساختار و استراتژي سازماني در وزارت ورزش و جوانان جمهوري اسلامي ايران، پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت ورزش، 11(1) ، 75-61،1398.
23- فروغی زهرا، خانی ناصر، سلطانی ایرج. هوش استراتژیک مدیران شاخصی مهم در تصمیم گیری بهینه. تدبیر. ۲۶ (۲۸۳) :۳۷-۴۲،1395.
24- قره خانی،محسن ،پورهاشمی،سیده ام سلمه. بررسی عوامل تأثیرگذار در رسانههای اجتماعی بر تصمیمگیری خرید بیمه.فصلنامه رشد فناوری،17(67) ،41-50،1400.
25- کلابی، امیرمحمد، کریمی راد، سیمین. شناسایی و تبیین آمیختۀ بازطراحی مدلهای کسب و کار با رویکرد کارآفرینی سازمانی در صنعت گردشگری. مطالعات مدیریت گردشگری, 15(50), 253-276،1399.
26- کمری، حبیب، نوریان، محمد، سلیمانی، نادر، مسعودی ندوشن، عصمت طراحی مدل تفکر استراتژیک مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی. تحقیقات مدیریت آموزشی،9 (35)،41-60،1397.
27- محمدی، مرضیه و کهن سال، اردشیر.بررسی رابطه بین هوش تجاری و کارآفرینی سازمانی در دانشگاه پیام نور هرمزگان،چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در علوم انسانی، چالشها و راه حل ها،تهران،1397.
28- مقیمی، سید محمد, زالی, محمدرضا, مرزبان, شیرمراد. بررسی رفتارکار آفرینانه مدیران میانی دانشگاه تهران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 6(11)،123-144،1393.
29- میری رمی سیده فاطمه، دلگشائی یلدا، محمودی امیرحسین. ارائه الگوی هوش استراتژیک مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران با رویکرد نظری دادهبنیاد. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت. ۴ (۳) ،۱۳۹-۱۵۰،1399.
30- میلانی، امید، فلاح فرامرزی، محسن، باقری مجد، روح اله، طیاری فرد، آسیه. بررسی رابطه بین فرهنگ مشارکتی با مدیریت دانش و تأثیر آنها در توسعه سازمانی. نوآوری های مدیریت آموزشی, 14(2), 25-36،1398.
31- Abuzaid, A.N. Exploring the impact of strategic intelligence on entrepreneurial orientation: a practical study on the Jordanian diversified financial services companies, International Management Review, 13 (1), 72-84,2017.
32- Agha, S., Atwa, E. and Kiwan, S. The impact of strategic intelligence on firm performance and the mediator role of strategic flexibility: an empirical research in the biotechnology industry, International Journal of Management Science, 1(5), 65-72,2014.
33- Ahmadi, M., Baei, F., Hosseini-Amiri, S. M., Moarefi, A., Suifan, T. S., & Sweis, R. (2020). Proposing a model of manager's strategic intelligence, organization development, and entrepreneurial behavior in organizations. Journal of Management Development.
34- Al-Zubi, H. A. (2016). Aspects of strategic intelligence and its role in achieving organizational agility: An empirical investigation. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(4), 2222-6990,2016.
35- Bouncken,R, Martin ,R, Roman ,B, Sascha , K,Coworking S: Empowerment for entrepreneurship an d innovation in the digital and sharing economy, Journal of Business Research , 11, 102-110 ,2020.
36- Calza, F., Cannavale, C., & Nadali, I. Z. (2020). How do cultural values influence entrepreneurial behavior of nations? A behavioral reasoning approach. International Business Review, 29(5), 1-13,2020.
37- Dedahanov, A. T., Lee, D. H., Rhee, J., & Yoon, J. Entrepreneur’s paternalistic leadership style and creativity. Management Decision,2016.
38- Doanh, D. C. (2021). The moderating role of self-efficacy on the cognitive process of entrepreneurship: An empirical study in Vietnam. Exploring the Link Between Entrepreneurial Capabilities, Cognition, and Behaviors, 147.
39- Fadda, N., & Sørensen, J. F. L. The importance of destination attractiveness and entrepreneurial orientation in explaining firm performance in the Sardinian accommodation sector. International Journal of Contemporary Hospitality Managemen,29(6),1684-1702,2017.
40- Guichard, J.L. (2011), An Application of Ancient Chinese Philosophical Beliefs of Leadership as Definedwithin Sun Tzu’s the Art of War: Creating an Instrument to Measure the Strategic Intelligence ofa Leader, Doctoral dissertation, Regent University
41- Kori, B. W., Muathe, S. M., & Maina, S. M. (2021). Strategic Intelligence and Firm Performance: An Analysis of the Mediating Role of Dynamic Capabilities from Commercial Banks in Kenya. Journal of Business, 9(1), 1-11.
42- Lok, P. and Crawford, J. (2000), The application of a diagnostic model and surveys in organizational development”, Journal of Managerial Psychology, 15 ( 2), 108-124,2000.
43- Marín, M. A. F. VStrategic Intelligence Management and Decision Process: An Integrated Approach in an Exponential Digital Change Environment. In Leadership, Management, and Adoption Techniques for Digital Service Innovation IGI Global,65-85,2020
44- Mu, J., Ellen, T., Gang, P. and Di Benedetto, A. . Strategic orientation and new product
development performance: the role of networking capability and networking ability, Industrial
Marketing Management, 64 (7),187-201,2017.
45- Pellissier, R. and Kruger, J.P. (2011), A study of strategic intelligence as a strategic management tool
in the long-term insurance industry in South Africa , European Business Review, 23 (6), 609-631,2011.
46- Preller, R., Patzelt, H., & Breugst, N. (2020). Entrepreneurial visions in founding teams: Conceptualization, emergence, and effects on opportunity development. Journal of Business Venturing, 35(2), 105914,2020.
47- Prencipe,A,Corsi,C,Rodríguez-Gulías,M,Fernández-López,D, Influence of the regional
entrepreneurial ecosystem and its knowledge spillovers in developing successful university spinoffs, Socio-Economic Planning Sciences Available online 26 100814 ,February 2020,
48- Ririhena, R. L., & Notanubun, Z. Organizational Development and Change Along with the Reinventing in Education. jurnal pendidikan profesi guru indonesia (jppgi), 1(1), 21-27,2021.
49- Rozbicka, P., Kamiński, P., Novak, M., & Jankauskaitė, V. The Organizational Development of Nongovernmental Organizations in Central and Eastern Europe. In Achieving Democracy Through Interest Representation.Palgrave Macmillan, Cham. 115-136,2021.
50- Salehi, M., Yazdani, M., & Mirzaee, M. The Effect of Spiritual and Emotional Intelligence of Managers on Corporate Financial Performance. Journal of Health Accounting, 6(1), 68-87,2017.
51- Schickinger, A., Bierl, P. A., Leitterstorf, M. P., & Kammerlander, N. (2021). Family-related goals, entrepreneurial investment behavior, and governance mechanisms of single family offices: An exploratory study. Journal of Family Business Strategy, 100393.
52- Summey, T. Emotional intelligence: a framework for the competencies and traits of reference and user services librarians. In Emotion in the Library Workplace. Emerald Publishing Limited,2017.
53- Yunis, M., El-Kassar, A. N., & Tarhini, A. Impact of ICT-based innovations on organizational performance: The role of corporate entrepreneurship. Journal of Enterprise Information Management, 30(1), 122-141,2017.
54- Zampetakis, L.A. and Moustakis, V. (2007), Entrepreneurial behaviour in the Greek public
sector, International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, Vol. 13 No. 1,
pp. 19-38
55- Zhou, K., Yim, C. and Tse, D. The effects of strategic orientations on technology- and marketbased breakthrough innovations”, Journal of Marketing, 69 ( 2), 42-60,2005.
56-
1- اسلامی، سید محمود، بازآیی، قاسمعلی. (1399). اولویتبندی و تحلیل عوامل مؤثر بر کاهش هزینهها در سازمان صدا و سیما با رویکرد بلوغ مدیریت دانش. پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی, 12(45)، 21-46،1399.
2- آزادی، یدالله، عیدی پور،کامران، بخیت, معصومه, قائمی, بهاره. رابطة هوش استراتژیک مدیران با عملکرد شغلی و موفقیت سازمانی کارکنان از دیدگاه کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،10(2)،1400.
3- بادلی، فائزه و فرهادی محلی، علی،بررسی تاثیر تفکر استراتژیک بر توسعه سازمانی با توجه به نقش میانجی هوش استراتژیک (مورد مطالعه:سازمان امور مالیاتی)،چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت کسب و کار و بازرگانی،تهران،1398.
4- بهزادی، نازنین، رضوی, سید مصطفی, حسینی, سید رسول. طراحی الگوی مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد کارآفرینی سازمانی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی،7(4)،697-713،1393.
5- ترک زاده،جعفر.توسعه سازمانی دانشگاه علوم انتظامی،دانش انتظامی ،8(3)،49-32،1385 .
6- ثمری، عیسی، یمنی دوزی سرخابی، محمد، صالحی عمران، ابراهیم، گرائی نژاد، غلامرضا. بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در فرآیند «توسعه دانشگاهی دردانشگاههای دولتی ایران. دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی،2 (4)،67-100،1393،1393.
7- الحسینی ، سید حسن . بالندگی سازمانی . تهران : انتشارات بهاریه ،1397.
8- حق شناس گرگابي،محمد،خسروي،محمد.بررسی نظری نقش هوشمندی استراتژیک در توسعه تفکر استراتژیک سازمانی، كنفرانس بين المللي مديريت و اقتصاد در قرن 21، 2(1):1-20،1395.
9- خلفی، امیر، خواجه ئیان، داتیس، بدیع زاده، علی. توسعه کارآفرینی رسانه ای سازمانی با استفاده از درگیرسازی مخاطب در پلتفرمهای اجتماعی. مطالعات رسانه ای, 14(شماره 1(پیاپی44)), 59-69،1398.
10- دوستار محمد، بابازاده طاهره ، مرادی محمود (1398)، بررسی تاثیر یادگیری بر نوآوری با تقش تعدیل گری اینرسی سازمانی، نشریه علمی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دوره 9، شماره 2، 198-165،1398.
11- دیانتی، ربابه، زارع زیدی، علیرضا، (1396) نقش مديريت منابع انساني در تقويت كارآفريني سازماني، مطالعات كاربردي در علوم مديريت و توسعه، 4(6): 1-12،1396.
12- رضایی، بابک،زرگر، سیدمحمد،همتیان،هادی. بررسی تاثیر ابعاد مدیریت منابع انسانی سبز بر توسعه سازمانی پایدار، آموزش علوم دریایی، دوره 7، شماره 20، 108-93،1399.
13- رضائیان،علی. مبانی سازمان و مدیریت ، تهران : نشر سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها، 1397 .
14- زارع، وحید، نوربخش، مهوش، نوربخش، پریوش، شجیع، رضا، کفچه، پرویز. طراحی مدل هوش راهبردی بهعنوان ابزار توسعه مدیریت راهبردی در وزارت ورزش و جوانان. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی،4(16)،83-114،1399.
15- زندی، مرجان، رحیمی فرجاد، حاجیه. واکاوی میانجی گری کارآفرینی سازمانی در تأثیر نوآوری سازمانی بر عملکرد سازمانی ( مورد مطالعه کارکنان بانک کشاورزی)، مطالعات منابع انسانی، 9(4)، 103-122،1398.
16- سالاری، رضا، یعقوبی، نورمحمد.بررسی تاثیر هوش استراتژیک مدیران بر عملکرد کارکنان دانشگاه سیستان و بلوچستان، همایش ملی اقتصاد، مدیریت توسعه و کارآفرینی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی، 1-17، 1398 .
17- سپهوند، رضا، جعفری، میثم، ویشلقی، مهدیه. قدرت ارتباطات استراتژیک و توسعه سازمانی در شرکت های دولتی در گذر زمان : تحلیل نقش میانجی شبکه سازی سیاسی (مورد مطالعه: شرکت های تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران). بهبود مدیریت،13(4)،165-187،1398.
18- شاه آبادی ابوالفضل، شهبازی شقایق، سهرابی وفا حسین. تاثیر عوامل درونسازمانی و برونسازمانی (سیاستهای کلان اقتصادی) بر رفتار کارآفرینانه مدیران میانی دانشگاههای منتخب ایران. فرایند مدیریت و توسعه. ، ۲۸ (۳) :۶۳-۸۴،1394.
19- شمس جاوی، نسرین،بهمئی، لیلا. هوش استراتژیک اعضای هیأت علمی، شاخصی تأثیرگذار بر پیاده سازی دانش در دانشگاه ها مطالعه موردی: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. فصلنامه توسعه آموزش جندی شاپور اهواز،9(2)،93-100،1397.
20- طهماسبی، داریوش، آقازاده، هاشم،سلیمان زاده، امید. اثر بازاریابی داخلی و کارآفرینی سازمانی بر عملکرد(بهرهوری، مالی و توسعه کارکنان) بانک تجارت. مدیریت بهرهوری, 13(2(49) تابستان), 69-91،1398.
21- فاتح راد، مهدی. (1384). توسعه مبتنی بر دانایی، دانشگاه کارآفرین و ارتباط موثر صنعت و دانشگاه. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 3(8) ،70-81،1384.
22- فردوسي، محمدحسن، فراهاني ابوالفضل، کشاورز لقمان . طراحي الگوي کارآفريني سازماني مبتني بر رابطه ي ساختار و استراتژي سازماني در وزارت ورزش و جوانان جمهوري اسلامي ايران، پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت ورزش، 11(1) ، 75-61،1398.
23- فروغی زهرا، خانی ناصر، سلطانی ایرج. هوش استراتژیک مدیران شاخصی مهم در تصمیم گیری بهینه. تدبیر. ۲۶ (۲۸۳) :۳۷-۴۲،1395.
24- قره خانی،محسن ،پورهاشمی،سیده ام سلمه. بررسی عوامل تأثیرگذار در رسانههای اجتماعی بر تصمیمگیری خرید بیمه.فصلنامه رشد فناوری،17(67) ،41-50،1400.
25- کلابی، امیرمحمد، کریمی راد، سیمین. شناسایی و تبیین آمیختۀ بازطراحی مدلهای کسب و کار با رویکرد کارآفرینی سازمانی در صنعت گردشگری. مطالعات مدیریت گردشگری, 15(50), 253-276،1399.
26- کمری، حبیب، نوریان، محمد، سلیمانی، نادر، مسعودی ندوشن، عصمت طراحی مدل تفکر استراتژیک مدیران دانشگاه جامع علمی کاربردی. تحقیقات مدیریت آموزشی،9 (35)،41-60،1397.
27- محمدی، مرضیه و کهن سال، اردشیر.بررسی رابطه بین هوش تجاری و کارآفرینی سازمانی در دانشگاه پیام نور هرمزگان،چهارمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در علوم انسانی، چالشها و راه حل ها،تهران،1397.
28- مقیمی، سید محمد, زالی, محمدرضا, مرزبان, شیرمراد. بررسی رفتارکار آفرینانه مدیران میانی دانشگاه تهران. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 6(11)،123-144،1393.
29- میری رمی سیده فاطمه، دلگشائی یلدا، محمودی امیرحسین. ارائه الگوی هوش استراتژیک مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران با رویکرد نظری دادهبنیاد. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت. ۴ (۳) ،۱۳۹-۱۵۰،1399.
30- میلانی، امید، فلاح فرامرزی، محسن، باقری مجد، روح اله، طیاری فرد، آسیه. بررسی رابطه بین فرهنگ مشارکتی با مدیریت دانش و تأثیر آنها در توسعه سازمانی. نوآوری های مدیریت آموزشی, 14(2), 25-36،1398.
31- Abuzaid, A.N. Exploring the impact of strategic intelligence on entrepreneurial orientation: a practical study on the Jordanian diversified financial services companies, International Management Review, 13 (1), 72-84,2017.
32- Agha, S., Atwa, E. and Kiwan, S. The impact of strategic intelligence on firm performance and the mediator role of strategic flexibility: an empirical research in the biotechnology industry, International Journal of Management Science, 1(5), 65-72,2014.
33- Ahmadi, M., Baei, F., Hosseini-Amiri, S. M., Moarefi, A., Suifan, T. S., & Sweis, R. (2020). Proposing a model of manager's strategic intelligence, organization development, and entrepreneurial behavior in organizations. Journal of Management Development.
34- Al-Zubi, H. A. (2016). Aspects of strategic intelligence and its role in achieving organizational agility: An empirical investigation. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 6(4), 2222-6990,2016.
35- Bouncken,R, Martin ,R, Roman ,B, Sascha , K,Coworking S: Empowerment for entrepreneurship an d innovation in the digital and sharing economy, Journal of Business Research , 11, 102-110 ,2020.
36- Calza, F., Cannavale, C., & Nadali, I. Z. (2020). How do cultural values influence entrepreneurial behavior of nations? A behavioral reasoning approach. International Business Review, 29(5), 1-13,2020.
37- Dedahanov, A. T., Lee, D. H., Rhee, J., & Yoon, J. Entrepreneur’s paternalistic leadership style and creativity. Management Decision,2016.
38- Doanh, D. C. (2021). The moderating role of self-efficacy on the cognitive process of entrepreneurship: An empirical study in Vietnam. Exploring the Link Between Entrepreneurial Capabilities, Cognition, and Behaviors, 147.
39- Fadda, N., & Sørensen, J. F. L. The importance of destination attractiveness and entrepreneurial orientation in explaining firm performance in the Sardinian accommodation sector. International Journal of Contemporary Hospitality Managemen,29(6),1684-1702,2017.
40- Guichard, J.L. (2011), An Application of Ancient Chinese Philosophical Beliefs of Leadership as Definedwithin Sun Tzu’s the Art of War: Creating an Instrument to Measure the Strategic Intelligence ofa Leader, Doctoral dissertation, Regent University
41- Kori, B. W., Muathe, S. M., & Maina, S. M. (2021). Strategic Intelligence and Firm Performance: An Analysis of the Mediating Role of Dynamic Capabilities from Commercial Banks in Kenya. Journal of Business, 9(1), 1-11.
42- Lok, P. and Crawford, J. (2000), The application of a diagnostic model and surveys in organizational development”, Journal of Managerial Psychology, 15 ( 2), 108-124,2000.
43- Marín, M. A. F. VStrategic Intelligence Management and Decision Process: An Integrated Approach in an Exponential Digital Change Environment. In Leadership, Management, and Adoption Techniques for Digital Service Innovation IGI Global,65-85,2020
44- Mu, J., Ellen, T., Gang, P. and Di Benedetto, A. . Strategic orientation and new product
development performance: the role of networking capability and networking ability, Industrial
Marketing Management, 64 (7),187-201,2017.
45- Pellissier, R. and Kruger, J.P. (2011), A study of strategic intelligence as a strategic management tool
in the long-term insurance industry in South Africa , European Business Review, 23 (6), 609-631,2011.
46- Preller, R., Patzelt, H., & Breugst, N. (2020). Entrepreneurial visions in founding teams: Conceptualization, emergence, and effects on opportunity development. Journal of Business Venturing, 35(2), 105914,2020.
47- Prencipe,A,Corsi,C,Rodríguez-Gulías,M,Fernández-López,D, Influence of the regional
entrepreneurial ecosystem and its knowledge spillovers in developing successful university spinoffs, Socio-Economic Planning Sciences Available online 26 100814 ,February 2020,
48- Ririhena, R. L., & Notanubun, Z. Organizational Development and Change Along with the Reinventing in Education. jurnal pendidikan profesi guru indonesia (jppgi), 1(1), 21-27,2021.
49- Rozbicka, P., Kamiński, P., Novak, M., & Jankauskaitė, V. The Organizational Development of Nongovernmental Organizations in Central and Eastern Europe. In Achieving Democracy Through Interest Representation.Palgrave Macmillan, Cham. 115-136,2021.
50- Salehi, M., Yazdani, M., & Mirzaee, M. The Effect of Spiritual and Emotional Intelligence of Managers on Corporate Financial Performance. Journal of Health Accounting, 6(1), 68-87,2017.
51- Schickinger, A., Bierl, P. A., Leitterstorf, M. P., & Kammerlander, N. (2021). Family-related goals, entrepreneurial investment behavior, and governance mechanisms of single family offices: An exploratory study. Journal of Family Business Strategy, 100393.
52- Summey, T. Emotional intelligence: a framework for the competencies and traits of reference and user services librarians. In Emotion in the Library Workplace. Emerald Publishing Limited,2017.
53- Yunis, M., El-Kassar, A. N., & Tarhini, A. Impact of ICT-based innovations on organizational performance: The role of corporate entrepreneurship. Journal of Enterprise Information Management, 30(1), 122-141,2017.
54- Zampetakis, L.A. and Moustakis, V. (2007), Entrepreneurial behaviour in the Greek public
sector, International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, Vol. 13 No. 1,
pp. 19-38
55- Zhou, K., Yim, C. and Tse, D. The effects of strategic orientations on technology- and marketbased breakthrough innovations”, Journal of Marketing, 69 ( 2), 42-60,2005.
56-