پیشبینی اختلالهای شخصیت بر اساس ترومای پیچیده و روابط موضوعی با میانجیگری توانمندی ایگو در دانشجو معلمان
محورهای موضوعی : روانشناسی
1 - دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
2 - دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
کلید واژه: اختلالات شخصیت, ترومای پیچیده, روابط موضوعی, توانمندی ایگو, دانشجو معلمان.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین پیشبینی اختلالهای شخصیت بر اساس ترومای پیچیده و روابط موضوعی با نقش میانجیگری توانمندی ایگو انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دبیری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی در نیمسال دوم سال تحصیلی 1400 -1399 شامل شد. شرکتکنندگان 161 نفر دختر و پسر بودند که به روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از مصاحبه بالینی ساختاریافته برای محور 2 (اختلالات شخصیت) (SCID-II)، پرسشنامه روابط ابژه بل (BORI)، پرسشنامه ترومای دوره کودکی (CTQ) و مقیاس توانمندی ایگو (EES) استفاده شد. دادههای از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تحلیل شد. یافتهها نشان داد؛ ترومای پیچیده و روابط ابژه با نقش میانجی توانمندی ایگو، اختلالهای شخصیت در دانشجو معلمان را پیشبینی میکنند. بین اختلالهای شخصیت و ترومای پیچیده، بین اختلالهای شخصیت و روابط ابژه و بین اختلالهای شخصیت و توانمندی ایگو در دانشجو معلمان رابطه وجود دارد. همچنین روابط ابژه با نقش میانجی توانمندی ایگو، اختلالهای شخصیت در دانشجو معلمان را پیشبینی میکنند. بهطور کلی زمانی که ترومای پیچیده و روابط موضوعی ضعیف با والدین از دوران کودکی در دانشجو معلمان شکل گرفته شده باشد، ایگو هم ضعیف رشد میکند و در نتیجه فرد در معرض اختلالهای شخصیت قرار خواهد گرفت.
The aim of this study was to examine the prediction of personality disorders based on complex trauma and object relations with the mediating of ego empowerment. The research method was descriptive-correlational. The statistical population of the present study was all male and female undergraduate students of Shahid Rajaee Teacher Training University in Tehran in the first semester of the academic year 2020-2021. A total of 161 girls and boys participated in this study by available random sampling method. To collect research data, Scales of Personality Questionnaire (SCID-II), Bell Object Relationship Questionnaire (BORI), Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) and Ego Empowerment Scale (PIES) were used. The collected data were analyzed through Pearson correlation coefficient and path analysis. The findings showed Complex trauma and object relationships with the mediating role of ego empowerment predict personality disorders in student-teachers. And there is a relationship between personality disorders and complex trauma, between personality disorders and object relationships, and between personality disorders and ego empowerment in student-teachers. Also, object relationships with the mediating role of ego empowerment predict personality disorders in student-teachers. In general, when a childhood complex trauma and weak object relations with parents develops in the student teachers, the ego also grows poorly, and as a result, the student teachers are exposed to personality disorders
اسلامی، نرگس؛ حشمتی، رسول و اسماعیلپور، خلیل. (1398). اثربخشی روایت درمانی گروهی بر توانمندی ایگو بر توانمندی ایگو زنان سرپرست خانوار. مطالعات پلیس زنان. 14(32)، 17-5.
باقرینژاد، مینا؛ روشن چسلی، رسول؛ رمضانی، محمدآرش و رسولزاده طباطبایی، کاظم.(1399). ادراک خود در مراجع ایرانی باسابقهای از ترومای پیچیده: یک مطالعه پدیدارشناسی. فصلنامه علمی مطالعات روانشناسی بالینی.10(38)،34-1.
بشارت، محمدعلی؛ شفیعی، رزا و رحیمی نژاد، عباس. (1396). رابطه بین کنش وری ادراکشده خانواده و سبکهای هویت: نقش واسطهای استحکام من. فصلنامه خانواده پژوهی. 1(49)، 24-7.
بشرپور، سجاد و عینی، ساناز. (1396). پیشبینی اختلالات شخصیت بر پایه مدل پنج عاملی جایگزین زاکرمن- کلمن و قدرت ایگو. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. 19(5)، 93-84.
پرویز، کوروش؛ آقامحمدیان شعرباف، حمیدرضا؛ قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی و دهقانی، محمود. (1395). رابطه توانمندی ایگو و فراشناخت در دانشجویان دختر و پسر. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی), 9(2), 118-126.
تمناییفر، محمدرضا و قاسمی، المیرا. (1396). تبیین اهمالکاری تحصیلی براساس صفات شخصیت و مهارت مدیریت زمان. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری، 5(8) ،223-244.
حبیب الهی، سعید؛ حسینی، طیبه؛ طیبی چوبری، مرتضی و عاشوری، جمال. (1393). رابطه صفات شخصیت، سبکهای یادگیری و راهبردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی فیزیک. دو فصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری. 2(2)، 15-1.
حشمتی، رسول. ناصری، الهه. پرنیان خوی؛ مریم. (1397). نقش سرکوبگی عاطفی و توانمندی ایگو در پیشبینی مصرف و عدم مصرف سیگار در بیماران مبتلا به سرطان. فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی سلامت. 7 (4)، 19-7
خسروی، رحمت الله و جهانگیری، مهدی. (1399). تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر خودکارآمدی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان. دو فصلنامه مطالعات و برنامه درسی آموزش عالی. 10(19)، 87-65.
رحمتیان، فاطمه؛ هاشمیان، سیدسپهر؛ برجعلی، احمد و حبیبی، مجتبی. (1395). رابطه ادراک فرد از والدگری پدر با روابط موضوعی و مکانیسمهای دفاعی. مجله طب نظامی. 1، 30-17.
رحیمی احمدآبادی، سمیه؛ عطاران، حمید و فتوت، اکرم. (1399). بررسی رابطه اختلالات شخصیت و بهره هوشی در مجرمین قتل عمد ارجاع شده به سازمان پزشکی قانونی خراسان رضوی در سالهای 1398-1397. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت. 7 (5)، 51-41
زارعی، گیتی؛ رحیمیان بوگر، اسحق؛ معاضدیان، آمنه و جهان، علی. (1399). تغییرات سازمان شخصیت در بازههای زمانی مختلف درمان معطوف به انتقال در اختلالات شخصیت خوشه B. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی کاربردی. 14(6)، 493-473.
سلطانی عظمت، ابراهیم؛ محمدیان، ابوالفضل؛ عزیزی، سولماز؛ گلزار پور، مجید و یارمحمدی واصل، مصیب. (1396). آزمون مقایسهای تروماهای کودکی در معتادان جنسی و افراد سالم. فصلنامه علوم اعصاب شفای خاتم. 5(2)، 43-51.
شریفی، ونداد؛ اسعدی، محمد؛ محمدی، محمدرضا؛ امینی، همایون؛ کاویانی، حسین؛ سمنانی، یوسف و همکاران.(1383). پایایی و قابلیت اجرای نسخۀ فارسی مصاحبۀ ساختاریافتۀ تشخیصی برای (SCID) DSM-IV تازههای علوم شناختی. ۶ (۱ و ۲)، 22-10.
صالحی، مسلم. (1397). نقش واسطهای عزت نفس در رابطه ی بین ویژگیهای شخصیتی و عملکرد شغلی دبیران شهر مرودشت. مجله روشها و مدلهای روانشناختی، 9 (31)، 24-1.
فهمیده، سمانه؛ پور حسین، رضا و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1397). نقش واسطهای استحکام من در رابطه بین تحول من و سلامت روانی در دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه تهران. فصلنامه علوم شناختی. 17(67)، 309-303.
محمدپور، ابراهیم؛ حیدری، الناز و جمشیدی، سمانه. (1398). بررسی روند علاقهمندی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان کردستان به حرفه معلمی. فصلنامه توسعه حرفهای معلم. 4(3)، 14-1.
محمد خانی، پروانه. (1389). مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالهای DSM-IV-TR، تهران: دانژه.
مسگریان، فاطمه؛ آزادفلاح، پرویز؛ فراهانی، حجت اله و قربانی، نیما.(1396). ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس روابط موضوعی بل. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار). 2 (29)، 204-193.
نبوی، سید صادق.(1399). پیشبینی سلامت روانی دانشجو معلمان بر اساس متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی. فصلنامه پژوهش در تربیت معلم. 3(2)، 153-135.
Andersen B, Lavoie Jc, Dunkel Cs. Individuation and Parents as People: Measureement Concerns Re-garding Two Aspects of Autonomy. Journal of Ado-lescence. 2007; 30 (5): 721-60.
America Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Translated to Persian by Rezai F, Fakhraie A. Farmand A. Hashemi. Azar G. Shamloo F, Nilufari A, Tehran: Arjmand PUB: 2013:648.
Bell M d. Bell object relations and reality testing inventory (BORRTI): Manual Los Angele CA: Western Psychological Services: 1995.
Bonomi AE, Cannon EA, Anderson ML, Rivara FP, Thompson RS. Association between self-reported health and physical and/or sexual abuse experienced before age 18. Child Abuse Negl. 2008; 32(7): 693– 70
Coetzer BR. Obsessive-compulsive disorder following brain injury: a review. Int J Psychiatry Med. 2004;34(4):363-77. doi: 10.2190/XENN-NNWT-7N2K-R26A
Cohen JA, Bukstein O, Walter H, Benson SR, Chrisman A, Farchione TR, et al. Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with posttraumatic stress disorder. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2010; 49(4): 414– 430.
Cramer P. Defense Mechanisms in Psychology Today: Further Processes for Adaptation. American Psychologist. 2000; 55(6):637.
Davis,S.F., Bremer, S.A., Anderson, B.J., Tramill, J.L. The interrelationships of ego strength, self- steem, death anxiety and gender in under graduate college students. J Gen Psychol 1983 Jan 1; 108(1),9-55
Drummond, A., & Philipp, M. C. (2017). Commentary: “misguided effort with elusive implications” and “a multi-lab pre-registered replication of the ego depletion effect”. Frontiers in psychology, 8, 273
Englert, C., Koroma, D., Bertrams, A., & Martarelli, C. S. (2019). Testing the validity of the attention control video: An eye-tracking approach of the ego depletion effect. PloS one, 14(1), e0211181.
Gabbard, G. O. (2010). Long-term Psychodynamic Psychotherapy: A Basic Text. Core competencies in psychotherapy. American Psychiatric Pub.
Hibbard MR, Uysal S, Kepler K, Bogdany J, Silver J. Axis I psychopathology in individuals with traumatic brain injury. J Head Trauma Rehabil. 1998 Aug;13(4):24-39
Huang, Z. H., Hou, C. L., Huang, Y. H., He, X. Y., Wang, Q. W., Chen, X., Wang, Z. L., Wang, S. B., & Jia, F. J. (2019). Individuals at high risk for psychosis experience more childhood trauma, life events and social support deficit in comparison to healthy controls. Psychiatry Research, 273, 296-302. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2019.01.060
Kessler, R.C., Aguilar- Gaxiola,s., Alonso, T., Benjet, C., Bromet, E.J., Cardoso, G., & Florescu, S. ( 2017). Trauma and PTSD in the WHO world mental health surveys. European Journal of Psychotraumatology, 8(sup 5), 1353383. Doi.org/10.1080/20008198.2017.1353383
Kisiel, C., Patterson, N., Torgersen, E., den Dunnen, W., Villa, C., & Fehrenbach, T. (2018). Assessment of the complex effects of trauma across child serving settings: Measurement properties of the CANS-Trauma Comprehensive. Children and Youth Services Review,86,64-75.
Krueger, R. F., Derringer, J., Markon, K. E., Watson, D., & Skodol, A. E. (2012). Initial construction of a maladaptive personality trait model and inventory for DSM-5. Psychological Medicine. 42(9),1879-1890
Mergler, M., Driessen, M., Havemann-Reinecke, U., Wedekind, D., Lüdecke, C., Ohlmeier, M., Chodzinski,C., Teuniben, S., Weirich, S., Kemper, U., Renner, W & Schafer, I. (2018). Differential relationships of PTSD and childhood trauma with the course of substance use disorders. Journal of substance abuse treatment, 93, 57-63
. Moreno-Manso JM, García-Baamonde ME, Blázquez-Alonso M, Guerrero-Barona E, GodoyMerino MJ. Empathy and coping strategies in youths subject to protection measures. Child Youth Serv Rev. 2018; 93: 100–107
Novelo, M., von Gunten, A., Jardim, G. B. G., Spanemberg, L., de Lima Argimon, I. I., & Nogueira, E. L. (2018). Effects of childhood multiple maltreatment experiences on depression of socioeconomic disadvantaged elderly in Brazil. Child Abuse & Neglect, 79, 350-357.
Pur, I. G. (2014). Emotion regulation intervention for complex developmental trauma: working with street children. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 159, 697-701. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.12.471
Russo, M., Mahon, K., Shanahan, M., Solon, C., Ramjas, E., Turpin, J., & Burdick, K. (2015). The association between childhood trauma and facial emotion recognition in adult with bipolar disorder. Psychiatry Research, 229, 771- 776.
Simpson, L., & Jenny, C. (2010). An exploration of ego impairment in Bipolar Mood Disorder using the Impairment Index-2. University of Pretoria, Faculty of Humanities. University of Pretpri.
Singh, N., & Anand, A. (2015). Ego- strength and self-concept among adolescents. A study on gender differences. International Journal of Indian Psychology, 3, 54-46.
Singh R. K. & Goritz A. S. (2018). Ego Depletion Does Not Interfere with Working Memory Performance, 9. Stroop, J. R. (1935). Studies of interference in serial verbal reactions. Journal of Experimental Psychology, 18(6), 643-662.
Waqas, A., Rehman, A., Malik, A., & Muhammad, U. S. N. (2015). Association of ego defense mechanisms with academic performance, anxiety and depression in medical students: A mixed methods study. Cures, 7(9), 337-347.
Xie, P., Wu, K., Zheng, Y., Guo, Y., Yang, Y., He, J., Ding, Y., & Peng, H. (2018). (2018). Prevalence of childhood trauma and correlations between childhood trauma, suicidal ideation, and social support in patients with depression, bipolar disorder, and schizophrenia in southern China. Journal of Affective Disorders, 228, 41-48
Zou, Z., Huang, Y., Wang, J., He, Y., Min, W., Chen, X., Wang, J., & Zhou, B. (2016). Association of childhood trauma and panic symptom severity in panic disorder: Exploring the mediating role of alexithymia. Journal of Affective Disorders, 206, 133-139.