جايگاه عدالت در فقه اماميه
محورهای موضوعی : فقه و حقوق اسلامیمهدی ترکاشوند 1 , صدیقه زاهدی فر 2 , علی حسین احتشامی 3
1 - دانشجوی دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد محلات ، دانشگاه آزاداسلامی، محلات، ایران.
2 - کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، گروه حقوق، دانشکده علوم انسانی، واحد تویسرکان، دانشگاه آزاد اسلامی، تویسرکان، ایران.
3 - دانشیار الهیات، الهیات علوم قرآن و حدیث، گروه گروه الهیات و فقه و مبانی حقوق ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد دورود، دانشگاه آزاد اسلامی، دورود، ایران.
کلید واژه: عدالت, فقه امامیه, گناه, توبه.,
چکیده مقاله :
بررسى مسأله عدالت در فقه از اهميت بالايى برخوردار است؛ چرا كه در جاى جاى فقه از عبادات و سياست تا مسائل قضايى و مانند آنها، احكامى را مىيابيم كه با عدالت انسان گره خورده است. عدالت در تمام ابعاد زندگي انسان، بايد رعايت شود. عدالت با حسن ظاهر افراد، شيوع و شهادت دوعادل ثابت ميشود. و عدالت با ارتكاب گناه (چه كبيره مانند شرك، زنا، لواط، ارتداد و... ملاك گناه كبيره بودن اين است كه در روايات و آيات وعدهي عذاب براي آن شده است و چه گناه صغيره). از بين ميرود. البته برخي فقها معتقدند كه تمام گناهان حتي گناهان صغيره، كبيره اند؛ چون در همهي آنها معصيت خداوند ميشود. و اين نظريه قوي است. (يعني گناه هر گونه كه باشد معصيت خداوند در آن است و نيازي به تقسيم كبيره و صغيره بودن نيست). در مورد اين كه خلاف مروت باعث سقوط عدالت ميشود ميان فقها اختلاف نظر است؛ و قول صحيح اين است كه خلاف مروت باعث سقوط عدالت ميگردد. ولي با توبه كردن باز عدالت فرد محرز ميشود.
The study of the issue of justice in jurisprudence is of great importance; Because everywhere in jurisprudence, from worship and politics to judicial issues and the like, we find rulings that are tied to human justice. Justice must be observed in all aspects of human life. Justice is proved by the good appearance of individuals, the prevalence and martyrdom of the two just. And justice by committing a sin (how great, such as polytheism, adultery, sodomy, apostasy, etc. The criterion of being a great sin is that in the narrations and verses the promise of punishment has been promised for it, and what a minor sin). Disappears. Of course, some jurists believe that all sins, even minor ones, are major; Because in all of them, God becomes a sinner. And this theory is strong. (That is, sin, whatever it may be, is God's sin in it, and there is no need to divide the great and the small). There is a difference of opinion among the jurists as to why justice falls against morality; And the correct statement is that against morality, justice will fall. But by repenting again, one's justice is established.
Quran Kareem
Nahj al-Balaghah
Ibn Manzur, Muhammad bin Mukarram, (1985), Lisan al-Arab, Beirut: Dar Ihya al-Turath al-Arabi.
Ansari, Morteza,(1995), Makaseb, Qom, Dehqani.
Ansari, Morteza (2001), Sighat al-Aqood wa al-Iqa'at, Qom, Majma'e Andisheh-e Eslami, Iran, vol. 1.
Ibn Idris Heli, Muhammad bin Mansur,(2010), Al-Sarair al-Hawi li Tahrir al-Fatawa, Qom, Islamic
Research Center.
Ibn Hamzeh,(2010), Al-Wasilah ila Nil al-Fadilah, Qom, Islamic Computer Science Research Center.
Ibn Barraj,(2012), Al-Muhadhdhab, Qom, Islamic Computer Science Research Center.
Ibn Abi Jumhur,(2012), Awali al-La'ali, Qom, Islamic Computer Science Research Center.
Taftazani, Saad al-Din,(1990), Sharh al-Mukhtasar, vol. 2, Qom: Allameh.
Bani Hashemi, Sayyid Mohammad Hussein,(2012), Risalah Dovvom Marja', vol. 1, Qom, Islamic
Research Center.
Bayhaqi, Sunan Bayhaqi, (2010),Qom, Islamic Computer Science Research Center.
Khomeini, Ruhollah Musavi,(2001), Tahrir al-Wasilah, Qom, Imam Khomeini's Works Publication
Office.
Hur Ameli, Muhammad bin Hassan,(2012), Wasa'il al-Shi'ah, Qom, Islamic Computer Science Research
Center.
Khouri Shertoni, Saeed, (2007),Aqrab al-Mawared, vol. 2, Tehran: Dar al-Aswah.
Halabi, Abu Salah, (2012), Al-Kafi fi al-Fiqh, Qom, Islamic Computer Science Research Center.
Dosouqi, Mohammad bin Mohammad Arfah,(2012), Hashiyat al-Dosouqi, Qom, Islamic Research
Center.
Sayyid Morteza, Ali bin Hussein Musavi,(1994), Intisar fi Enfradat al-Imamiyah, Qom, Hawzah Ilmiyah.
Sabzavari, Sayyid Abdul Ali Musavi,(2009), Mahdhab al-Ahkam, Qom: Dar al-Tafsir.
Sheikh Mufid, Muhammad bin Nu'man, (1990), Al-Muqni'ah, vol. 2, Qom: Islamic Publication
Foundation.
Sheikh Tusi, Muhammad bin Hassan,(1996), Al-Khilaf, Qom: Islamic Publication Foundation.
Sheikh Tusi, Muhammad bin Hassan (2012),، Tahdhib al-Ahkam, Qom, Islamic Research Center.
Sheikh Tusi, Muhammad bin Hassan (2012),Al-Mabsut, Qom, Islamic Computer Science Research
Center.
Sheikh Tusi, Muhammad bin Hassan(2012), Al-Nihayah, Qom, Islamic Computer Science Research
Center.
Shahid Awwal, Muhammad bin Maki,(1998), Dhikr al-Shi'ah, Qom, Al-Bayt (a) Foundation.
Shahid Awwal, Muhammad bin Maki (2012),Al-Qawaid wa al-Fawa'id, Qom, Islamic Computer Science
Research Center.
Shahid Thani, Zain al-Din bin Ali,(2004), Al-Rawdah al-Bahiyyah fi Sharh al-Luma al-Dimashqiyyah,
vol. 4, Qom: Dar al-Tafsir.