مهارتهای تفکر انتقادی و سبک های مقابله ای دانشجویان با استرسِ ادراک شدة زلزله
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه یاسوج
کلید واژه: مهارت های تفکر انتقادی سبک های مقابله استرس ادراکشده,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک های مقابله و مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان با استرس ادراک شدة آنها بعد از زمین لرزة شهر یاسوج انجام گردید. روش پژوهش غیرآزمایشی از نوع همبستگی است. برای وصول به هدف فوق، از جامعه آماري تحقيق كه عبارت بود از کلیه دانشجویان دانشگاه های یاسوج و فرهنگیان یاسوج در سـال تحصیلی97-1396، تعداد 280 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند که به پرسشنامة استرس ادراک شده (PSS)، پرسشنامة گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI)، و پرسشنامه سبک های مقابله با استرس (CISS) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که بین سبک های مقابله ای مسئله مدار و استرس ادراک شده دانشجویان رابطه منفی و معنادار و همچنین بین سبک های مقابله ای هیجان مدارِ دانشجویان و استرس ادراک شدة آنها رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. رابطه بین سبک های مقابلة اجتنابی و استرس ادراک شده دانشجویان معنادار نبود. تفکر انتقادی با میزان استرس ادراک شدة دانشجویان رابطة منفی و معنادار دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که سبک های مقابلة هیجان مدار، تفکر انتقادی، و سبک های مقابلة مسئله مدار به ترتیب پیشبینی کنندههای میزان استرس ادراک شده دانشجویان هستند
The present study aimed to investigate the relationship between coping styles and critical thinking skills of university students with their perceived stress after Yasouj earthquake (April 2018). The research method was non-experimental and correlational. Statistical population of the study consisted of students of Yasouj universities in the academic year of 2017-18. The sample of the study included 280 students selected through multistage cluster random sampling. Perceived Stress Scale (PSS), California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI), and Coping Innventry for Stressful Situations (CISS) were administered. The results showed that there was a negative and significant relation-ship between problem-oriented coping style and students' perceived stress. Also, there was a positive and significant relationship between students' emotion-oriented coping style and their perceived stress. The relationship between avoidant coping style and students' perceived stress was not significant. Critical thinking had significant negative relationship with students' perceived stress. The results of step wise regression analysis showed that emotion-oriented coping style, critical thinking, and problem-oriented coping style were respectively predictors of students' perceived stress.
امين خندقي، مقصود؛ و پاك مهر، حميده (1390). ارتباط بين سلامت روان و تفكر انتقادي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي مشهد. اصول بهداشت رواني، 13(2)، 123-114.
بافکری، خاطره؛ تقوی، ترانه؛ سیدفاطمی، نعیمه؛ و موقری، محمدرضا (1396). تأثیر آموزش سبک های مقابله ای به روش بحث گروهی در رویارویی با موقعیت استرس زا در دانش آموزان دبیرستانی. نشریه پژوهش پرستاری ایران، 2، 7-1.
بدري گرگري، رحيم؛ فتحيآذر، اسكندر؛ حسینی نسب، سیدداود؛ و مقدم، محمد (1386). تأثير بازاندیشی در عمل بر تفکر انتقادی دانشجو ـ معلمان مراکز تربیت معلم تبریز. مطالعات تربیتی و روانشناسی، 11(1)، 189-210.
بشرپور، سجاد؛ نریمانی، محمد؛ و عیسی زادگان، علی (1392). ارتباط سبکهای مقابلهای و حمایت اجتماعی با استرس ادراک شده. فصلنامه مطالعات روانشناختی، 9(2)، 48ـ29.
حسيني دولت آبادي، فاطمه؛ صادقي، عباس؛ سعادت، سجاد؛ و خداياري، هانيه (1393). رابطه بين خودکارآمدي و خودشکوفايي با راهبردهاي مقابله اي در دانشجويان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 6(1)، 17-10.
صفایی، مریم؛ شکری، امید (۱۳۹۳). سنجش استرس در بیماران سرطانی: روایی عاملی مقیاس استرس ادراک شده در ایران. روان پرستاری، ۲(۱)، 22-13.
علوی لنگرودی، سیدکاظم؛ صالح زاده، مریم؛ و منتظری هدش، مریم (1394). بررسی رابطه جهت گیری مذهبی و گرایش به تفکر انتقادی با راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه یزد. دوماهنامه علمي پژوهشي دانشكده بهداشت يزد، سال چهاردهم، 5، 172-161.
قاسمی، فرشید؛ مهاجری، احمد؛ اسکندری، شهره؛ و آب روشن، حسن (1392). بررسی و مقایسه مهارت تفکر انتقادی فرهنگیان دوره¬های ابتدایی، راهنمایی، متوسطه، و پیش دانشگاهی استان بوشهر و ارائه راهکارهایی جهت ارتقاء تفکر انتقادی. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال چهارم، 3، 216-193.
مقدم، مرضیه؛ رشیدزاده، ثریا؛ شمس علیزاده، نرگس؛ و فلاحی، بدیعه (1393). تأثیر آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و سبک مقابله با استرس در دانشجویان پزشکی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، 19(3)، 60-52.
واقعی، سعید؛ مشکین یزد، علی؛ اصغری¬پور، نگار؛ و ابراهیم زاده، سعید (1393). تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر استرس شغلی پرستاران بخش روان پزشکی. مجله اصول بهداشت رواني، 16(1)، 21-12.
هومن، حیدرعلی (1387). مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل. چاپ دوم، تهران: انتشارات سمت.
Arend B.(2009). Encouraging critical thinking in online threaded discussions. The Journal of Educators Online,6(1), 1-23.
Armaşa J, Cretub, R. Z, & Ionescua R.(2017). Self-efficacy, stress, and locus of control: The psychology of earthquake risk perception in Bucharest, Romania. International Journal of Disaster Risk Reduction, 22, 71–76.
Bingli, D., Xiaozhi, M., Xiancai, O., Ye, J., Pengwei, R., & Jing, L. (2018). The prevalence of posttraumatic stress in adolescents eight years after the Wenchuan earthquake. Psychiatry Research, N, 262, 262-269.
Bordia, P., Hobman, E., Jones, E., Gallois, C., & Callan, V. (2006). Management Are Aliens: Rumors and stress during organizational change. Group & Organization Management, 31(5), 601-621.
Boysan, M. (2012). Validity of The Coping Inventory for Stressful Situations-Short Form (CISS-21) in a Non-Clinical Turkish Sample. Dusunen Adam: Journal of Psychiatry & Neurological Sciences, 25(2).
Butler, H. A. (2012). Halpern critical thinking assessment predicts real-world outcomes of critical thinking. Applied Cognitive Psychology, 26, 721-729.
Butler, H. A., Pentoney, C., & Bong, M. P. (2017). Predicting real-world outcomes: Critical thinking ability is a better predictor of life decisions than intelligence. Thinking Skills and Creativity, 25, 4-38.
Cherkil. S., Gardens, S. J., & Soman, D. K. (2013). Coping styles and its association with sources of stress in undergraduate medical students. Indian Journal of Psychological Medicine, 35(4), 389-393.
Cohen, S., Kamarck, T. & Mermelstein, R. A., (1983). Global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24(4), 385-396.
Delahaij, R., & Van Dam, K. (2017). Coping with acute stress in the military: The influence of coping style, coping self-efficacy, and appraisal emotions. Personality and Individual Differences, 119, 13-18.
DiFonzo, N., & Bordia, P. (2000). How top PR professionals handle hearsay: Corporate rumors, their effects, and strategies to manage them. Public Relations Review, 26, 173-190.
Duron, R., Limbach, B., & Waugh, W. (2006). critical thinking framework for any discipline. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 17(2), 160-166.
Dyrbye, L. L., Thomas, M. R., & Shanafelt, T. D. (2005). Medical student distress: Causes, consequences, and proposed solutions. Mayo Clinic Proceedings, 80(12), 1613-1622.
Endler, N. S,. & Parker, J. (1990). the analysis of a construct that does not exist: Understanding the multidimensional nature of trait anxiety. Educational and Psycholoical Measurement, 49, 154-160.
Endler, N. S., & Parker, J. D. (1994). Assessment of multidimensional coping: Task, emotion, and avoidance strategies. Psychological Assessment, 6(1), 50.
Ered, A., Gibson, L. E, Maxwell, S. D., Cooper, S., & Ellman, L.M. (2017). Coping as a mediator of stress and psychotic-like experiences. European Psychiatry, 43, 9-13.
Facione, N. C., Facione, P. A., & Sanchez, C. A. (1994). Critical thinking disposition as a measure of competent clinical judgment: The development of the California Critical Thinking Disposition Inventory. Journal of Nursing Education, 33(8), 345-350.
Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. American Philo-sophical Association (ERIC Document Reproduction Services no. ED 315 423).
Furman, M., Joseph, N., & Miller-Perrin, C. (2018). Associations between coping strategies, perceived stress, and health indicators. Journal of Psychological Research, 23(1), 61-71.
Galea, S., Nandi, A., & Vlahov, D. (2005). The epidemiology of post-traumatic stress disorder after disasters. Epidemiologic Reviews, 27(1), 78-91.
Hampel, P., & Petermann, F. (2006). Perceived stress, coping, and adjust-ment in adolescents. Journal of Adolescent Health, 38, 409-415.
Helsdingen, A. S., Van den Bosch K., Van Gog, T., & Van Merriënboer, J. (2010). The effects of critical thinking instruction on training complex decision making. Human Factors: The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society, 52(4), 537-545.
Jiuping, X., & Yuan, H. (2012). Psychological health and coping strategy among survivors in the year following the 2008 Wenchuan earthquake. Psychiatry Clinical Neuroscience, 66(3), 210-219.
Jones, A. (2004). Teaching critical thinking: An investigation of a task in introductory macroeconomics. Higher Education Research & Develop-ment, 23(2),167-81.
Karekla, M., & Panayiotou, G. (2011). Coping and experiential avoidance: Unique or overlapping constructs. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 42(2), 163-170.
Kim, H., Lee, E. K., & Park, S. Y. (2015). Critical thinking disposition, self-efficacy, and stress of Korean nursing Students. Indian Journal of Science and Technology, 8(18),1-5.
Krattenmacher, T., Kühne, F., Führer, D., Beierlein, V., Brähler, E., Resch, F., & et al. (2013). Coping skills and mental health status in adolescents when a parent has cancer: A multicenter and multiperspective study. Journal of Psychosomatic Research, 74(3), 252-259.
Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping. Springer publishing company.
Mahal, R., Chawla, A., & Kanwar, V. (2015). Critical thinking as a correlate of stress management among rural adolescent girls. Advance Research Journal of Social Science, 6(1), 32-35.
Marthoenis, M., Ilyas, A., Sofyan H., & Schouler-Ocak, M. (2019). Prevalence, comorbidity and predictors of post-traumatic stress disorder, depression, and anxiety in adolescents following an earthquake. Asian Journal of Psychiatry, 43, 154-159.
Nobakht, H. N., Ojagh, F. S., & Dale, K. Y. (2019). Risk factors of post-traumatic stress among survivors of the 2017 Iran earthquake: The importance of peritraumatic dissociation. Psychiatry Research, 271, 702-707.
Paek, H. j., & Hove, T. (2019). Effective strategies for responding to rumors about risks: The case of radiation-contaminated food in South Korea. Public Relations Review, 45, 1-9.
Rabenu, E., & Yaniv, E. (2017). Psychological resources and strategies to cope with stress at work. International Journal of Psychological Research, 10 (2), 8-15.
Ruby, A. R., & Garin, L. C., & Caranto, J. J. D. (2015). Coping strategies of senior student nurses in competency appraisal. International Journal of Nursing Science, 5(2), 87-91.
Runyan, R. C. (2006). Small business in the face of crisis: Identifying barriers to recovery from a natural disaster. Journal of Contingencies and Crisis Management, 14(1), 12-26.
Ting, Hu. Siyuan, Xu. & Weizhi, Liu. (2018). A senior high school-based survey on the long-term impact of the Wenchuan earthquake on survivors’ quality of life: PTSD as a mediator. Psychiatry Research, 270, 310-316.
Undheim, A. M., & Sund, A. M. (2017). Associations of stressful life events with coping strategies of 12-15 year old Norwegian adolescents. European Child & Adolescent Psychiatry, 26(8), 993-1003.
Vergara, M. B., Smith, N., & Keele, B. (2010). Emotional intelligence, coping responses, and length of stay as correlates of acculturative stress among international university students in Thailand. Journal of Social Behavioral Science, 5, 1498-504.
Xu, J., Wang, Y., Zhao, J., Tang, W., & Lu, Y. (2019). Influence of earthquake exposure and left-behind status on severity of post-traumatic stress disorder and depression in Chinese adolescents. Psychiatry Research, 275, 253-260.
Zhang, H. C. & Zhang, Y. Z. H. (1991). Psychological consequences of earthquake disaster survivors. International Journal of Psychology, 26(5), 613-621.