تقویت موفقیت توسط سرمایه روان شناختی از طریق تضعیف استرس شغلی در معلمان زن
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان
2 - دانشگاه آزاد اسلامي، واحد اصفهان (خوراسگان)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی تقويت موفقيت شغلي توسط سرمایه روان شناختی از طريق تضعيف استرس شغلی در میان معلمان زن اجرا شد. جامعه آماري پژوهش را معلمان زن مقطع ابتدایی در شهر اصفهان تشكيل دادند كه از بين آنها 221 نفر به شيوة نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه سرمایه روان شناختی (PCQ)، پرسشنامه استرس شغلی (JSQ)، و پرسشنامه موفقیت شغلی (CSQ) پاسخ دادند. دادهها با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون و الگو سازی معادلة ساختاری (SEM) تحليل شدند. نتایج نشان دادند که بین سرمایه روان شناختی با استرس شغلی رابطة منفی و معنادار، ولی بین سرمایه روان شناختی و موفقیت شغلی رابطة مثبت و معنادار وجود دارد ( 01/0P<). همچنین بین استرس شغلی با موفقیت شغلی رابطه منفی و معنادار به دست آمد. نتایج مدل سازی معادلة ساختاری و تحلیل واسطه ای نشان دادند که استرس شغلی متغیر واسطه ای پاره ای در رابطة سرمایه روان شناختی با موفقیت شغلی معلمان زن است.
Abstract: This research was administered with the aim of strengthening success by psycho-logical capital through weakening job stress among female teachers. The statistical population of the study consisted of female elementary school teachers in Isfahan city, of which 221 teachers were selected by simple random sampling method and then responded to Psychological Capital Questionnaire (PCQ), Job Stress Questionnaire (JSQ) and Career Success Questionnaire (CSQ). Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and structural equation modeling (SEM). Results revealed that there is a negative significant relationship between psychological capital and job stress, but there is a positive significant relationship between psychological capital and career success (P<0.01). Results of structural equation modeling and mediation analysis indicated that job stress is a partial mediator on the relationship between psycho-logical capital and career success.
