درمان فراتشخیصیِ یکپارچة اختلالات هیجانی برای کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی و افسردگیِ همبود: مطالعة تک¬موردی
محورهای موضوعی :فیروزه ضرغامی 1 , محمدرضا شعیری 2 , زهرا شهریور 3
1 - دانشگاه شاهد
2 - دانشگاه شاهد
3 - دانشگاه علوم پزشکی تهران
کلید واژه: پروتکل یکپارچه, درمان فراتشخیصی, اضطراب, افسردگی, همبودی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی اولیة پروتکل جدید درمان فراتشخیصی برای اختلالات هیجانی کودکان (UP-C) بر کاهش علائم اختلالات اضطرابی و افسردگی همبود در کودکان 8 تا 11 سالة ایرانی است. در این پژوهش، پروتکل فراتشخیصیِ 15جلسه ای در چهارچوب یک طرح تجربی تک موردی با پیش آزمون، پس آزمون، و پیگیریِ یک ماهه روی یک کودک 9 سالة مبتلا به اختلال اضطراب جدایی، اختلال اضطراب اجتماعی، و اختلال افسردگی اساسی (به عنوان اختلال همبود) اجرا شد. برای جمع آوری داده ها از مصاحبة نیمه ساختاریافتة اختلالات خلقی و اسکیزوفرنیا برای کودکان، (K-SADS-PL) فهرست مشکلات رفتاری کودک، (CBCL) نسخه اصلاح شده غربالگری برای اضطراب کودکان مرتبط با اختلالات خلقی (SCARED)، و فهرست افسردگی کودکان (CDI) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل نموداری ـ -ترسیمی و شاخص درصد تغییرات نشان دادند که بیمار در پایان درمان و دوره پیگیری یک ماهه، تغییرات آماری و بالینی معناداری هم در متغیرهای اضطراب و هم افسردگی (به عنوان اختلال همبود) پیدا کرد.
The purpose of the present study was to evaluate the initial efficacy of the new unified protocol of transdiagnostic treatment for children with emotional disorders (UP-C) on reducing symptoms of anxiety disorders and comorbid depression in Iranian children aged 8 to 11 years. In this study, a 15-session UP-C within a single-case experimental design with pre-test, post-test, and one-month follow-up was conducted on a 9-year-old child with separation anxiety disorder, social anxiety disorder, and major depressive disorder (as comorbid disorder). To collect data, Kiddie Schedule for Affective Disorder and Schizo-phrenia- Present and Lifetime Version (K SADS-PL), Child Behavior Checklist (CBCL), Screen for Child Anxiety Related Disorders (SCARED) and, Children Depression Invento-ry (CDI) were used. Results of graph-chart analysis and percentage change index showed that at the end of treatment and one-month follow-up period, there were significant statistical and clinical changes in both anxiety disorders and depression disorder (as comorbid disorder).
اکبری، مهدی؛ روشن، رسول؛ شعبانی، امیر؛ فتی، لادن؛ شعیری، محمدرضا؛ و ضرغامی، فیروزه (1393). مقایسه اثربخشی درمان فراتشخیصی مبتنی بر افکار تکرارشونده منفی با درمان فراتشخیصی یکپارچه در درمان بیماران مبتلا به اختلالهای اضطرابی و افسردگی همایند: کارآزمایی بالینی تصادفی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 21 (2)، 107-88.
اِهِرنریچ¬ ـ¬ می، جیل؛ کندی، سارا؛ شرمن، جامی؛ بیلک، امیلی؛ بازلا، برایان؛ بِنِت، شنون؛ و بارلو، دیوید (1398). پروتکل درمان یکپارچه اختلالات هیجانی کودکان و نوجوانان (راهنمای درمانگر، (ترجمه فیروزه ضرغامی، مهدی اکبری و فاطمه سروری). تهران: ارجمند، (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2017).
اِهِرنریچ ¬ـ¬ می. جیل؛ کندی، سارا؛ شرمن، جامی؛ بیلک، امیلی؛ و بارلو، دیوید (1398). پروتکل درمان یکپارچه اختلالات هیجانی کودکان؛ کتاب تمرین کودکان، (ترجمه فیروزه ضرغامی). تهران: ارجمند، (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 2017).
بخشی¬پور، عباس؛ محمودعلیلو، مجید؛ فرنام، علیرضا؛ و عبدی، رضا (1392). ارزیابی کارایی درمان فراتشخیصی در کاهش شدت نشانه¬های افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر همراه با اختلال هیجانی همایند. فصلنامه پژوهش-های نوین روانشناختی، 8 (32)، 74-41.
دهشیری، غلامرضا؛ نجفی، محمود؛ منصوره، شیخی؛ و حبیبی عسگرآباد، مجتبی (1388). بررسی مقدماتی ویژگی¬های روان¬سنجی پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI). خانواده پژوهی، 5 (18)، 177-159.
رجبی، غلامرضا (1386). بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه افسردگی (CDI) در نوجوانان 13 تا 15 ساله. مجله روانشناسی و علوم تربیتی (دانشگاه تهران)، (75)، 46-23.
زمستانی، مهدی؛ و ایمانی، مهدی (1395). اثربخشی درمان فراتشخیصی بر نشانه¬های افسردگی، اضطراب، و تنظیم هیجان. روانشناسی معاصر، (1)11، 32-21.
محمدی، ابوالفضل؛ بهروز، بیرشک؛ و غرایی، بنفشه (1392). مقایسه اثربخشی گروه درمانی فراتشخیصی و گروه درمانی شناختی بر فرایندهای تنظیم هیجان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران، 19(3)، 194-187.
هومن، فرزانه؛ مهرابی¬زاده هنرمند، مهناز؛ زرگر، یدا...؛ و داوودی، ایران (1394). اثربخشی درمان فراتشخیصی بر علائم اضطراب، افسردگی، راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و عملکرد عمومی زنان مبتلا به اضطراب و افسردگی همبود. مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، 5(4)، 563-551.
يزدخواستي، فریبا؛ و عريضي، حمیدرضا (1390). هنجاريابي سه نسخه كودك، پدر مادر، و معلم سياهه رفتار كودك در شهر اصفهان. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران، 17 (1)، 70-60. Achenbach, T. M. (1991). Integrative guide for the 1991 CBCL/4-18, YSR and TRF profiles. Burlington: Department of Psychiatry, University of Vermont.
Barlow, D. H. (2002). Anxiety and its disorders: The nature and treatment of anxiety and panic (2the ed.). New York: Guilford Press.
Barlow, D. H., Farchione, T. J., Fairholme, C. P., Ellard, K. K., Boisseau, C. L., Allen, L. B., & Ehrenreich-May, J. (2011). The unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders: Therapist guide. New York, NY: Oxford University Press.
Barlow, D., Allen, L., & Choate, M. (2004). Toward a unified treatment for emotional disorders. Behavior Therapy, 35, 205-230.
Bélanger, L., Harvey, A. G., Fortier-Brochu, É., Beaulieu-Bonneau, S., Eidelman, P., Talbot, L., & Morin, C. M. (2016). Impact of comorbid anxiety and depressive disorders on treatment response to cognitive behavior therapy for insomnia. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 84(8), 659-667.
Boisseau, C. L., Farchione, T. J., Fairholme, C. P., Ellard, K K., & Barlow, D. H. (2010). The development of the Unified Protocol for the Transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders: A case study. Cognitve and Behavioral Practice, 17(1), 102-113.
Brown, T. A., & Barlow, D. H. (2009). A proposal for a dimensional classification system based on the shared features of the DSM-IV anxiety and mood disorders: Implications for assessment and treatment. Psychological Assessment, 21(3), 256-271.
Chorpita, B. F., & Barlow, D. H. (1998). The development of anxiety: The role of control in the early environment. Psychological Bulletin, 124(1), 3-21.
Crawley, S. A., Beidas, R. S., Benjamin, C. L., Martin, E., & Kendall, P. C. (2008). Treating socially phobic youth with CBT: Differential outcomes and treatment considerations. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 36(4), 379-389.
Cuijpers, P., Cristea, I. A., Karyotaki, E., Reijnders, M., & Huibers, M. J. H. (2016). How effective are cognitive behavior therapies for major depression and anxiety disorders? A meta-analytic update of the evidence. World Psychiatry, 15(3), 245-258.
Cummings, C. M., Caporino, N. E., & Kendall, P. C. (2014). Comorbidity of anxiety and depression in children and adolescents: 20 years after. American Psychological Association, 140(3), 816-845.
Curry, J., Rohde, P., Simons, A., Silva, S., Vitiello, B., Kratochvil, C., & March, J. (2006). Predictors and moderators of acute outcome in the treatment for adolescents with depression study (TADS). Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 45(12), 1427-1439.
Davis, L., Barlow, D., & Smith, L. (2010). Comorbidity and the treatment of principal anxiety disorders in a naturalistic sample. Behavior Therapy, 41(3), 296-305.
Ehrenreich, J. T., Goldstein, C. M., Wright, L. R., & Barlow, D. H. (2009). Development of a unified protocol for the treatment of emotional disorders in youth. Child & Family Behavior Therapy, 31 (1), 20-37.
Ehrenreich-May, J., & Bilek, E. L. (2012). The development of a transdiagnostic cognitive behavioral group intervention for childhood anxiety disorders and co-occurring depression symptoms. Cognitive and Behavioral Practice, 19 (1), 41-55.
Ehrenreich-May, J., Kennedy., S., M., Sherman, J., A. Bilek, E., L. Buzzella, B., A., Bennett, S., M., & Barlow, D., H. (2018). Unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders in children and adolescents. New York: Oxford university Press.
Ehrenreich-May, J., Kennedy., Sarah, M., Sherman, J., A. Bilek, E., & L. Barlow, D., H. (2018). Unified protocol for transdiagnostic treatment of emotional disorders in children. New York: Oxford university Press.
Ehrenreich-May, J., Queen, A.H., Bilek, E., Remmes, C., & Marciel, K. (2012). The unified protocols for the treatment of emotional disorders in youth. In J. Ehrenreich-May & B. Chu (Eds.), Transdiagnostic mechanisms and treatment of youth psychopathology. New York, NY: Guilford Press.
Ellard, K. K., Fairholme, C. P., Boisseau, C. L., Farchione, T. J., & Barlow, D. H. (2010). Unified Protocol for the Transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders: Protocol development and initial outcome data. Cognitive and Behavioral Practice, 17(1), 88-101.
Farchione, T. J., Fairholme, C. P., Ellard, K. K., Boisseau, C. L., Thompson-Hollands, J., Carl, J. R., Gallagher, M. W., & Barlow, D. H. (2012). The Unified Protocol for the Transdiagnostic Treatment of Emotional Disorders: A randomized controlled trial. Behavior Therapy, 43(3), 666-678.
Fox, N. A., Nichols, K. E., Henderson, H. A., Rubin, K., Schmidt, L., Hamer, D., & Pine, D. S. (2005). Evidence for a gene-environment interaction in predicting behavioral inhibition in middle childhood. Psychological Science,16(12), 921-926.
Garber, J., & Weersing, V. R. (2010). Comorbidity of anxiety and depression in youth: Implications for treatment and prevention. Clinical Psychology: Science and Practice, 17, 293-306.
Ghanizadeh, A., Mohammadi, M. R., & Yazdanshenas, A. (2006). Psychometric properties of the Farsi translation of the Kiddie Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia-Present and Lifetime Version. BMC psychiatry, 6, 10. https://doi.org/10.1186/1471-244X-6-10
Gladstone, G. L., Parker, G. B., Mitchell, P. B., Wilhelm, K. A., & Malhi, G. S. (2005). Relationship between self-reported childhood behavioral inhibition and lifetime anxiety disorders in clinical sample. Depression and Anxiety, 22 (3), 103-113.
Horn, P. J., & Wuyek, L. A. (2010). Anxiety disorders as a risk factor for subsequent depression. International Journal of Psychiatry in Clinical Practice, 14, 244-247.
Kendall, P. C., Compton, S. N., Walkup, J. T., Birmaher, B., Albano, A. M., Sherrill, J., & Piacentini, J. (2010). Clinical characteristics of anxiety disordered youth. Journal of Anxiety Disorders, 24, 360-365.
Kendall, P. C., Chu, B. C., Pimentel, S. S., & Choudhury, M. (2000). Treating anxiety disorders in youth. In P Kendall,. (Ed.), Child and adolescent therapy: Cognitive–behavioral procedures (pp. 235-287) (2nd ed.). New York,NY Guilford Press.
Perez-Edgar, K., & Fox, N. A. (2005). Temperament and anxiety disorders. Child & Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 14, 681-706.
Rabie, M., Khoramdel, K., Zerehpush, A., Palahang, H., & Hojatkhah. M. (2012). Validity of the Questionnaire for the Revised Version of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED-41). Zahedan Journal of Research in Medical Sciences, 16(5), 67-63
Shafran, R., Wroe, A., Nagra, S., Pissaridou, E., & Coughtrey, A. (2018). Cognitive behaviour treatment of co-occurring depression and generalised anxiety in routine clinical practice. PLOS ONE, 13(7), 1-13.
Shahrivar, Z., Kousha, M., Moallemi, Sh., Tehrani-Doost, M., & Alaghband-Rad, J. (2008). The reliability and validity of Kiddie Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia – Present and Life-time Version – Persian Version. Journal of Child and Adolescent Mental Health, 15(2), 97-102.
Tehrani-Doost, M., Shahrivar, Z., Pakbaz, B., Rezaie, A., & Ahmadi, F. (2011). Normative data and psychometric properties of the Child Behavior Checklist and Teacher Rating Form in an Iranian community sample. Iranian Journal of Pediatrics, 21(3), 331-342.
Twomey, C., O’Reilly, G., & Byrne, M. (2015). Effectiveness of cognitive behavioural therapy for anxiety and depression in primary care: a meta-analysis. Family Practice, 32(1), 3-15.
Walkup, J. T., Albano, A. M., Piacentini , J., Birmaher, B., Compton, S.N, Sherrill, J. T., Ginsburg, G. S, Rynn M. A., McCracken. J., Waslick, B., Iyengar, S., March, J.S., & Kendall, P.C. (2008). Cognitive behavioral therapy, sertraline, or a combination in childhood anxiety. The New England Journal of Medicine, 368(5),490.
Weems, C. F., Zakem, A. H., Costa, N. M., Cannon, M. F., & Watts, S. E. (2005). Physiological response and child anxiety: Association with symptoms of anxiety disorders and cognitive bias. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 34(4), 712-723.