اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجان مبتنی بر رفتار درمانیِ دیالکتیک در افسردگی نوجوانانِ بی سرپرست
محورهای موضوعی :معصومه آخوندی 1 , مینا مجتبایی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
2 - دانشگاه آزاد اسلامی رودهن
کلید واژه: تنظیم هیجانی رفتار درمانی دیالکتیک افسردگی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، بررسي اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجانِ مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیک (DBT) در کاهش افسردگی نوجوانانِ تحت پوششِ سازمان بهزیستیِ شهرستان ملارد از توابع استان تهران بوده است. پژوهش حاضر نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل است. جامعة پژوهش مشتمل است بر پسران نوجوان در مقطع سنی 12 تا 18 سال که در سال 1393 در شهرستان ملارد تحت پوشش سازمان بهزیستـی بودنـد. به جهـت انتخـاب نمونـه، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. حجم نمونة پژوهش 20 نفـر بود. شرکت-کنندگان پس از انتخـاب اولیـه، به طـور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (دو گروه 10 نفره). سپس مداخلات درمانی در 8 جلسة دو ساعته در گـروه آزمايش به اجرا درآمد، درحالی که گروه کنترل هيچ گونه مداخلـه اي دریـافت نکرد. برای جمع آوری داده ها در مراحل پیش آزمون و پس آزمون، از مقیاس افسردگی بک (BDI) استفاده شد تحليل کوواريانس داده ها نشان داد که آموزش مهارت تنظیم هیجانِ مبتنی بر رفتاردرمانیِ دیالکتیک در کاهش افسردگی نوجوانان مؤثر است (05/0>P). رفتاردرمانی دیالکتیک با اعتباربخشی به مراجع، باعث پذیرش مشکلات هیجانی می شود که این پذیرش در نهایت به تسهیل تغییرات منجر می گردد.
Abstract Hope and self-efficacy might play a constructive and important role in the sub-stance abuse recovery process and prevention of repeated lapses in the process of therapy. This research has been conducted with the aim of the examination of such a role by comparing hope and self-efficacy of addicts in mainten-ance methadone therapy who were without lapses and those with repeated lapses. This re- search was a causal-comparative design study. The population of the research consisted of all the addicts referred to the maintenance metha- done therapy centers of Khorramabad city in the first half of 1394 (2015). For this purpose, one group of 40 patients with repeated lapses and another group of 40 patients without lap-ses were selected by convenience sampling. They were asked to fill Hope and Self-Effi- cacy Questionnaires. Results of analysis of variance indicated that although the scores of hope were high in these two groups, there was no significant difference between them in this variable, and they were significantly different only in self-efficacy. It could be concluded that, in order to gain positive and maintaining therapeutic outcomes, in addition to high levels of hope, high levels of self-efficacy are also necessary.
"احمدی، سید احمد (1389). روان شناسی نوجوان و جوانان. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس. حاجی حسنی، مهرداد؛ شفیع آبادی، عبدا...؛ پیرساقی، فهیمه؛ و کیانی پور، عمر (1391). بررسی رابطه بین پرخاشگری، جرأت ورزی و افسردگی با آمادگی به اعتیاد. مجله دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 49، 74-65
سهرابی، فرامرز (1369). بررسی اختلالات رفتاری نوجوانان شاهد محروم از والدین. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس
صالحی، اعظم؛ باغبان، ایران؛ بهرامی، فاطمه؛ و احمدی، سیداحمد (1390). اثربخشی دو روش آموزش تنظیم هیجانی مبتنی بر مدل فرایند گراس و رفتاردرمانی دیالکتیک در کاهش علائم مشکلات هیجانی دانشجویان. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، (2)14، 55-49
عزیززاده، عزیزه؛ علیزاده، عیسی؛ و محمدی، ابوالفضل (1392). آموزش فردی مهارت های رفتاردرمانی دیالکتیک بر افسردگی اساسی. روان پرستاری، (2)1، 69-62
علوی، خدیجه؛ غروی، مرتضی؛ امین یزدی، سیدامیر؛ و صالحی، جواد (1390). اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیک به شیوه گروهی بر نشانگان افسردگی در دانشجویان. مجله اصول بهداشت روانی، (2)13، 124-35
لینهان، مارشا ام (1392) راهنمای اجرای رفتار درمانی دیالکتیکی اختلال شخصیت مرزی. (مترجمان خدیجه علوی و نادیا شاملو). تهران: ارجمند
نظیری، قاسم؛ قادری، زهرا؛ زارع، فاطمه (1389). اثربخشی رویکرد روایت درمانی در کاهش افسردگی زنان شهرستان مرودشت. فصلنامه زن و جامعه، (2)۱، 78-65
محبّی، سمیّه؛ محمدی، علی؛ و قاسمی، نوشاد (1390). مقایسه شاخص های ناسازگاری بر اساس آزمون ترسیم آدمک مک آور و میزان اختلالات رفتاری در کودکان بی سرپرست و عادی. فصلنامه ارمغان دانش، (6)16، 586-578
Antony, M. M., Bielng, P. J., Cox, B. j., Enns, M. W., & swinson, R. P. (2006). Psychometric proprties of the 42-item and 27-item versions of the depression anxiety stress scales in clinical group and a community sample. Psychological Assessment, 10(2), 176-181
Arguse, G. & Thompson, M. (2008). Perceived social problem solving, per-fectionism, and mindful awareness in clinical depression: An exploratory study. Congnitive Therapy and Research, 32(6), 745-757
Beck, A. T. (1973). The diagnosis and management of depression. Philadelphia: university of Pennsylvania Press
Ben-Zur, H., & Michael, K. (2007). Burnout, social support, and coping at work among social workers, psychologists, and nurses: The role of challenge/control appraisals. Social Work in Health Care, 45(4), 63-82
Bohus, M., Haaf, B., Simms, T., Limberger, M. F., Schmahl, C., Unckel, C. Lieb, K., & Linehan, M. M. (2004). Effectiveness of inpatient dialectical behavioural therapy for borderline personality disorder: A con-trolled trial. Behaviour Research & Therapy, 423, 487-999
Bornovalova, M. A., & Daughters, S. B. (2007). How does dialectical behavior therapy facilitate treatment retention among individuals with comorbid borderline personality disorder and substance use disorders? Clinical Psychology Review, 27(8), 923-943
Dimeff, L. A., & Koerner, K. (2007). Dialectical behavior therapy in clinical practice: Applications across disorders and settings. New York: Guilford Press
Feldman, R., & Klein, P. S. (2003). Toddlers' self-regulated compliance to mothers, caregivers, and fathers: Implications for theories of socializa-tion. Developmental Psychology, 39(4), 680-692
Goldstein, T. R., Fersch-Podrat, R. K., Rivera, M., Axelson, D. A., Merranko, J., Yu, H., Brent, D. A., & Birmaher, B. (2015). Dialectical behavior therapy (DBT) for adolescents with bipolar disorder: Results from a pilot randomized trial. Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology, 52(2), 140-149
Gross, J. J. (2011). Handbook of emotion regulation. Guilford Press
Harley, R., Sprich, S., Safren, S., Jacobo, M., & Fava, M. (2008). Adaptation of dialectical behavior therapy skills training group for treatment-resistant depression. The Journal of Nervous and Mental Disease, 196(2), 136-143
Hesslinger, B. (2002). Psychotherapy of attention deficit hyperactivity dis-order in adults: A pilot study using a structured skills training program. European Archives of Psychological Clinical, 252, 177-184
Koerner, A. F., & Maki, L. (2004). Family communication patterns & social support in families of origin & adult children’s subsequent intimate relationships. Paper presented at the International Association for Relationship Research Conference, Madison. University of Minnesota
Linehan, M. M. (1993). Cognitive behavioral therapy for borderline per-sonality disorder. New York: Guilford Press
Mpofu, E., Ruhode, N., Mhaka-Mutepfa, M., January, J., & Mapfumo, J. (2015). Resilience Among Zimbabwean Youths with Orphanhood Youth Resilience and Culture, 67-79, Springer
Okorodudu, G. N. (2010). Influence of parenting styles on adolescent delinquency in delta central senatorial district. Edo Journal of Coun-selling, 3(1), 58-86
Solan, A. M. (2008). The relationships between emotional intelligence, visionary leadership, and organizational citizenship behavior in continuing higher education: ProQuest
Pasieczny, N., & Connor, J. (2011). The effectiveness of dialectical behaviour therapy in routine public mental health settings: An Australian controlled trial. Behaviour Research and Therapy, 49(1), 4-10
Taukeni, S. G. (2015). Orphan adolescents' lifeworlds on school-based psychosocial support. Health Psychology and Behavioral Medicine. An Open Access Journal, 3(1), 12-24
Telch, C. F., Agras, W. S., & Linehan, M. M. (2001). Dialectical behavior therapy for binge eating disorder. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69(6), 1061
Verheul, R., Mc, V. D., Bosch, L., Koeter, M. W., De Ridder, M. A., Stijnen, T., & Van Den Brink, W. (2003). Dialectical behaviour therapy for women with borderline personality disorder, 12-month, randomised clinical trial in The Netherlands. The British Journal of Psychiatry, 182(2), 135-140
Wagner, A. W., Rizvi, S. L., & Harned, M. S. (2007). Applications of dialectical behavior therapy to the treatment of complex trauma‐related problems: When one case formulation does not fit all. Journal of Traumatic Stress, 20(4), 391-400
Zekovic, B., & Renwick, R. (2003). Quality of life for children and adolescents with developmental disabilities: Review of Conceptual and Methodological issues relevant to Public Policy. Disability & Society, 18(1), 19-34. "