مقايسه تأثیر دو درمان فراشناختی و شناختي ـ رفتاري بر كاهش علائم اضطراب و نگرانیِ افراد دچار اختلال اضطراب فراگیر
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: درمان شناختی ـ رفتاری درمان فراشناختی اضطراب نگرانی اختلال اضطراب فراگیر,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، مقایسة دو روش درمانِ شنـاختی ـ رفتاری و درمان فـراشناختی در کاهش علائم اضطراب و نگرانی در افراد دارای اضطراب فراگیر بود. نمونة پژوهش متشکل است از 25 فرد دارای اختلال اضطراب فراگیر که به صورت تصادفی، در دو گروهِ درمان شناختی ـ رفتاری و درمان فراشناختی گمارده شدند. راهنمای درمان فراشناختی برای اضطراب دارای 10 جلسه و راهنمای درمـان شنـاختی ـ رفتـاری برای اضطراب دارای 9 جلسه است. شرکت کنندگان پرسشنامه های اضطراب بک (BAI) و نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) را در دو مرحله قبل و بعد از درمان تکمیل کردند. در این پژوهش شرکت کنندگان در هر هفته 2 جلسه درمانی 60-45 دقیـقه ای انفـرادی دریـافت کـردنـد. نتـایج نشـان می دهنـد كه درمـان فـراشناختي در كاهش نمرة اضطراب و نـگرانی، بـر درمـان شنـاختـي ـ اثربخش تر از درمان شناختی ـ رفتاری است.
The aim of this study was to compare the effectiveness of cognitive behavior therapy (CBT) and metacognitive therapy (MCT) on reducing anxiety and worry in persons with generalized anxiety disorder (GAD). The sample consisted of 25 persons with GAD who were randomly assigned to two groups: CBT and MCT. The MCT manual for anxiety has 10 ses-sions and the CBT manual for anxiety has 9 sessions. In this study the participants received 45-60 minutes individual therapy sessions twice per week. They also completed Beck Anxiety Inventory (BAI) and Pennsylvania State Worry Questionnaire (PSWQ) pre-test and post-test. The results indicated that metacognitive therapy was more effective than cognitive behavior the-rapy in decreasing anxiety and worry (P<0.05); However, compared to cognitive behavioral the -rapy, metacognitive therapy, was clinically more effective in reducing worry only.