بررسی رابطه بین حق الزحمه حسابرسی با کیفیت سود و کیفیت حسابرسی در بورس اوراق بهادار تهران
محورهای موضوعی :
1 - کارشناس ارشد حسابرسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نور.
کلید واژه: حق الزحمه حسابرسی, کیفیت سود, کیفیت حسابرسی.,
چکیده مقاله :
حق الزحمه حسابرسی از موضوعات مهمی است که ذهن صاحبکار و حسابرس را به خود مشغول می کند و باید درباره آن به روشنی مذاکره کرد. عوامل مختلفی بر حق الزحمه حسابرسی مؤثر است از جمله این عوامل می توان به کیفیت حسابرسی اشاره کرد. سؤالات اصلی این تحقیق این است که آیا میان حق الزحمه حسابرسی و کیفیت حسابرسی در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد؟ و همینطور، آیا میان حق الزحمه حسابرسی و کیفیت سود در بورس اوراق بهادار تهران رابطه معناداری وجود دارد؟ برای این منظور، داده های موردنیاز این تحقیق از 52 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران، در دوره زمانی 1393 تا 1397 جمع آوری گردیده است. روش های مورد استفاده جهت آزمون فرضیه ها، رگرسیون چند متغیره می باشد. نتایج نشان می دهد که، رابطۀ معناداری میان حق الزحمه حسابرسی با کیفیت سود و نیز کیفیت حسابرسی شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد.
[1] محمدحسین صفر زاده، 1392؛ کیفیت سود و معیارهای اندازه گیری آن، پژوهش حسابداری، شماره 9، تابستان 1392.
[2] دکتر محسن تنانی و سیدمحمد علوی؛ بررسی مقایسه ای عوامل مؤثر بر حق الزحمه حسابرسی صورتهای مالی از منظر حسابرسان مستقل و مدیران اجرایی.
[3] سعیده شفیعی، محمدحسن صبوری دیلمی، 1388؛ بررسی میزان اثرپذیری متغیرهای کلان اقتصاد ایران از بحران مالی جهانی، بررسی های بازرگانی، شماره 39، بهمن و اسفند 1388.
[4] دکتر محمدحسین صفرزاده و رضا واحدیان، 1396؛ بررسی اثر بحران مالی جهانی بر کیفیت سود، مجله دانش حسابداری، دورۀ هشتم، شماره 4، زمستان 1396، پیاپی 31، ص 37 تا 64.
[5] دکتر روح الله رجبی، محمود قربانی و کیوان شعبانی، 1394؛ رابطه هزینه حسابرسی مستقل با کیفیت سود و استقلال هیئت مدیره در بازار بورس اوراق بهادار تهران، دانش حسابرسی، سال پانزدهم، شماره 59، تابستان 1394.
[6] دکتر محمدرضا نیکبخت، دکتر مهدی شعبان زاده و امین کنارکار، 1395؛ رابطه بین حق الزحمه حسابرسی و تجربه حسابرس با کیفیت حسابرسی، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره دوم، شماره 1، بهار 1395، ص 190 تا 208.
[7] یونس بادآور نهندی، وحید تقی زاده خانقاه، 1392، ارتباط بین کیفیت حسابرسی و مدیریت مصنوعی و واقعی سود، پژوهش¬های کاربردی در گزارشگری مالی، سال دوم، شماره 3، پاییز و زمستان 1392، ص 47 تا 79.
[8] غلامحسین مهدوی، نوید رضا نمازی، 1396، تدوین الگوی رابطۀ بین متغیرهای کیفیت حسابرسی با استفاده از رویکرد علت و معلولی سیستم های پویا، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال پانزدهم، شماره 53، بهار 1396، ص 37 تا 62.
[9] مهدی مرادزاده فرد، مجتبی عدیلی، سید جواد ابراهیمیان، 14391، کیفیت حسابرسی، کیفیت سود و هزینه حقوق صاحبان سهام، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، سال چهارم، شماره 14، تابستان 1391، ص 91 تا 110.
[10] محمدرضا عباس زاده و سولماز عارفی اصل ، 1394، مروری بر مفهوم کیفیت سود و طبقه بندی معیارهای سنجش آن، پژوهش حسابداری، شماره 17، تابستان 1394.
[11] Long chen, Gopal V.Krishnan,Wei Yu , (2018), The Relationship Between Reducing Auditing Costs During Global Financial Crisis With Quality Of Profit And Audit Quality.
[12] Roger D.Martin, Audit Quality Indicators: Audit Practice Meets Audit Research, Current Issuesin Auditing,Volume 7,Issue 2),2013), Pages A17-A23.