رابطه بين حساسیت اضطرابی و باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان در دانشجویان
محورهای موضوعی : روانشناسیسجاد طاهرزاده قهفرخي 1 , علی حسن عزیزپوریان 2 , زینب شاکه نیا 3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه باختر ایلام، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه باختر ایلام، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه باختر ایلام، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه حساسیت اضطرابی و باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان در بین دانشجویان باختر شهر ایلام انجام شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان مشغول به تحصیل مؤسسه آموزش عالی باختر در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 750 نفر است. تعداد نمونه این پژوهش بر اساس نرمافزار جی پاور، 256 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ-30) (ولز و كارترايت، 2004)، شاخص حساسیت اضطرابی- تجدیدنظرشده (ASI-R)، (تيلور و كاكس 1998)، و سیاهه اضطراب امتحان (اسپيلبرگر،1980) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین تمام مؤلفههای باورهای فراشناختی شامل باورهای مثبت درباره نگرانی، كنترلناپذيري و خطر، اطمينان شناختي ضعیف، نياز به كنترل افكار و خودآگاهی شناختی ضعیف با اضطراب امتحان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین حساسیت اضطرابی و اضطراب امتحان در بین دانشجویان دانشگاه باختر ایلام رابطه معناداری وجود دارد (57/0r=). همچنین یافتهها نشان داد که معادله رگرسیون معنادار است و حساسیت اضطرابی و کنترلناپذیری و خطر با هم 42درصد اضطراب امتحان را پیشبینی میکنند. بنابراين مي توان نتيجه گيري كرد كه حساسيت اضطرابي و باورهاي فراشناختي از متغيرهاي مهم در اضطراب امتحان دانشجويان هستند و با افزايش حساسيت اضطرابي و كنترل ناپذيري و خطر، ميزان اضطراب امتحان افزايش مي يابد.
The aim of this study was to investigate the relationship between Anxiety sensitivity and Metacognitive beliefs with Test Anxiety among students of Ilam Bakhtar University. The research method in this study is descriptive of correlation. The statistical population of this study includes all students of Ilam Bakhtar University that are studying in (1399-1400). Their number is (750). The sample of this study is 256 based on G Power. Students were selected available sampling method. To collect the data, Metacognitive Beliefs Questionnaire (MCQ-30), (Wells & Cartwright-hatton, 2004), Anxiety sensitivity Questionnaire (ASI-R), (Taylor and Cox, 1998) and Test Anxiety Questionnaire (Spilberger, 1980) were used. Pearson correlation coefficient and multivariate regression were used to analyze the data. Findings showed that there is a significant positive relationship between all components of metacognitive beliefs inclouding worry, concerns about uncontrollability and danger,cognitive confidence, need to control thoughts, cognitive self-awareness with test anxiety. Also, There is a significant relationship between anxiety sensitivity and test anxiety in students of Ilam Bakhtar University (r=0.57). Also, the average of regression is significant and the metacognitive beliefs and anxiety sensitivity together can predict 42% of test anxiety. Therefore, it can be conclude that metacognitive beliefs and anxiety sensitivity are important variables in students' test anxiety and the amount of test anxiety increases with increasing anxiety sensitivity and uncontrollability and danger.
