رابطه بين حساسیت اضطرابی و باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان در دانشجویان
محورهای موضوعی : روانشناسیسجاد طاهرزاده قهفرخي 1 , علی حسن عزیزپوریان 2 , زینب شاکه نیا 3
1 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه باختر ایلام، ایران
2 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه باختر ایلام، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه باختر ایلام، ایران
کلید واژه: حساسیت اضطرابی, باورهای فراشناختی, اضطراب امتحان,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه حساسیت اضطرابی و باورهای فراشناختی با اضطراب امتحان در بین دانشجویان باختر شهر ایلام انجام شد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر دانشجویان مشغول به تحصیل مؤسسه آموزش عالی باختر در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 750 نفر است. تعداد نمونه این پژوهش بر اساس نرمافزار جی پاور، 256 نفر بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه باورهای فراشناختی (MCQ-30) (ولز و كارترايت، 2004)، شاخص حساسیت اضطرابی- تجدیدنظرشده (ASI-R)، (تيلور و كاكس 1998)، و سیاهه اضطراب امتحان (اسپيلبرگر،1980) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها، از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که بین تمام مؤلفههای باورهای فراشناختی شامل باورهای مثبت درباره نگرانی، كنترلناپذيري و خطر، اطمينان شناختي ضعیف، نياز به كنترل افكار و خودآگاهی شناختی ضعیف با اضطراب امتحان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین حساسیت اضطرابی و اضطراب امتحان در بین دانشجویان دانشگاه باختر ایلام رابطه معناداری وجود دارد (57/0r=). همچنین یافتهها نشان داد که معادله رگرسیون معنادار است و حساسیت اضطرابی و کنترلناپذیری و خطر با هم 42درصد اضطراب امتحان را پیشبینی میکنند. بنابراين مي توان نتيجه گيري كرد كه حساسيت اضطرابي و باورهاي فراشناختي از متغيرهاي مهم در اضطراب امتحان دانشجويان هستند و با افزايش حساسيت اضطرابي و كنترل ناپذيري و خطر، ميزان اضطراب امتحان افزايش مي يابد.
The aim of this study was to investigate the relationship between Anxiety sensitivity and Metacognitive beliefs with Test Anxiety among students of Ilam Bakhtar University. The research method in this study is descriptive of correlation. The statistical population of this study includes all students of Ilam Bakhtar University that are studying in (1399-1400). Their number is (750). The sample of this study is 256 based on G Power. Students were selected available sampling method. To collect the data, Metacognitive Beliefs Questionnaire (MCQ-30), (Wells & Cartwright-hatton, 2004), Anxiety sensitivity Questionnaire (ASI-R), (Taylor and Cox, 1998) and Test Anxiety Questionnaire (Spilberger, 1980) were used. Pearson correlation coefficient and multivariate regression were used to analyze the data. Findings showed that there is a significant positive relationship between all components of metacognitive beliefs inclouding worry, concerns about uncontrollability and danger,cognitive confidence, need to control thoughts, cognitive self-awareness with test anxiety. Also, There is a significant relationship between anxiety sensitivity and test anxiety in students of Ilam Bakhtar University (r=0.57). Also, the average of regression is significant and the metacognitive beliefs and anxiety sensitivity together can predict 42% of test anxiety. Therefore, it can be conclude that metacognitive beliefs and anxiety sensitivity are important variables in students' test anxiety and the amount of test anxiety increases with increasing anxiety sensitivity and uncontrollability and danger.
آقایوسفی، عليرضا؛ بازیاری میمند، مهتاب. (1392). بررسی سلامت عمومی، تاب¬آوری و مکانیسمهای دفاعی در افراد مبتلا به سردرد میگرنی، طب جنوب، دوره 16، شماره2: 127-118.
ابوالقاسمي، عباس؛ گلپور، رضا؛ نريماني، محمد؛ قمري گيوي، حسين. (1388). بررسی رابطۀ باورهاي فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانش آموزان داراي اضطراب امتحان، مجله مطالعات تربيتي و روان¬شناسي، دوره10، شماره3: 20-5.
ابوالقاسمی، عباس؛ هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین (1383). اثربخشی روش درمانی آموزش ایمن¬سازی در مقابل تنیدگی و حساسیتزدایی منظم در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان، مجله روانشناسی، 8 (1): 63-51.
احمدي، رضا؛ ساعد، اميد؛ رضايي، مظاهر؛ احمدي¬زاده، رويا. (1399). حساسیت اضطرا بی به عنوان سازه ای فراتشخیصی در پدیدآیی و تداوم اختلال¬های هیجا نی: مطالعۀ مرور ادبیات تحقيق، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دوره 25، شماره 3: 60-40.
اسماعيليان، مرضيه؛ محمدخاني، شهرام؛ حسني، جعفر. (1400). الگوی معادلات ساختاری مهارت های ذهن آگاهی، تنظیم هیجان و حساسیت اضطرابی با اضطراب اجتماعی نوجوانان، دانش و پژوهش در روان شناسی كاربردي، دوره 22، شماره 1 (پپياپي 83): 134-121.
افشاري، علي؛ هاشمي، زهره.(1398). رابطه بين حساسيت اضطرابي و باورهاي فراشناختي با اضطراب امتحان در بين دانش-آموزان. مجله روانشناسي مدرسه، دوره 8، شماره 1(پياپي 29):25-7.
جنادله، خالد؛ بساك¬نژاد، سودابه؛ يونسي، عيدان؛ سعادتمند، خديجه. (1397). رابطه¬ی حساسیت اضطرابی، اجتناب تجربی و تاب¬آوری با اضطراب امتحان در دانش¬آموزان، مجله روان¬شناسي باليني، دوره 10، شماره 1 (پياپي 37) : 77-71.
حسنوند عموزاده، مهدي؛ روشن چسلي، رسول؛حسنوندعموزاده؛ مسعود. (1392). رابطه باورهاي فراشناختي با اضطراب اجتماعي، (اجتناب، ترس و ناراحتي فيزيو لوژيكي ) در جمعيت غيرباليني، پژوهشهاي علوم شناختي و رفتاري دوره3، شماره2 (پياپي5): 70-55.
رجبی، سوران. (1397). حساسیت اضطرابی و همبسته¬های آن دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، مجله روانشناسي پيري، دوره 4، شماره2 (پياپي13): 129-119.
شیرین زاده دستگیری، صمد؛ گودرزی، محمدعلي؛ رحیمی، چنگيز؛ نظیری، قاسم. (1387). بررسی ساختار عاملی، روایی و اعتبار پرسشنامه فراشناخت، فصلنامه روانشناسی،12 دوره12، شماره4 ( پياپي 48): 461-445.
کوشکی، شيرين؛ هومن، حيدرعلي؛ یارمحمدی، پروانه. (1389)، رابطه اضطراب امتحان و ویژگیهای شخصیتی با انگیزش پیشرفت در دانش آموزان، تحقیقات روانشناسی، دوره2، شماره5: 73-83.
محمد خانی،شهرام؛ فرجاد، مريم. (1388). نقش باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر با علائم وسواس در جمعیت بالینی، مجله روانشناسی بالینی، دوره1، شماره3 : 51-35.
محمدخاني، شهرام؛ مظلوم، مريم. (1389). رابطه¬ي باورهاي فراشناختي و راهبردهاي كنترل فكر با اضطراب صفت، روانشناسي باليني، دوره 5، شماره2: 32-23.
مرادی¬منش، فردين؛ میرجعفری، سيداحمد؛ گودرزی، محمدعلي؛ محمدی، نور اله. (1386)، بررسی ویژگی¬های روان-سنجی شاخص تجدیدنظر شده حساسیت اضطرابی، مجله روانشناسی، دوره11، شماره4 (پياپي44): 446-426.
مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ و کاظمیان مقدم، کبري. (1386). بررسی اثربخشی روش حساسیت زدایی منظم بر اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی، روان شناسی کاربردی، دوره2، شماره5: 23-34.
Allan, N. P.; Cooper, D.; Oglesby, M. E.; Short, N. A.; Saulnier, K. G.; & Schmidt, N. B. (2018), Lower-order anxiety sensitivity and intolerance of uncertainty dimensions operate as specific vulnerabilities for social anxiety and depression within a hierarchical model. Journal of Anxiety Disorders, 53, 91–99.
Aziz, N.; Serafi, A.; Increasing levels of test anxiety and psychological distresswith advancing years of medical education. (2017), Br. J. Med. Health Res., 44.
Bin Kassim, M.A.; Mohd Hanafi, S.R.; Hancock, D.R.;Test anxiety and its con-sequences on academic performance among university students. (2008), Adv. Psychol.Res. 53, 75–95.
Bischofsberger,L; Burgerb,P. H. M; Hammer,A; Paulsen,F; Scholz,M; Hammer, Ch.M.;Prevalence and characteristics of test anxiety in first year anatomystudents. (2021), Annals of Anatomy, 236, 151719.
Chapell, M.; Blanding, Z.; Silverstein, M.; Takahashi, M.; Newman, B.; Gubi, A.; McCann,N.; Test anxiety and academic performance in undergraduate and graduatestudents.(2005), J. Educ. Psychol. 97, 268–274.
Farooqi, Y.; Ghani, R.; Spielberger, C.; Gender differences in test anxiety andacademic performance of medical students. (2012), Int. J. Psychol. Behav. Sci. 2, 38–43.
Flavel, J.H.; Meta-cognition and cognitive monitoring: a new aria of cognitivedevelopment inquiry. (1979), American Psychology, 34 (5), 906-911.
Gerwing, T.; Rash, J.; Allen Gerwing, A.; Bramble, B.; Landine, J.; Perceptionsand incidence of test anxiety. (2015), Can. J. Scholarsh. Teach. Learn. 6, Article 3.
Guraya, S.Y.; Guraya, S.S.; Habib, F.; AlQuiliti, K.W.; Khoshhal, K.I.; Medical stu-dents perception of test anxiety triggered by different assessment modalities. (2018), Med. Teach., 1–7.
Rector, N. A; Szacun-Shimizu, K.; Leybman, M.; Anxiety sensitivity within the anxiety disorders: Disorder-specific sensitivities and depression comorbidity. (2007), Behaviour Research and Therapy, 45, 1967-1975.
Ross,L.;McLean,M L.; Anxiety disorders during pregnancy and the postpartum period: A systematic review. (2006), Journal of clinical psychiatry, 67(8):1285-98.
Laurin-Barantke, L.; Hoyer, J., Fehm, L., Knappe, S.,. Oral but not written testanxiety is related to social anxiety. (2016), World J. Psychiatry, 6, 351–357.
Liebert, R.M.; Morris, L.W.; Cognitive and emotional components of test anxi-ety: a distinction and some initial data. (1967), Psychol. Rep. 20, 975–978.
Lufi, D.; Awad, A.; “Using the Minnesota Multiphasic Personality Inventory-2 to develop a Scale to Identify test anxiety among Students with learning disabilities”. (2013), Learning Disability Quarterly, 36(4), 242–249.
Lyndon, M.P.; Strom, J.M.; Alyami, H.M.; Yu, T.C.; Wilson, N.C.; Singh, P.P.; Lemanu,D.P.; Yielder, J.; Hill, A.G.; The relationship between academic assessmentand psychological distress among medical students: a systematic review.(2014), Per-spect. Med. Educ. 3, 405–418.
Speilberger, C. D.; (1980). Preliminary Professional Manual for the Test Anxiety Inventory. Palo Alo, CA: Consulting Psychologist Press.
McNally, R. J.; Anxiety sensitivity and panic disorder. (2002), Biological Psychiatry, 52(10), 938–946.
Spielberger, C.D.; Gonzales, H.P.; Taylor, C.J.; Algaze, B.; Anton, W.D.; 1978. Exami-nation, stress and anxiety. In: Spielberger, C.D., Sarason, I.G. (Eds.), Stress and Anxiety. Hemisphere/Wiley, New York, pp. 167–191.
Spielberger, C. D.; Vagg , P. R.; Test anxiety: theory, assessment and treatment. (1995), Taylord Franeis Washangton , DC , US ; XV.
Taylor, S. (2014). Anxiety sensitivity: Theory, research,and treatment of the fear of anxiety: Routledge.
Taylor, S.; Cox,B.J.; Anxiety sensitivity: multiple dimensions and hierarchic structure. (1998), Behaviour Research and Therapy 36, 37-51.
Wells, A.; (2000). Emotional Disorder and Metacognition: Innovative Cognitive Therapy. Chichester,UK: Wiley.
Wells, A.; Panic disorder in association with relaxation-induced-anxiety:An attentional training approach to treatment. (2001), Behavior Therapy, 21, 273-280.
Wells, A.; Cartwright- Hatton, S. A.; A short form of metacognitions puestionnaire: properties of the MCQ-30. (2004), Behaviour Research and Therapy, 42(2), 385- 396.