تحلیل فقهی – اخلاقی "حق بر محیط زیست سالم " به عنوان یک حق انسانی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیمهنار اسدی خانوکی 1 , علی محبی 2 , نجمه وکیلی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
کلید واژه: آسیب شناسی, تربیت اخلاقی نشاطآور, الگوی مطلوب.,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر آسیب شناسی تربیت اخلاقی نشاطآور در مقطع اول متوسطه و ارائه الگوی مطلوب می باشد. کارکرد این بحرانها به گونهای است که حتی در ابعاد وجودی انسان نیز رخنه کرده و هر روز بیشتر از قبل او را متحول و دگرگون کرده است. این بحرانها و چالشها ارزشهای دیروز را ضد ارزش امروز و ناهنجاریهای دیروز را به هنجارهای امروز تبدیل کرده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع تحقیقات بنیادی نظری است. روش تجزیه تحلیل اطلاعات نیز بدین گونه است که با استفاده از منابع موجود به فیش برداری پرداخته و با چیدمان فیشهای مرتبط با یکدیگر به ترتیب اولویت به اهداف مورد نظر پژوهش اشاره شده و تحلیل و بررسی در زمینه ارائه الگوی تربیت دینی نشاط آور انجام شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که، هدف غایی تربیت اخلاقی نشاط آور رساندن نوجوان به زندگی شاد و با نشاط است.
The purpose of this study is the pathology of uplifting moral education in the first year of high school and to provide a favorable model. The function of these crises is such that it has penetrated even into the dimensions of human existence and has transformed and transformed him more and more every day. These crises and challenges have turned yesterday's values against today's values and yesterday's anomalies into today's norms. The purpose of the present study is basic theoretical research. The method of data analysis is such that using the available resources to take notes and by arranging the related sheets to each other in order of priority to the objectives of the research and analysis and study to provide a model of uplifting religious education has been. The results showed that the ultimate goal of uplifting moral education is to bring adolescents to a happy and lively life.
احمدی فر، مصطفی، امیری، دادمحمد،(1396)، روش های اصلاحی در تربیت اخلاقی قرآن کریم، آموزه های قرآنی، دانشگاه علوم اسلامیرضوی، شماره 26.
آزادمنش، سعید؛ سجادیه، نرگس، باقری، خسرو(1395)، تبیین اهداف و ملاحظات تربیت اخلاقی کودک با نظر به مفهوم عاملیت انسان در اندیشه اسلامی، فصلنامه علمیپژوهشی تربیت اسلامی، سال 11، شماره23.
باقری، خسرو، (1385)، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، جلد اول، انتشارات مدرسه.
پورسردار، فیض الله، سنگری، علی اکبر، عباس پور، ذبیح الله، آلبو کردی، سجاد،(1391)، تأثیر شادي بر سلامت روانی و رضایت از زندگی؛ یک مدل روان شناختی از بهزیستی،(139) دو ماهنامه علمیپژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه- سال شانزدهم، شماره دوم.
حسنی، محمد، (1395)، بررسی رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمیو عمومیدوره ابتدایی، فصلنامه تربیت اسلامی، سال 11، شماره23.
صیفوری، ویدا، فلاحتی، علی، (1390)، برررسی اهمیت و ضرورت شادی و نشاط از دیدگاه قرآن، روایات و تعالیم دینی، فرهنگ در دانشگاه اسلامی،سال 15، شماره 2.
طوسی، خواجه نصیرا لدین(1384)، شرح الاشارات و التنبیهات، تحقیق حسن زاده آملی، قم : بوستان.
قاسم زاده، عظیم، پناهی، بهنام،(1390)، بررسی عوامل موثر بر تحول ارزشهای اجتماعی از دیدگاه شهروند مسئول در شهر پارس آباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامیواحد خوراسگان.
کهندانی، مصطفی،(1388)، تاریخ تطور و تحول شورای عالی آموزش و پرورش، 1275 تا 1388، تهران
شریف زاده، حکیمه السادات، باعزت، فرشته، ظاهر، رقیه،(1395)، آسیب شناسی تربیت اخلاقی در نظام تعلیم وتربیت اسلامی، همایش آموزه های اسلامی، انسان معاصر و نظام خانواده، ساری، موسسه پیامبر اعظم(ص) ساری. انتشارات نور الثقلین.
مجلسی، محمدباقر(1396)، بحار الانوار، دار الکتب الاسلامیه.
محمد معین، فرهنگ فارسی معین، (1386)، انتشارات فرهنگ نما.
نصر آزادانی،(1391)، طراحی محصول تعاملی در فضای متروی شهری با هدف افزایش نشاط عمومی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران دانشکده هنرهای زیبا.
نگارش، حمید، دامن پاك مقدم، ناهيد، (1388)، آسيب شناسي تربيت اسلامي در مدارس راهنمايي استان قم و راهكارهای مديريتي درمان آن، مجله مديريت فرهنگي، سال سوم، شماره پنجم.
نیاز آذری، کیومرث،(1393)، بررسی تأثیر شادابی و نشاط در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان ساری، مطالعات برنامه ریزی آموزشی، دوره 2، شماره 3
وجدانی، فاطمه، ایمانی، اکبریان، محسن، رضا، صادق زاده قمصری، علیرضا،(1392)، ماهیت تربیت اخلاقی از نظر فردی یا جمعی بودن از دیدگاه علامه طباطبایی، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و یکم، دوره جدید، شماره 18، ص 23-11.
غربا، مبینا،(1393)، آسیب شناسی تربیت اخلاقی دانشجویان دانشگاه کاشان از منظر برنامه درسی پنهان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه کاشان، دانشکده علوم انسانی.
Levinson, M.(2015), Moral Injury And The Ethics Of Educational Injustice, Harvard Educational Review, 85(2), 203-228.
Martindale, J.(2017). Intersections Between Place-Responsive Outdoor Education And Environmental Action: Transforming Secondary Students' Ethic Of Care Into Action(Doctoral Dissertation, The University Of Waikato).
Monteverde, S.(2014). Undergraduate Healthcare Ethics Education, Moral Resilience, And The Role Of Ethical Theories. Nursing Ethics, 21(4), 385-401
Owhadi.M, Mazahery. H,Moafi.M.(2013), Validation Curriculum Guides, Teaching Manners And Life Skills, Journal Of Educational Innovations. No. 44, 11:165-86.(Persian).