مسیرهای تحولی هوش شناختی در کودکان پیشدبستانی ایرانی
محورهای موضوعی : روانشناسی
محسن دادجو
1
,
شهریار غریب زاده
2
,
مهتا واجدی مجرد
3
,
الهه سبحانی
4
1 - پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران جنوب، تهران، ایران.
4 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد، واحد رودهن، تهران، ایران .
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف مطالعه حاضر، بررسی مسیرهای تحولی هوش شناختی در کودکان پیشدبستانی ایرانی جهت پیشگیری یا مداخله زودهنگام بوده است. نمونه موردمطالعه، 433 کودک سالم ایرانی (دختر=47.8 درصد) از پنج شهر شامل تهران، بندرعباس، مشهد، زرند و تبریز و در گستره 48 تا 78 ماهگی بود. جهت سنجش هوش شناختی، از نسخه سوم فارسی مقیاس هوش اولیه پیشدبستانی وکسلر استفاده شد. از 42 مورد همبستگی موجود ، 22 مورد همبستگی پیرسون مثبت متوسط (.3
The present study has aimed to investigate the developmental trajectories of cognitive intelligence in Iranian preschoolers to provide earlier prevention or intervention. The study sample was 433 healthy Iranian children (girl=47.8%) from Tehran, Bandar Abbas, Mashhad, Zarand, and Tabriz, who ranged from 48 to 78 months. The third Persian version of the Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence was used to assess cognitive intelligence. A positive moderate (.3
