تغییر نگرش نسبت به تابوی قاعدگی از جوامع بدوی تا عصر رسانه (مطالعه مروری سیستماتیک)
محورهای موضوعی : سایرزهرا زارع 1 , سوده دشتیانه 2 , شیوا زارع 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی فاطمیه(س) شیراز
2 - موسسه آموزش عالی فاطمیه(س) شیراز
3 - موسسه آموزش عالی فاطمیه(س) شیراز
کلید واژه: تابو قاعدگی, قاعدگی, رسانه, کلیشه¬ جنسیتی, زنان,
چکیده مقاله :
هدف: قاعدگی یک فرآیند بیولوژیک و اتفاقی مهم در زندگی زنان است، اما این فرآیند و سازو کارهای فرهنگی و اجتماعی مرتبط با آن چنان در هم تنیده شده اند که طیف گسترده ای از قوانین و محدودیت ها ( تحت عنوان تابو) را در مورد قاعدگی و چگونگی عملکرد زنان بوجود آورده اند؛ تابو ها رفتار زنان را به شدت محدود می کنند و بر سلامت روانی و جسمانی آنها تاثیرات منفی می گذارند. به همین منظور هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش رسانه ها بر تداوم و کاهش تابو های قاعدگی است. روش شناسی: مطالعۀ حاضر از نوع پژوهش مروري سیستماتیک است. به منظور انجام مطالعه ، در پایگاه های اطلاعاتی PubMed، Springer، ScienceDirect، SID، Noormags وCivilica از کلید واژه های مرتبط استفاده شد و مجموعه مقالات منتشر شده از1950 تا 2021 استخراج گردید. یافته: ایدئولوژی غالب جوامع نسبت به قاعدگی سکوت، پنهان کاری و انکار آن است که اکثر رسانه ها به اشکال مختلف این ایدئولوژی را بازتولید می کنند و منجر به تقویت آن می شوند. اما ارائه اطلاعات مختلف به شیوه های گوناگون در رابطه با قاعدگی، بدون سوگیری به عادی سازی فرایند طبیعی قاعدگی و کاهش تابو پیرامون آن کمک می کند. نتیجه گیری: فرایند عادی سازی قاعدگی به زمان زیادی نیاز دارد اما با کمک مداخله در چارچوب بندی استراتژیک رسانه به عنوان عامل تغییر، می توانیم جامعه را سریع تر به سمت عادی شدن قاعدگی پیش ببریم. رسانه به عنوان یک منبع اطلاع رسانی گسترده و در دسترس، می تواند به عنوان ابزاری قدرتمند در جهت آموزش و شکستن تابوی قاعدگی مورد استفاده ی صحیح قرار گیرد.
Aim: Menstruation is a biological process and it is regarded as a milestone in women’s life. But these cultural and social processes are so intertwined that made a wide range of rules and restrictions(as taboo) about menstruation and women’s function. Taboos restricts women’s behaviors and have a negative effect on their physical and mental health. In this case the aim of this study is to considering the role of media in persistence and lessening menstrual taboos. Methodology: It was a systematic review study. Related keywords have been searched in PubMed, Springer, ScienceDirect, SID, Noormags and Civilica data and related articles which have been published between 1950 to 2021 were extracted. Findings: The frequent ideaology about menstruation in societies is silence and denial, a view that most media reproduce and strengthening it in different ways. But giving various information about menstruation without bias in different ways may lead to normalization and lessening menstruation taboos. Results: the normalization process of menstruation needs time but with interfering in media’s framework as a change, we may lead the society to the normalizing it. Media as a great and available source of information, can be used as a powerful tool in educating and breaking menstruation taboo.
حسینی معصوم، م. و حسینی، تکتم. (2020). مقایسه گرایش سخنرانان مذهبی و سیاسی به کاربرد انواع تابوها در برنامههای تلویزیون. مطالعات بینرشتهای در رسانه و فرهنگ. 9(17): 65-76.
زرلکی، ش. (1395). زنان، دشتان و جنون ماهانه(پژوهشی اسطورهشناختی و تاریخی درباره قاعدگی و نشانگان پیش از آن). چاپ دوم. نشر پرخ با همکاری نشر چشمه.
زیگموند، ف. (1913). باقرپور، ا. (1387). تهران: انتشارات آسیا
گیلولی.(1947). جعفرینمینی، ف. (1394). آموزشهای قبل از بلوغ برای دختران. تهران: انتشارات طلایه.
معینی¬فر، ح. (1388). بازنمایی کلیشه های جنسیتی در رسانه: مطالعه موردی صفحه حوادث روزنامه همشهری. تحقیقات فرهنگی ایران, 2(7): 167-197.
Bobel, C. (2010). New Blood: Third-Wave Feminism and the Politics of Menstruation. New Jersey: Rutgers University Press.
Britton, C. J. (1996, November). Learning about “the curse”: An anthropological perspective on experiences of menstruation. In Women's Studies International Forum (19)6: 645-653.
Chandran, S., Mathur, S., & Rao, K. M. (2019). Media and the role of digital psychiatry in mental health. Digital Psychiatry, 2(1), 34-44.
Daryanto (2010). Media pembelajaran Yogyakarta: Gaya Medika
Del Saz-Rubio, M. M., & Pennock-Speck, B. (2009). Constructing female identities through feminine hygiene TV commercials. Journal of Pragmatics, 41(12), 2535-2556.
Dunnavant, N. C., & Roberts, T. A. (2013). Restriction and renewal, pollution and power, constraint and community: The paradoxes of religious women’s experiences of menstruation. Sex roles, 68(1), 121-131.
FSG. (2020). Advancing Gender Equity by Improving Menstrual Health, Opportunities in Menstrual Health and Hygiene. www.fsg.org/publications/advancing-gender-equity-improving-menstrual-health
Fusaro, D. (2016). Menstruation in news media: The impact of media discourses on the menstrual taboo in France.
Goldschmidt, T. (1934). The menstrual taboo and woman's psychology. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 29(2), 218.
Guterman, M., Mehta, P., & 20, M. (2008). Menstrual taboos among major religions. The Internet Journal of World Health and Societal Politics, 5(2), 2.
Havens, B., & Swenson, I. (1989). A content analysis of educational media about menstruation. Adolescence, 24(96), 901.
Jackson, T. E., & Falmagne, R. J. (2013). Women wearing white: Discourses of menstruation and the experience of menarche. Feminism & Psychology, 23(3), 379-398.
Jalan, A., Baweja, H., Bhandari, M., Kahmei, S., & Grover, A. A Sociological Study of the Stigma and Silences around Menstruation.
Kissling, E. A. (1996). ‘That’s just a basic teen-age rule’: Girls’linguistic strategies for managing the menstrual communication taboo. Journal of Applied Communication Research, 24, 292–309.
Kissling, E. A. (2002). On the rag on screen: Menarche in film and television. Sex Roles, 46(1), 5-12.
Koerner, A. F., & Floyd, K. (2010). Evolutionary perspectives on interpersonal relationships. New directions in interpersonal communication research, 27-47
Kumar, A., & Srivastava, K. (2011). Cultural and social practices regarding menstruation among adolescent girls. Social work in public health, 26(6), 594-604.
Laws, Sophie. (1990).Is sues of bloed: The politics of menstruation.Basingstoke: Macmillan.
Lee, J., & Sasser-Coen, J. (2015). Blood stories: Menarche and the politics of the female body in contemporary US society. Routledge.
MacLean, K., Hearle, C., & Ruwanpura, K. N. (2020, January). Stigma of staining? Negotiating menstrual taboos amongst young women in Kenya. In Women's Studies International Forum (78) 102290.
McKeever, P. (1984). The perpetuation of menstrual shame: Implications and directions. Women & Health, 9(4), 33-47.
Merskin, D. (1999). Adolescence, advertising, and the ideology of menstruation. Sex Roles, 40(11), 941-957.
Morrison, L. A., Larkspur, L., Calibuso, M. J., & Brown, S. (2010). Women's attitudes about menstruation and associated health and behavioral characteristics. American journal of health behavior, 34(1), 90-100.
Nuraini, A., & Ronoatmodjo, S. (2018). The Effectiveness of Comic as Learning Media to Enhance Knowledge of Menarche and Menstruation among Female Students in Yogyakarta. Journal of Health Promotion and Behavior, 3(4), 257-262.
Oxley, T. (1998). Menstrual management: An exploratory study. Feminism & Psychology, 8, 185-191.
R. Simes, DH Berg, M. (2001). Surreptitious learning: Menarche and menstrual product advertisements. Health care for women international, 22(5), 455-469.
Raftos, M., Jackson, D., & Mannix, J. (1998). Idealised versus tainted femininity: Discourses of the menstrual experience in Australian magazines that target young women. Nursing Inquiry, 5(3), 174-186.
Rempel, J. K., & Baumgartner, B. (2003). The relationship between attitudes towards menstruation and sexual attitudes, desires, and behavior in women. Archives of Sexual Behavior, 32(2), 155-163.
Rierdan, J., Koff, E., & Flaherty, J. (1986). Conceptions and misconceptions of menstruation. Women & Health, 10(4), 33-45.
Schoemaker, P. J., & Tetlock, P. E. (2012). Taboo scenarios: How to think about the unthinkable. California Management Review, 54(2), 5-24.
Shanbhag D, D'Souza N, Shilpa R, Josephine P (2012). Perceptions regarding menstruation and practices during menstrual cycles among high school going adolescent girls in resource limited settings around Bangalore city, Karnataka, India. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health.4(7): 1353-1362.
Spadaro, G., d’Elia, S. R., & Mosso, C. O. (2018). Menstrual knowledge and taboo TV commercials: effects on self-objectification among Italian and Swedish women. Sex Roles, 78(9), 685-696.
Srivastava, K., Chaudhury, S., Bhat, P. S., & Mujawar, S. (2018). Media and mental health. Industrial psychiatry journal, 27(1), 1.
Stein, E., & Kim, S. (2009). Flow: The cultural story of menstruation. New York, NY: St. Martin’s Griffin.
Thomas, E. M. (2007). Menstruation Discrimination: The Menstrual Taboo as a Rhetorical Function of Discourse in the National and International Advances of Women's Rights. Contemporary Argumentation and Debate, 28, pp.65-90
Thornton, L. J. (2013). “Time of the month” on Twitter: taboo, stereotype and bonding in a no-holds-barred public arena. Sex Roles, 68(1-2), 41-54.
UNICEF. (2019). Guidance on menstrual health and hygiene. New York: United Nations Children’s Fund (UNICEF) Programme Division/WASH.
White, L. R. (2013). The function of ethnicity, income level, and menstrual taboos in postmenarcheal adolescents’ understanding of menarche and menstruation. Sex Roles, 68(1), 65-76.
Yagnik, A. (2019). Theorizing a model information pathway to mitigate the menstrual taboo. Health promotion international, 34(3), 410-419.