کتابشناسی لالایی های ایرانی
محورهای موضوعی : تحلیل متون نظمنفیسه رئیسی مبارکه 1 , شکوفه ژاله 2
1 - استادیار دانشگاه یزد
2 - دانشجوی دانشگاه یزد
کلید واژه: لالایی های ایرانی, ادبیات عامیانه, کتابشناسی,
چکیده مقاله :
در این مقاله کوشش بر این است که کتابشناسی لالایی های ایرانی ارائه شود. کتابشناسی حاضر شامل 347 کتاب، مقاله و پایان نامه در این موضوع است. در دسترس بودن چنین فهرستی می تواند در سازمان دهی، تدوین و تحلیل لالایی های ایرانی از منظرهای گوناگون چون زبانشناسی، ادبیات، جامعه شناسی، روانشناسی و حوزه های تربیتی یاری رسان باشد. در این مقاله کوشش بر این است که کتابشناسی لالایی های ایرانی ارائه شود. کتابشناسی حاضر شامل 347 کتاب، مقاله و پایان نامه در این موضوع است. در دسترس بودن چنین فهرستی می تواند در سازمان دهی، تدوین و تحلیل لالایی های ایرانی از منظرهای گوناگون چون زبانشناسی، ادبیات، جامعه شناسی، روانشناسی و حوزه های تربیتی یاری رسان باشد. در این مقاله کوشش بر این است که کتابشناسی لالایی های ایرانی ارائه شود. کتابشناسی حاضر شامل 347 کتاب، مقاله و پایان نامه در این موضوع است. در دسترس بودن چنین فهرستی می تواند در سازمان دهی، تدوین و تحلیل لالایی های ایرانی از منظرهای گوناگون چون زبانشناسی، ادبیات، جامعه شناسی، روانشناسی و حوزه های تربیتی یاری رسان باشد. در این مقاله کوشش بر این است که کتابشناسی لالایی های ایرانی ارائه شود. کتابشناسی حاضر شامل 347 کتاب، مقاله و پایان نامه در این موضوع است. در دسترس بودن چنین فهرستی می تواند در سازمان دهی، تدوین و تحلیل لالایی های ایرانی از منظرهای گوناگون چون زبانشناسی، ادبیات، جامعه شناسی، روانشناسی و حوزه های تربیتی یاری رسان باشد. در این مقاله کوشش بر این است که کتابشناسی لالایی های ایرانی ارائه شود. کتابشناسی حاضر شامل
Lullabies are a subset of oral literature and popular culture in terms of literary type, and on the other hand, they are also related to children's literature because they are generally addressed to children. The main feature of lullabies is that they exist in the literature of all lands and cultures. In this sense, it is a good topic in comparative literature research and is useful for discovering relationships between different nations. Of course, the function of lullabies in literary research has a favorable range. On the one hand, it is useful in the field of linguistics, dialectology and lexicography studies, and on the other hand, it is effective in sociological and cultural research and understanding their livelihood. Because the main poets of lullabies were mothers, lullabies can be considered as a suitable platform to recognize the subdued ideas of Iranian women, based on which the status of women and the hidden structure of the Iranian family are known, and through it one of the most important functions of lullabies is recognizing educational values. It will be possible in Iranian society because a brief study of lullabies can reveal the existence of such teachings. In this article, an attempt is made to present the bibliography of Iranian lullabies. The present bibliography includes 347 books, articles and dissertations on this subject. The availability of such a list can be helpful in organizing, compiling and analyzing Iranian lullabies from various perspectives such as linguistics, literature, sociology, psychology and educational fields.
1- جمالی، ابراهیم، لالایی در فرهنگ مردم، تهران: مرکز تحقیقات، 1387.
2- سلاجقه، پروین، از این باغ شرقی( نظریههای نقد شعر کودک و نوجوان)، تهران: کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان، 1387.
سال چهارم ، شماره 3 ، پیاپی 12 پاییز 1400
ISSN : 2783-4166
کتابشناسی لالاییهای ایرانی
دکتر نفیسه رئیسی مبارکه1 شکوفه ژاله2
تاریخ دریافت : 06/04/1400 تاریخ پذیرش نهایی : 23/06/1400
(از ص 87 تا ص 108 )
نوع مقاله : پژوهشی
چکیده
لالایی ها از نظر نوع ادبی زیر مجموعه ادبیات شفاهی و فرهنگ عامّه است و از دیگر سو چون عموماً مخاطب آنها کودکان هستند با ادبیات کودک نیز ارتباط پیدا میکند. ویژگی اصلی لالاییها این است که در ادبیات همه سرزمینها و فرهنگها وجود دارد. از این لحاظ موضوع مناسبی در پژوهش های ادبیات تطبیقی است و برای کشف روابط بین ملل گوناگون مفید است. البته کارکرد لالاییها در پژوهشهای ادبی گسترۀ مطلوبی دارد از یکسو درزمینۀ مطالعات زبانشناسی، لهجهشناسی و واژهشناسی مفید است و از سوی دیگر در پژوهشهای جامعهشناسی و فرهنگ مردم و شناخت وضع معیشت آنها کارآمد است. چون سرایندگان اصلی لالاییها مادران بودند میتوان لالایی را بستر مناسبی دانست تا از طریق آن ها اندیشههای فروخورده زنان ایرانی را بازشناخت و بر اساس آن وضعیت زنان و ساختار پنهان خانواده ایرانی شناخته شده و از طریق آن یکی از مهمترین کارکردهای لالایی یعنی شناخت ارزشهای تربیتی در جامعه ایرانی امکانپذیرخواهد شد زیرا با مطالعۀ مختصر در لالایی ها میتوان به وجود چنین آموزههای پی برد. در این مقاله کوشش بر این است که کتابشناسی لالاییهای ایرانی ارائه شود. کتابشناسی حاضر شامل 347 کتاب، مقاله و پایاننامه در این موضوع است. در دسترس بودن چنین فهرستی میتواند در سازماندهی، تدوین و تحلیل لالاییهای ایرانی از منظرهای گوناگون چون زبانشناسی، ادبیات، جامعهشناسی، روانشناسی و حوزههای تربیتی یاریرسان باشد.
واژگان کلیدی: لالاییهای ایرانی، ادبیات عامیانه، کتابشناسی
مقدمه
فرهنگعامه در ذهن توده مردم آفریده میشود و رشد می یابد و مطابق با فرهنگها، اقوام، زبانها و شرایط اجتماعی دگرگونی میپذیرد. از روزگاران دور مردم باورها، رسوم، آرمانها و ناکامیهای خویش را در قالب اشکال مختلف فرهنگعامه مانند متل، ترانه، چیستان، افسانه، بازی و لالایی بیان میکردند. در میان اشکال گوناگون فرهنگعامه لالایی بسیار ارزشمند است؛ زیرا نخستین برخورد کودک بافرهنگ، اجتماع، ساختار خانواده و باورها و هویت قوم خویش است و جزء اولین آموزش ها به کودک به شمار میآید.
«در اصطلاح تخصصی لالاییها، اشعار عامیانهای هستند که ریشه در فرهنگ شفاهی مردمدارند. زبان در «لالایی» در خدمت تقریر و بیان آرزو، رنج، شادی، کام، ناکام انتظارهای مردم است. ازنظر ساختار، لالاییها نوع مستقل و ویژهای از شعر شفاهی را تشکیل می دهند و میتوان گفت از دیدگاه بحث «مخاطب شناسی» نوعی حیله روایتی را با خود همراه دارند؛ زیرا در همه لالاییها مادری کودک خود را مورد خطاب قرار میدهد؛ اما آنچه بیان میکند، ربطی به کودک ندارد؛ و این روایتها آرزوهای او یا مادرانی است که در بطن گفتار مردمی، نهادینهشده است. این لالاییها از فرهنگ عامه یا فولکلور گرفته میشود و علاوه بر زبان بومی، ممکن است از زبان و درونمایه تازه نیز در آنها استفاده شود.» (سلاجقه،1387، ص 424)
لالاییها نخستین پیمان آهنگین و شاعرانه میان مادر و کودک است که طیفهای گوناگون از آرزوها، گلایهها و نیایشهای مادرانه را در خود دارد و سینهبهسینه از نسلهای گذشته به امروز رسیده است. باوجود گذشت زمان این نوع ادبی هم چنان تازگی خود را حفظ کرده است بهگونهای که هیچ نوع ادبی دیگر نتوانسته است جای آن را بگیرد. لالاییها مضامین گوناگونی را در خود جایدادهاند. آرزوها، آرمانهای مادردرمورد خود و کودکش، دعا و نیایش برای سلامتی کودک، در سفر بودن پدر و امید بازگشت او، آگاه کردن کودک از بدیها، آموزههایی سطحی اجتماعی و فرهنگی از کلیدیترین مضامین لالایی است. دسته دیگری از لالاییهای ایرانی وجود دارند که مضامین سیاسی و اجتماعی را در خود جایدادهاند بسیاری از این لالاییها ساخته و پرداخته شاعران انقلاب مشروطه به بعد هستند «از شعرای دوران مشروطیت، اشرف گیلانی و از گویندگان معاصر احمد شاملو» لالاییهای سیاسی ـ اجتماعی سروده اند. از جمله شاعران محلی که لالاییهای سیاسی ـ اجتماعی سرودهاند می توان "هزار"شاعر نامدار کرد را نام برد.(جمالی، 1386، ص 19)
این پژوهش در پی آن است که در حدّ توان آنچه کتاب، مقاله و پایان نامه دربارۀ لالایی ها وجود دارد به علاقهمندان این حوزه معرفی کند.
1. آخوندپور، حسن (1383). لالایی علی اصغر. تهران: مکعب. 14ص.
2. آذرپی، ژیلا (1387). فرهنگ موضوعی شعر کودک (براساس اشعار مصطفی رحماندوست و افسانه شعباننژاد)، محمّد شکرائی (استاد راهنما)، اهواز، دانشگاه پیامنور مرکز اهواز.
3. آقاجانی، ناهید (1397). لالاییهای مادرانه. تهران: انتشارات نخبگان. 30ص.
4. آقاخانی، امیر (1390). ستاره طلایی میخوابه با لالایی. تهران: فرارسانه برگ. 16ص.
5. ابراهیمی، عزّت (1358). ادبیات خردسالان در ایران، کریمیان (استاد راهنما)، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
6. احمدپناهی (پناهی سمنانی)، محمّد (1380). تفرّجی در شربهها و واسوانکها. کتاب ماه هنر، ش40-39، صص86-82.
7. احمدپناهی (پناهی سمنانی)، محمّد (1380). زنانهها در شعر عامیّانه، کتاب ماه هنر، ش40-39، صص21-18.
8. احمدپناهی (پناهی سمنانی)، محمّد (1383). علی(ع) در ترانههای عامّه. کتاب ماه هنر، ش68-67، صص79-74.
9. احمدپناهی (پناهی سمنانی)، محمّد (1380). علی(ع) در ترانۀ ملّی. کتاب ماه هنر، ش32 و 31، صص23-20.
10. احمدزاده، شکوفه (1393). زیباشناسی لالاییهای خراسان، محمّدمهدی ناصح و سیّد مهدی زرقانی (استادان راهنما)، مشهد، دانشگاه امام رضا(ع).
11. احمدی، فریده (1389). لالاییها. چیستا، ش277، صص96-91.
12. اسدی، سمانه (1395). لالاییهای من. تهران: تک زنگ. ص [30].
13. اسدی، بهرام (1397). لایلالار_ ناز لامالار. ارومیه: انتشارات یاز. 200ص.
14. اسلامی، مریم (1387). لالا لالا گل شببو: 12 لالایی بهاره. تهران: قدیانی. 12ص.
15. اسلامی، مریم (1387). 48 لالایی برای 4 فصل (مجموعۀ 4 جلدی لالاییها). تهران: قدیانی. 12ص.
16. اسلامی، مریم (1388). لالا لالا گل گندم: لالاییها 2. تهران: قدیانی. 12ص.
17. اسلامی، مریم (1388). لالا لالا گل کوکب: لالاییها 3. تهران: قدیانی. 12ص.
18. اسلامی، مریم (1388). لالا لالا گل نرگس: لالاییها 4. تهران: قدیانی. 12ص.
19. اسلامی، مریم (1389). لالا لالا گل گندم، 12 لالایی تابستانه. تهران: قدیانی. 12ص.
20. اسلامی، مریم (1390). 48 لالایی برای 4 فصل. تهران: قدیانی، کتابهای بنفشه. 48ص.
21. اسلامی، مریم (1392). لالا لالا گل کوکب: 12 لالایی پاییزه. تهران: قدیانی. 12ص.
22. اسلامی، مریم (1392). لالا لالا گل نرگس: 12 لالایی زمستانه. تهران: قدیانی. 12ص.
23. اصغری، خدیجه (1395). مطالعۀ تحلیلی و تفسیری ترانهها و لالاییهای بومی زنان مازندران، محمّد عارف (استاد راهنما)، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
24. افسر، آتوسا (1392). لالاییها در فرهنگ مردم خراسان جنوبی، اصغر عسگری خانقاه (استاد راهنما)، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
25. افشار، هدیه (1397). لالایی. تهران: آیدا کتاب. 12ص.
26. اکبری قانع، حسین (1395). تحلیل لالاییهای بخش ششتمد و روداب، سعید روزبهانی (استاد راهنما)، سبزوار، دانشگاه آزاد واحد سبزوار.
27. امیراسدی، افروز (1391). مجموعه لالاییهای "نازباشی" و "داداشی". تهران: سارا. 25ص.
28. انجوی شیرازی، سیّد ابوالقاسم (1384). ادب شفاهی و زبانآموزی به کودک در فرهنگ مردم. فرهنگ مردم، ش13، صص73-62.
29. ایبکآبادی، فاطمه و محمّد مولایی (1392). بررسی جنبههای زیباشناسی لالاییهای ایران و الههای تاجیکستان از نظر معنایی. زیباشناسی ادبی، صص21-1.
30. ایبکآبادی، فاطمه. (1396). تحلیل لالاییها و ترانههای کودکانه براساس نظریۀ گفتمان انتقادی، خلیل بیگزاده (استاد راهنما)، کرمانشاه، دانشگاه رازی.
31. ایبکآبادی، فاطمه و ابراهیم رحیمی زنگنه و فاطمه کلاهچیان (1397). تحلیل انتقادی گفتمان واژگان ترانههای نوازشی برپایۀ انگارۀ فرکلاف. فرهنگ و ادبیات عامّه، ش24، صص116-93.
32. ایزدی، نعمتالله (1389). لالایی و قصههای خواب کودکان. نجفآباد: انصارالامام المنتظر(عج). 168ص.
33. ایشانی، طاهره و زینب رضایی برمی (1398). نقش لالاییها در انتقال حسِّ وطندوستی به کودکان با تکیه بر لالاییهای مکتوب فارسی. سومین همایش بینالمللی زبان و ادبیات فارسی.
34. بابانژاد، حسین (1389). لالایی. تهران: آفریدگار قلم. 12ص.
35. بابایی بزار، پروانه (1374). بررسی گویش دزفولی، محمود طاووسی (استاد راهنما)، شیراز، دانشگاه شیراز.
36. بخشی، مینا (1395). لالایی مادرانه. تهران: حسام شیرمحمّدی. 12ص.
37. بلوچ، عفّت (1388). بررسی عناصر شعری در اشعار عامیّانه سبزوار، مهدی نیکمنش (استاد راهنما)، تهران، دانشگاه الزهرا (س).
38. بنیهاشمی، سلیمان (1388). بررسی ادبیات شفاهی کودکان شهرستان بستک، اسدالله نوروزی (استاد راهنما)، بندرعباس، دانشگاه هرمزگان.
39. بوالحسنی، ناصرقلی (1378). لالایی. تهران: آتی. 15ص.
40. بهبهانی مطلق، مرضیه (1389). لالایی. قم: موعود اسلام. 12ص.
41. بیدل، تکتم (1389). لالایی واسه نینی. مشهد: یار آشنا. 12ص.
42. بیگزاده، خلیل و نادر پروین (1395). جلوههای سیمای امام رضا (ع) در برخی آیینهای نمادین و ادب عامّه. فرهنگ و ادبیات عامّه، ش9، صص147-125.
43. بیگزاده، خلیل و فاطمه ایبکآبادی(1396). بررسی هنجارگریزی معنایی در لالایی ایرانی واله تاجیکی براساس نظریۀ لیچ. فرهنگ و ادبیات عامّه، ش17، صص245-223.
44. بینا، سیما (1389). لالاییهای ایرانی: نگاهی به آلبوم لالاییهای سیما بینا. هنر و موسیقی، ش106، صص27-26.
45. بینایی، قوامالدین (1389). کالبد شکافی یک لالایی. اباختر، ص4.
46. بینایی، قوامالدین (1389). لالا لالا مه مهتابه: لالاییهای مازندران. تهران: میر ماه. 48ص.
47. پاینده، حامد و آسیه ذبیح نیا عمران و عبدالله بویر (1395). بررسی لالاییهای ایران و جزیرۀ قشم. چهارمین همایش ملّی زبان و ادبیات فارسی، اردیبهشت ، صص12-2.
48. پژمان، مریم (1392). لالایی شبانه (دخترانه). اصفهان: نوشیکا. 8ص.
49. پژمان، مریم (1392). لالایی شبانه (پسرانه). اصفهان: نوشیکا. 8ص.
50. پنق، مائده و حبیب صفرزاده (1396). سیمای امام علی(ع) در فرهنگ عامّه خراسان بزرگ. مجموعۀ مقالات برگزیدۀ دومین همایش ملّی « بررسی ادبیات بومی ایران زمین» خرّمآباد، صص 96-80.
51. پورتقی، علی (1389). لالایی خاطرهها. تهران: علی پورتقی. 41ص.
52. پورتقی، رویا (1394). بررسی فرهنگ لالاییها، شعرهای محلّی و ضربالمثلها در گویش قوم لر با تأکید بر نشانههای تفکیک جنسیّت (مطالعۀ موردی: قوم لرـ بروجرد)، اصغر عسکری خانقاه (استاد راهنما)، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
53. پورمندان، مهران (1383). بررسی موسیقی در فیلم «لاکپشت هم پرواز میکنند» (موسیقی شیفتۀ لالاییهای جنگ). فرهنگ و آهنگ، ش1،صص 49-48.
54. پورنعمت رودسری، منیژه (1391). بررسی موضوعات تعلیمی و غنایی لالاییهای استان بوشهر. تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی، ش11، صص102-77.
55. پورنعمت رودسری، منیژه (1392). ترانههای نوازش کودک: نازآواهای مادران و زنان. سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، ش20، صص110-93.
56. پورنعمت رودسری، منیژه (1392). لالاییهای استان بوشهر. قم: صحیفۀ خرد. 238ص.
57. پورنعمت رودسری، منیژه بذرافکن و مهتا بذرافکن و علی روحانی (1393). لالاییها: دغدغههای زنانه، بازنمایی اجتماعی لالاییهای استان بوشهر. زن در فرهنگ و هنر، ش2، صص282-265.
58. پورنعمت رودسری، منیژه (1396). بررسی تفاوتهای جنسیتی در لالاییها و ترانههای نوازشی استان بوشهر. دومین همایش ملّی نگاهی نو به زبان و ادب عامّه، صص 436-415.
59. تاران، حسین (1392). گنجشک لالا...سنجاب لالا؛ لالاییها، درد دل مادران گذشته. رشد آموزش پیش دبستانی، ش20، ص4.
60. تقوی فرد، فاطمه (1393). بررسی تطبیقی لالاییهای ایرانی و فرانسوی در گذر ترجمه، محمّد رحیم احمدی (استاد راهنما)، تهران، دانشگاه الزهرا(س).
61. توحیدی، سیّد فؤاد (1384). نگاهی به موسیقی زنان نواحی استان کرمان. مقام موسیقایی. ش39، صص 51_48.
62. جاوید، هوشنگ (1370). آواهای روحنواز "مجموعه لالاییهای ایرانی" . تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، حوزۀ هنری: واحد موسیقی. 139ص.
63. جاوید، هوشنگ (1383). آواهای روحنواز"مجموعه لالاییهای ایرانی". تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، حوزۀ هنری، سورۀ مهر. 142ص.
64. جاوید، هوشنگ، موسی جرجانی (1386). لالاییهای ایرانی. تهران: نیلا.
65. جاوید، هوشنگ (1397). مضمون و موسیقی در لالاییهای ایرانی. فرهنگ مردم ایران، ش54 و53، صص64-39.
66. جعفری، ابوالقاسم (1387). لالایی فرشتهها. تهران: دعوت. 12ص.
67. جعفری، اکبر (1395): بررسی اشتراکات محتوایی لالاییها در گونههای غرب ایران، مالک شعاعی (استاد راهنما)، دانشگاه آزاد اسلامی واحد درهشهر.
68. جلالی، سما (1394). لالایی پدر، کوه. تهران: نشر رادمند. 18ص.
69. جلالی، مریم (1398). تحلیل تطبیقی لالاییهای فارسی و انگلیسی از منظر فرانقش اندیشگانی. ادبیات تطبیقی (ویژه نامۀ فرهنگستان)، ش18، صص21-3.
70. جلالی پندری، یدالله و صدیقه پاکضمیر (1390). ساختار روایت در لالاییهای ایرانی. مجلّۀ مطالعات ادبیات کودک، ش4، ص32-1.
71. جمالی سوسفی، ابراهیم (1386). نگاهی به لالاییهای کرمان. فرهنگ مردم ایران، ش9، صص82-69.
72. جمالی سوسفی، ابراهیم (1386). لالاییها در فرهنگ مردم ایران. تهران: صدای و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز تحقیقات. 92ص.
73. جوانمردزاده، محسن (1388). بررسی ادبیات عامیّانه کودکان در استان ایلام، موسی پرنیان (استاد راهنما)، ایلام، دانشگاه ایلام.
74. جودت، معصومه (1394). شعرهای لالایی. تهران: برف. 12ص.
75. جولایی، احمد و معصومه احمدی ماچیانی و ناتاشا دربان (1395). ادبیات تغزّلی و لالاییهای مادران ایرانی. همایش ملّی ادبیات غنایی.
76. چنانی، فاطمه و حمیلا چرنگ (1398). بازتاب ادب عامّه با محوریّت لالایی در ادبیات کودک. هفتمین همایش ملّی متنپژوهی ادبی با عنوان نگاهی تازه به ادبیات کودک و نوجوان.
77. حامد فرشبافی، سمیه (1397): بررسی ظرفیّت تصویرهای لالاییهای فولکلور آذربایجان برگرفته از کتاب لای لالار گنجهسی(8)، مجید حیدری (استاد راهنما)، مؤسسۀ آموزش عالی فردوس.
78. حبیبی،کلثوم (1395). لالاییهای کودکانه. تهران: نورالحدیث.63 ص.
79. حبیبی، فاطمه (1396). بررسی جامعهشناختی ترانههای فولکلور کردی (با تأکید بر لالاییها)، محمّدتقی شیخی (استاد راهنما)، تهران، دانشگاه الزهرا(س).
80. حسنزاده رهدار، حسین (1397). دا لالا: لالاییهای مادرانه لری (بختیاری، جاکی، لکی، مینجایی). خرمآباد: انتشارات شاپورخواست. 102ص.
81. حسنلی، کاووس (1382). لالاییهای مخملین نگاهی به خاستگاه و مضامین لالاییهای ایرانی. پژوهشنامۀ ادب غنایی، ش1، صص80-61.
82. حسنی سعدی، طاهره و نجمه طاهری ماهزمینی (1396). بررسی زبان لالاییهای کرمان. دومین دورۀ همایش ملّی بررسی ادبیات بومی ایران زمین، صص 18-1.
83. حسینی، سیّد ماهیار (1395). تأثیر تفکّرات جامعهشناختی مازندران بر لالاییهای آن، حسن ریاحی (استاد راهنما)، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
84. حسینی صابر، مهلا السادات. جلالی، مریم و زهرا سیّدیزدی (1398). بازتاب اوضاع اجتماعی در لالاییهای عصر حاضر. مطالعات ادبیات کودک، ش20، صص20-1.
85. حقگو، آزاده (1390). بررسی لالاییها در سه قوم آذری، کرد و گیلک. فرهنگ مردم ایران، ش24، صص90-71.
86. حکیمی، زهرا (1395). لالایی خوشمزه. تهران: مؤسسه انتشارات حسام شیرمحمّدی. 12ص.
87. حمزهای، رودابه (1395). فیلکوچولو لالایی. تهران: پیام مشرق، کتابهای آلوچه. [10]ص.
88. حمزهای، رودابه (1395). جیکان جوجو، لالایی. تهران: پیام مشرق، کتابهای آلوچه. [10]ص.
89. حیدرزهی، مهدی (1398). کودکانههای (افسانه، لالایی، چیستان، ضربالمثل کودکانه، ترانهبازی) روستای آذرباد دلگان، آسیه ذبیح نیا عمران (استاد راهنما)، اردکان، دانشگاه پیامنور استان یزد، مرکز پیامنور اردکان.
90. حیدری، روشنک (1388). لالایی. تهران: ریحانه. [12]ص.
91. حیدری، روشنک (1389). لالایی. تهران: بازتاب اندیشه. 12ص.
92. حیدری، روشنک (1393). لالایی. تهران: نوآوران. 12ص.
93. حیدری، روشنک (1397). لالایی. تهران: آیساننگار.12ص.
94. حیدریشاهی، زهره (1389). با نگاهی به مجموعه شعر«لالایی خاطرهها»: خاطرۀ لالاییها. کتاب ماه کودک و نوجوان، ش161، صص89-84.
95. حیدریه، محمود (1394). گلبانگ مادرانههای بوشهری: تحقیق و پژوهشی پیرامون لالایی های بوشهر. بوشهر: محمود حیدریه.120ص.
96. حیدریه، محمود (1395). نقش لالایی حضرت علیاصغر (ع) در توسعۀ فرهنگ رسانهای شنیداری و دیداری مذهبی بوشهر. کنگره بینالمللی زبان و ادبیات.
97. خاورسنگری، رضا (1389). لالاییهای پدرانه، عاشقانههای مادرانه. تهران: یزدا. 87ص.
98. خداجو، فروزنده (1396). لالایی سنجاب. تهران: مدرسه. 16ص.
99. خزاعی، حمیدرضا (1384). لالاییها. مشهد: ماهجان. 392ص.
100. خزایی، کبری (1389). لالایی در فرهنگ مردم خزل. فرهنگان، ش38، صص100-83.
101. خسروینژاد، نیره (1391). نقش زبانی زنان در پیدایش و رواج ادبیات شفاهی با نگاهی به قصهها، ترانههای بازی، لالاییها و دوبیتیهای مردم کرمان. مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبایی، ش28، صص213-202.
102. خوشسیما آبرودی، معصومه (1392). لالایی ویژۀ 1 سالهها. رشت: نشربلور. 12ص.
103. خوشسیما آبرودی، معصومه (1392). لالایی ویژۀ 2 سالهها. رشت: نشربلور. 12ص.
104. خوشسیما آبرودی، معصومه (1392). لالایی ویژۀ 3 سالهها. رشت: نشربلور. 12ص.
105. خوشسیما آبرودی، معصومه (1392). لالایی ویژۀ 4 سالهها. رشت: نشربلور. 12ص.
106. خوشه چرخآرانی، علی و رقیه سیفیزاده آرانی(1398). جایگاه لالایی در ادبیات عامّه. چهارمین همایش نگاهی نو به زبان و ادب عامّه.
107. خیامی، لیلا (1385). لالاییها. مشهد: عروجاندیشه.
108. خیری، ملیحه و محبوبه صرفی (1394). معرفی لالاییهای دامغانی. همایش بینالمللی جستارهای ادبی، زبان و ارتباطات فرهنگی.
109. داستانپور، رضوان (1397). مجموعه لالایی معصومین: پیامبراکرم (ص). قم: اکرام. 12ص.
110. داستانپور، رضوان (1397). مجموعه لالایی معصومین: امام علی (ع). قم: اکرام. 12ص.
111. داستانپور، رضوان (1397). مجموعه لالایی معصومین: حضرت فاطمه زهرا (س). قم: اکرام. 12ص
112. .داستانپور، رضوان (1397). مجموعه لالایی معصومین: امام حسن مجتبی (ع). قم: اکرام. 12ص.
113. داستانپور، رضوان (1397). مجموعه لالایی معصومین: امام حسین (ع). قم: اکرام. 12ص.
114. داستانپور، رضوان (1397). مجموعه لالایی معصومین: حضرت زین العابدین (ع). قم: اکرام. 12ص.
115. داستانپور، رضوان (1397). مجموعه لالایی معصومین: امام محمّد باقر (ع). قم: اکرام. 12ص.
116. داستانپور، رضوان (1397). مجموعه لالایی معصومین: امام جعفرصادق (ع). قم: اکرام. 12ص.
117. داستانپور، رضوان (1397). مجموعه لالایی معصومین: امام موسیکاظم (ع). قم: اکرام. 12ص.
118. داستانپور، رضوان (1397). مجموعه لالایی معصومین: امام رضا (ع). قم: اکرام. 12ص.
119. داستانپور، رضوان (1397). مجموعه لالایی معصومین: امام محمّدتقی (ع). قم: اکرام. 12ص.
120. داستانپور، رضوان (1397). مجموعه لالایی معصومین: امام هادی (ع). قم: اکرام. 12ص.
121. داستانپور، رضوان (1397). مجموعه لالایی معصومین: امام حسنعسگری (ع). قم: اکرام. 12ص.
122. داستانپور، رضوان (1397). مجموعه لالایی معصومین: حضرت مهدی (عج). قم: اکرام. 12ص.
123. دباغیان، مریم و اسماعیل اکبرپور ( 1395). بررسی واگویههای منظوم کودکان در خراسان جنوبی. چهارمین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای کاربردی در مطالعات زبان.
124. درویشی، سعیده و محمّد اکبری (1395). تجزیه و تحلیل مضامین نهفته در لالاییهای مادران مطالعۀ موردی شهر شیراز. کنفرانس ملّی دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامع روانشناسی ایران.
125. دریاگشت، محمّد رسول (1380). ترانههای دختران حوا. نشر دانش، سال هجدهم، ش1، 76 ص.
126. دریکوند، فاطمه (1386). فرهنگ، زبان، موقعیّت تاریخی و جغرافیایی، فرهنگ عامّه (سرودهها، سوگواریها، لالاییها و...) استان لرستان، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران.
127. دهقان، مهدی (1392). بئشیک. نغمۀ لری. تبریز: اختر. 104ص.
128. دهقان، اسماعیل (1395). طبقهبندی و تحلیل لالاییهای یزدی براساس رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، حسن ذوالفقاری (استاد راهنما)، تهران، دانشگاه تربیت معلّم.
129. دهقانطزرجانی، محمّد اسماعیل و حسن ذوالفقاری (1400). سبک زنانه در متون لالایی. دو فصلنامه پژوهشیهای بینرشتهای ادبی، ش 5 ، دوره 3، ص161-132.
130. دهقانی، محمّدعلی (1389). لالایی. تهران: آفریدگار قلم: میامین. 12ص.
131. ذوالفقاری، حسن و لیلا احمدی (1388). گونهشناسی بومی سرودهای ایران. ادب پژوۀ، ش8-7، صص170-143.
132. راستی، ملیکه (1396). مطالعۀ تطبیقی لالاییهای منتخب انگلیسی، فارسی، و ترکیآذری براساس تئوری مضمونی فرانسوایوست، ابوالفضل رمضانی (استاد راهنما)، ارومیه: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
133. رامین، مژگان (1391). لالایی مادرانه. اراک: نشر نویسنده. 40ص.
134. رئیسی، آمنه (1397). بررسی و تحلیل موتکها، لالاییها و ضربالمثلهای بلوچی در منطقۀ قصرقند، یدالله شکیبافر (استاد راهنما)، یزد: دانشگاه پیام نور استان یزد.
135. رجایی، راضیه (1389). لالایی. مشهد: ستارهها. 16ص.
136. رجایی، راضیه (1389). لالایی1. مشهد: ستارهها. 20ص.
137. رحماندوست، مصطفی (1365). خواب خوش. رشد معلّم، ش32، ص19.
138. رحماندوست، مصطفی (1365). خواب خوش. رشد معلّم، ش33، ص52.
139. رحماندوست، مصطفی (1365). خواب خوش. رشد معلّم، ش34، ص29.
140. رحماندوست، مصطفی (1365). خواب خوش. رشد معلّم، ش35، صص11-10.
141. رحماندوست، مصطفی (1365). خواب خوش. رشد معلّم، ش36، ص15.
142. رحماندوست، مصطفی (1365). خواب خوش. رشد معلّم، ش37، صص29-28.
143. رحماندوست، مصطفی (1366). خواب خوش. رشد معلّم، ش38، صص21-20.
144. رحماندوست، مصطفی (1366). خواب خوش. رشد معلّم، ش39، صص11-10.
145. رحماندوست، مصطفی (1392). لالایی عاشورا. روزنامه ایران، سال نوزدهم، ش 5510.
146. رحمتی، اشرف (1394). بررسی فرهنگ لالایی در روستایی نومندان. همایش ملّی تالششناسی، ص29.
147. رزاقی ابهری، عبدالله (1392). ضربالمثلها و لالاییهای ویژه: طنز، نغز اجتماعی. تهران: دانشپذیر. 196ص.
148. رزاقی ابهری، عبدالله (1394). مجموعۀ اشعار طنز و نغز «سحابیه» دیوان کامل اشعار متنوّع طنز و نغز ـ داستان ـ قطعات ـ غزلیات دوبیتیها و تکبیتیها و لالاییهای ویژه. تهران: دانشپذیر. 736ص.
149. رستمی، شیدا (1396). لالایی. کرج: زینو. 12ص.
150. رسولیان بروجنی، بنفشه (1387). لالاییها شبانه: (مادرانه). اصفهان: هشتبهشت. 13ص.
151. رسولیان بروجنی، بنفشه (1387). لالاییها شبانه: (دخترانه). اصفهان: هشتبهشت. 13ص.
152. رضایی، رحمتالله (1386). لالایی. مشهد: انتشارات ستارهها. 16ص.
153. رضائی، ملکه (1386). لالائی کودکان. نورآباد ممسنی: انتشارات کویر. 35ص.
154. رضایی برمی، زینب (1398). لالاییهای وطنی؛ بررسی نقش لالاییها در انتقال حس وطن دوستی به کودکان. نقد کتاب کودک و نوجوان، ش21، صص112-95.
155. رضایی لرستانی، مریم (1390). لالایی. تهران: سلیس. 24ص.
156. رمضانی، احمد (1397). تحلیلی نقشگرا از لالاییهای زبان فارسی. فصلنامۀ هنر زبان، ش3، صص62-47.
157. رمضانی واسوکلایی، احمد (1385). تکرار و تقابل در لالاییهای فارسی: تبیین زبانشناختی گرایشهای زیباشناختی کودک. تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
158. رنجبر، مریمالسادات (1397). بر گنبد کبود افسانهها، تأثیر تربیتی قصّهها و لالاییها در آموزش و افزایش آگاهی کودکان. چهارمین کنفرانس بینالمللی علوم انسانی و آموزش و پرورش.
159. روح الامینی، محمود (1380). گسترۀ فرهنگ و فولکلور (ترانههای محلّی فارس، نوشتۀ صادق همایونی). کتاب ماه هنر، ش40 و 39، صص9-6.
160. ریاحی، حسن و میترا سعیدی (1385). لالایی مادران کرد (با تأکید بر مضامین مذهبی). مطالعات هنر اسلامی، ش4، صص38-15.
161. زرگر، مسعود (1380). پانصد ترانه و تصنیف خاطرهانگیز: به انضمام سرودها، ترانههای محلی و لالایی. تهران: آتنا. [804]ص.
162. زرگر، مسعود (1384). جاودانهها (2). تهران: آتنا. 910ص.
163. زرگر، مسعود (1396). پانصد ترانه و تصنیف خاطرهانگیز. تهران: ماهریس. [804]ص.
164. زمانی، فریبا (1396). لالا لالایی. تهران: پاساد. 10ص.
165. زمانیحور، سعیده (1392). بررسی محتوایی و موسیقایی نازنامههای (لالایی) فارسی کودکانه، آستارا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا.
166. زندوانی، مسعود (1398). توصیف سبکشناسیک شعر کودک از مشروطیّت به بعد (عباس یمینیشریف، جبار باغچهبان، محمود کیانوش، احمد شاملو، ترانهها، متلها و لالاییها)، محمّد بارانی(استاد راهنما)، زاهدان: دانشگاه سیستان و بلوچستان.
167. زنگنه، پری (1374). پری لالاییها: برای همه سالان. تهران: پریرخ شاهیلانی(پری زنگنه). 30ص.
168. زنگنه، پری (1393). پری لالاییها. تهران: گالی. 40ص.
169. زنگوئی، حسین (1387). لالاییها در فرهنگ مردم خراسان جنوبی. مطالعات فرهنگی اجتماعی خراسان، ش7، صص26-7.
170. زنگویی، حسین (1389). لالایی در فرهنگ مردم خراسان جنوبی. رشد آموزش زبان و ادب فارسی، ش9، صص60-54.
171. زینلی، سهیلا (1395). ادبیات عامّه و نگاهی به لالاییهای آذربایجان. گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، دوره 11، صص 168-144.
172. ژاله، شکوفه (1400). بررسی عناصر ادب پایداری در لالاییهای فارسی، نفیسه رئیسی (استاد راهنما). یزد، دانشگاه یزد.
173. ژوکوفسکی، والنتین (1382). اشعار عامیانه ایران (درعصر قاجاری). به اهتمام و تصحیح و توضیح دکتر عبدالحسین نوایی. تهران: اساطیر. 208ص.
174. سامانی، هوشنگ (مصاحبه کننده)؛ جاوید، هوشنگ (مصاحبه شونده) (1382). خط حامل: به یاد لالایی. مهر(فرهنگی، هنری، اجتماعی)، ش10،ص23.
175. سبزی، ابوالفضل (1389). لالایی چهارده معصوم (علیهمالسلام). قم: انتشارات پورافشار.12ص.
176. سبزی، ابوالفضل (1397). لالایی چهارده معصوم علیهمالسلام: معرفی و آموزش اسامی چهارده معصوم به زبان شعر. قم: انتشارات پورافشار. 12ص.
177. سبزی، ابوالفضل (1397). لالایی حضرت علیاصغر علیهالسلام. قم: انتشارات پورافشار. 12ص.
178. سجادی، سیّد محمود (1384). شعر عامیانه مادر مهربان، شعر کودک. فرهنگ مردم، ش15-14، صص158-155.
179. سخنگو، طوطی (1388). پیش مامان... پهلوی بابا... لالایی لالا. مشهد: انتشارات برکات اهلبیت (ع). 12ص.
180. سرآبادانی، مرتضی (1391). آهنگ لالایی. تهران: چندگاه. 16ص.
181. سرامی، قدمعلی (1380). پنج مقاله دربارۀ ادبیات کودک. تهران: ترفند. 128ص.
182. سرایی، جاوید(1391). ترانههای کودکانه. تهران: موج. 510 ص.
183. سروش حقیقی، سعیده (1389). لالاییهای. شیراز: نوید شیراز. 16ص.
184. سعیدی، سهراب (1386). لالاییها، بازیها و سرگرمیهای میناب. تهران: ائلشن. 168ص.
185. سعیدی، عبدالرضا و حسین قائدی (1387). نگاهی به لالایی در ادبیات عامیانه مردم لامرد. همایش زن جنوب.
186. سعیدی، بتول (1388). لالایی. تهران: ساویز. 12ص.
187. سعیدی، سهراب و محبوبه اسماعیلی (1392). سیری در ادبیات شفاهی مردم هرمزگان. پژوهشنامۀ فرهنگی هرمزگان، ش7-6، صص64-43.
188. سعیدی، سهراب و مختار ذاکری (1396). بررسی خصوصیّات، درونمایه و کارکردهای لالاییهای رایج در شرق استان هرمزگان. پژوهشنامۀ اورمزد، ش37، ص18.
189. سعیدی، سهراب و احمد تمیمداری و شهناز عبادتی (1398). چهارمین همایش نگاهی نو به زبان و ادبعامّه.
190. سفیدگر شهانقی، حمید (1393). لالاییهای کودکان ایران. تهران: شرکت انتشارات سورۀ مهر. 168ص.
191. سلیمانیزاده، عظیم (1383). لالایی. تهران: پارس. 12ص.
192. سلیمی، هاشم (1387). ژانه ژین jane_jin: لالاییهای مادران کرد. تهران: آنا. 205ص.
193. سلیمی، هاشم (1389). فولکلور: لالاییها و نوازشهای مادران کرد. گوهران، ش24-23، صص218-210.
194. سمیعی نسب، زهرا (1388). نقد و بررسی ضربالمثلها، لالائیها، چیستانها و تصانیف شهرستان دامغان، سهیلا صالحی(استاد راهنما)، تهران، دانشگاه الزهرا(س).
195. سواری، آرزو (1392). بررسی تطبیقی لالاییهای فارسی و لالاییهای عربی استان خوزستان، دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول.
196. شاگردی، زهرا (1390). لالایی. تهران: تیزهوشان. 12ص.
197. شایسته رخ، الهه (1389). بازتاب قیام عاشورا در ادبیات شفاهی (دوبیتی و لالایی). فرهنگ مردم ایران، ش23-22، صص26.
198. شایگانمهر، محمّد و الهام خادمی (1390). رویکردی مقایسهای بر لالاییهای پارسی و تازی. ادبیات فارسی (دانشگاه آزاد مشهد)، ش31، صص276-249.
199. شرفشاهی، کامران (1383). روح تازهای در کالبد ترانهسرایی. شعر، ش36، صص119-118.
200. شریفیمقدم، آزاده و پردیس شریفپور (1397). بررسی تطبیقی کارگفتهای بهکار رفته در لالاییهای دو فرهنگ کلامی فارسی و انگلیسی. دو فصلنامه ادبیات تطبیقی، صص121ـ 97.
201. شعبانی، فاطمه (1372). لالایی مادر. تهران: کاوشگر.
202. شمسانصاری، سعید (1378). لالاییهای امروز. تهران: سروش(انتشارات صدا و سیما). 192ص.
203. شیخ میری، افسانه (1390). لالایی کودکانه. تهران: سلیس. 24ص.
204. صادق مقدسی، علی (1382). بررسی مردمشناختی ترانههای عامیانۀ منطقۀ الموت، محمّد همایون سپهر(استاد راهنما)، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی(تهران مرکزی).
205. صادقیان، آذر (1386). لالایی با طعم میوه. اصفهان: گلبن. 12ص.
206. صالحی، آتوسا (1392). لالا لالایی، نینی مامانی!. تهران: شهرقلم. 12ص.
207. صداقت، مریم (1392). مقایسۀ مضامین نهفته در لالاییهای فارسی و انگلیسی؛ موضوع ترجمهپذیری این سرودههای نشأت گرفته از دل فرهنگ عامّه، احمد معینزاده (استاد راهنما)، دانشگاه اصفهان.
208. صمصام شریعت، محبوبه سادات (1393). لالایی عروسکی. اصفهان: فرهنگ مردم. 12ص.
209. صمصام شریعت، محبوبه سادات (1393). لالایی زمستونه. اصفهان: فرهنگ مردم. 12ص.
210. صمصام شریعت، محبوبه سادات (1393). لالایی گلها. اصفهان: فرهنگ مردم. 12ص.
211. صمصام شریعت، محبوبه سادات (1393). لالایی شب و روز. اصفهان: فرهنگ مردم. 12ص.
212. صهبائی، ایرج (1387). دوازده آوای بومی برای پیانو و لالایی برای آواز و پیانو. تهران: چنگ. [29]ص.
213. طالبی، الهه (1397). تحلیل لالاییهای گویش قاین از منظر جامعهشناسی زبان. زبان فارسی و گویشهای ایرانی، ش6، صص 148-127.
214. طاهری، روحانگیز (1388). لالایی در فرهنگ مردم. کتاب ماه علوم اجتماعی، دورۀ جدید، ش16، صص52-50.
215. طاهری، حسین (1395). لالایی کودکان. مشهد: انتشارات داریوش. 64ص.
216. طباطبایی، سیّد حسین و سمیه سادات طباطبایی (1395). تحلیل ساختاری و محتوایی «حدا» (لالایی منطقۀ سرکویر). ادبیات و زبانهای محلّی ایران زمین، سال ششم، ش4، صص96-81.
217. طهوری، مهروش (1384). نقد و بررسی: لالاییهایی برای نخوابیدن. کتاب ماه کودک و نوجوان، ش96، صص85-80.
218. عباداتی، نرجس. (1385): تحلیل جایگاه زن در ترانههای محلی اقوام غیر فارسی(اقوام ترک و لر استان فارس)، افسانه وارستهفر (استاد راهنما)، دانشگاه آزاد اسلامی رودهن.
219. عباسی، هوشنگ (1384). گارهسری (گهواره سرخوانی) (لالاییهای گیلان). فرهنگ مردم، ش15-14، صص163-159.
220. عباسی، کبری (1392). لالاییها و بازیهای محلّی فریدن. داران(فریدن): نهال فریدن. 48ص.
221. عبدالهی، مینا (1386). ترانههای لالایی. تهران: آوای برتر. 12ص.
222. عبدالهیان، فائقه؛ رضی، احمد (1390). عنصر روایت در ترانههای کودکانۀ مصطفی رحماندوست. مطالعات ادبیات کودک، ش4، صص124-103.
223. عبد یزدان، سوده (1393). لالاییهای گلها. اصفهان: رعنا. 12ص.
224. عبد یزدان، سوده (1395). لالاییهای رنگی. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان: انتشارات صورتی. 12ص.
225. عبد یزدان، سوده (1395). لالاییهای طبیعت. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان: انتشارات صورتی. 12ص.
226. عبد یزدان، سوده (1395). لالاییهای گلها. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان: انتشارات صورتی. 12ص.
227. عبد یزدان، سوده (1395). لالاییهای فصلها. اصفهان: سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان: انتشارات صورتی. 12ص.
228. عسگری خانقاه، اصغر و رویا پورتقی (1395). مطالعۀ فرهنگ لالایی، شعر و ضربالمثل در گویش قوم لر با تأکید بر نشانههای تفکیک جنسیّت (مورد مطالعه: دو شهرستان بروجرد از استان لرستان). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دوره پنجم، ش2، صص344-319.
229. عسکری عالم، علیمردان (1387). فرهنگ و باورهای مردم لرستان (فرهنگ عامّه لرستان2). خرمآباد: انتشارات شاپورخواست.281ص.
230. عسکریعالم، علیمردان(1388). فرهنگ عامّه لرستان4 (فرهنگ و باورهای مردم لرستان). خرمآباد: انتشارات افلاک. 414ص.
231. عصاره، فریده (1391). لالاییهای مادربزرگ: میون هر دو چشمم جای پایت. رشد آموزش پیشدبستانی، ش17، صص32-30.
232. عطایی، جواد (1385). لالاییهای عاشقانه. مشهد: پاندا. [45]ص.
233. عظیمی، طاهره (1390). لالاییها. تهران: طرح و اجرای کتاب. 12ص.
234. عفیف، عیدی محمّد (1389). لالاییهای شوشتری. اهواز: معتبر. 148ص.
235. علم، محمّدرضا و سارا رستمی و مسعود ولیعرب(1395). فرهنگ عامّۀ شوشتر در دوره قاجار و پهلوی. رهیافت تاریخی، ش17، صص60-39.
236. علویفرد، یحیی (1396). قالبهای کوتاه در شعر کودک و نوجوان. نقد کتاب کودک و نوجوان، ش14، صص102-89.
237. علیرضایی، کرم (1388). بونگهای مادرانه برگزیدهای از لالاییهای لری، کردی و لکی متداول در مناطق ایلام، آبدانان، شیروان.... تهران: پازینه: رسانهپرداز. 115ص.
238. علینیا، رضا (1390). لالایی. آمل: فکر سبز. 12ص.
239. عمرانی، سیّدابراهیم(1381). لالاییهای ایرانی. تهران: پیوند نو. 214ص.
240. عنایت، حلیمه، حسینی، مریم، عسکری چاوردی، جواد(1390). لالایی، رسانهای زنانه یا ملودی خوابآور کودکانه؟ (تحلیلی جامعهشناختی از لالاییهای منطقه لامرد فارس). زن در فرهنگ و هنر، دوره سوم، ش2، صص76-57.
241. غربی، موسیالرضا؛ روستاخیز، بهروز؛ اکبریقانع، حسین (1398). لالاییها و بازتاب سوژهگی زنان. مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، ش58، صص34-7.
242. غریب، طیبه، کبودیالنجق، مینا، جعفریکلیبر، فاطمه (1400). تأثیر ادبیات شفاهی و لالایی در کودکان. ششمین کنفرانس بینالمللی علومانسانی، اجتماعی و سبک زندگی.
243. فخاری، عبدالحسین (1386). لالایی منتظران. تهران: مؤسسۀ نبأ. 16ص.
244. فقیری، ابوالقاسم (1376). لالاییها، ترانههای مادران. شعر، ش21، صص207-206.
245. قاسمنیا، شکوه (1395). لالاییهای کودکانه. تهران: با فرزندان.
246. قاضیان هرسینی، سیما (1394). لالاییهای لکی. کرمانشاه: انتشارات گلچین ادب. 25ص.
247. قاضیزاده، علیاکبر (1385). لالایی برای بیدار ماندن. اعتماد ملّی، ص10.
248. قاعدی، ثریا (1385). لالایی. تهران: بروج. 14ص.
249. قبادیانی، ناصرخسرو(شاعر)(1377). چند ترانۀ لالایی تاجیکی. شعر، ش23، صص121-120.
250. قربانیمجی، فریبا (1390). انواع ادبی (تعلیمی) در ادبیات کودکان بعد از انقلاب اسلامی، علیاکبر افراسیابپور (استاد راهنما)، تهران، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
251. قزلایاغ، ثریا (1385). ادبیات کودکان: تولّد تا سهسالگی (لالاییها، ترانههای نوازشی، بازی،...). تهران: درخت بلورین. 32ص.
252. قزلایاغ، ثریا (1386). پرنیان و آب: با لالایی تا سرزمین خواب. تهران: چشمه.40ص.
253. قنبری، علی (1385). ترنّمها و آغوشها: (مجموعهای از لالاییهای کودکان ایران). تهران: سیب. 168ص.
254. کارآموزیان، سیما (1386). خاطرههای رنگباختۀ لالاییها: برجامانده از ترانهها و لالاییهای محلّی. ایران، ص11.
255. کاظمپور، الهه (1394). لالاییها. تهران: آموت. 157ص.
256. کاکایی، عبدالجبّار (1396). فانوس لالایی. مشهد: بهنشر، کتابهای پروانه. 35 ص.
257. کرباسی، محمّد (1389). لالایی. تهران: آفتاب نقش. 12ص.
258. کریمپور،کریم (1393). لاوه لاوهئه ده بیات کوردی. کرمانشاه: کریم کریمپور. 51 ص.
259. کریمپور، نسرین و فرشته آلیانی (1396). بررسی مؤلفههای زبانی شعر کودک در ترانههای کودکانه و لالاییهای تالشی جنوبی. زبان فارسی و گویشهای ایرانی، ش2، صص140-119.
260. کشاورز، ناصر (1383). لالاییهای بابایی. تهران: نشر رویش. 16ص.
261. کشاورز، ناصر (1383). چند تا دونه لالایی واسه خواب طلایی. تهران: دنیای تاتی. 12ص.
262. کشاورز، ناصر (1386). لالاییهای مامان زری. تهران: نشر رویش. 16ص.
263. کمالآبادیپور، مریم (1397). بازیهای بومی و محلّی شهرستان بردسیر (مطالعۀ موردی: بازی اقلیمی، چیستان، ضربالمثل و لالاییها و...)، آسیه ذبیحنیا عمران (استاد راهنما)، یزد، دانشگاه پیامنور استان یزد.
264. کمالالدینیعزآبادی، محمّدباقر، هوشمند ابرقویی، ندا (1398). نمود طبیعت در لالاییهای ابرکوه. دومین کنفرانس بینالمللی مطالعات زبان، ادبیات، فرهنگ و تاریخ.
265. کوشادپور، سوسن (1393). آهنگهای ساده برای نوآموزان پیانو [کتاب]: لالایی. تهران: مهراندیش.41ص.
266. کیانی، حسین، حسنشاهی، سعیده (1391). بررسی تطبیقی ساختار و درونمایۀ لالاییهای فارسی و عربی. مطالعات ادبیات کودک، ش6، صص114-91.
267. گروهشواش (1388). لالایی مهر خونش. ساری: شرکت فرهنگی هنری نسیم مهرآوا.
268. گلشنی، زهرا (1392). کودکانهها در فرهنگ مردم نیشابور، زهره زرشناس (استاد راهنما)، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
269. گلیان، اعظم (1387). لالایی کن شب از نیمه گذشته. تهران: انتشارات قاضی. 16ص.
270. گلیان، اعظم (1388). لالایی کن گلم هستم کنارت. تهران: انتشارات قاضی. 16ص.
271. گلیان، اعظم (1388). لالایی برای کودکان1، لالالالا پرستوی سپیدم. تهران: قاضی. 15ص.
272. لارودی، شیرین (1389). یک لالایی سومری. فصلنامۀ پازند، ش21-20، ص3.
273. لاهوتی، ابوالقاسم (شاعر) (1392). لالایی مادر. آزما، ش96، ص50.
274. لرستانی، فریبرز (1395). مجموعه لالاییهای شبانه(1). تهران: خانۀ ادبیات. 12ص.
275. لرستانی، فریبرز (1395). مجموعه لالاییهای شبانه(2). تهران: خانۀ ادبیات. 12ص.
276. لرستانی، فریبرز (1395). مجموعه لالاییهای شبانه(3). تهران: خانۀ ادبیات.12ص.
277. لرستانی، فریبرز (1395). مجموعه لالاییهای شبانه(4). تهران: خانۀ ادبیات. 12ص.
278. متّقی، سلیمان (1389). تحلیل جامعهشناسی ادبیات شفاهی قوم ترکمن با تکیه بر ضربالمثلها، لالاییها و لاله؛ (ترانههای دختران ترکمن)، حسین نوین (استاد راهنما)، اردبیل، دانشگاه محقّق اردبیلی.
279. محمّدتبادری، مریم (1391). چگونگی تأثیرات ادبیات شفاهی بر روی دستبافتههای استان فارس مطالعۀ موردی (اشعار، ترانه و لالایی)، محمّدرضا حسنائی (استاد راهنما)، تهران، دانشگاه الزهرا(س).
280. محمّدپور، زهرا (1394). آنالیز موسیقایی لالاییهای استان فارس و تحلیل مردمشناسی آنها، مریم قرسو (استاد راهنما)، تهران، دانشگاه هنر تهران.
281. محمّدپور، خلیل (1399). بررسی لالایی در ادبیات کودک. ششمین همایش ملّی پژوهشهای نوین در حوزۀ زبان و ادبیات ایران.
282. محمّدحسنی صغیری، زهرا (1397). لالایی؛ ستایش همسر یا مردستیزی. فرهنگ مردم ایران، ش54-53، صص38-15.
283. محمّد علیپور، فاطمه (1394). بررسی لالاییها در ادبیات کودک (با تأکید بر شاعران برجستۀ ادبیات کودک)، مریم حیدری (استاد راهنما)، گیلان، دانشگاه پیامنور استان گیلان.
284. محمّدی، حشمت الله (1374). شبهای مادر: مجموعۀ لالائیها تقدیم به مادران. قم: حشمتالله محمّدی. 67 ص.
285. محمودزاده شیرازی، عظیم (1385). اُلَّ:لالاییهای محلی دزفول. دزفول: افهام. 120 ص.
286. محمودی امجزی، حلما، رادفر، ابوالقاسم، طبسی، حمید(1399). عامّه سرودههای استان کرمان،انواع و درونمایهها. فرهنگ و ادبیات عامّه، ش 25، صص91-57.
287. محمودی سوادکوهی، کورش (1383). ترانههای بومی و کوچ نشینی. کتاب ماه هنر، ش68 و 67، صص44-40.
288. مدیر خراسانی، فیروز (1393). بررسی ساختار لالاییهای مناطق فارسی زبان خراسان، نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور.
289. مرادی، محمّد (1394). بررسی ویژگیهای قالبی ـ ساختاری در ترانههای کودکانۀ رایج در فارس. ادبیات و زبانهای محلّی ایران زمین، سال پنجم، ش3، صص102-83.
290. مرادی مخلص، حسین، ایرج حیدری و بهرامعلی کریمی و کلثوم سورسوری (1394). تأثیر لالایی و قصهگویی بر یادگیری. کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم و تکنولوژی.
291. مرتضوی کرونی، علیرضا (1395). لالاییها (1). تهران: فرهنگ و هنر.
292. مرادی، درسا (1388). لالایی و خواب. تهران: راتا. 12ص.
293. مزرعتی، احمد (1383). ترانههای قالبیافان کاشان: دو بیتیهای عاشقانه، لالاییها. کاشان: مرنجاب.96ص.
294. مزرعتی، احمد (1387). ترانههای قالبیافان: دو بیتیهای عاشقانه، لالاییها. تهران: دعوت.119ص.
295. مریدی، پروین (1393). ترانههای لالایی. تهران: آوای برتر.12ص.
296. مسکینی هرسینی، نصیبه (1392). ضربالمثلها، سرودهها، لالاییها و چیستانههای منطقۀ هرسین، ذوالفقار علّامی (استاد راهنما)، تهران، دانشگاه الزهرا(س).
297. مشایخی، محمّدجواد (1388). فرهنگ مردم تایباد و باخزر. مشهد: محقّق. 265ص.
298. مشتاق مهر، رحمان و فیضی، آمینه (1399). سیمای جامعۀ کرد در لالاییهای کردی. ادبیات و زبانهای محلّی ایران زمین، ش1، صص108-89.
299. مصدّق، حمید (شاعر) (1373). حاصل عمر (تقدیم به لالۀ مادر غزل و ترانه). کلک، ش53، صص134-133.
300. مصفّی، ابوالفضل (1377). شعر تر، ترانه، سرود. شعر، ش22، صص20-16.
301. مطیع شیرازی، لیلا و محمّد هادی خالقزاده (1395). بررسی لالاییها در ادبیات عامیانه شهرستان جهرم. اوّلین کنفرانس بینالمللی مطالعات اجتماعی فرهنگی و پژوهش دینی.
302. معروفپور، نشمیل (1395). تحلیلی بر لالاییها و نغمههای ناز و نوازش مادران کرد (گویش سورانی مکری). فرهنگ مردم ایران، ش47، صص96-75.
303. مقدسی، صادق (1383). لالایی؛ کهنترین زمزمۀ سحرانگیز مادر. فرهنگ مردم ایران، ش2، صص164-157.
304. مقیمیان، نازنین (1391). لالایی. گرگان: مختومقلی فراغی. 45ص.
305. ممتحن، مهدی و الهام خادمی (1390). آموزههای دینی و اخلاقی در لالاییهای مذهبی پارسی و تازی. تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی، ش10، صص38-11.
306. مودودی، محمّد ناصر (1390). شاهنامه به لالایی (لالاییهای پهلوانی برای کودکان ایرانی). تهران: دیبایه. 54ص.
307. موسوی، سیّد مهدی (1396). لالایی مادرم زهرا علیها السلام. قم: انتشارات مشهور، بچههای حرم.12ص.
308. موسوی علیآبادی، سیّد علی و احمد قرائی سلطانآبادی (1398). بازتاب شخصیت حضرت محمّد (ص) در دوبیتیها و لالاییهای محلّی تربت حیدریه. چهارمین همایش نگاهی نو به زبان و ادب عامّه.
309. موسویان، انیسه (1384). معرفی کتاب: لالاییهای نو. کتاب ماه کودک و نوجوان، ش90، صص55-52.
310. موللی، گیتا و رقیه کوهی و طاهره سلیمانیه نائینی (1397). برنامه فرانک (برنامه کودک مامان غازه) (شعر،لالایی و قصههای ایرانی) : لالاییهای ایرانی (جلد 3). تهران: رازنهان. 42ص.
311. مؤید محسنی، مهری (1392). مضامین ترانههای محلّی؛ مطالعۀ موردی ترانههای سیرجان. فرهنگ مردم ایران، ش32، صص200-183.
312. مهاجری، زهرا (1386). گل پسته. مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی. 118ص.
313. مهاجری، زهرا (1391). گل پسته: مجموعه لالاییهای فارسی. مشهد: آستان قدس رضوی، شرکت بهنشر. 132ص.
314. مهجوریان نماری، علی اکبر (1388). لالاییها (رنجمویههای مادران ما). اباختر، ص135.
315. مهرادپی، لیدا (1378). موسیقی در ایران: ارتباط شعر و موسیقی. مقام موسیقایی، ش4، صص37-28.
316. مهرداد، احمد (1371). سرود لالایی. تهران: دانشآموز.
317. میثاقی، فریبرز (1395). لالایی. تهران: یاران علم و دانش. 12ص.
318. میرحیدری، مریمالسادات و پریسا سعیدی (1393). گونهشناسی ادبیات شفاهی کودکان؛ کرمانشاه. فرهنگ مردم ایران، ش37، صص122-105.
319. میرزایی دلاویز، محمود (1393). لالا لالا لالایی جوجۀ پر طلایی. تهران: آوای دوستی. 12ص.
320. میرعابدینی، ابوطالب (1381). لالایی. فرهنگ مردم، ش1، صص36-30.
321. میرنیا، سیّد علی (1381). نگاهی به فرهنگ عامّه مردم خراسان: جغرافیای خراسان، مشاغل مردم.../. مشهد: سخن گستر. 404ص.
322. نادری، افشین(1384). نمونههایی از لالاییهای مردم ایران. تهران: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، پژوهشکدۀ مردمشناسی: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادارۀ کلِّ امور فرهنگی. 381 ص.
323. نجاریان، محمّدرضا و کبری ظریفیان کریک (1394). شروه، قهس و لالاییهای کهکیلیویه و بویراحمد. فرهنگ و ادبیات عامّه، ش7، صص233-205.
324. نجفزاده بارفروش، محمّدباقر (1375). لالاییهای ایرانی. قائمشهر: نشر روجا. 204 ص.
325. نجیبیفینی، بهجت و مژگان گلستانی (1394). نمود طبیعت در لالاییهای هرمزگان. پژوهشنامۀ فرهنگی هرمزگان، ش10، صص14-6.
326. ندیمی بوشهری، زهرا (1389). لالاییهای بوشهری. بوشهر: زهرا ندیمی بوشهری. 32 ص.
327. نوّابپور، نفیسه (1389). رنگ چشم تو (مجموعه لالایی). خانۀ شاعران جهان. 30ص.
328. نودا، تاکایو (1392). لالایی گلها. تهران: پیک ادبیات. 24 ص.
329. نورانی، محسن و محمّدرضا آزادهفر(1399). زندگی شهری، ضبط صوت و مرگ لالایی: مطالعۀ موردی لالاییخوانی در الموت قزوین. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال شانزدهم، شماره 59، صص 154-133.
330. نوربخش، سیّده نجمه (1385). لالایی. تهران: نگارینه.20 ص.
331. نیکطلب، پوپک (1392). سیر تحوّل ادبیات کودک و نوجوان در آذربایجان. کتاب ماه کودک و نوجوان، ش186، صص33-30.
332. نیکفرجام، معصومه (1386). ادبیات شفاهی کودکان (قصهها، مثلها، چیستانها، لالاییها). مشهد: تمرین. 84 ص.
333. نیکوبخت، رؤیا (1397). تنوّع لالایی و سیطرۀ آن بر فلات ایران. تهران: رویا نیکوبخت. 158 ص.
334. وایت، کاترین، مهدی مردانی (1392). مامان بخون لالایی. قزوین: سایهگستر. 14ص.
335. وثوقیمنش (درویش)، علی (1395). لالایی کودکانه. خرمآباد: خرم دژ. 66 ص.
336. وجدانی، بهروز (1387). لالایی، موسیقی نقش زن در انتقال فرهنگ شفاهی. کتاب ماه هنر، ش122، صص104-98.
337. وفاییفرد، زهره (1396). لالایی، واگویههای مادران ایرانی. سومین کنفرانس بینالمللی پژوهش در علوم انسانی.
338. هاتف، حامد (1388). نقد و بررسی: دربارۀ «پرنیان و آب» لالاییهای ثریا قزلایاغ/ آن جا که خواب، لالاییساز میشود. کتاب ماه کودک و نوجوان، ش147، صص65-61.
339. هادی سلامی، زهره و مهناز بزمی (1394). بازشناسی ریشههای فرهنگی محتوایی لالاییها (شهر سلامی). مجموعه مقالات سومین همایش ملّی زبانشناسی و آموزش زبان فارسی؛ چشمانداز پژوهشهای زبان در قرن 21، صص 109-95.
340. هاشمی، کبری (1395). صندوقچۀ قصه همراه با بازی، شعر و لالایی. تهران: رشد اندیشه: دانشآفرین. 60 ص.
341. همایونروز، فرح (1398): روابط مفهومی در لالاییهای کردی، آزیتا افراشی (استاد راهنما)، تهران، مرکز پیامنور تهران.
342. همایونی، صادق (1382). شعر محلّی و شاعرانش: نقد کتاب: تفرّجی در شربهها و واسوتکها. گوهران، ش2، صص196-190.
343. همایونی، صادق (1349). دربارۀ فرهنگ مردم سروستان. کاوه (مونیخ آلمان)، ش38، صص631-627.
344. هوشیار، هوتسا (1393). پانی، مانی و لالایی. مشهد: انتشارات آبانبانو. 12ص.
345. یزدانی، عبدالله (1392). لالاییهای کودکانه. ورامین: انتشارات دوقلوها. 12ص.
346. یزدانی، عبدالله (1392). لالاییهای قشنگ من. ورامین: انتشارات دوقلوها. 12ص.
347. یغمایی، پیرایه (1384). لالاییها. مجلّۀ کودک، ش4، ص7.
منابع
1- جمالی، ابراهیم، لالایی در فرهنگ مردم، تهران: مرکز تحقیقات، 1387.
2- سلاجقه، پروین، از این باغ شرقی( نظریههای نقد شعر کودک و نوجوان)، تهران: کانون پرورش فکری و کودکان و نوجوانان، 1387.
Bibliography of Iranian lullabies
Nafise Raisi Mobarake3
Shekofeh Jhaleh4
Abstract
Lullabies are a subset of oral literature and popular culture in terms of literary type, and on the other hand, they are also related to children's literature because they are generally addressed to children. The main feature of lullabies is that they exist in the literature of all lands and cultures. In this sense, it is a good topic in comparative literature research and is useful for discovering relationships between different nations. Of course, the function of lullabies in literary research has a favorable range. On the one hand, it is useful in the field of linguistics, dialectology and lexicography studies, and on the other hand, it is effective in sociological and cultural research and understanding their livelihood. Because the main poets of lullabies were mothers, lullabies can be considered as a suitable platform to recognize the subdued ideas of Iranian women, based on which the status of women and the hidden structure of the Iranian family are known, and through it one of the most important functions of lullabies is recognizing educational values. It will be possible in Iranian society because a brief study of lullabies can reveal the existence of such teachings. In this article, an attempt is made to present the bibliography of Iranian lullabies. The present bibliography includes 347 books, articles and dissertations on this subject. The availability of such a list can be helpful in organizing, compiling and analyzing Iranian lullabies from various perspectives such as linguistics, literature, sociology, psychology and educational fields.
Keywords: Persian Lullabies, Folk Literature, Bibliography
[1] .استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه یزد.یزد، ایران .(نویسنده مسئول)// Email : raisi@yazd.ac.ir
[2] .کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران .// Email : Sh.Zhaleh@stu.ac.ir
[3] . Assistant Professor of Persian Language and Literature Dept, University of Yazd. Yazd , Iran. (Corresponding author( //Email : : raisi@yazd.ac.ir
[4] . Masters student of Persian Language, University of Yazd. Yazd , Iran. // Email : Sh.Zhaleh@stu.ac.ir