مطالعه نقش مديريت دانش در يادگيري تكنولوژيك با در نظر گرفتن متغير ميانجي فعاليت هاي تحقيق و توسعه در صنعت نفت
محورهای موضوعی : مدل های بلوغ آموزش و توسعه در سازمان و نحوه ارزیابی آنحمید بابادی نیا 1 , طهمورث سهرابی 2 , حسین ادب 3
1 - مدیریت تکنولوژی گرایش انتقال تکنولوژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، گروه مدیریت صنعتی، تهران ، ایران
2 - دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، گروه مدیریت صنعتی، تهران ، ایران
3 - دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، گروه مدیریت صنعتی، تهران ، ایران
کلید واژه: يادگيري تكنولوژيك, عملكرد سازماني, صنعت نفت , مدل سازی معادلات ساختاری.,
چکیده مقاله :
نياز امروز به محصولات نفتي و كاربردهاي مختلف آنها در زمينه هاي گوناگون و پتانسيل كشور ما در اين زمينه سبب شده است كه ايران، سرمايه گذاري قابل توجهي در اين زمينه داشته و استراتژي دولت جمهوري اسلامي ايران در صنعت نفت و گاز در جهت نيل به خودكفايي و بومي سازي اين صنعت مي باشد. هدف پژوهش حاضر بررسي نقش مديريت دانش بر يادگيري تكنولوژيك با در نظر گرفتن متغير ميانجي فعاليت هاي تحقيق و توسعه بوده كه در يكي از سازمان هاي فعال در حوزه نفت و گاز، انجام شده است. نياز امروز به محصولات نفتي و كاربردهاي مختلف آنها در زمينه هاي گوناگون و پتانسيل كشور ما در اين زمينه سبب شده است كه ايران، سرمايه گذاري قابل توجهي در اين زمينه داشته و استراتژي دولت جمهوري اسلامي ايران در صنعت نفت و گاز در جهت نيل به خودكفايي و بومي سازي اين صنعت مي باشد. هدف پژوهش حاضر بررسي نقش مديريت دانش بر يادگيري تكنولوژيك با در نظر گرفتن متغير ميانجي فعاليت هاي تحقيق و توسعه بوده كه در يكي از سازمان هاي فعال در حوزه نفت و گاز، انجام شده است. به اين منظور بر اساس مطالعات نظري و پيشينه، مدل تحقيق ارائه شده و بر اساس اين مدل، سه فرضيه تدوين گرديده است. براي جمع آوري داده به منظور آزمون فرضيات تحقيق، از پرسشنامه استفاده شده كه روايي و پايايي آن تاييد گرديده است. جامعه آماري تحقيق، شامل مديران و كارشناسان شركت مورد مطالعه بوده كه تعداد آن ها بالغ بر 100 نفر مي باشد . با توجه به عدم نرمال بودن توزيع داده ها، از نرم افزار اسمارت پي ال اس براي آزمون فرض استفاده شد كه با توجه به خروجي هاي نرم افزار، مديريت دانش بر فعاليت هاي تحقيق و توسعه، فعاليت هاي تحقيق و توسعه بر يادگيري تكنولوژيك و مديريت دانش بر يادگيري تكنولوژيك موثر مي باشد و بر اين اساس به منظور پياده سازي مناسب تر يادگيري تكنولوژيك يايد به خلق، به اشتراك گذاري و كاربرد دانش و تجربه اي كه در سازمان وجود دارد، توجه اساسي نمود.
Current need for oil products and their applications in various fields, plus Iran’s potential has attracted significant investment in this field as the strategy of the Islamic Republic of Iran is to become self-sufficient and localize oil and gas industry.This study aimed to investigate the role of knowledge management in technological learning through the mediating variable of research and development activities in an oil and gas organization.To this end, a research model was presented based on theoretical studies, which yielded three hypotheses. A valid and reliable questionnaire was used to collect data to test the research hypotheses. The statistical population of the study included managers and experts of the company under study (n > 100). Due to the abnormality of data distribution, Smart PLS software was used to test the hypotheses. According to the software outputs, knowledge management affects research and development activities, research and development activities affect technological learning, and knowledge management affects technological learning. Therefore, better implementation of technological learning requires special attention to the creation, sharing and application of knowledge and experience that exists in the organization.
1. Xie W. Technological Learning in China's Colour TV (CTV) Industry. Journal of Technovation. 2004: 24:499- 512.
2. Kim L. Imitation to Innovation: The Dynamics of Korea's Technological Learning. Harvard Business Press: 2016.
3. Attarpour M R, Kazazi A, Elyasi M,Bamdad Soofi J.A Model for Promoting Technological Learning for Innovation Ambidexterity Development: A Case Study of Iran Steel Industry.Journal of Improvement Management.2018:12( 3),pp: 45-69.
4. Bitaab A, Ghazinoori S S, Shojaei S. A Model for Innovation Auditing at National Level. Journal of Technology Development Management. 2013:27.
5. Tahmasebi S, Fartookzadeh H R, Bushehri A R, Tabaian K, Gheidar Khelejani J. The Stages of Formation and Development of Technological Capabilities.Case Study: A Marine Industry Organization.Journal of Science & Technology Policy. 2017: 8(4):19-33.
6. Miri Moghadam M, Ghazinoori S.S, Tofighi J, Elahi Sh. Technological learning in the Oil industry.A case study of the development phases of the south Pars gas field. Journal of Science and Technology Policy.2015: 7(2):17-34.
7. Malerba F. Learning by firms and incremental technical change. The economic journal .1992:845-859.
8. Figueiredo P.N, Cohen M, Gomes S. Firms’ innovation capability building paths and the nature of changes in learning mechanisms.Multiple case-study evidence from an emerging economy. Maastricht Economic and social Research institute on Innovation and Technology (UNU-MERIT) & Maastricht Graduate School of Governance (MGSoG):2013.
9. Hansen U E, Ockwell D.Learning and technological capability building in emerging economies.The case of the biomass power equipment industry in Malaysia. Technovation. 2014: 34(10): 617-630.
10. Viotti E.B. National learning systems.a new approach on technological change in late industrializing economies and evidences from the cases of Brazil and South Korea.Technological Forecasting and Social Change.2004:69(7): 653-680.
11. Lall S.Technological capabilities and industrialization.Journal of World Development.1992:20(2):165-186.
12. Teece D.J, Pisano G, Shuen A.Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal.1997:18(7):509-533.
13. Malerba F, Nelson R.Learning and catching up in different sectoral systems.evidence from six industries. Industrial and Corporate Change.Market performance, Technovation, 2011:22(10): pp:625-643
14. Chang K L. A hybrid program projects selection model for nonprofit TV stations. Mathematical Problems in Engineering. 2015:1-10.
15. Cohen, W M, Levinthal D .Absorptive capacity.A new perspective on learning and innovation. Administrative science quarterly, 2013:5(1), pp: 128-152.
16. Imbriani C, Pittiglio R, Reganati F, Sica, E. How much do technological gap, firm size, and regional characteristics matter for the absorptive capacity of Italian enterprises? International Advances in Economic Research. (2014); 20(1): 57.
17. Kocoglu I, Imamoglu S.Z, Ince H, Keskin H. Learning, R&D and manufacturing capabilities as determinants of technological learning.Enhancing innovation and firm performance.Procedia-Social and Behavioral Sciences.2015: 58: 842-852
18. Mirimoghadam M, Ghazinoory S. An Institutional Analysis of Technological Learning in Iran's Oil and Gas Industry.Case Study of South Pars Gas Field Development. Journal of Technological Forecasting & Social Change. 2015: 1-13.
19. Zahra S.A, George G. Absorptive capacity.A review, reconceptualization and extension. Academy of management review. 2002:27(2):185-203.
20. Wang, C H, Wu H S.A novel framework to evaluate programmable logic controllersA fuzzy MCDM perspective. Journal of Intelligent Manufacturing. 2016: 27(2):315-324.
21. Habibzadeh E, Esmaelian M.Identifying and Prioritizing Internal Organizational Factors Affecting Technological Learning. The Case of Mobarakeh Steel Company. Journal of Technology Development Management.2016: 4(1):9-42.
22. Liu, J J Qian J Y, Chen J. Technological learning and firm-level technological capability building. Analytical framework and evidence from Chinese manufacturing firms. International Journal of Technology Management.2010: 36(1-3), pp:190-208
23. Carayannis E G,Alexander J.Is technological learning a firm core competence, when, how and why? A longitudinal, multi-industry study of firm technological learning and market performance.2002:22(10), pp:625-643
24. Chen J, Qu W G .A new technological learning in China, Technovation.2013: 23(11), pp:861-867
25. Molina-Domene M A, Pietrobelli C. Drivers of technological capabilities in developing countries.An econometric analysis of Argentina, Brazil and Chile. Structural Change and Economic Dynamics. 2012): 23(4):504-515.
26. Jiménez-Barrionuevo M M, García-Morales, V J. Molina L M.Validation of an instrument to measure absorptive capacityTechnovation.2011:31(5), pp:190-202
27. Smit T, Junginger M, Smits R. Technological learning in offshore wind energy.Different roles of the government. Energy policy. 2007:35(12): 6431-6444.
28. Alvarez I, Labra R. Technology Gap and Catching up in Economies Based on Natural Resources: The Case of Chile. Journal of Economics, Business and Management.2014:3(6): 619-627.