بررسی تاثیر بهره وری دانش بر توانمندسازی کارکنان در شرکت بیمه
محورهای موضوعی : اندازه گیری اثرات و نتایج برنامه های آموزش و توسعهمرضیه دهقانی نیری 1 , یوسف محمدی مقدم 2 , نادر شیخ الاسلامی 3
1 - دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
2 - دانشگاه نیروی انتظامی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر به منظور بررسی تأثیر بهره وری دانش بر عوامل توانمندسازی نیروی انسانی کارکنان شرکت بیمه، به روش همبستگی،از نظر ماهیت داده ها کمی و کیفی و ماهیت روش توصیفی می باشد. جامعه آماری تحقیق را کارمندان بیمه (380 نفر) ، از فرمول کوکران تعداد 191 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای شامل سه بخش: اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر، پرسشنامه بهره وری دانش (سوالات کیفی - مصاحبه) می باشد.روائی پرسشنامهها توسط اساتید و پایائی نیز با اجرای اولیه در نمونهای 18 نفری تأیید شد. نتایج در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار لیزرل، مورد بررسی قرار گرفتند. رابطه بین بهره وری دانش با احساس معناداری شغل (r=0.83)، بین بهره وری دانش و احساس شایستگی (0.86=r)،بین بهره وری دانش با احساس داشتن استقلال(0.92 =r)، بین بهره وری دانش با احساس مؤثر بودن در شغل (0.90= r)، بین بهره وری دانش و احساس اعتماد به همکاران (0.92 =r)، همچنین بین هر یک از مولفه های بهره وری دانش با توانمندسازی ارتباط قوی و مثبت وجود دارد. رابطه ی بین نوآوری تدریجی و توانمندسازی(0.66 =r) و بین نوآوری بنیادی و توانمندسازی (0.92=r)، به دست آمد. در نتیجه بهره وری دانش با تأثیرپذیری از نوآوری تدریجی و بنیادی با توانمند سازی کارکنان ارتباط مستقیم دارد ولی تأثیر بر توانمندسازی کارکنان ندارد . بنابراین این عوامل تسهیل کننده برای توانمندساز کردن کارکنان نمیباشد. با توجه به یافته های تحقیق پیشنهاداتی برای غنی تر ساختن توانمندسازی کارکنان و اهمیت دادن ، مواردی عنوان شده است.
The current research is in correlation method, and it is quantitative and qualitative about kind of data. The statistical society is insurance company which are The purpose of this study was to investigate the effect of knowledge productivity on the factors of human resources empowerment of the employees of the insurance company. The statistical population of the study was selected from insurance employees (380 persons) by Cochran formula of 191 persons using simple random sampling. A questionnaire consisted of three parts: Demographic information, Spritzer empowerment questionnaire, Knowledge productivity questionnaire (Qualitative Interview Questionnaire). Results were analyzed in two levels of descriptive and inferential statistics by LISREL software. Relationship between knowledge productivity and job meaningfulness (r = 0.83), between knowledge productivity and competence feeling (r = 0.86), between knowledge productivity with feeling of independence (r = 0.92), between knowledge productivity and feeling effective In the job (r = 0.90), there is a strong and positive relationship between knowledge productivity and a sense of trust in colleagues (r = 0.92), as well as between each component of knowledge productivity with empowerment. The relation between incremental innovation and empowerment (r = 0.66) and between fundamental innovation and empowerment (r = 0.92) was obtained. As a result, knowledge productivity is directly related to the empowerment of employees, but it does not have an impact on staff empowerment. So these factors are not conducive to empowering employees. According to the research findings, suggestions have been made to enrich staff empowerment and give importance.
سلاجقه، سنجر. پور رشیدی، رستم. موسایی، محمود.(1392).تحلیل توانمندسازی روانشناختی کارکنان و رابطه آن با مدیریت دانش. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول).شماره 72. ص 99-118
شاهرکنی، سید حبیب الله.(1381). مدیریت توانمندسازی کارکنان . توسعه مدیریت . شماره 39
حسنوی،رضا. اخوان، پیمان. رمضان، مجید. زاهدی، محمدرضا.(1392). بررسی ارتباط بین فراِیند های مدیریت دانش و سرمایه فکری در یک مرکز دانش بنیان. نشریه پژوهشی مدیریت فردا. شماره 37
رحمانپور،لقمان. (1381. توانمندسازی. مفاهیم، ساختار و راهکارها. توسعه مدیریت. شماره 41
طالقانی ، غلام رضا ، انواری علی ، افتخاری لیلا ( 1390) ، رابطه ی بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی ، در یک شرکت بیمه ، پژوهشنامه بیمه ، سال بیست و هفتم ، شماره یک بهار 91
طبرسا، غلامعلی. آهنگر، نرگس.(1387). توانمندسازی کارکنان: محتوا، ماهیت، روش ها و کارکردها. چشم انداز مدیریت . شماره 29. ص 51-68
محمدی، محمد. برنامه های توانمندسازی کارکنان. رویکردها و فرایندها. فصلنامه مطالعات مدیریت شماره 35 و36
مهدی, محمد؛ مهدی اسماعیلی ایرانی؛ مصطفی رادسر و سعید گواه، ۱۳۹۳، نقش بهره وری کارکنان دانش مدار در توسعه مدیریت دانش، اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت، حسابداری و علوم اجتماعی، رشت، شرکت کارآفرینان دانشگاهی منطقه آزاد انزلی
میرسپاسی، ناصر؛ طلوعی اشلقی، عباس؛ معمارزاده، غلامرضا و پیدایی، میرمهرداد.(1389). ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﺪل ﺗﻌﺎﻟﻲ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ در ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎي دوﻟﺘﻲ اﻳﺮان ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﻜﻨﻴﻚ دﻟﻔﻲ ﻓﺎزي. مجله پژوهش های مدیریت، شماره 87
نجفی اسداله ، افرازه عباس و فاطمی قمی ، سید محمد تقی 1389، ارائه روشی تلفیقی برای اندازه گیری و پیش بینی بهره وری دانش کاران مبتنی بر تکنیک سری های زمانی، مورد کاوی شرکت پارس خودرو، پژوهش نامه پردازش و مدیریت اطلاعات ، دوره ۲۶، شماره ۲ - ( ۱۲-۱۳۸۹ )
یزدان شناس مهدی ، شجاعی محمد حسین (1395) ، شناسایی و تبیین الگوی عوامل مؤثر بر بهره وری دانش؛ مطالعه ای درشعب بانک ملی استان قم ، مدیریت بهره وری سال دهم تابستان 1395 شماره 37
Dimitriades, Zoe.Kufidu, Stella.(2004) Individual, Job, Organizational and Contextual Correlates of Employment Empowerment: Some Greek Evidence. Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies. P.36
Drucker, P. F. (1999). Knowledge-worker productivity: the biggest hallenge. California Management Review, 41 (2), 79-94
Ferraresi, A.A., Quandt, C.O., Dos Santos, S.A., and Frega, J.R. (2012). "Knowledge management and strategic orientation: leveraging innovativeness and performance". Journal of Knowledge Management, 16(5): 688-71
Harison, R., & Kessels, J. (2004), Human resource development in a knowledge economy: an orgazinational View. New York: Palgrave Macmillan
Holdsworth,Lynn.Cartwright,Susan.(2003).Empowerment,stress and satisfaction: an exploratory study of a call centre. leadership & organization development journal.P.131
Kessels, J.W.M. (1996). Knowledge productivity and the corporate curriculum. In J. F. Schreinemakers (Ed.), Knowledge management, Organisation, competence and methodology (pp. 168-174
Junxia wang, hans peter peters and jiancheng guan (2006) ,”Factors influencing knowledge productivity in German research group: lessons for developing countries”
Maruta, R. (2012), Transforming knowledge workers into innovation workers to improve corporate productivity. Knowledge-based Systems, 30, 35-47
Muhammad Shujahata,, Maria José Sousa, Saddam Hussaina, Faisal Nawaza, Minhong Wang, Muhammad Umer, Translating the impact of knowledge management processes into knowledge-based innovation: The neglected and mediating role of knowledge-worker productivity, Journal of Business Research 94 (2019) 442–450
Ozaralli,Nurdan.(2003).Effects of transformational leadership on empowerment and team effectiveness.leadership & organization development journal.P.335
Stam,Christian (2007). Knowledge productivity, designing and testing a method to diagnose knowledge productivity & plan for enhancement. Thesis presented to Hogeschool INHOLLAND in partial fulfillment of the requirement for the degree Doctor of Philasophy. INHOLLAND University
Stewart, T. A. (2002). The wealth of knowledge. Intellectual capital and the 21st century organization. London: Nicholas Brealey Publishing
Junxia Wang, Hans Peter Peters and Jiancheng Guan(2006), Factors influencing knowledge productivity in German research groups: Lessons for developing countries, Journal of Knowledge Management •) July 2006(
Wenbo,li. Xiuling,xu.(2010). An empirical Analysis On China’s Regional Knowledge Productivity Efficiency Based on SFA. Saftwae Engineering and knowledge Engineering. P 935-943