طراحی و اعتباریابی مدلی برای تدوین برنامه توسعه فردی(IDP) در بانک انصار
محورهای موضوعی :اکبر کمیزی 1 , اباصلت خراسانی 2 , کامبیز کامکاری 3
1 - بانک انصار
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه آزاد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر طراحي و اعتباریابی برنامه توسعه فردي(IDP) در بانک انصارمی باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از حیث گردآوری داده ها آمیخته بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مدیران و کارکنان بانک انصار، و همچنین صاحبنظران حوزه توسعه منابع انسانی شاغل در سازمانهای مختلف که دارای تالیفات و تجارب در زمینه ی برنامه ریزی توسعه فردی بودند، تشکیل می داد. نمونه گیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و در بخش کمی به صورت تصادفی ساده انجام شد. به منظور گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد، روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تحلیل یافته های بخش کیفی از تحلیل محتوای کیفی باز و محوری استفاده شد و برای تحلیل داده های بخش کمی نیز از آزمون T تک نمونه ای استفاده شد. در مجموع یافته های بخش کیفی در 14 مضمون اصلی طبقه بندی شدندکه عبارتند از: استراتژی؛ نظام مندی؛ نیازهای فرد؛ شایستگی؛ اهداف؛ نیازهای سازمان؛ رهبران؛ پیامدها؛ بازخورد؛ روش ها؛ زمان بندی؛ فرهنگ؛ پیاده-سازی؛ و ارزیابی. مضامین 14 گانه استخراج شده از تحلیل داده ها، در نهایت در سه دسته ی کلی تحت عنوان مولفه های اجرایی، مولفه های حمایتی و دستاوردها تقسیم بندی شد. یافته های بخش کمی نشان داد که مولفه های مختلف مدل، از منظر کارکنان و مدیران بانک انصار، معتبر بوده و قابلیت پیاده سازی در بانک را دارند.
The purpose of this study was to design and validat an individual development plan in Ansar Bank. The research method was a mixed approach. The statistical society of this research includes all administrators and employees of Ansar Bank, as well as human resource development experts working in different organizations with writings and experiences in the field of individual development planning. Sampling in the qualitative part of the research was done purposefully, and in the quantitative section, it was done randomly. Semi-structured interviews and self-designed questionnaires were used to collect data. Content validity of the questionnaire was confirmed by experts and its reliability was assessed by Cronbach's alpha test. To analyze the findings of the qualitative section, open and axial qualitative analysis was used and a single-sample T-test was used to analyze the quantitative data. In total, qualitative findings were classified into 14 main themes: development strategy; comprehensive human resources management system; audience analysis (identification of individual needs); appraisal and merit analysis; goal setting; identification of organizational needs; organizational managers; outcomes; Feedback; the determination of education and development methods; the existence of timing; the development of culture; the elaboration of an executive mechanism; and the evaluation of the results. The fourteen themes extracted from the data analysis were eventually divided into three general categories: executive components, supportive components, and outcomes. The findings of the quantitative section showed that the various components of the model are valid from the perspective of the employees and managers of Ansar Bank and have the ability to implement in the bank.
