طراحی الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی مطالعه موردی: شرکت ملی گاز ایران و شرکتهای تابعه
محورهای موضوعی :حمیدرضا آراسته 1 , اکبر حسن پور 2 , احمد ایزدی 3 , طهمورث بستانی 4
1 - رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 - دانشگاه خوارزمی
3 - دانشگاه خوارزمی
4 - دانشگاه خوارزمی / شرکت گاز گیلان
کلید واژه: شايستگي, شايستگي مديران, روابط عمومي, شركت ملي گاز ايران,
چکیده مقاله :
هدف کلی این پژوهش طراحی الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی میباشد. جامعه آماري اين پژوهش، شامل کلیه مدیران و رؤسای شرکت ملی گاز ایران و شرکتهای وابسته به آن مي باشد. نمونهگیری در دو بخش کیفی (10 نفر از کارشناسان) و کمی (324 نفر) صورت پذیرفت. گردآوری اطلاعات از طریق روش مصاحبه و پرسشنامه صورت پذیرفته است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحليل عاملی اکتشافی، تحليل عاملي تائيدي، آزمون آناليز واريانس، ماتریس همبستگی، ماتریس واریانس-کوواریانس استفاده شد. نتایج بهدستآمده از پژوهش نشان از آن دارد که هفت شایستگی ویژگی شخصیتی، مهارت، توانایی، اعتبار عمومی، نگرش و بینش، دانش، اعتبار حرفهای مهمترین شايستگي مديران شاغل در روابط عمومي را تشکیل میدهند. با توجه به نتایج بهدستآمده، مدیران شرکت ملی گاز ایران باید شایستگیهای یادشده را مدنظر قرار داده تا بتوانند مدیرانی را انتخاب، انتصاب و پرورش دهند که بیشترین کارایی و اثربخشی را در حوزه روابط عمومی شرکت داشته باشند.
The general purpose of this research was to design a competency model for Public Relations managers. The statistical population of this research included all managers and directors of the National Iranian Gas Company and its Subsidiaries. The sampling method was carried out in two parts of qualitative (10 specialists) and quantitative (324 persons). Data were gathered through interview and questionnaire. For data analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, ANOVA, correlation matrix, variance-covariance matrix was used. The results of this study showed that the seven competencies of personality credibility, skill, ability, general validity, attitude and insight, knowledge, professional credentials constitute the most important competency of managers working in public relations unit. According to the achieved results, Managers of the National Iranian Gas Company must consider these competencies in order to select, appoint and promote managers who has the most efficiency and effectiveness in the field of public relations.