بررسی سطوح برونسپاری آموزش از دیدگاه کارشناسان آموزش ادارات دولتی خراسان جنوبی
محورهای موضوعی :بهروز یزدان پناه 1 , حسین مومنی مهموئی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامي واحد تربت حیدریه
2 - دانشگاه آزاد واحد تربت حیدریه
کلید واژه: سطوح برونسپاری, آموزش های سازمانی, کارشناسان آموزش.,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق، بررسی سطوح برونسپاری آموزش از دیدگاه کارشناسان آموزش ادارات دولتی خراسان جنوبی است. این تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تمامی کارشناسان آموزش ادارات دولتی استان خراسان جنوبی میباشد که تعداد آنها 60 نفر می باشد. با توجه به کوچک بودن حجم جامعه و امکان دسترسی به تمام اعضای جامعه در این تحقیق از روش سرشماری استفاده شد و كل جامعه آماري به عنوان نمونه انتخاب شدند. از پرسشنامه محقق ساخته جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شد. روايي محتوايي اين پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتيد صاحبنظر در حوزه آموزش و برنامهريزي درسي و مديريت آموزشي با اندكي تغييرات مورد تأييد قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از طریق آزمون آلفای کرانباخ 92/0 محاسبه شد. نتایج نشان داد، اکثر کارشناسان آموزش ادارات دولتی استان خراسان جنوبی با برونسپاری آموزش های سازمانی در ابعاد هدف، حيطه، محتوا، مدت و فرايند آموزش موافقند اما بین دیدگاه آنها در خصوص برونسپاری آموزشهای سازمانی (سطوح هدف، حيطه، محتوا، مدت و فرايند آموزش) به لحاظ سابقه شغلی و سطح تحصیلات تفاوت معناداری مشاهده نشد.
The purpose of this research was investigation of the levels of training outsourcing from the perspective of training experts in governmental departments of the southern Khorasan. This research was descriptive and survey type. The statistical population was all of the experts in the training of the government departments of south Khorasan province, which is 60 people. Due to the small size of the population and the availability of all members of population in this study, the census method was used and the entire population was selected as a sample. A researcher-made questionnaire was used to gather information. Content validity of this questionnaire was verified by 10 professors in the field of instruction and curriculum development and educational management with a few changes. The reliability of the questionnaire was calculated through Cronbach's alpha test 0.92. The results showed that most of the education experts of the state departments of south Khorasan province agree with the outsourcing of organizational training in the scope, purpose, domain, content, duration and educational process. However, there was no significant difference between their views on outsourcing of organizational education (levels of purpose, scope, content, duration, and educational process) in terms of job record and education level.
اصغری زاده، عزت اله؛ بیطرف، احمد و نازآبادی، محمدرضا .(1390). مدل برونسپاری و خدمات و گارانتی با استفاده از روش تصمیم گیری چند معیاره. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 3(5)، صص 28-13.
اکرمی، هادی؛کریمی، بهروز.(1385). برون سپاری؛ بررسی مطالعات منتخب در زمینه های مختلف و ارائه چارچوب نظری و روش سیستماتیک و یک مطالعه موردی.تهران. دومین کنفرانس لجستیک و زنجیره تامین
ﺗﻮﺭﺍﻧﻲ، ﺳﻮﮔﻨﺪ؛ ﻣﻠﻜﻲ، ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ؛ ﻗﺪﻭﺳﻲ ﻣﻘﺪﻡ، ﺳﺎﺭﺍ و ﮔﻮﻫﺮﻱ، ﻣﺤﻤﻮﺩﺭﺿﺎ.(1388). ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻱ ﻛﺎﺭﺍﻳﻲ ﻭ ﺍﺛﺮﺑﺨﺸﻲ ﺩﺍﺭﻭﺧﺎﻧﻪ ﻱ ﻣﺮﻛﺰ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﺩﺭﻣﺎﻧﻲ ﻓﻴﺮﻭﺯﮔﺮ ﭘﻴﺶ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﺮﻭﻥ ﺳﭙﺎﺭﻱ. مدیریت سلامت. 12(38).59-70.
خراسانی، اباصلت، قهرمانی، محمد و میراحمدی، خالد. (1393). چالشهای برونسپاری آموزش به موسسات ارائه دهنده آموزش از دیدگاه مدیران و کارشناسان آموزش. فصلنامه آموزش و توسعه منابع انسانی. 1 شماره، دوره 1، صص 1-29.
قربانی، محمد و مختارنظیف، محمدرضا. (1390). عارضهیابی برونسپاری و ارائه مدل در شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی. . تهران .کنفرانس بین المللی آب و فاضلاب.
قهرمانی، محمد. مرادی، نرگس(1386). تدوین الگوی برونسپاری آموزش سازمانی. پیام مدیریت. 25. 151-178.
مدهوشی، مهرداد و کوهکن، امیر. (1391). تبیین نقش استراتژی برونسپاری بر بهرهوری سازمان. پژوهشنامه مدیریت اجرایی. شماره 4، دوره 7، صص2-10.
هداوند، سعید. (1389). برونسپاری آموزشهای سازمانی با رویکرد به مدل تصمیمگیری منبع یابی استراتژیک. مجله مدیریت، شماره 158، دوره 21، صص40-30.
Belcourt, M. (2006). Outsourcing: the benefits and the risks. Human Resource Management Review, 16(2), 269– 279.
Lau, K & Zhang, J. ( 2006). Drivers and Obstacles of Outsourcing Practices in China. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 36(10), 776-792.
Lacity, M. C., Khan Shaji, A., & Willcocks, L. P. (2009). A review of the IT outsourcing literature: Insights for practice, Journal of Strategic Information Systems, 18(3), 130–146.
Kotabe, M,J. (2001). Outsourcing service Activities. Marketing Management,10, 6-40.
Bettis, RA. (2002). outsourcing and Industrial decline. Academy of Management Executive, 6(1).7-22.
Chris, H. (2008). Venture firms will ask you about outsourcing. Retrieved from: www.inventureglobal.com
Cushing, A. (2008). Training outsourcing on the decline. Chief Learning officer magazine.http://www.clomedia.com/2008/08/27/training-outsourcing-on-the-decline/
Dess GG, Rasheed AA, Mclaughlir Kj, Priem RL .(1995). The new Corporate Architecture. Academy of Management Executive, 9 (3), 7-18.
Fritsch, Marku & Wullenweber, Kim. (2006). The Impact Of Business Process Outsourcing On Firm Performance and The Influence Of Governance, A Long Term Study In The German Banking Industry
Gewald, H. & Dibbern, J. (2009). Risks and benefits of business process outsourcing: A study of transaction services in the German banking industry. Information & Management, 4(4), 249–257.
Gewald, H. (2010). The Perceived Benefits of Business Process Outsourcing an Empirical Study of the German Banking Industry. International Journal of Strategic Outsourcing, 2(7), 124-136.
Hale, A. (2006). Outsourcing Training and Development, Factors for Success. John Wiley and Sons Inc. Published by Pfeiffer an Imprint of Wiley.
Hall, L., and Torrington, D. (1998). The Human Resource Function: The Dynamics of Change and Development. London: Financial Times/Pitman Publishing.
Harrigan, k. (1985). Strategies for Intrafirm transfers and outside sourcing. Academy of management Journal,28.914-925
Majewsky, E, Dean V. (2003). “How Do Consovtia organize collaborative R&D”, Harward Business Review.
Maschuris, SJ & Kondylis, MN. (2006). Outsourcing in public hospitals: A Greek perspective. Journal of Health Organization and Management, 20(1), 4-14.
Mclvor, R. (2007). What is the right outsourcing strategy for your process?. European Management Journal, 26, 24– 34.
Ravi, v. (1992). Strategic Sourcing: To Make or Not To Make, Harvard Business Review, November-December. Retrieved from: https://hbr.org/1992/11/strategic-sourcing-to-make-or-not-to-make?referral=03758&cm_vc=rr_item_page.top_right
Ronan, M. (1996). practical Framework for Understanding the Out sourcing process positioning. Supply Chain Management: An International Journal, 5(1).22-36.
Shaw.S, Fairhurst. D. (1997). Out Sourcing the Human Resource function –Personal threat or valuable opportunity? Asia Pacific Journal of Human Resources,6(8), 459-468.