تأثیر پایان نامه های دانشجویی در جهت رشد صنعت تونلسازی (مطالعه موردی: تونل بلند قمرود)
محورهای موضوعی : تخصصیوحید جودکی 1 , رسول اجللوئیان 2
1 - شرکت مهندسین مشاور صحراکاو
2 - دانشگاه اصفهان
کلید واژه: دانشگاه, پایاننامههای دانشجویی, صنعت تونلسازی, انجمن تونل ایران,
چکیده مقاله :
در سالیان گذشته بحثهای فراوانی پیرامون ارتباط دانشگاه و صنعت مطرح شده است. در زمینه صنعت تونلسازی نیز همکاریهای مؤثری مابین شرکتهای فنی-مهندسی و دانشگاههای کشور صورت گرفته است. در این میان انجمن تونل ایران نیز در جهت توسعه این تعاملات (در سطح ملی و بینالمللی) با برگزاری "کنفرانسها، سمینارهای علمی، کارگاههای آموزشی و نمایشگاههای تخصصی" گامهای بلندی در راستای رسالت خود برداشته است. هدف از توسعه این تعاملات، تربیت فارغالتحصیلانی خلاق و مبتکر است که ضمن داشتن دانش کافی از مبانی علوم دانشگاهی، دارای مهارت و تواناییِ لازم جهت ورود به مشاغل صنعت تونل باشند. اما با این وجود در مقاطع تحصیلات تکمیلی، دانشآموختگانِ رشتههای مرتبط با صنعت تونل در گروههای "عمران، زمینشناسی (گرایش مهندسی)، معدن، ژئوفیزیک، نقشهبرداری، مکانیک، برق و ..." برای پژوهش در زمینه طرحهای تونلسازی کشور، همچنان با چالشهای فراوان مواجهاند. این موانع موجب کاهش کیفیت و نوآوری در پایاننامهها (بخصوص در گروههای کارشناسیارشد) و کاهش استقبال دانشجویان از ارائه طرحهای پژوهشی در زمینه پروژههای تونلسازی کشور شده است، به نحوی که فراوانیِ مطالعات کلیشهای و گاهاً تکراری نسبت به گذشته چشمگیرتر شده است. این در حالی است که نتایج حاصل از پایاننامههای تحصیلات تکمیلی و انتشار مقالات کاربردی دانشجویان در پایگاههای علمی میتواند در مستندسازی مخاطرات پروژههای تونلسازی کشور و جلوگیری از نارساییهایی که در طرحهای تونلسازی گذشته رخ داده، مفید واقع شود. در این مقاله با انجام یک بررسیِ موردی به چالشها و ضرورت توجه بیشتر به پایاننامههای دانشجویان در صنعت تونلسازی پرداخته شده است. بررسی چالشها بیانگر این حقیقت است که فعالیت گستردهتر انجمنهای علمی و نیز همکاری دوجانبه پارهوقت میان دانشگاهیان و فعالان صنعت تونل، دو راهکار عمده برای ارتقای سطح کیفیت پایاننامهها و افزایش توناییهای دانشجویان است.
In the past years a lot of discussion about the relationship between academia and industry has been. In the tunneling industry cooperation between companies and universities in the country, have been effectively. The Iranian Tunneling Association for development cooperation (national and international) holding "conferences, scientific seminars, workshops and specialized exhibition" has taken great strides toward its mission. The purpose of this interaction, is creative education graduates having knowledge of the principles of academic science, skills and abilities required for entering the tunnel industry jobs. However, graduate students in fields related to the tunneling industry in the groups "Civil, Geology (Engineering), Mining, Geophysics, Surveying, Mechanical, Electrical and ..." For research on tunneling projects in the country, continues to face many challenges. The obstacles reduce the quality and innovation of the thesis (particularly groups M.Sc.) and the reduction of welcoming students presented research projects in the field of tunneling projects in the country, So that stereotyped and repetitive theses is greater than the last time. The publication of the results of scientific theses of students in the database can document the Hazards of tunneling projects, with avoiding failure that occurred in the previous tunneling projects. In this article (while doing a case study) to examine the challenges and the need for more attention to students;#39 theses in the tunneling industry has been. Explored the challenges revealed that the wider activities of scientific societies and part-time cooperation between academia and the industry experts tunnel, two ways of working to improve the quality of students;#39 theses.