ارزیابی رضایتمندی کارکنان از دورههای آموزش ضمن خدمت براساس مدل سیپ (مطالعه موردی گروه شرکتهای توربوکمپرسورنفت)
محورهای موضوعی :بهاره منصوری کاسوایی 1 , مهدی شریعتمداری 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه:
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف" ارزیابی رضایتمندی کارکنان از دورههای آموزش ضمنخدمت کارکنان گروه شرکتهای توربو کمپرسور نفت بر اساس مدل ارزشیابی سیپ" صورت گرفته است. پژوهش از نظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی میباشد و از لحاظ گردآوری دادهها در زمره پژوهشهای پیمایشی است. جهت ارزیابی رضایتمندی کارکنان از دورههای آموزش ضمنخدمت، مؤلفههای مدل ارزشیابی سیپ با استفاده از پرسشنامه محققساخته اندازهگيری شده است. جامعه آماری اين پژوهش شامل کلیه کارکنان گروه شرکتهای توربو کمپرسور نفت میباشد که طی سال 1393 در دورههای آموزش ضمنخدمت شرکت کردهاند که تعداد کل آنها 1770 نفر و نمونه با استفاده از روش نمونهگيری مورگان 317 نفر میباشد. جهت تجزيه و تحليل دادهها از شاخصهای آمار توصيفی شامل فراوانی، درصد، ميانگين و انحراف استاندارد و آمار استنباطی شامل آزمونهای کای اسکوئر، یومان ویتنی و کروسکال والیس استفاده شده است. نتايج پژوهش حاکی از آناست که با بررسی کیفیت دورههای آموزش ضمنخدمت در ابعاد چهارگانه مدل ارزشیابی سیپ، کیفیت دورههای آموزش ضمنخدمت در ابعاد زمینه، درونداد، فرآیند و برونداد توانسته موجبات رضایت خاطر شرکت کنندگان را فراهم آورد.
This research has been done with the aim of studying pathology of in-service training courses for OTC group employees, according to the “CIPP” model. It is an applied research and in terms of data collection, it’s among the survey research. For studying pathology of in-service training courses according “CIPP” model, various studies have examined and components that experts had expected a greater emphasis on, have been chosen. Thus, four aspects are measured using a researcher-made questionnaire: context, input, process and output. The study population included all OTC group employees who have participated in 1393 in-service training courses, that their total number are 1770 persons and the sample is 317 persons, using Morgan (sampling) method. To analyze the data, descriptive statistics, including frequency percent, the mean and standard deviation and inferential statistics including Chi-Squared Test, Umann Whitney, Kruskal-Wallis were used. Research results suggest that the quality of in-service training courses in four dimensions of CIPP evaluation model in context, input, process and output may have caused the participants to provide satisfaction.
