شناخت عاملهای اثرگذار در ارتقای بهسازی منابع انسانی (مورد مطالعه: واحد سازمان جهاد دانشگاهی استانی)
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه البرز
کلید واژه: بهسازی منابع انسانی الگوی ذهنی نگرش جهاد دانشگاهی روششناسی کیو,
چکیده مقاله :
تغییر نگرش و تنوع بينشي و تأثیر ذهنیتها میتواند سبب ارتقا یا کاهش بهسازی منابع انسانی سازمان شود و بازاندیشی در نحوه بهسازی منابع انسانی را فراهم نماید. هدف پژوهش حاضر آن است تا عاملها و الگوهای ذهنی اثرگذار در بهسازی منابع انسانی را به شکل دقیق بازنمایی نماید و با شناخت آنها، الگوهای ذهنی قالب در خصوص ارتقای بهسازی منابع انسانی را تبیین و ارائه نماید. جامعه آماری پژوهش، کارشناسان ستادی واحد سازمان جهاد دانشگاهی در یک استان کشور میباشند که با توجه به هدف مطالعه كيو و گامهای اجرای آن همچون وجود معيار تفسيرپذير بودن الگوهای ذهنی، تعداد 7 عامل اثرگذار شناسایی و ارائه شده است. بر اساس یافتههای تحلیل عاملی، نقشهای جدید برای جامعه آماری یا کارشناسان ستادی واحد مورد پژوهش ارائه شده است و ضعفهای موجود که به کاهش ارتقای بهسازی منابع انسانی منجر میشود، نیز تبیین شده است.
With the emergence of the knowledge economy, human capabilities known as the Attitude change and variety of insight may enhance or reduce development of human resource in organization. Thus it needs rethinking how to provide human resource development. The aim of current paper is to reorganize effective mental factors and patterns or to explain the dominant mental paradigm for human resource development. The statistical society is experts of SID Organization in a province of Iran. According to the aim of study Q methodology was used and its performance of steps presented 7 effective factors. Based on the results of factor analysis, statistical or new roles for community research unit or experts are provided. Weaknesses that leads to a decrease in human resource development, has also been explained.
اردکانی، سعید. (1390). واکاوی اثر مؤلفههای هوش عاطفی بر روشهای مدیریت استرس شغلی. فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، دوره 25، شماره 1، صص 26-5.
اشمایل، نیک. (1384). روان شناسی کار سازمانی صنعتی. ترجمه: احمد غضنفری و محمدرضا دلوی، اصفهان: انتشارات مؤسسه علمی دانشپژوهان برین.
اعرابی، سیدمحمد و ادبی فیروزجایی، محسن. (1391). بررسی منابع فشار روانشناختی در دانشجویان (مطالعه موردی). فصلنامه علمی ترویجی مدیریت و توسعه، شماره 52، صص 8-29.
برمن، اوان ام. (1390). بهرهوری و عملکرد در سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی. ترجمه: مهدی کاظمی؛ وحید رنجبر و مریم شهابی کارگر، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
بهشتی، جعفر. (1381). روابط صنعتی و روابط کار، تهران: انتشارات نگاه دانش.
حقیقی، محمد علی. (1379). نظام روابط کار در سازمان. نشر ترمه.
حيدري گرجي، داود. (1372). بررسي اثرات فشارهاي عصبي و رواني ناشي از محيط كار بر عملكرد نيروي انساني سازمان امور اداري و استخدامي كشور. انتشارات دانشگاه تهران.
خاكي، غلامرضا. (1386). مديريت بهرهوري با رويكرد تحليلي به آن در سازمان. تهران: انتشارات كوهسار.
راس، رند آل آر و آلتمایر، الیزابت. (1381). استرس شغلی. ترجمه: غلامرضا خواجهپور، نشر سازمان مدیریت صنعتی.
رضائیان، علی. (1386). مبانی سازمان و مدیریت. انتشارات سمت.
زارع، حسین؛ فیضی، آوات و محبوبی، طاهر. (1389). بررسی رابطه جو سازمانی با استرس شغلی و خلاقیت کارکنان اداری آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی. نشریه علمی پژوهشی تحقیقات علوم رفتاری، دوره هشتم، شماره 2.
زاهدی، شمسالسادات. (1387). روابط صنعتی، نظام روابط کار (با تأکید بر حوادث ناشی از کار)(ویراست سوم). مرکز نشر دانشگاهی.
عباسپور، عباس. (1388). مدیریت منابع انسانی پیشرفته (رویکردها، فرایندها و کارکردها). انتشارات سمت.
فرحبخش، سعید. (1387). میزان فرسودگی شغلی، منابع و راههای مقابله در مدیران سازمانهای دولتی. مجموعه مقالات ششمین کنفرانس بین المللی مدیریت، جلد اول، ناشر گروه پژوهشی و صنعتی آریانا، صص 59-67.
قربانیزاده، وجهاله و کریمان، مریم. (1388). عوامل درونسازمانی مؤثر بر اخلاق کاری کارکنان. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، سال اول، شماره 4، صص 47-65.
کامینگز، توماسجی و ورلی، کریستوفرجی. (1391). تحول و توسعه سازمان، آسیبشناسی، عارضهیابی و تغییر برنامهریزی شده در سازمان. ترجمه: کوروش برارپور، چاپ دوم، مؤسسه انتشارات فرازاندیش سبز.
مرتضوی، مهدی و زارعپور نصیرآبادی، فضلاله. (1391). فرهنگ سازمانی جهادی, عامل کلیدی مدیریت جهادی. فصلنامه مهندسی فرهنگی، سال هفتم، شماره 71 و 72، صص 114-100.
مکولی، جان؛ دبرلی، ژوآنی و فیل، جانسون. (1389). نظریه سازمان، نگاهها و چالشها. ترجمه: حسن داناییفرد و سید حسین کاظمی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق علیهالسلام.
ميرسپاسي، ناصر. (1386). مديريت استراتژيك منابع انساني و روابط كار. تهران: میر.
وتن، دیوید.ای و کیماس، کمرون. (1380). پرورش مهارتهای مدیریت: ارتباط به شیوه حمایتی. ترجمه: بدرالدین اورعی یزدی، تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
Amin, Z. (2000). Q Methodology: a Journey into the Subjectivity of Human Mind. Singapore Med, 41(8), 410-414.
Barker, J. H. (2008). Q-methodology: An alternative approach to research in nurse education. Nurse Education Today, 28(8), 917–925.
Block, J. (1961). The Q-Sort Method in Personality Assessment and Psychiatric Research. Springfield, IL. Charles C Thomas.
Boros, S. (2006). Q-methodology: Applications and Implications, Invited Lecture at the Research Colloquium of the Department of Organizational Studies. Tilburg University.
Brown, S. R. (1997). The History and Principles of Q Methodology in Psychology and the Social Sciences. Red at the British Psychological Society Symposium on, a Quest for a Science of Subjectivity: The Lifework of William Stephenson, University of London.
Brown, S. During, D. & Selden, S. (2007). Q Methodology, Chapter 37, in C.miller & K. Yengleds),Hand book of Research News in Public Policy, Kafka Yang, Gerald J Miller, 722-755, Retrieved from: www.handbook.uts.edu.au/subjects/details/57028.html.
Brown, S.R. (1995). Slow Read of the Study of Behavior. Retrieved from: http://www.qmethod.org/Tutorials/beginners.htm.
Chau, U. (2008). Associations of job, living conditions and lifestyle with occupational injury in working population: a population-based study. International Archives of Occupational & Environmental Health, 81(4), 379-389.
CIA rrochi, J., Chan, Y., & Bajgar, J. (2000). Measuring emotional intelligence in adolescents. Journal of Personality and Individual Differences, 31, 1105-1119.
Cottle, C. E. & McKeown, B. F. (1981). The Forced-Free Distinction on Q Technique: A Note on Unused Categories in the Q-sort Continuum. Poerant Subjectivity, 3, 58-63.
Craig, S. N. (1989). Pressure Groups: A Management Introduction. Management Decision, 27(5), 23-32.
Crow, M. (2005), Discourse analysis: towards an understanding of its place in nursing, Journal of Advanced Nursing, 51(1), 55–63.
Dennis, K. (1988).Q Methodology: New Perspectives on estimating Reliability and Validity", In O.L .Strickland & C.F. Waltz (Eds), Measurement pf Nursing Outcomes, 2.
Frenkel, A.; Bendit, E. & Kaplan, S. (2013).The linkage between the lifestyle ofknowledge -workers and their intra-metropolitan residential choice: Aclustering approach based on self -organizing maps. Retrieved from: www.elsevier.com.
Glueck, william F. (1977). Business Policy Strategy Formulation and Management Action, 2nd, New York, McGraw-Hill.
Goldman , I. (1999). Q Methodology as Process and Context in Interpretivist, Communication and Psychoanalytic Psychotherapy Research. Psychological Record,49, 589-604.
Healey, J. (2008). Work-life balance. Retrieved from: http://trove.nla.gov.au/work/26232978
Job Van, E & Gjalt De. (2005). Q Methodology: A Snack Preview. Retrieved from: www.Jobvanexel.nl.
Kitzinger, C. (1987). The Social Construction of Lesbianism. Sage, Bristol.
Klauss, R, & Bass, B. M. (1982). Interpersonal Communication in Organizations. New York, Academic, Press.
McKeown, B. F. & Thomas, D. (1988).Q Methodology. Sage Publication, Inc.
Pfeffer, J., & Salancik, G. (1978). The external control of organizations: A resource dependence perspective. New York, Harper & Row.
Porter, S.; Claycomb, C. & Kraft, F. (2008). Salesperson Wellness Lifestyle: A Measurement Perspective. Journal of Personal Selling & Sales Management, ISSN 0885-3134, DOI 10.2753/PSS0885-3134280104.
Proper, K.I., et al., (2002). Effectiveness of physical activity programs at worksites with respect to work-related outcomes. Scand. J. Work, Environ. & Health, 28(2) 75–84.
Raje, F. (2007). Using Q methodology to develop more perceptive insights on transport and social inclusion. Transport Policy, 14(6): 467–477.
Solja T. Nyberg, et al. (2013). Job Strain and Cardiovascular Disease Risk Factors: Meta-Analysis of Individual-Participant Data from 47,000 Men and Women. Retrieved from: www.plosone.org.
Solomon, R. (2002). The U.S Institute of Peace: A Hands on Approach to Resolving Conflict. President, United State Institute of Peace, U.S Foreign policy agenda.
Timothy, D. N. (2005).Links Between Ethics and Public Policy: A Q Methodological Study of Physician Assisted Sukide and Euthanasia. A Dissertation Submitted to Kent State University in Partial Fulfillment of the Requirements, for the Degree of Doctor of Philosophy.
Tuler, S, Chess, C. & Santos, S., & Danielson, S. (2005). Q Methodology. by EPA Cooperative Agreement 831219-01-3.
Tyrus L. S. (2004). Discourse of Environmental Justice: A Q Study. A Dissertation Submitted to the Graduate Faculty, of George Mason University in Partial Fulfillment of The Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy Environmental Science and Public Policy.
UNCTAD. (2004). Entrepreneurship and Economic Development. United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD), 6-14.
Watts, S. & Stenner, P. (2005). Doing Q Methodology: Theory, Method and Interpretation. Qualitative Research in Psychology, 2, 67-91.
WHO Expert Committee, Health promotion for working populations, WHO Techno. Rep. Ser. 765 (1988).
Zsoka, A. N. (2007). The Role of Organizational Culture in the Environmental Awareness of Companies. Journal for East European Management Studies, 115-134.