تأثیر سرمایه اجتماعی سازمانی بر تسهیم دانش در سازمانهای رسانهای مورد مطالعه: مرکز رسانههای نوین سازمان صدا و سیما
محورهای موضوعی :مریم احمدی طاهری 1 , بهروز قلیچ لی 2 , امیر حاتمی 3
1 - دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشکده مدیریت و حسابداری
3 - دانشگاه تهران
کلید واژه: سرمایه اجتماعی تسهیم دانش سازمان رسانهای کارکنان,
چکیده مقاله :
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی سازمانی بر تسهیم دانش در سازمان های رسانه ای می باشد. در این راستا مرکز رسانه های نوین سازمان صدا و سیما به عنوان یک سازمان رسانه ای بزرگ در کشور مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی پیمایشی می باشد. در این تحقیق به منظور بررسی سرمایه اجتماعی از مدل سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (۱۹۹۸) و همچنین برای بررسی وضعیت تسهیم دانش سازمانی از مدل چانگ و همکاران (2013) استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه برگرفته از دو مدل مذکور میباشد که پایایی دو پرسشنامه مطلوب گزارش شد. نمونه آماری تحقیق 97 نفر از کارشناسان مرکز رسانههای نوین سازمان صدا وسیما میباشد. دادههای گردآوری شده توسط نرمافزار معادلات ساختاریPLS مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بررسی برازش مدل، مطلوب گزارش شد. نتایج بررسی تحلیل مسیر نشان داد که سرمایه اجتماعی سازمانی بر تسهیم دانش تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین مشخص شد از میان سه بعد سرمایه اجتماعی (ساختاری، رابطهای و شناختی)، دو بعد ساختاری و ارتباطی از سرمایه اجتماعی تأثیر معناداری بر تسهیم دانش دارند.
The present study tried to evaluate the impact of organizational social capital on knowledge sharing in media organizations. In this regard, center of new media in IRIB as a major media organization in the country was studied. The descriptive survey was used as a research method. In this study, Nahapiet and Ghoshal (1998) social capital model was used to evaluate the social capital and Chang et al. (2013) Model for checking the status of organizational knowledge sharing. The data collection tool was the questionnaires of abovementioned models and the reliability of the questionnaires were satisfying. A sample for this research is 97 people of center of new media in IRIB. Data compiled was examined by the software of structural equation PLS. The results of the model were satisfying. The results of path analysis showed that organizational social capital on knowledge sharing has a significant and positive impact. It was also found among the three dimensions of social capital (Structural, relational and cognitive), the structure and relationship of social capital dimension have a significant effect on knowledge sharing.
ابیلی، خدایار و زارع خلیلی، مجتبی. (1391). رابطه بین سرمایه اجتماعی سازمانی با مدیریت دانش در یک شرکت بیمه دولتی. پژوهشنامه بیمه، سال بیست و هشتم، شماره 2، صص 152-129.
احمدوند، محمدرحیم و ابوالحسنی رنجبر، احمد. (1392). مدیریت دانش و نقش آن در ارتقاء سرمایه اجتماعی سازمان. کنفرانس مدیریت چالش ها و راهکارها.
نصر اصفهانی، علی ؛ انصاری، محمداسماعیل؛ شائمی برزکی، علی و آقاحسینی، حسین. (1389). بررسی سرمایه اجتماعی سازمانی در سازمانهای خدماتی استان اصفهان (با رویکرد آموزههای مدیریت در آثار سعدی). جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و دوم، شماره 1، صص 134-107.
آذر، عادل؛ فرخ، مجتبی و جانانی، حمید. (1395). بررسی رابطه علی عدالت سازمانی با رضایت مشتری از طریق نقش میانجی سرمایه اجتماعی در بانکهای تجاری. مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره سوم، شماره 1، صص87-69.
آذرخوانی، عباس؛ رجائیپور، سعید و هویدا، رضا. (1393). تعیین روابط چندگانه بین تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاههای منتخب اصفهان. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره بیستم، شماره 4، صص 144-123.
پرندی، منصور. (1388). بررسی رابطه بین میزان سرمایه اجتماعی با فرایند تسهیم دانش در بین دبیران متوسطه شهر سنندج. پایاننامه کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
حسنزاده، محمدصادق و صادقی، سارا. (1395). بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی در تمایل به تسهیم دانش (مورد مطالعه: کارکنان شرکتهای صنایع دارویی استان گیلان). مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره دوم، شماره 3، صص 365-347.
حسنزاده، محمد؛ علیپور ایرانق، سکینه و زندیان، فاطمه. (1392). بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و تسهیم دانش در مراکز ملی اطلاعات ایران. تعامل انسان و ایران، دوره یک، شماره1، صص43-27.
خیراندیش، مهدی و جمشیدی، حمزه. (1395). تأثیر سرمایه اجتماعی بر کارآفرینی سازمانی با میانجیگری انگیزش شغلی. مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره سوم، شماره 1، صص 68-43.
رفوآ، شبنم و عباسیسورکی، فاطمه. (1393). تأثیر عوامل سازمانی و تکنولوژیکی بر تسهیم دانش در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، دوره سی و یکم، شماره 1، صص 239-217.
سلطانی، مرتضی؛ کاملی، علیرضا و خمویی، فرشید. (1394). نقش سرمایه اجتماعی و رهبری تحولآفرین در ارتقای عملکرد نوآوری بنگاه. مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره دوم، شماره 4، صص 519-497.
کشاورزی، علیحسین؛ بیگینیا، عبدالرضا و رضائی، زهرا. (1392). نقش اعتماد بین فردی با تسهیم دانش در سازمان: ستاد مرکزی شرکت ملی گاز ایران. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، دوره دوم، شماره 2، صص 126-109.
مهربانفر، احسان و میقانینژاد، علیرضا. (1393). نقش سرمایه اجتماعی در مدیریت دانش: با نگاهی به صنعت نفت ایران و جهان. ماهنامه علمی- ترویجی اکتشاف و تولید نفت و گاز، شماره 117، صص 13-4.
نصیری، فخرالسادات؛ اسکندری، اصغر و نویدی؛ پرویز. (1394). بررسی تأثیر رهبری موثق بر بهبود خلاقیت و نوآوری با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی. مدیریت سرمایه اجتماعی، دوره دوم، شماره 4، صص 496-475.
وردينژاد، فريدون؛ قربانيزاده، وجهالله و ساداتهاشمي، زهرا. (1391). تأثير مديريت دانش بر اثربخشي اقتصادي سازمانهاي رسانهاي. رسانه، سال بیستم و سوم، شماره 1، صص109-130.
هرندی، عطاءاله. (1393). تبیین نقش سرمایه اجتماعی و انتقال دانش در یادگیری سازمانی شرکتهای دانش بنیان. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، سال اول، شماره 4، صص 182-161.
Al-Mamoori, A. G. R., & Ahmad, Z. A. (2015). Linking Organizational Structure, Technological Support and Process Innovation: the Mediating Role of Knowledge Sharing in the Iraqi Textile Industry. In SHS Web of Conferences (Vol. 18). EDP Sciences.
Alrubaiee, L., Alzubi, H. M., Hanandeh, R. E., & Al Ali, R. (2015). Investigating the Relationship Between Knowledge Management Processes and Organizational Performance The Mediating Effect of Organizational Innovation. International Review of Management and Business Research,4(4), 989.
Hijazi, H., & Salameh, H. (2014). Impact of Social Capital on Knowledge Sharing at the Public Sector in Jordan. In Information and Knowledge Management,4(1), 20-30.
Khanifar, H., & Emami , M., & Nazari, K. (2011). The Survey of Correlation between Social Capital and Knowledge Management (The Case Study in National Refining and Distribution of Oil Company in Iran(shiraz)). Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 5(12), 719-726
King, W. (2010). Knowledge Management and Organizational Learning. Annals of Information Systems 4, DOI 10.1007/978-1-4419-0011-1_1, 3-13
Lauria, E., & Moore, T., & O’Brien, C., & Staunton, R., & Samaddar, S. (2014). The Influence of Knowledge Management on Managing Organizational Risk. American International Journal of Contemporary Research, 4(11), 11-23.
Mat Isa, R., & Abdulah, N., & Senik, Z. (2010). Social Capital Dimensions for Tacit Knowledge Sharing: Exploring The Indicators. Jurnal Pengurusan, 75-91
Ozbag, G., & Esen, M., & Esen, D. (2013). The Impact of HRM Capabilities on Innovation Mediated by Knowledge Management Capability. Procedia - Social and Behavioral Sciences,99, 784 – 793.
Prasetio, A. (2014). Understanding Knowledge Sharing and Social Capital in Social Network Sites. International Journal of Science and Research (IJSR) ISSN (Online): 2319-7064
sharafi , A., & Naderi Mahabadi, M., & Forouhar , M., & Ghazinour Naeini, S., & Riahi, S. (2014). Explain the Role of Psychological Capital in Knowledge Sharing of an Organization. International Journal of Management Academy, 2(1): 51-57
Tseng, S. M. (2014). The impact of knowledge management capabilities and supplier relationship management on corporate performance. International Journal of Production Economics, 154, 39-47.
Widen, G. (2012). Social Capital and Knowledge Sharing – Lesson Learned, Information Studies. School of Business and Economics, 48-57
Zohdi, M., Shafeai, R., & Kheirkhah, H. (2013). A study of the relationship between social capital and organization’s intellectual capital (case study: Kurdistan Departments of Education).4, 2509-2516.