تأثیر پذیرش فناوری اطلاعات بر توسعه حرفهای کارکنان با استفاده از مدل پذیرش فناوری (TAM) در شرکت کانی کاوان
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
کلید واژه: فناوری اطلاعات, ت وسعه حرفهای, توانمندسازی, بهبود عملکرد, سازمان کانی کاوان ,
چکیده مقاله :
فناوری اطلاعات، خمیرمایه توسعه در سازمان و جامعه است و محورهای اساسی توسعه و ماهیت آن را نیز متناسب با نیاز جامعه و کارکنان تعیین میکند و میتواند بر توسعه حرفهای کارکنان تأثیر بهسزایی داشته باشد. اما پذيرش فناوری اطلاعات به عنوان بخشي از موانع انساني -اجتماعي يكي از مهمترين موانع موجود در سازمان است، زيرا مرتفع شدن موانع اقتصادي و فني بدون از ميان برداشتن موانع انساني اجتماعي در پذيرش فناوری اطلاعات بینتيجه خواهد ماند. لذا هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیرات پذیرش فناوری اطلاعات بر توسعه حرفهای کارکنان شرکت مهندسی کانی کاوان شرق میباشد. بدین منظور ابتدا شاخصهای مرتبط با پذیرش فناوری شامل: سودمندی درک شده، سهولت درک شده، نگرش استفاده و تمایل به استفاده و شاخصهای مرتبط با توسعه حرفهای شامل: بهبود عملکرد کیفیت، دانش و آگاهی، توانمندی شغلی و رضایت شغلی، مسئولیت تصمیمگیری، فرصت های شغلی، خودکنترلی، ارتباطات حضوری، صرفهجویی در زمان و استقلالکاری را شناسایی نمودیم. سپس دو پرسشنامه طراحی شد. پرسشنامه مربوط به پذیرش فناوری با 21 سؤال و پرسشنامه توسعه حرفهای با 45 سؤال طراحی شد. اعتبار هر دو پرسشنامه با استفاده از روش اعتبار صوری و محتوایی تأیید و پایایی آنها با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 95/. و 92/. محاسبه گردید. نمونه آماری این تحقیق 92 نفر از کارشناسان خبره شرکت کانی کاوان میباشند که از میان 120 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از آنجاییکه مقياس اندازهگيري فاصلهاي و متغیرهای تحقیق نرمال ميباشند جهت آزمون فرضيات آماري از ضريب همبستگي پيرسون و برازش مدل رگرسیونی استفاده شده است. یافتههای این پژوهش در بخش آزمون فرضیهها نشان داد که بین پذیرش فناوری اطلاعات و بهبود عملکرد کیفیت، دانش و آگاهی، توانمندسازی کارکنان، رضایت شغلی، مسئولیت تصمیمگیری، فرصتهای شغلی، خود کنترلی، ارتباطات حضوری، صرفهجویی در زمان و استقلالکاری رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
ارفعی، معصومه. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه حرفهای کارشناسان دانشگاه آزاد. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی.
اوتارخانی، علی. (1387). تأثیر فناوری اطلاعات و سیستمهای اطلاعاتی بر ارتباط سازمانی. تهران: نگاه دانش
حکیمی، رضا. (1375). تعيين ميزان استفاده از تكنولوژي اطلاعات موجود در كتابخانههاي مركزي دانشگاهي شهر زاهدان. پایاننامه كارشناسي ارشد كتابداري و اطلاع رساني، دانشكده علوم انساني، دانشگاه تربيت مدرس
زرگر، محمود. (1388). اصول فناوری و اطلاعات. تهران: بهینه
صرافیزاده، اصغر. (1388). فناوری و اطلاعات در سازمان (مفاهیم و کاربردها). تهران: میر
نوریان، حمید. (1391). سیستمهای اطلاعاتی مدیریت. تهران: ترمه
وارث، حامد. (1387). ظهور فناوری اطلاعات. تدبیر، شماره87.
Prescott, M. B., & Conger, S. A. (1995). Information technology innovations: a classification by IT locus of impact and research approach. ACM SIGMIS Database, 26(2-3), 20-41.
Taylor, B. (2003). Board leadership: balancing entrepreneurship and strategy with accountability and control. Journal of Corporate Governance : The international journal of business in society, 3(2), 3-5.