تأثیر ویژگی¬های فراگیر، طراحی آموزشی و محیط کاری بر انتقال یادگیری در صنعت بانکداری
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
کلید واژه: اثربخشی آموزشی انتقال یادگیری ویژگی¬, های فراگیر طراحی¬, آموزشی محیط کاری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر ویژگیهای فراگیر، طراحی آموزشی و محیط کاری بر انتقال یادگیری در صنعت بانکداری انجام شد. روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان موسسه مالی و اعتباری فرشتگان که در دوره آموزشی بانکداری 1 به مدت 80 ساعت در سال 1391 شرکت کرده بودند که تعداد آنها 74 نفر بود و از این بین داده های مربوط به 55 نفر جمعآوری شد. ابزار اندازه گیری هر دو متغیر پیش بین (ویژگیهای فراگیر، طراحی آموزشی محیط کاری) و ملاک (انتقال یادگیری) پرسشنامه محقق بود. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش با استفاده از آزمون t تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده و چندگانه انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بر اساس سؤال اصلی پژوهش، تغییر رفتار در این سازمان نامطلوب است و فاصله معناداری با میانگین مطلوب دارد. یافته های مربوط به فرضیه اول پژوهش حاکی از آن است که ویژگیهای فراگیر با مؤلفه های شرایط فردی، انگیزه، خودکارآمدی و ادراک بهره وری آموزش، رابطه معناداری با انتقال یادگیری نداشت و نتوانست انتقال یادگیری را پیش بینی کند. بر اساس فرضیه دوم پژوهش طراحی آموزشی رابطه مثبت و معناداری با انتقال یادگیری داشت و توانست انتقال یادگیری را پیش بینی کند، محیط کاری نیز با مؤلفه های پشتیبانی های محیط-کاری و مشوق های محیطی، رابطه معناداری با انتقال یادگیری نداشت و نتوانست انتقال یادگیری را پیش بینی کند.
The aim of this study was conducted to determine the impact of trainee characteristics, training design and working environment on the transfer of learning in banking industry. The research method was descriptive, non-experimental causal study. The population was included 74 employees who have participated in the Banking 1 training courses for 80 hours in 1391 at Fereshtegan Finance & Credit Institute. To this aim, a random sample of 55 employees who participated in the course, were selected. To measure trainee characteristics, training design and work environment, a researcher-made questionnaire was applied. The Validity of the questionnaire was approved by scholars in the field of Management and also Educational Sciences. Its reliability was found to be 0.85. To measure the transfer of learning a researcher-made questionnaire used and its validity was verified by organization’s experts and was finally confirmed by academicians of educational sciences and its reliability was 0.75. Analyzing data was performed by using single-sample t-test, Pearson correlation coefficient and simple and multiple regressions. Results showed that behavior change in Fereshtegan Finance & Credit Institute is undesirable and has a gap with the ideal mean. Main findings showed that there is not a significant relationship between the transfer of learning and trainee characteristics with components such as individual conditions, motivation, self-efficacy and the perception of training productivity and so cannot predict the transfer of learning. Regarding sub-hypotheses, there is a significant relationship between training design and the transfer of learning and as a result it can be predicted. No significant relationship was found between the transfer of learning and working environment with components of “supports for working environment” and “environmental incentives” and so cannot predict the transfer of learning.