شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بالندگی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران
محورهای موضوعی :داود قرونه 1 , سید محمد میرکمالی 2 , عباس بازرگان 3 , سیدکمال خرازی 4
1 -
2 - دانشگاه تهران
3 -
4 -
کلید واژه: بالندگی هیأت علمی عوامل مؤثر بر بالندگی روش آمیخته دانشگاه تهران,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسايي و اولويتبندي عوامل مؤثر بر بالندگی اعضای هیأت علمی در دانشگاه تهران طراحی و اجرا شده است. روش تحقيق از نوع آميخته اكتشافي است که در دو بخش كيفي و كمي صورت پذيرفته است. در بخش كيفي از طريق روش مصاحبه نيمهساختاريافته با 15 نفر از متخصصان و صاحبنظران كه به روش نمونهگيري هدفمند انتخاب شده بودند، عوامل مؤثر بر بالندگی اعضای هیأت علمی شناسايي و دستهبندي شدند. در بخش كمي در قالب روش تحقيق توصيفي- پيمايشي و از طريق ابزار پرسشنامه محققساخته نظرات و ديدگاههاي 282 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران كه به روش نمونهگيري طبقهای نسبی انتخاب شده بودند گردآوري شد. در نتیجه تحلیل دادههای بخش کیفی پژوهش که به روش کدگذاری باز و محوری انجام شد، دو دسته کلی از عوامل شناسایی گردید که شامل عوامل شخصی و عوامل سازمانی میباشد. سپس در مرحله کمی دادههاي به دست آمده با استفاده از فرایند تحليل سلسلهمراتبي (AHP) به روش میانگین هندسی مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و عوامل مؤثر بر بالندگی اعضای هیأت علمی اولويتبندي گرديد. نتایج پژوهش نشان میدهد که از میان عوامل شخصی ویژگیهای شخصیتی اعضای هیأت علمی با وزن نسبی 302/0 داراي بيشترين اهميت بوده و بعد از آن عوامل عوامل انگیزه، پیشینه علمی، تعهدحرفهای، و مسئولیتپذیری به ترتیب با وزن نسبی 251/0، 194/0، 135/0، و 118/0 قرار دارد. از میان عوامل سازمانی نیز فرهنگ و جو سازمانی با وزن نسبی 277/0 دارای بیشترین اولویت بوده و بعد از آن به ترتیب عوامل نظام ارتقای شغلی، عوامل مدیریتی، فرصت بالندگی، عوامل ساختاری، و عوامل معیشتی با ضرایب نسبی 216/0، 18/0، 138/0، 104/0، و 085/0 قرار دارد.
This study intends to identify and prioritize the factors affecting the faculty development (FD) in the University of Tehran. An exploratory mixed method study was conducted in two phases: qualitative and quantitative. In the qualitative phase, the factors affecting the development of faculty members were identified and categorized through semi-structured interviews with 15 experts who were selected by purposive sampling. In the quantitative phase, the viewpoints of 282 persons of faculty members of Tehran University who were selected by stratified relative sampling procedure were collected in the form of descriptive research method and the measurement tool is a researcher-made questionnaire. Two general categories of factors were identified as a result of qualitative phase, through open and axial coding method: 1. Personal factors and 2.Organizational factors. Then, in quantitative phase, data were analyzed by using Analytic Hierarchy Process (AHP) method, and also factors affecting the FD were prioritized. The results indicate that among personal factors, the personality characteristics of faculty members with the relative weight of 0.302 has the greatest impact on FD and then motivation, academic background, professional commitments, and responsibility are respectively with the relative weight of 0.251, 0.194, 0.135, and 0.118. The highest priority among organizational factors is organizational culture and climate with the relative weight of 0.277 and then factors such as career promotion system, management, development opportunities, and also structural factors and economic factors are in the relative ratios of 0.216, 0.18, 0.138, 0.104, and 0.85.