کاربرد نرمافزارهای اجتماعی در مدیریت فرایند یادگیری الکترونیکی
محورهای موضوعی :مهدی شامی زنجانی 1 , سعید روحانی 2 , زهرا تقینیا آهنگری 3
1 -
2 - دانشگاه تهران
3 -
کلید واژه: یادگیری الکترونیکی نرمافزارهای اجتماعی وب 2 یادگیری الکترونیکی 2.0 ,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش، ارائه چارچوبی مفهومی برای بهرهگیری از رسانههای اجتماعی در مدیریت فرایند یادگیری الکترونیکی است. در این پژوهش، با بررسی ادبیات موضوع، رسانههای اجتماعی بر اساس ارتباط با موضوع و فراوانی استفاده شناسایی و یک چارچوب مفهومی اولیه مبتنی بر کاربرد رسانههای اجتماعی در هر یک از مراحل مدیریت فرایند یادگیری الکترونیکی ارائه گردید و با استفاده از نظرسنجی خبرگان موضوعی، اعتبار چارچوب پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. با بررسی ادبیات موضوع، هشت نرمافزار بلاگ، ویکی، شبکههای اجتماعی، آر. اس. اس، پادکست، مشآپ، نشانهگذاری اجتماعی و آی. ام شناسایی گردید. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از خبرگان نشان داد که در مرحله برنامهریزی مدیریت فرایند یادگیری الکترونیکی، سه نرمافزار ویکی، شبکههای اجتماعی و نشانهگذاری اجتماعی، در مرحله کنترل ، چهار نرمافزار شبکههای اجتماعی، آر. اس. اس، نشانهگذاری اجتماعی و آی. ام و نیز در مراحل سازماندهی و بهبود، همه رسانههای شناسایی شده، از نظر کاربرد مورد تأیید قرار گرفتند.
The current research aimed to offer a conceptual framework for utilization of social software in e-learning process management. In this research, after reviewing the relevant literature, social software were identified based on their relevancy with subject and frequency of usage and an initial conceptual framework was offered based on the application of social software in each stage of e-learning process management and the validity of proposed framework was surveyed by polling experts. This is an applied research in which descriptive survey was used as the data collecting method. Eight Web 2.0 applications including Blog, Wiki, Social Networks, RSS, Podcast, Mesh-up, Social Bookmarking and IM were identified, with reviewing the literature. The findings resulted from the analysis of the data collected from experts showed that in e-learning process planning, three Web 2.0 applications including Wiki, Social Networks and Social Bookmarking, in e-learning process control, four Web 2.0 applications including Social Networks, RSS, Social Bookmarking and IM, and in e-learning process organizing and improvement, all identified Web 2.0 applications were respectively verified from the application viewpoint.