وضعیت حمایت مدیران از آموزش و بهسازی شهرداری تهران
محورهای موضوعی :
1 - استرالیا
کلید واژه: حمایت مدیران آموزش و بهسازی شرایط حمایت موانع حمایت زمینهها و سطوح حمایت,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت حمایت مدیران از آموزش و بهسازی کارکنان شهرداری تهران انجام گرفته است. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی بوده است که در آن دادههای کمی و کیفی مورد نیاز، از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری شده است. به منظور انجام مصاحبه، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، 8 مدیر آموزش و برای اجرای پرسشنامه، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم جامعه تعداد 61 نفر مدیر و 315 نفر از کارکنان شرکتکننده دورههای آموزشی مناطق 22 گانه شهرداری تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای تحلیل دادههای کیفی از روش توصیفی، تحلیلی و تفسیری استفاده شده است و دادههای بخش کمی نیز با استفاده از روشهای t تک گروهی، t دو گروه مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای بخش کمی پژوهش بیانگر آن است که مهمترین زمینههای حمایت مدیران از دیدگاه کارکنان "اختصاص منابع (زمان و تجهیزات مناسب) برای استفاده از آموختهها میباشد. مهمترین سطوح حمایت مدیران از دیدگاه کارکنان و مدیران به ترتیب عبارتند از: "کمک به افزایش سطح علاقه و انگیزه کارکنان نسبت به آموزش" و "برای کارکنانم فرصت بهرهمندی از مزایای آموزش (مزایای مالی، دریافت گواهینامه) را ایجاد میکنم". همچنین از دیدگاه مدیران و کارکنان شهرداری تهران، "حجم کاری بسیار زیاد کارمند"، مهمترین مانع حمایت مدیران از فعالیتهای آموزش و بهسازی این سازمان شناخته شد. برای ترغیب کارکنان به حضور در دورههای آموزشی و همچنین پشتیبانی لازم از آموزش از سوی سرپرستان و مدیران پیشنهاد میگردد که مدیران ارشد به عنوان الگو، ایفای نقش نمایند و ضمن مشارکت در فعالیتهای آموزش و بهسازی کارکنان، دورههای آموزشی برای این رده از مدیران هم برگزار شود
The fundamental aim of this study is investigating level of managers’ support from employees training and development in the municipality of Tehran. The study employed a mixed method research in which qualitative and quantitative data were collected using interview and questionnaire. In this study, interview was conducted, by using purposive sampling, 8 training managers and questionnaires conducted by using stratified random sampling, 61 managers and 315 employees were selected. The qualitative data were analyzed using the descriptive, analytical and interpretive method. To analyze quantitative data, one-sample T test, independent T test and MANOVA was used. The research findings show that the most areas of supporting are: the resource allocation (time and proper equipment) for using learning content in workplace. The most important supporting level from the perspectives views of employees and managers are: to help to increasing the level of interest and motivation of employees to training and the opportunity use of training benefits (financial benefits, certification. Also the research findings showed that from the perspective of managers and employees, the most important barriers of managers’ support were high workload. For motivating employees to attend in training courses and sufficient support of training by managers also suggested that senior manager play as a template